Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:14

CassieUltra schreef:
Prairy schreef:
Welkom :)

poedersuiker zeg dat je zo ziek geweest bent!

Over de operatie die jij krijgt weet ik niks,maar je kan hier gewoon kletsen,dat helpt vaak ook al een hoop.

Thanks!

Ja was echt niet normaal hoe ziek ik was |(

Nee precies, ik blijf het gewoon volgen, waarschijnlijk moet me bovenkaak ''gekanteld'' worden, geen idee wat ze daarmee bedoelen! zal het 12juli wel horen :j

Waarschijnlijk bedoelen ze met kantelen dat ze je bovenkaak los halen en daarna een stuk bot tussen zetten of misschien uithalen. Als er een stuk bot tussen gezet moet worden dan gaan ze een sneetje in je heup maken en daar een stukje uithalen.

CassieUltra

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:10

Ik heb al iemand gesproken die dezelfde operatie heeft ondergaan als wat ze bij mij willen doen.
met het kantelen bedoelen ze iets om je bovenkaak naar voren te laten komen, dus wat meer ''hangen''. :)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 01:14

Bij mij hebben ze mijn bovenkaak ook een stuk naar voor gezet ( ik had wel een kruisbeet). Chirurg beschreef het beetje als een ladekast, en je bovenkaak is een schuif ervan die ze gewoon een stuk naar voren schuiven.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:00

Ook hier iemand met ervaring.

Toen ik aan het hele traject begon (december 2008) toen had ik:
*Kruisbeet
*Overbeet
*Open beet
*Incompetente lipsluiting

Mijn behandeling zag er als volgt uit:
December 2008: eerste consult orthodontist
Februari 2009: eerste consult kaakchirurg
April 2009: bovenkaakverbreding mbv TPD-schroef in gehemelte
Juli 2009: plaatsing blokjesbeugel
Oktober 2010: bovenkaakverplaatsing (bovenkaak is aan de voorkant naar voren gekanteld, een paar mm naar voren gezet en er is 4mm bot weggehaald zodat m'n bovenkaak omhoog kon worden gezet) en kincorrectie (5 mm bot weg uit de lengte van mijn kin en de kinpunt wat naar voren).
Maart 2011: Kincorrectie opnieuw laten uitvoeren omdat m'n kin scheef stond na de operatie van oktober 2010.
Maart 2011: Blokjesbeugel eruit en klaar!

Ik heb van het hele traject erg veel foto's en ik heb gedurende het hele traject ook meerdere lotgenoten ontmoet. Dus indien iemand vragen heeft, stel ze maar!

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:06

Dit filmpje geeft een aantal voorbeelden m.b.t. wat er mogelijk is tegenwoordig. Misschien handig voor mensen die nog moeten en zich weinig erbij kunnen voorstellen :-)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:59

Welke kaakchirurg ben jij geweest?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:00

Prairy schreef:
Welke kaakchirurg ben jij geweest?

Scheerlinck. Ik ben geopereerd in Tilburg.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:59

Wat hebben ze bij jou dan aan je kruisbeet gedaan Panniepannie? (ik heb sinds mijn operatie nog steeds last van n 'verstoorde' zenuw, en denk dat dat na 4jaar niet hard meer zal verbeteren)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:03

dubbelpost

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:36

Graag wou ik mijn verhaal ook even kwijt in de hoop dat het herkend word.

Toen ik mijn 1e beugel kreeg (14 jaar), heb ik flink me best gedaan en heel me beugelperiode verziekt, met gevolg dat deze eruit werd gehaald. Toen ik 16/17 jaar was kreeg ik heel veel spijt. Eenmaal bij een andere ortho weer een beugel gekregen. Aan het einde van die periode zou ik alleen een operatie moeten, aangezien de groeiperiode voorbij was, dat me kaken nog op elkaar konden groeien. Eenmaal toen die periode was aangebroken, twijfelde ik nog heel erg of ik het zou doen. Mede omdat ik veel werkte en bang was voor het eindresultaat, niet gedaan.

