GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:56

Vanillia schreef:
Mooi resultaat Suzanne! Hoe lang ben je nu bezig?

Begin maart.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 09:18

Wat goed Suzanne! Netjes hoor, dat het al zo een verschil kan maken in een paar maanden :D

Nou mijn eerste week zit erop! -1.4kg. Gewoon aan mijn zelfde macros gehouden als dat ik ervoor al deed. En 3x per week sporten.

Heb ook geleerd waarom je bepaalde dingen zoals vet voedsel niet te vaak wilt eten. Heb echt het gevoel alsof er een steen in mijn maag zit :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 10:43

Hier merk ik niks nul nada.. geen werking en geen bijwerkingen.
Maar inmiddels geleerd dat ozempic een halfwaardetijd van 7 dagen heeft dus het duurt 4 a 5 weken/dossisen voordat je op een steady state zit (bij elke ophoging)!
Tot die tijd bouwt de stof zich gewoon nog verder op in je bloed bij elke prik. Ik probeer dus hoop te houden :)

Afbeelding
En dit zijn dus de minimale hoeveelheden (einde van de week).

Het betekent dus ook dat meteen na dosis 1 je 0.25mg in je bloed hebt, meteen na dosis 2 alweer 0.375mg en na de derde dosis 0.438mg. Hierna (4 en 5) maar hele lichte stijgingen.
Bijwerkingen kunnen dus ook juist na een aantal weken (nieuwe dosis) pas komen.

Geen idee of dit al is besproken hoor! Ik volg dit topic niet zo lang :P

Overigens zie ik ook zoveel over door tot 2mg op het internet (engels/amerika). Dat is onbetaalbaar :=

Netjes Suzanne en mnka!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:13

Suzanne; wauw wat een top resultaat! Super :wow:

Geryon; volgens mij heb ik al begrepen dat het weken kan duren voor je iets gaat merken :) en ik hoorde vanochtend zelfs bij de praktijk ondersteuner dat ozempic bij 1 op de 19 mensen helemaal geen effect heeft, dat wist ik niet! Hopelijk ben ik daar niet een van haha. Hopelijk ga je snel een positief effect merken!

Ik ben vanochtend bij de praktijk ondersteuner geweest voor apk (bloeddruk en suiker), wegen en meten. Ik heb super fijne uitleg gehad en heb meteen de eerste sluit gezet. Ik ben benieuwd :D

MerleSimone

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:05

Interessant Geryon!

Heel mooi resultaat Suzanne! Ik hoop dus eigenlijk een beetje op hetzelfde als jij :o zo'n 10 kg en de tijd waarin jij dat nu hebt gedaan klinkt prachtig. Dan zou ik eindelijk m'n halve kast weer passen, welke ik nu bewust nog niet weggedaan heb. Ben benieuwd hoe het stabiliseren straks gaat +:)+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:34

_Hedi schreef:
Suzanne; wauw wat een top resultaat! Super :wow:

Geryon; volgens mij heb ik al begrepen dat het weken kan duren voor je iets gaat merken :) en ik hoorde vanochtend zelfs bij de praktijk ondersteuner dat ozempic bij 1 op de 19 mensen helemaal geen effect heeft, dat wist ik niet! Hopelijk ben ik daar niet een van haha. Hopelijk ga je snel een positief effect merken!

Ik ben vanochtend bij de praktijk ondersteuner geweest voor apk (bloeddruk en suiker), wegen en meten. Ik heb super fijne uitleg gehad en heb meteen de eerste sluit gezet. Ik ben benieuwd :D

Schijnt ook normaal te zijn om bij de 0.5mg dosering pas wat te merken. Maar als ik zo dit topic lees, merkt iedereen eigenlijk meteen wel wat.
Dat maakt een beetje angstig wel :o Hopelijk jij ook snel effect!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:42

Geryon; ja hoor ik ook inderdaad. Dit is alleen nog de 'opstart' dosis. Dus nog niet te druk maken :D ik ben nu een halve dag verder en ik merk nog niks. Ik heb wel voor de zekerheid heel beschaafd geluncht met plantaardige yoghurt (ik eet vegan) haha. Gewoon omdat ik wil voorkomen dat ik misselijk word. Ik heb wel voldoende kcal gegeten hoor. En op dit moment heb ik echt heel veel zin in chips _O- maar laten we het risico niet nemen. Ben benieuwd naar de komende dagen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:25

Soms werkt de medicatie gewoon helemaal niet. Dat kan gebeuren. Het is echt voor iedereen verschillend en je kunt een pechvogel zijn die er niets van merkt.

