briitje schreef:Graag wou ik mijn verhaal ook even kwijt in de hoop dat het herkend word.
Toen ik mijn 1e beugel kreeg (14 jaar), heb ik flink me best gedaan en heel me beugelperiode verziekt, met gevolg dat deze eruit werd gehaald. Toen ik 16/17 jaar was kreeg ik heel veel spijt. Eenmaal bij een andere ortho weer een beugel gekregen. Aan het einde van die periode zou ik alleen een operatie moeten, aangezien de groeiperiode voorbij was, dat me kaken nog op elkaar konden groeien. Eenmaal toen die periode was aangebroken, twijfelde ik nog heel erg of ik het zou doen. Mede omdat ik veel werkte en bang was voor het eindresultaat, niet gedaan.
Tot de dag van vandaag heel veel spijt gehad!!!
Toen ben ik weer op gesprek gegaan en gevraagd of het nog mogelijk was. Antwoord: Ja wel mogelijk, alleen geen nut. Aangezien mijn kaken in zo een stand staan, dat het hoogswaarscheinelijk weer terug groeit/getrokken word.
Vandaag was ik bij de ortho om me draadje te vervangen en toch nog even het een en ander gevraagd, aangezien het me nog steeds dwars zit en onzeker maakt.
De kans dat me kaken na de operatie terug groeien is 50 %. Dus 50 % kans dat het wel resultaat heeft.
Deze keus moet ik dus afwegen. Plus het feit dat ik weer een beugel krijg en alles zelf moet betalen.
Ik zit met me handen in het haar en heb geen idee waar ik handig aan doe.
Onzeker zijn over het eindresultaat, beugel + kosten en 50 % kans op slecht resultaat of voor altijd onzeker blijven over hoe het nu is.....
Als je een beugel krijgt icm een kaakoperatie dan worden de kosten vrijwel altijd vergoedt (tenminste, als de orthodontist en kaakchirurg e.e.a. juist formuleren in de aanvraag bij de verzekering). Een kaakoperatie wordt namelijk (bijna) altijd vergoedt op basis van een kaakafwijking. De beugel daardoor meestal ook omdat het nodig is voor de kaakoperatie. Immers: zonder beugel is de operatie niet mogelijk. Ik zou dus goed navragen of je echt niks vergoed krijgt, want dat zou ik wel vreemd vinden als je wel afwijkingen hebt. Ik ken heel wat mensen die kaakoperaties hebben ondergaan en heb nog nooit van iemand gehoort dat hij/zij de beugel zelf moest betalen...
Als je al heel lang twijfelt en steeds met het idee blijft lopen er toch iets aan te doen, dan zou ik gewoon de stap zetten. Ik heb alles nu achter de rug en ik kan wel stellen dat dit de beste keuze is die ik ooit gemaakt heb. Ik ben echt ontzettend tevreden met het resultaat en had dit echt niet willen missen. Ik heb er nog dagelijks plezier van als ik in de spiegel kijk en ik ervaar ook nog dagelijks de vooruitgang met kauwen. Maar goed, het kan in jouw situatie dus ook niet slagen, dat brengt wel een risico met zich mee. Ik zou me goed laten informeren over of werkelijk alles dan voor niets is geweest, of dat je wel vooruitgang zult ervaren. Verder zou ik eens langs een andere orthodontist en kaakchirurg gaan en hun mening vragen.