Tot de dag van vandaag heel veel spijt gehad!!!
Toen ben ik weer op gesprek gegaan en gevraagd of het nog mogelijk was. Antwoord: Ja wel mogelijk, alleen geen nut. Aangezien mijn kaken in zo een stand staan, dat het hoogswaarscheinelijk weer terug groeit/getrokken word.

Vandaag was ik bij de ortho om me draadje te vervangen en toch nog even het een en ander gevraagd, aangezien het me nog steeds dwars zit en onzeker maakt.
De kans dat me kaken na de operatie terug groeien is 50 %. Dus 50 % kans dat het wel resultaat heeft.
Deze keus moet ik dus afwegen. Plus het feit dat ik weer een beugel krijg en alles zelf moet betalen.

Ik zit met me handen in het haar en heb geen idee waar ik handig aan doe.
Onzeker zijn over het eindresultaat, beugel + kosten en 50 % kans op slecht resultaat of voor altijd onzeker blijven over hoe het nu is.....

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:02

Tempus schreef:
Wat hebben ze bij jou dan aan je kruisbeet gedaan Panniepannie? (ik heb sinds mijn operatie nog steeds last van n 'verstoorde' zenuw, en denk dat dat na 4jaar niet hard meer zal verbeteren)

Mijn kruisbeet werd veroorzaakt doordat mijn bovenkaak te smal was. Daardoor viel hij aan 1 zijkant netjes over mijn onderkaak heen zoals het hoort, en de andere kant stond hij 'er binnen'. Door mijn bovenkaak te verbreden (eerste operatie) werd mijn bovenkaak breed genoeg om op mijn onderkaak te passen.

Wat hebben ze bij jou precies gedaan?
Edit: ik zie het al.

Ik denk inderdaad dat je niet meer veel van de zenuw kunt verwachten. Over het algemeen kan het lang duren dat gevoel terug komt, maar als het er na 4 jaar nog altijd niet is... :(
Laatst bijgewerkt door PanniePannie op 11-07-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:13

briitje schreef:
Graag wou ik mijn verhaal ook even kwijt in de hoop dat het herkend word.

Toen ik mijn 1e beugel kreeg (14 jaar), heb ik flink me best gedaan en heel me beugelperiode verziekt, met gevolg dat deze eruit werd gehaald. Toen ik 16/17 jaar was kreeg ik heel veel spijt. Eenmaal bij een andere ortho weer een beugel gekregen. Aan het einde van die periode zou ik alleen een operatie moeten, aangezien de groeiperiode voorbij was, dat me kaken nog op elkaar konden groeien. Eenmaal toen die periode was aangebroken, twijfelde ik nog heel erg of ik het zou doen. Mede omdat ik veel werkte en bang was voor het eindresultaat, niet gedaan.

Tot de dag van vandaag heel veel spijt gehad!!!
Toen ben ik weer op gesprek gegaan en gevraagd of het nog mogelijk was. Antwoord: Ja wel mogelijk, alleen geen nut. Aangezien mijn kaken in zo een stand staan, dat het hoogswaarscheinelijk weer terug groeit/getrokken word.

Vandaag was ik bij de ortho om me draadje te vervangen en toch nog even het een en ander gevraagd, aangezien het me nog steeds dwars zit en onzeker maakt.
De kans dat me kaken na de operatie terug groeien is 50 %. Dus 50 % kans dat het wel resultaat heeft.
Deze keus moet ik dus afwegen. Plus het feit dat ik weer een beugel krijg en alles zelf moet betalen.

Ik zit met me handen in het haar en heb geen idee waar ik handig aan doe.
Onzeker zijn over het eindresultaat, beugel + kosten en 50 % kans op slecht resultaat of voor altijd onzeker blijven over hoe het nu is.....

