zo morgen vertrek ik voor een weekje naar Barcelona! Vind het allemaal wel heel spannend en maakt me nog een beetje druk om hoe ik mijn insuline koel kan houden die hele week. voor de reis gebruik ik een koelbox/tas maar ik weet niet hoe ik het daar ga doen. hopelijk is daar een koelkast aanwezig op de kamer!
en anders vraag je het aan de receptie, ik had jaren geleden zo'n tasje die je in koelwater moest leggen en dan was dat ding 24 koud , als ik heel eerlijk ben vond ik het niet echt werken .
Op zich is het geen ramp om de insuline een week buiten de koelkast te bewaren. het kan zonder problemen 4 weken buiten de koelkast. let wel op dat wat je niet gebruikt als eerste opgaat. Veel plezier iig.
Even een vraagje (sorry, ik lees wel mee sinds mijn melding, maar post niks want ik heb toch de ballen verstand ervan )
Ik heb de hele week eigenlijk prima waardes gehad tussen de 66 en de 92 (Nederlanders: 3,7 tot 5,1) maar vandaag is het zo enorm aan het schommelen! (Misschien voor de echte diabetici waardes van niks, maar ik ben er echt beroerd van (geweest))
De laatste waarde gisteravond was 66 (3,7), die waarde had ik wel alleen nog nuchter gemeten maar 70 (3,9) heb ik regelmatig, dus ik keek er niet zo van op. Vanmorgen nuchter had ik nog 70 (3,9). Toen heb ik een volkoren boterham met Effi confituur op. Ongeveer een half uur erna werd ik ineens echt compleet gek van de honger, op een manier die ik eigenlijk heel zelden heb. Dus nog twee boterhammen met Effi gepakt in een poging om uit de voorraadkast te blijven. Daarop volgde een knallende koppijn. Enfin, kan wel eens gebeuren natuurlijk. Even later zit ik met mijn dochter in bad en ik ging gewoon bijna van mijn stokje. Helemaal zwarte kringen voor mijn ogen, mijn buik (ben zwanger) begon te krampen en mijn benen voelden raar aan en alles kwam ineens van heel ver weg. Ik voelde me echt wegzakken. Dus ik Dave geroepen om mij in de gaten te houden en voor het priksetje. Het was 2 uur na de eerste boterham maar ik had ook zo'n idee dat mijn suiker niet helemaal op en top was Toen had ik 144 (8.0). Ik had tussen half 10 en 11 al een liter water weggedronken en heb toen de rest van de tweeliterfles maar leeggedronken. Het ging iets beter maar ik bleef wel heel zwak en trillerig voelen. Uurtje later nog eens gemeten en toen was de score 119 (6,6). Mijn dochter moest haar middagslaapje doen dus ik ben mee gaan liggen en ook in slaap gevallen. Rond kwart over drie kwam mijn vriend thuis met de hond van de paarden dus werden we wakker gemaakt. Ik heb toen een bordje groenten gegeten (2 wortels, 6 cherrytomaatjes en 1/3 komkommer) Toen zijn we in het park wat gaan wandelen en 2 uur na het groentenbordje gemeten en toen zat ik weer op 60 (3,3) Net heb ik nog een appeltje (Granny Smith gegeten) en dan straks het avondeten.
Maar hoe komt het nou dat die suikerspiegel ineens zo van het padje is? Van de zon gisteren, kan ik niet tegen die Effi (ik had afgelopen week Cereal maar de diëtiste raadde Effi of Enjoy aan) of begint nu eigenlijk pas het effect van mijn dieet?
En nog belangrijker: wat had ik moeten doen om het weer constant te krijgen?
tootje71
Geplaatst: 25-04-10 21:36
ikwou dat ik zulke suikers had ! sorry schoot even door mijn hoofd heen.....
Ik kan je niet helpen tijdens mijn zwangerschap ging het ook op en neer ...
Heeft het niet de met de baby te maken ?
Mijn zoontje is met 33 weken gehaald omdat ik zwangerschapsvergiftiging had en ik had toen last van zulke verschijnselen, vlekken zien,draaierig, bloeddruk enorm hoog enz.
Ik wil je sterkte toewensen en hopelijk kom je er gauw achter waarom je je zo voelt...
