[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 01:06

Fleur_V schreef:
En dan? Want ik zit nu eigenlijk niet in mijn stopweek.
Wanneer zou ik dan weer met mijn pil moeten beginnen zodat hij ook weer veilig is?

Als je de pil doorslikt kan je op ieder gewenst moment een stopweek houden. Het is je "aangepraat" dat dat om de 3 weken moet, hoeft helemaal niet. De enige voorwaarde is dat je alleen een stopweek kunt houden als je daarvoor minimaal 3 weken de pil hebt geslikt. Dus jij kan zonder problemen een weekje stoppen als je dat wilt, maar dat hoeft niet. De doorbraakbloeding kan ook gewoon weer weggaan en als je een stopweek houdt word je zeker weten weer ongesteld.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 01:07

Diamante schreef:
Pff ik blijf aan de gang Clown

Ben dus in week 2 en 3 mn pil vergeten en zou morgen ongesteld moeten worden... Kan ik dan savonds meteen een test doen (slik door deze keer) Of moet ik nog even wachten.

Ja dat kan. Je kunt met normale tests testen vanaf de dag dat je ongesteld had moeten worden.
Er zijn ook tests waarbij je al eerder kunt testen.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 01:28

Als je een stopweek neemt, moet het altijd 7 dagen zijn? of mag je na 4 dagen ongesteld te zijn weer de pil gaan slikken als je niet meer ongesteld bent?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 01:57

Udella schreef:
Als je een stopweek neemt, moet het altijd 7 dagen zijn? of mag je na 4 dagen ongesteld te zijn weer de pil gaan slikken als je niet meer ongesteld bent?

Je mag je kortweek altijd inkorten, en nooit verlengen. Of het handig is vraag ik me af. Maar als je ervoor wil zorgen dat je de maand erop eerder ongesteld wordt dan zou het kunnen. Ik zou er dan alleen altijd liever voor kiezen om gewoon door te slikken om je cyclus te verschuiven.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:55

Oke, hartstikke bedankt allemaal!

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:07

KAN de pil minder werken als je diarree hebt of WERKT ie dan niet meer.

Ik ben nu al een weel ziek met ernstige diarree enzo maar in prinicipe zou de pil dan niet meer moeten werken & zou ik dus ongesteld moeten worden, of kan ie ook wel gewoon werken?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:41

je hoeft dan niet ongesteld te worden
wel is het raadzaam dat je dan extra voorbehoeds middel gebruikt daar de werkzaamheid (niet zwanger worden .. niet niet ongesteld worden) verminderd kan zijn

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:42

Hij kan wel gewoon werken. Als jij bijvoorbeeld voordat je gaat slapen de pil innneemt en je slaapt de nacht gewoon door en gaat 's ochtends pas naar de wc dan is er niks aan de hand.

Maar als je de pil slikt in de ochtend en hebt daarna de hele dag diarree dan heb je kans dat het niet in je lichaam is opgenomen en dat de pil dus niet werkt.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:35

Ik ga hier toch ook maar eens mijn vraag neerkalken;

Zijn er hier dames die van de pil naar het koper spiraaltje overgegaan zijn? Ik wil namelijk van de hormonen af omdat ik het idee heb dat ze niet echt een fantastische invloed op mijn lichaam hebben - ik slik sinds mijn 13e, eerst Diane (véélste zwaar) en nu al een paar jaar Marvelon.

Kunnen de koper-spiraaltjes-draagsters ( Vork ) mij misschien een aantal van hun ervaringen vertellen mbt het plaatsen en of jullie meer/minder last hebben van menstruatieklachten? Mag ook per PM als je het liever niet in dit topic gooit Lachen

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:13

Kwam via een ander topic hier terecht.

Ik heb bijna 10 jaar Femodeen (lichte pil) geslikt. Het laatste jaar kreeg ik steeds meer last van doorbraakbloedingen (echt gewoon MIDDEN in mijn pilstrip). Ben uiteindelijk toch naar de huisarts gegaan en die heeft me Marvelon voorgeschreven.
Ben er nu 3 dagen mee bezig dus kan er weinig nuttigs over zeggen, maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen met Marvelon? Hoorde van een vriendin (die het weer van een vriendin had gehoord die doktersassistente is) dat Marvelon niet meer voorgeschreven mag worden aan 'nieuwe' patienten (dus mensen die nog geen Marvelon slikten) vanwege het grote risico op thrombose. Ik heb duidelijk aan mijn huisarts aangegeven dat ik GEEN zware pil zoals de Diane wilde vanwege het risico op thrombose en longembolie, maar nu schijnt dus dat de Marvelon hier ook een verhoogd risico op geeft? (en dan bedoel ik een ernstig verhoogd risico vergeleken met de lichtere pillen; ik weet dat er bij elke anticonceptiepil een verhoogd risico is op thrombose en embolieën).