Als je een beugel krijgt icm een kaakoperatie dan worden de kosten vrijwel altijd vergoedt (tenminste, als de orthodontist en kaakchirurg e.e.a. juist formuleren in de aanvraag bij de verzekering). Een kaakoperatie wordt namelijk (bijna) altijd vergoedt op basis van een kaakafwijking. De beugel daardoor meestal ook omdat het nodig is voor de kaakoperatie. Immers: zonder beugel is de operatie niet mogelijk. Ik zou dus goed navragen of je echt niks vergoed krijgt, want dat zou ik wel vreemd vinden als je wel afwijkingen hebt. Ik ken heel wat mensen die kaakoperaties hebben ondergaan en heb nog nooit van iemand gehoort dat hij/zij de beugel zelf moest betalen...

Als je al heel lang twijfelt en steeds met het idee blijft lopen er toch iets aan te doen, dan zou ik gewoon de stap zetten. Ik heb alles nu achter de rug en ik kan wel stellen dat dit de beste keuze is die ik ooit gemaakt heb. Ik ben echt ontzettend tevreden met het resultaat en had dit echt niet willen missen. Ik heb er nog dagelijks plezier van als ik in de spiegel kijk en ik ervaar ook nog dagelijks de vooruitgang met kauwen. Maar goed, het kan in jouw situatie dus ook niet slagen, dat brengt wel een risico met zich mee. Ik zou me goed laten informeren over of werkelijk alles dan voor niets is geweest, of dat je wel vooruitgang zult ervaren. Verder zou ik eens langs een andere orthodontist en kaakchirurg gaan en hun mening vragen.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:40

PanniePannie schreef:
briitje schreef:
Als je een beugel krijgt icm een kaakoperatie dan worden de kosten vrijwel altijd vergoedt (tenminste, als de orthodontist en kaakchirurg e.e.a. juist formuleren in de aanvraag bij de verzekering). Een kaakoperatie wordt namelijk (bijna) altijd vergoedt op basis van een kaakafwijking. De beugel daardoor meestal ook omdat het nodig is voor de kaakoperatie. Immers: zonder beugel is de operatie niet mogelijk. Ik zou dus goed navragen of je echt niks vergoed krijgt, want dat zou ik wel vreemd vinden als je wel afwijkingen hebt. Ik ken heel wat mensen die kaakoperaties hebben ondergaan en heb nog nooit van iemand gehoort dat hij/zij de beugel zelf moest betalen...

Als je al heel lang twijfelt en steeds met het idee blijft lopen er toch iets aan te doen, dan zou ik gewoon de stap zetten. Ik heb alles nu achter de rug en ik kan wel stellen dat dit de beste keuze is die ik ooit gemaakt heb. Ik ben echt ontzettend tevreden met het resultaat en had dit echt niet willen missen. Ik heb er nog dagelijks plezier van als ik in de spiegel kijk en ik ervaar ook nog dagelijks de vooruitgang met kauwen. Maar goed, het kan in jouw situatie dus ook niet slagen, dat brengt wel een risico met zich mee. Ik zou me goed laten informeren over of werkelijk alles dan voor niets is geweest, of dat je wel vooruitgang zult ervaren. Verder zou ik eens langs een andere orthodontist en kaakchirurg gaan en hun mening vragen.

Hoi, bedankt voor je reactie.
De kosten van de operatie worden wel vergoed, maar de beugel zelf niet. Zei de ortho nog na drukkelijk. Misschien omdat ik al 21 ben?

Ik twijfel al jaren inderdaad. Maar ben ook bang dat me gezicht er heel anders komt uit te zien (minder mooi?). Naast dat is inderdaad de kans dat het terug groeit. Dan heb ik niet alleen de pijn voor niks doorstaan, maar de ortho vertelde ook dat er bij komende klachten kunnen ontstaan. Bv last van me kaken/spieren. En stel het groeit terug.. wat is dan het termein? Dit zou vrij snel gaan, denk hierbij aan een jaar.. Dus dan heb ik 6 weken ( ?) revalideren erop zitten voor niks???