Urielle
Geplaatst: 25-04-10 22:14
ja snap ik, voor jullie zullen deze waardes ook echt wel peanuts zijn! Maar goed, ik heb (nog) geen 'echte' diabetes natuurlijk en ik zat bij de testen ook maar net boven de marges, heel irritant. Desondanks was ik vandaag toch echt wel beroerd. 2 uur na het avondeten zat ik gelukkig weer op 88 en met die waarde voel ik me ook goed. (ok, ik ben moe en heb vage hoofdpijn en ik ben niet te genieten, op het agressieve af, maar na een dag niet lekker voelen is dat ook wel normaal, ik ben tenslotte zwanger )
Ik zal eens even zoeken op zwangerschapsvergiftiging ook. Misschien idd van de baby, of omdat ik gisteren de hele dag in de zon heb gezeten, ik las dat dat ook je insulinegehalte beïnvloedt.
Ben er wel wat chagrijnig van, ik zit maar net boven de waardes, heb verder de hele week voorbeeldige waardes gehad en ik voelde me tien keer zo goed toen ik nog gewoon zonder nadenken een glas cola inschonk
Ik heb wel enorm respect gekregen voor diabetespatiënten. Vandaag man en kind aan het ijs en ik zit dan ernaast maar toe te kijken. Kon wel janken vanavond boven die twee inieminie rottige gekookte aadrappeltjes met sla zonder dressing ernaast Alles wat je lekker vindt is verboden toegang, en voor mij is dat zo voor een paar maanden maar jullie hebben dit je leven lang. Echt respect...
(en als mijn internet nou NOG een keer uitvalt dan keil ik die laptop hier door de kamer )
Je kan dat ijsje normaal wel eten als je ervoor inspuit. Vriendlief is slim geworden. hij fietst naar de stad, mag dan voor hij vertrekt naar huis met de fiets , een ijsje eten
Zo streng is ons dieet inderdaad helemaal niet. Enne, jouw waarden zijn te laag, daar heb je last van! Ik zou zeker met je arts/dietist overleggen, want je had je vast minder naar gevoeld mét dat ijsje.
Ships zeg, jullie compenseren natuurlijk met de insuline, heb ik helemaal niet bij stilgestaan! Ik maar in de veronderstelling dat iedereen aan de droge patatten zat
Ik kan vrijdag pas bellen, dat is wel balen nu, want nog zulke dagen hoeven echt niet voor mij. Maar ja, als de baby niet exorbitant groeit, ik hou me braaf aan mijn dieet en mijn bloedwaarden zijn goed dan hoeven we misschien niet naar de IC en heeeeel misschien mag ik dan zelfs thuis bevallen! Dus elke keer als ik denk aan een frietje of een ijsje of een stuk chocolade dan probeer ik me maar voor te houden dat ik er over een paar weken spijt van heb.
Vanmorgen was mijn suiker 71 (3,9), die waarde heb ik eigenlijk veel als nuchtere waarde, is dat ook te laag?
MoniqueT
Geplaatst: 26-04-10 10:05
Op zich is 3,9 een erg mooie nuchtere waarde hoor. Maar het zit wel op het randje van een hypo. En je beschrijft dus ook dat je je naar voelt en alle verschijnselen van een hypo vertoont.
En dat is logisch, je krijgt ook onder deze waarde gewoon te weinig glucose binnen om je cellen van energie te voorzien en dat voel je. Bovendien heb je ook een mee-etertje bij je. Als je met deze waarden actief gaat worden, heb je gewoon koolhydraten nodig om je van energie te voorzien.
Een dieet is prima als je bloedsuikers te hoog zijn, maar ze moeten ook weer niet zo laag worden dat je je er niet prettig meer bij voelt. Daar zou ik dus wel gewoon even over bellen.
inderdaad erg mooie waardes heb je hoor! Maar te laag zitten is niet echt lekker. Ik zit nog steeds te hoog.... fijn hoor die overstap naar 4 maal daags..