Iemand van jullie een idee en zijn er mensen met ervaring met Marvelon?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:19

MarianneR schreef:
Kwam via een ander topic hier terecht.

Ik heb bijna 10 jaar Femodeen (lichte pil) geslikt. Het laatste jaar kreeg ik steeds meer last van doorbraakbloedingen (echt gewoon MIDDEN in mijn pilstrip). Ben uiteindelijk toch naar de huisarts gegaan en die heeft me Marvelon voorgeschreven.
Ben er nu 3 dagen mee bezig dus kan er weinig nuttigs over zeggen, maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen met Marvelon? Hoorde van een vriendin (die het weer van een vriendin had gehoord die doktersassistente is) dat Marvelon niet meer voorgeschreven mag worden aan 'nieuwe' patienten (dus mensen die nog geen Marvelon slikten) vanwege het grote risico op thrombose. Ik heb duidelijk aan mijn huisarts aangegeven dat ik GEEN zware pil zoals de Diane wilde vanwege het risico op thrombose en longembolie, maar nu schijnt dus dat de Marvelon hier ook een verhoogd risico op geeft? (en dan bedoel ik een ernstig verhoogd risico vergeleken met de lichtere pillen; ik weet dat er bij elke anticonceptiepil een verhoogd risico is op thrombose en embolieën).

Iemand van jullie een idee en zijn er mensen met ervaring met Marvelon?

ELKE pil (behalve de minipil) geeft een verhoogd risico op thrombose.
ik weet niet waarom jij hier zo ongerust over bent, maar als je ooit een thrombose hebt gehad of een belaste familie, dan MAG jij de pil zelfs niet nemen en moet je op zoek naar een andere anticonceptie. heel belangrijk dat je dit met een arts bespreekt.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:32

Thanks Lachen
Ik weet idd dat elke pil ene verhoogd risico geeft op thrombose (staat ook in mijn berichtje Knipoog ) maar van bijv. de Diane is algemeen bekend dat die een veel meer risico op thrombose met zich meebrengt dan bijv. Femodeen. En het schijnt dus dat ze dat ook zeggen over Marvelon. En dat maakt me een beetje bezorgd Nagelbijten / Gniffelen

Reden dat ik er ongerust over ben: Heb 20 ingeklpte longen gehad en zit absoluut niet te wachten op een longmebolie. Nu zit niemand dat natuurlijk, maar voor mij is het extra eng na al het gedoe met mijn longen. Vandaar Lachen

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:01

Ik ben een beetje ongerust.
Ik heb nu 3 maanden mn pil doorgeslikt en dus 2 keer vergeten.
Nou moest ik gister eigenlijk ongesteld worden, maar omdat ik dus nog steeds doorslik, niet geworden.
Gister middag een zwangerschapstest gedaan, negatief.

Maar toch heb ik dr geen goed gevoel over.
Heb al dagen erge buikpijn (heb noooit buikpijn), gespannen borsten, misselijk en voel me dik, opgeblazen (mn buik is ook opgeblazen)
Nou weet ik niet of dit ook kan komen doordat ik al een tijdje doorslik, kun je dan ook 'sympthomen' krijgen?
Zou ik de test miss te vroeg gedaan kunnen hebben?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:24

Ik denk dat dit komt omdat je je druk maakt. Elk klein pijntje is voor je gevoel het idee dat je zwanger bent (ja.. ik heb ook ervaring). Ontspan.. dat ongesteld worden komt vanzelf. De test is negatief dus je bent NIET zwanger. Punt. Hoe drukker je je maakt, des te langer het duurt eer je ongesteld bent.
Echt geloof me, je bent niet zwanger als de test negatief uitwijst. Probeer het desnoods over 2 dagen weer als je nog niet ongesteld bent, voor je eigen gemoedsrust.

x_liesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:50

het kan ook zijn dat je de hele tijd gaat denken en bang zijn dat je zwanger bent,
en dat je lichaam dan op die stress reageert door dat ook te denken,
volgens mij hoef je je nergens zorgen over te maken!