Daarnaast staat er al 1 afspraak gepland om nog een keer afdrukken te nemen en fotos.
Daarna is er een afspraak gepland met de orthodontist zelf en de kaakchirug samen. Dus hier kan ik alles nog een keer navragen.
En mijn orthodontist werkt met ze 2e, dus heb al 2 meningen gehoord. En deze waren helaas het zelfde. Maar goed ik heb nog hoop voor die afspraak.
Is de keus dan alsnog nee, dan weet ik tenminste dat ik er alles aan gedaan heb.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 01:26

PanniePannie schreef:
Tempus schreef:

Mijn kruisbeet werd veroorzaakt doordat mijn bovenkaak te smal was. Daardoor viel hij aan 1 zijkant netjes over mijn onderkaak heen zoals het hoort, en de andere kant stond hij 'er binnen'. Door mijn bovenkaak te verbreden (eerste operatie) werd mijn bovenkaak breed genoeg om op mijn onderkaak te passen.

Wat hebben ze bij jou precies gedaan?
Edit: ik zie het al.

Ik denk inderdaad dat je niet meer veel van de zenuw kunt verwachten. Over het algemeen kan het lang duren dat gevoel terug komt, maar als het er na 4 jaar nog altijd niet is... :(

Mijn kruisbeet kwam dus doordat een kant van mijn onderkaak sneller groeide als de andere. Er is dus een stukje tussen uit gehaald. En dan moest mijn bovenkaak een stuk naar voren ( en dan bepaald de chirurg eigenlijk hoeveel juist. Ik heb de Angelina Jolie achtige stand gekregen :p haha zo legde hij het toch uit achteraf). Ortho zei me trouwens zolang ik tintelingen voel in mijn lip/kin er hoop is dat alles goed komt. Maar de situatie blijft eigenlijk hetzelfde ( namelijk soort gevoelloosheid en af en toe periodes van onaangename tintelingen, soms zelfs pijnlijk) dus ik verwacht er niet teveel meer van.

Briitje. Ik zou er ook voor gaan. Ik snap wel niet juist wat ze bedoelen met dat je kaken weer terug zouden groeien. Wat moet er bij jou dan gebeuren ( met de operatie). Bij mij moesten ze juist wachten tot ik uitgegroeid was ( logisch, anders groeide mijn kaak gewoon weer scheef). En wat betreft het er anders uitzien. Ik herkende mezelf niet meer in de spiegel, maar dat went hoor. Zulke operaties doe je vaak ook niet enkel om het cosmetische, maar om het praktische ( ik had bevoorbeeld moeite met kauwen omdat mijn tanden niet goed op mekaar pasten en dat zou enkel verergeren). Tuurlijk als je nu ook weer afgeraden wordt om die operatie te laten doen ( hangt ervanaf wat je juist hebt, of dat de moeite is en of je later problemen kan krijgen aan je gebit ofz als je niks laat doen).

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:36

Citaat:
Briitje. Ik zou er ook voor gaan. Ik snap wel niet juist wat ze bedoelen met dat je kaken weer terug zouden groeien. Wat moet er bij jou dan gebeuren ( met de operatie). Bij mij moesten ze juist wachten tot ik uitgegroeid was ( logisch, anders groeide mijn kaak gewoon weer scheef). En wat betreft het er anders uitzien. Ik herkende mezelf niet meer in de spiegel, maar dat went hoor. Zulke operaties doe je vaak ook niet enkel om het cosmetische, maar om het praktische ( ik had bevoorbeeld moeite met kauwen omdat mijn tanden niet goed op mekaar pasten en dat zou enkel verergeren). Tuurlijk als je nu ook weer afgeraden wordt om die operatie te laten doen ( hangt ervanaf wat je juist hebt, of dat de moeite is en of je later problemen kan krijgen aan je gebit ofz als je niks laat doen).