Ik ga vrijdag toch even aankaarten hoor, ben me vandaag te buiten gegaan aan een flesje cola (ik kon het echt niet meer houden ) en een salade met whisky cocktailsaus, en mijn waarde zat op 100. Wat nu diabetes
oh lekker dan..... Doe maar lekker rustig aan dan vandaag! Met mij gaat het ook prut.... Sta ik op met 3,5 eet ik alleen beetje cruesli en yoghurt en spuit ik normaal, zit ik nu op 16! Heb het idee dat heel dat spuiten niet werkt... Maar hoelang heeft eht bij jullie geduurd voor je goed was ingesteld met 4 keer per dag spuiten?
bij mij gaat r sowieso heel veel tijd inzitten om enigszins wat regelmaat r in te krijgen, mijn internist heeft me al verteld dat ik niet in te stellen ben, ik zit en reageer echt iedere dag anders
Urielle
Geplaatst: 28-04-10 11:10
Carolinef schreef:
nou mij kan je ook opvegen, gisteern 3x hypo en knallende koppijn, vandaag even goede rust dag ingelast, kan niet eens iets doen al zou ik t willen
heb ook instelproblemen haha. Zooitje hier. Was maandag naar diabeter geweest in Rotterdam. Mijn nuchtere waardes zitten tussen de 16 en 25 en kom eignelijk ook de hele dag amper naar beneden. Maar dan ineens heb ik een hypo, dat ik echt denk hoe is dit nou weer mogelijk. Maargoed. Zit nog steeds met de vraag, stoppen met de pomp en weer gaan spuiten..
Ik ben er ook weer een x. Ik heb inderdaad ook een koeltasje waar ik men insuline in bewaar in de zomer. Maar heb het eigenlijk (ook op vakantie) in de koelkast.
Urielle, ik wou ook dat ik zulke waarde's had
Ik heb zo'n scheithekel aan m'n suiker he.. word der helemaal gestoord van . Ik ben nu aangesloten op de computer zodat mijn diabetesverpleegkundige mij gewoon kan volgen! alles wat ik doe kan ze gewoon zien en ik word der zo ziek van. Ik heb totaal geen vrijheid meer en alles wat een x fout gaat moet ik helemaal uitleggen. Ik moet hem elke week uitlezen als ik 1 x vergeet belt ze gelijk op. Nu werkt dat programma voor geen meter want vaak als ik hem uitlees staat ie er gewoon niet op. Dan krijg ik de schuld dat ik hem niet uit heb gelezen. En heel vaak zit m'n slangentje niet goed waardoor ik nog hogere waarde's krijg. Ik heb nu een naald in me buik ipv een buisje. Heb al een sensor gehad maar ook dat ding deed het niet meer na 2 x gebruiken. Heel me buik zit vol met van die harde bobbels. Sorry dat ik zo negatief ben hoor.. maar ik kan gewoon echt niet accepteren dat ik suikerziekte heb.. ik heb het nu 3 jaar en heb er nog steeds zoveel moeite mee! Het liefst wil ik weer gaan spuiten. Heb ik zelf wat meer vrijheid. Heb in 2 maanden 2 x uitgedroogd/verzuurd/ontregeld in het ziekenhuis gelegen met infuus en alles.. ik word er gewoon helemaal gek van! Hebben jullie heir ook wel eens last van?
Moet ook alles bijhouden zodat ze het kunnen uitlezen via carelink. Maar dat klote programma doet het weer neit op mijn computer. En ik bedoel soms heb ik gewoon geen zin om het bij te houden. Wijntjes te drinken etc.
Me basaal in maandag omhoog gegaan maar tot nu toe nog niet veel resultaat.
Kunnen jullie niet overleggen met arts of diabetesverpleegkundige dat jullie dit erg vervelend vinden? Wie weet is er wel een andere manier om toch de waardes goed te krijgen maar dat je wel wat meer vrijheid hebt. Ik moet zeggen ik heb bijna geen last van mijn diabetes, arts en diab. vpk
britt, ik snap je helemaal! ik heb dat ook heel erg gehad! maar op een 1 of andere manier ben ik toch weer bewust er mee bezig gegaan en het gaat nu zooo veel beter! mijn basaal moet aangepast worden omdat ik anders gewoon de helft van de tijd op een hypo zit terwijl ik eerst 24/7 hoog zat.
ik voel me een stuk beter, kan sporten en school nu ook weer een stuk beter volhouden
barcelona was trouwens te gek! heb het heel leuk gehad! bloedsuikers gingen heel goed, ondanks dat ik de sensor toch niet gebruikt heb