Dat van die opbouw en toenemende werkzaamheid heb ik ook gemerkt. Ik gebruik dan weliswaar Mounjaro, maar daarbij werkt dat net zo.

MerleSimone schreef:
Heel mooi resultaat Suzanne! Ik hoop dus eigenlijk een beetje op hetzelfde als jij :o zo'n 10 kg en de tijd waarin jij dat nu hebt gedaan klinkt prachtig. Dan zou ik eindelijk m'n halve kast weer passen, welke ik nu bewust nog niet weggedaan heb.

Grappig dat je dit zo schrijft. Ik heb dus een jaar of 2 geleden praktisch alles weggedaan, had me er al bij neergelegd dat het nooit meer zou veranderen -O-
Ik heb nu jeggings die me als losse flodders om de benen hangen. Geen gezicht :') Maar ben nog niet klaar dus het is maar even zo. Gaat nog duur worden als ik over een tijdje mijn doel mag hebben behaald :=

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 16:49

Ik heb deze week een mindere week. Lukt gewoon allemaal ff niet ofzo. Sta ook al de hele week stil qua gewicht, echt uit balans. Werd ik vanmorgen ongesteld (ff eerder als normaal dus nog niet verwacht) toen dacht aha dat was het dus. Ga vrijdag wel ophogen naar 5 mg. Merk deze week dat ik veel op wilskracht doe.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 17:48

Ik had dat vorige week, leek wel of die prik niks deed, heel gek! Deze week heb ik weer moeite om genoeg te eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:18

Ja ik ben erg blij en tevreden met het resultaat tot nu toe. Ik ben er bijna, nog ruim een kilo. Nooit gedacht dat me dat nog eens zou lukken. Ik krijg veel complimenten van mensen maar ook reacties van: nou niet meer afvallen hoor, anders word je te mager. -O-
Als je gaat afvallen dan heeft iedereen daar iets van te vinden lijkt het wel.
Ik ben op zich ook tevreden met hoe ik ben afgevallen/hoe het eruit ziet. Al heb ik nog wel een klein buikje bij mijn navel, zo’n kussentje. Maar geen dikke rollen meer. Benen en kont zijn ook dunner geworden, gezicht ook al had dat niet echt gehoeven. Ben 2 broekmaten gekrompen.
Dit had me nooit gelukt zonder Ozempic, ik zeg het eerlijk. Ik heb de discipline van een badkamertegeltje.
Afvallen zonder honger is toch wel veel simpeler dus ja misschien is het wel cheaten. Nou dan maar.
Laatste loodjes en dan kan ik updaten over een poging tot stabiliseren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 18:36

Ik ben heel benieuwd hoe stabilisatie gaat :j

Ik vind het echt heel fijn hoe iedereen zijn weg hier deelt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:26

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat zonder! De positieve verhalen hier geven me wel hoop dat het voor mij ook goed gaat werken.

Ik heb vandaag eerst een rondje Jumbo gedaan voor wat verantwoorde snacks en broodbeleg en daarna mijn eerste Mounjaro-pen opgehaald bij de apotheek, dat kostte me daar net geen 200€ voor de pen met 4 doses van 2,5mg. Heb net de prik gezet en dat stelde eigenlijk niks voor, maar ik vind het wel retespannend := Ben vooral bang dat ik erg misselijk word, maar we gaan het zien.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:54

Ik had vandaag gisteren echt meer trek dan de vorige dagen, vandaag was dat wel weer wat weg. Heb bij het avondeten niet nagedacht en hoewel het minder was dan eerst ligt het me toch een partij naar in m’n maag %)

Darmen zijn vooral ‘s avonds niet altijd even blij/steady. Verder niet misselijk ofzo, behalve nu dan :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 20:56

Ik ben blij hier mee te kunnen lezen, ik heb zelf geen overgewicht maar iemand in mijn omgeving en weinig internetkennis wel, die kan ik nu mooi jullie ervaringen doorgeven :). Ik denk dat het voor deze persoon een goede oplossing zou kunnen zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:33

Suzanne, wat goed!! Dat gaat echt lekker. Ben heel benieuwd hoe het gaat als je straks af gaat bouwen.

Ik ben morgen alweer toe aan mijn 4e prik. Voor de mensen die niet gelijk effect merken. Dat was bij mij ook zo. Ik heb deze week voor het eerst het gevoel dat ik echt iets van de Ozempic merkte (buiten de enorme misselijkheid de 1e week :D ) Ik heb ook vandaag niet meer honger gekregen, terwijl ik bijna weer moet prikken. Dat was de afgelopen weken wel zo.