Mijn kaken staan blijkbaar in z'n stand, dat mijn spieren ze langzaam terug trekken. (in een open hoek, dus me spieren trekken t dan weer terug na hoe t was) Vraag me het meerdere er niet van, want snap het ook amper. Maar dat word me hopelijk duidelijk in t volgende gesprek.
Ik ondervind nu weinig problemen met kauwen. Ja alleen stom voorbeeld, als ik nagels bijt heb ik er last van (maar dat is geen ramp haha). En ze zeggen stel de operatie is gedaan en het groeit terug, kunnen dr ook problemen bij komen. Pijn in me kaakspieren of gewrichten. Dus dan verergert het alleen maar. En nu is het geval dat mijn onderkaak juist naar voren moet. En ik irriteer me heel erg aan die overbeet. Hoop dat het een beetje duidelijk is

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:40

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Ik ben nu 29 en op 27 zei mijn ortho dat ik eigenlijk de juiste leeftijd had voor operaties etc, omdat je met 25 ong. pas echt uitgegroeid schijnt te zijn.

Als je geen pijn hebt, dan zou ik denk ik wachten. Zeker als je 50-50 kans hebt dat het mis gaat! Als je er echt pijn van krijgt is het natuurlijk wat anders.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:53

Prairy schreef:
Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Ik ben nu 29 en op 27 zei mijn ortho dat ik eigenlijk de juiste leeftijd had voor operaties etc, omdat je met 25 ong. pas echt uitgegroeid schijnt te zijn.

Als je geen pijn hebt, dan zou ik denk ik wachten. Zeker als je 50-50 kans hebt dat het mis gaat! Als je er echt pijn van krijgt is het natuurlijk wat anders.

Ik ben 21. Heb net even mijn verzekering opgebeld om te vragen of me beugel ook weer vergoed word. Maar dit is alleen zo als het een noodzaakelijke kwestie is en mijn ortho dit aanvraagt.

Nu ben ik bang dat het niet om een noodzaakelijke kwestie gaat, aangezien ik geen pijn nu heb. Heb alleen heel vaak (in hoeverre dit er mee te maken heeft) last van dat me kaken 'knaken' als ik eet of praat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:04

Pijn hoeft geen noodzakelijke kwestie te zijn, ik had bijv. 12mm overbeet en dat was ook genoeg voor de verzekering.

Ik zou wachten als ik jou was, als je geen pijn hebt, tot je echt 100% uitgegroeid bent. Anders ben je wéér met een traject bezig, en heeft het misschien weer niet het beoogde resultaat, plus als je pech hebt, pijn!

Wellicht ook eens een second opinion vragen bij een andere ortho, kwaad kan dat iig nooit.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:46

briitje schreef:
Hoi, bedankt voor je reactie.
De kosten van de operatie worden wel vergoed, maar de beugel zelf niet. Zei de ortho nog na drukkelijk. Misschien omdat ik al 21 ben?

Ik twijfel al jaren inderdaad. Maar ben ook bang dat me gezicht er heel anders komt uit te zien (minder mooi?). Naast dat is inderdaad de kans dat het terug groeit. Dan heb ik niet alleen de pijn voor niks doorstaan, maar de ortho vertelde ook dat er bij komende klachten kunnen ontstaan. Bv last van me kaken/spieren. En stel het groeit terug.. wat is dan het termein? Dit zou vrij snel gaan, denk hierbij aan een jaar.. Dus dan heb ik 6 weken ( ?) revalideren erop zitten voor niks???

Daarnaast staat er al 1 afspraak gepland om nog een keer afdrukken te nemen en fotos.
Daarna is er een afspraak gepland met de orthodontist zelf en de kaakchirug samen. Dus hier kan ik alles nog een keer navragen.
En mijn orthodontist werkt met ze 2e, dus heb al 2 meningen gehoord. En deze waren helaas het zelfde. Maar goed ik heb nog hoop voor die afspraak.
Is de keus dan alsnog nee, dan weet ik tenminste dat ik er alles aan gedaan heb.