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:09

Maar de test kan ook negatief zeggen terwijl je wel zwanger bent hoor, dat kan gebeuren. Tweede testje doen als je het zeker wilt weten.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 10:21

Ik ga volgende week naar parijs, en ik heb nog maar 2 pillen in mijn strip. Kan ik naar die 2 pillen gewoon meteen aan een volgende strip beginnen? Ik zit nu pas net aan de pil en ben dus met mijn aller eerste strip bezig. Kan je de pil nu dan al gewoon doorslikken of moet je lichaam er eerst aan wennen enz?

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:50

Hallo allemaal,
ik wil graag overschakelen van mijn pil naar de nuvaring omdat ik vaak last heb van diarree waardoor mijn pil niet helemaal word opgenomen (volgens de dokter). Heeft iemand ervaring met deze ring (goede en slechte)? Want ik vind het idee een beetje gek, stel dat de ring zo diep zit dat je hem niet meer kan verwijderen..
Groetjes

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:08

Ik word als ht goed is helemaal niet ongesteld omdat ik nog steeds doorslik...
kan ht zo dus ook niet 'controleren'

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 14:52

@ Diamante: omdat je doorslikt had je dus ook niet ongesteld moeten worden. Je bent dus niet over tijd. Ik denk dat de kans dat je zwanger bent echt ongelooflijk klein is als je maar 2x de pil bent vergeten in 3 maanden doorslikken. Voor de zekerheid kan je over een weekje nog een test doen, ligt er een beetje aan wanneer je de laatste keer een pil bent vergeten. Omdat je doorslikt heb je namelijk nu geen echte cyclus. Dus als jij bijvoorbeeld 4 dagen geleden de laatste pil bent vergeten (en daardoor zwanger bent want me zeer onwaarschijnlijk lijkt maar het kan) dan kan je nu nog niet testen. Maar maak je niet teveel zorgen.

@ Kimonoo: je kunt gewoon doorslikken dat is geen probleem. Alleen hou er rekening mee dat de kans wel aanwezig is dat je alsnog "ongesteld" wordt. Je kunt een tussenbloeding krijgen. Dus wel maandverband of tampons meenemen!

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:26

weet iemand of je als je van pil wisseld weer aan kan komen.
Ik ben toen ik begon met de pil -microgynon30- ruim 10 kilo aangekomen. Stel ik wissel nu van pil, zou het dan kunnen dat ik weer zoveel aankom?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:13

BiatCh_ schreef:
zijn er hier mensen met marvelon en die hem altijd doorslikken.dus echt niet een stopweek nemen en ze soms als er toch een beetje bloed komt dan 2 nemen? een kennis doet dta met de 2 op aanraden van een dokter

Ik heb marvelon en slik hem standaard door. slik dus altijd 2 strips achter elkaar. Vriendin van mij slikt 12 strips achter elkaar. Maar slik nooit 2 pillen te gelijk, is hij dan niet te licht voo haar?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:19

Ik heb nuvaring best lang gebruikt en was er best blij mee: makkelijker dan de pil, minder hormonen in 1 keer.
Verder voelde ik hem na een tijd soms zitten en dat was heel wat minder plezant.
Toen was ik op een gegeven moment alle hormonen beu en ben ik nu een echte natural Haha!

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:59

Als je zwanger bent he, word je onderbuik dan dikker of meer midden in je buik?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:15

LoreV schreef:
Hallo allemaal,
ik wil graag overschakelen van mijn pil naar de nuvaring omdat ik vaak last heb van diarree waardoor mijn pil niet helemaal word opgenomen (volgens de dokter). Heeft iemand ervaring met deze ring (goede en slechte)? Want ik vind het idee een beetje gek, stel dat de ring zo diep zit dat je hem niet meer kan verwijderen..
Groetjes

Dat is praktisch onmogelijk hoor, hij kan nl. niet verder als hij op z'n plek zit (tegen je baarmoedermond aan) Ja
Ik zou zeker overgaan op de nuvaring, ik heb er alleen maar goede ervaringen mee en in jouw geval is het wel aan te raden, als je pil niet helemaal veilig is ivm diarree Lachen