Wat ik wel merk dat Ozempic niet perse veel effect heeft op de honger die bij mij ontstaat tijdens de prodromale fase bij een migraine aanval. Dat had ik wel gehoopt. Maar goed, ik heb wel het gevoel dat ik weer lekker afgevallen ben verder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:43

Wat jammer koekie dat hij daar niet voor werkt.
Want dat is echt zo naar om daar tegen te vechten terwijl je dan al "zwakker" bent.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 21:57

Ja vind ik ook heel lastig. Ik heb geleerd om die dagen toch maar gewoon lief voor mezelf te zijn en mezelf niet teveel kwalijk te nemen dat ik het niet altijd win van die 'drang' om dan te eten.
Gelukkig heb ik het al veel minder vaak dan een paar jaar geleden, dankzij de cgrp remmer.

Heb jij daar ook last van DP?

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:15

Ik vroeg me af. Als je de ozempic via de huisarts krijgt. En je betaald het zelf. Moet je dan het bezoek en begeleiding van je huisarts ook zelf betalen. Stel je volgt een gli progamma. Je betaald de medicijnen het eerste jaar zelf krijg je dan het tweede jaar en evt levenslang wel vergoed. Mijn bmi is 41 en met wat lichamelijke problemen. Ik ga er vanuit dat ik na 1 jaar nog niet op een bmi onder de 35 zit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:19

Ik zag per toeval vandaag het topic in actieve topics voorbijkomen. Ben toch wel nieuwsgierig. Zijn er toevallig ook mensen met lipoedeem en ervaringen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:41

mabellean schreef:
Ik vroeg me af. Als je de ozempic via de huisarts krijgt. En je betaald het zelf. Moet je dan het bezoek en begeleiding van je huisarts ook zelf betalen. Stel je volgt een gli progamma. Je betaald de medicijnen het eerste jaar zelf krijg je dan het tweede jaar en evt levenslang wel vergoed. Mijn bmi is 41 en met wat lichamelijke problemen. Ik ga er vanuit dat ik na 1 jaar nog niet op een bmi onder de 35 zit.

Volgens mij is huisartsenzorg altijd vergoed en wordt de indicatie van consulten ook niet gedeeld met de zorgverzekering.
Begeleiding bij ons in de tweede lijn valt voor zover ik weet ook gewoon binnen het basispakket, ongeacht voldoen aan de vergoedingscriteria voor de medicatie. Dus je rekent dan alleen af bij de apotheek.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:05

mabellean schreef:

Ik doe het via de huisarts en heb vandaag dag 1 van de begeleiding gehad, volgens mij betaal ik daar niks voor. Moest wel de ozempic inderdaad bij de apotheek gewoon afrekenen :)
Over 4 weken staat de volgende afspraak, maar als er iets is mag ik altijd bellen (spuit niet zelf durven zetten, bijwerkingen, vragen etc).

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 06:37

Ik lees mee en sta versteld van sommige van jullie resultaten!

Ik blijf twijfelen om het te gaan gebruiken vanwege twee redenen. Een is lange termijn gebruik en andere is de kosten.

Als ik op sites als yazen/wellis ed kijk geven ze niet concreet de kosten aan. Vaak staat er ‘vanaf’ .

Weet iemand verder hoe het zit als ik nu zelf een jaar betaal en ondertussen start met GLI traject?
Kom je dan gewoon na een jaar in aanmerking voor vergoeding?
Je moet binnen paar maanden 5% (?) zijn afgevallen. Maar of dat dan nog lukt als al jaar geleden op eigen kosten gestart ben?

Wil jullie bedanken voor jullie openhartigheid hier in dit topic! Heb er echt veel aan. Toppers zijn jullie!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 06:46

Wat ik begreep van de huisarts is dat je eerst een jaar GLI moet doen en daarnaast dan een BMI van 35 of hoger moet hebben. Ik weet alleen niet of een BMI van 35 of hoger nog steeds de eis is om te beginnen met spuiten na de GLI of dat je dan met een lager BMI daar ook aan mag beginnen.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 06:59

Zonnetje81 schreef:
Ik zag per toeval vandaag het topic in actieve topics voorbijkomen. Ben toch wel nieuwsgierig. Zijn er toevallig ook mensen met lipoedeem en ervaringen?

Ik heb lipoedeem, maar ben pas een week bezig. Van wat ik op internet heb gelezen is dat Ozempic helpt met de zwelling