Het heeft niks te maken met of je 21 bent of niet. Ik was ook 21 en kreeg de beugel ook gewoon vergoedt. Het hangt er maar net vanaf of je orthodontist en kaakchirurg bereid zijn deze kosten in te dienen bij de verzekering. Zoals ik al eerder zei is een operatie zonder beugel niet mogelijk, dus de beugel hoort bij het voortraject van de operatie. Je laat je toch niet opereren om er mooier op te worden maar voor de functionaliteit? Nou, in dat geval mag je best de medewerking van ortho en kaakchirurg verwachten dat ze ervoor zorgen dat je de beugelkosten ook vergoed krijgt.

Overigens zou ik in jouw geval ook voor een second opinion gaan voordat je een beslissing neemt. Ik vraag me af of een andere orthodontist / kaakchirurg geen andere oplossing ziet voor je probleem. Ik ken een jongen die ongeveer dezelfde afwijkingen had als ik, en die mocht tussen 2 behandelingen kiezen (waaronder dezelfde als mij). Hij heeft de andere behandeling gekozen en dat is ook helemaal goed gekomen. Veel afwijkingen zijn op meerdere manieren te verhelpen, maar vaak praten specialisten alleen over de oplossing van hun voorkeur en doen alsof dat de enige manier is, terwijl het op meerdere manieren kan.
Ik zou dus de mening vragen van een onafhankelijke orthodontist / kaakchirurg. Dat een 2e orthodontist in dezelfde praktijk je hetzelfde verteld is logisch, zij houden elkaar uiteraard een hand boven het hoofd.

Om welke operatie(s) zou het eigenlijk gaan, mocht je besluiten het te doen? Onderkaak, bovenkaak? Beiden?

verder ben ik benieuwd in welke richting je spieren je kaak (welke kaak?) zouden terugtrekken. Is dit niet te verhelpen met retentieapparatuur (een nachtbeugel)? Om te voorkomen dat mijn bovenkaak weer smaller wordt draag ik iedere nacht een nachtbeugel, ik zal dit ook mijn hele leven blijven doen.

Wat betreft het veranderen van het gezicht: je gezicht kan inderdaad behoorlijk veranderen, maar ook dat is erg afhankelijk van de operatie die je moet ondergaan. Ik wilde juist dat mijn gezicht veranderde, want ik was echt niet blij met de verhoudingen. Ik ben behoorlijk veranderd door de operaties en ben daar echt ontzettend blij mee. Je zult er over het algemeen niet lelijker van worden hoor, maar het is natuurlijk maar net de vraag of je eraan kunt wennen. Want als iedereen het resultaat mooier vindt behalve jijzelf dan heb je natuurlijk nog steeds een groot probleem.
Laatst bijgewerkt door PanniePannie op 12-07-12 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:50

Tempus schreef:
Ortho zei me trouwens zolang ik tintelingen voel in mijn lip/kin er hoop is dat alles goed komt. Maar de situatie blijft eigenlijk hetzelfde ( namelijk soort gevoelloosheid en af en toe periodes van onaangename tintelingen, soms zelfs pijnlijk) dus ik verwacht er niet teveel meer van.

Ja, dat heb ik inderdaad al vaker gehoord. Laten we het hopen! Maar ik denk inderdaad ook dat je niet meer te veel ervan hoeft te verwachten.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:54

briitje schreef:
Prairy schreef:
Nu ben ik bang dat het niet om een noodzaakelijke kwestie gaat, aangezien ik geen pijn nu heb. Heb alleen heel vaak (in hoeverre dit er mee te maken heeft) last van dat me kaken 'knaken' als ik eet of praat.

Of het een noodzakelijke kwestie is hangt niet af van of je pijn hebt, maar welke afwijkingen je hebt en in welke mate. Bv: een overbeet van meer dan 1 cm is medische noodzaak, maar een overbeet van 5mm is dat nog niet.

Zelf had ik ook geen pijn. Ik had net als jou alleen last van geknak.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:43

Haallooo'tjes allemaal!

Wat een verhalen weer over de kaakchirurgie etc. :) spannend om dit bij te lezen elke keer.

Even een update van mij.

Zenuwachtig dat ik was de laatste week, vandaag heb ik de nieuwe kaakchirurg ontmoet in het LUMC, leiden.
Dhr, merkesteyn.

Ik was al vreselijk zenuwachtig toen ik het ziekenhuis alleen al zag :') Niet echt een pretje want veel eten kon ik niet door de zenuwen dus lekker duizelig en alles leek een droom :')
vervolgens moest ik me inschrijf kaart aanvragen, ja hoor zweethanden aan die balie, helemaal aan het tetteren, me hart in me keel en der gebeurd toch niks het was alleen een gesprek! :') :(:)
nou wij de bankjes opgezocht en gaan zitten, fles water achterover gekiept en met me mams over van alles en nog wat gehad.

Ik werd opgeroepen en wist niet hoe snel ik binnen was maar volgens mij had ik er flink zin in hahahaha :')
ik mog plaats nemen op de stoel.. herremejessus, het eerste wat ik dacht.. ''oh nee he hij denkt toch niet dat ik kom voor me kies te trekken?!'' (links zit boven en onder nog me verstandskiezen)
Stond een partij te trillen daar! woow! Spanning alles was aanwezig.
de chirurg begon al te grinniken toen ik binnenkwam en ik hem blijkbaar met een blik aankeek van ''oh nee''!
Hij vroeg als eerste of ik even wou ontspannen want er ging niks gebeuren, nou weer wat water naar binnen gegooid en gezegt dat ik hoopte dat ie niet dacht datik voor me verstandskiezen kwam :')
Hij maakte een grapje met ''Dat maak ik zelf wel uit! Grapjas!''
alleen zn gezicht uitdrukking moest ik al onwijs om lachen, dus er viel een hele last van me schouders af.

nou wat gepraat over de angsten die ik had, en datik zo ziek was van me verstandskiezen trekken in februari.
hij snapte me angsten maar steldde me ook gerust (gelukkig!)
ik heb dus lichte onderbeet, wanneer ik me kaken ontspan en hij ze dicht wou drukken stonden me voortanden kaarsrecht op elkaar.
wanneer ik moet dicht bijten hoor je een klik en dat is dus me onderkaak die naar voren komt.
Hij kan niet uitsluiten wat voor operatie bij mij zou passen, of me bovenkaak naar voren word gezet zo'n ongv. 3 a 4mm.
of me onderkaak naar achteren.
Hij vertelde dat ie denkt dat het beter was voor me bovenkaak, omdat ik best een plat profiel heb, en hierdoor wat meer vorm in mn gezicht zou krijgen.
vervolgens pakte die een stuk wax, waardoor hij die in een vorm ging kneden en onder me bovenlip zou doen, ik mog het niet zien omdat het er niet uitzag en er een rare toet van had, maar het ging dus om de bovenlip vorming.
Voor de rest vond ie dat ik een leuk gezichtje heb, maar er inderdaad consequenties aan zitten als ik het niet laat verhelpen.. zoals nu dat ik een hele luie onderkaak heb gekregen en bij het minste gerinkel me kaakgewrichten een lui gevoel krijgen.
vervolgens heeft ie een schedel erbij gepakt waar de titanium en schroeven van de kaak operatie inzitten, en alles uitgelegt hoe ze het breken, wat de consequentie's zijn van de operatie zoals het mindere gevoel in de lip, kin wang etc.
3% van zijn klanten in 3 jaar heeft hier last van, 1 procent van de mensen die het gevoel niet meer terug krijgen.
dit is wanneer de zenuw is geraakt, na een jaar had het degelijke meeste gevoel terug moeten komen, is dat niet het geval dan is der kans dat er helemaal geen gevoel meer inkomt.
even afkloppen want het kan zijn dat ik de sukkelientje ben die dat zal overkomen :')!

De volgende vraag was om links me verstandskiezen tijdens de operatie eruit te halen, dit kon links boven niet.
onder zou er eventueel uit gehaald kunnen worden maar boven niet ;( boven blijkt ie meer in de weg te zitten.
helemaal snapte ik het niet zo, aangezien er 6-9 maanden van te voren eruit gehaald moeten worden, aangezien het bot anders nog slapjes is, en het verkeerd kan breken waardoor je inderdaad 6 weken lang met je kiezen op elkaar kom te zitten.
Wat vroeger altijd zo gebeurde verteldde hij, maar ze het tegenwoordig niet zo doen.
verloopt alles volgens plan, zou ik na 1, 1,5 week alweer lekker naar school/werk kunnen,
gaan de schroefjes etc. ontsteken word dit onder plaatselijke verdoving eruit gehaald..
ik zie hem al aankomen met zn tril-boor... :') :') :') :') :') :') !
een medisch psycholoog blijk ik niet nodig te hebben, steun van vrienden famillie je huisdier ortho en de kaakchirurg doen al wonderen en hij zag aan me dat ik het groot wel aankan.. maargoed tijden kunnen ook veranderen en aangezien ik nog al een angstkip ben bij de kaakchirurg zal ik toch wel afhaken op het laatste moment.
Alhoewel ik het wel zou doen maar er niet zo blij mee zou wezen..
ik denk dat iedereen die daar komt op de dag van de operatie dat ze denken, shipz hier heb ik toch echt geen zin in!
Goed dat was even de update, ik heb volgende week donderdag me gesprek bij de orthodontist.. benieuwd wat ie te zeggen heeft en of ik niet 400 x op consult moet komen, rolt wel makkelijk die centen zo, maar zo werkt het niet.
5 september word links boven me verstandskies eruit gehaald door dezelfde kaakchirurg die tijd voor me wil maken met de operatie, en eind juli naar de mondhygienist aangezien die van mij een lapzwans blijkt te zijn, 3 weken terug naar de hygienist geweest, tandsteen verwijderd en vervolgens vind ie nu dat me gebit niet goed schoongepoetseld word.. eens kijken hoe ze het in het LUMC doen. :) :)!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:45

@ pannie pannie bedankt weer voor je reactie.
Ligt dat knakken aan de stand van me kaken of is dat ter zeide dat je weet?
In welke stand mijn kaken precies staan is het moeilijk uit te leggen. Snap dat zelf ook niet precies. Dit zal ik ook zeker in mijn gesprek navragen, helaas is dit pas in november.

Als ik het goed begreep moest mijn bovenkaak naar boven en mijn onderkaak naar voren.
Nu dacht ik mij te herinderen dat mij overbeet ook in de buurt van 11 mm kwam, dus dan is het noodzakelijk zeg jij? Dit moet ik zowizo nog even navragen hoor. Want daar durf ik geen gif op in te nemen.

Als het dus wel noodzakelijk word, snap ik niet waarom mijn ortho dan de nadruk legt op ' dat de beugel niet vergoed word'. Maar dit komt zeker nog wel aan de orde. De verzekering zei ook dat de ortho dit moet indienen.

Over dat me gezicht heel erg veranderd, ja daar ben ik ook heel erg bang voor. Aangezien mijn onderkaak dus naar voren moet, ben ik bang dat ik echt zo'n punt kin krijg, als je me snapt. Het zijn zoveel dingen die ik tegen elkaar moet afwegen. Ik hoop echt dat me gesprek met de ortho en de kaakchirug me meer duidelijkheid geven in me keuze. Mede omdat iedereen het me afraad (moeder, vriend) aangezien ik 'nu toch ook een mooie meid ben'. Dit maakt de keuze helaas niet makkelijker.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:53

Wat je ook beslist,zorg dat het je eigen beslissing is en niet die van een ander. Jij moet er de rest van je leven mee doen, zij niet.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:00

Wat een reacties zeg! :')
De operatie is pas medisch noodzakelijk als de overbeet 13 mm of meer is..
@Briitje; Mijn ortho heeft foto's gemaakt van het zij aanzicht als ik mn kaak naar voren schuif en van de kaak zoals hij nu is (overbeet). Ze zeiden dat ze niet precies kunnen laten zien hoe het er uit gaat zien, maar het wel een heel eind in de richting komt, kun je dat niet vragen?