Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:27

Kom even zwaaien naar jullie.. zit hier beetje in zelfde situatie als SV alleen dan zonder nieuwe baan maar met een baan met te weinig collega’s en te veel werk.. pfff.. ben kapot.
Hoop dit weekend nog de moed te vinden om er ergens een loopje uit te persen, maar kan ook zomaar zijn dat het ipv een run een dutje op de bank gaat worden :o

Dus zet m op dames! *\o/*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:33

Ik heb vanochtend 9 km gerend, maar tussendoor even pauze gehouden en stukjes gewandeld. Voor mijn gevoel zat er zo weinig zuurstof in de lucht (hartslag was ook hoog). Maar over het mentale stuk ben ik erg tevreden. Ook gewoon nog (langzaam!) hardgelopen terwijl ik echt al op was, in plaats van het dan op te geven.

Voor de lappenmand: soms moet je ook gewoon echt even rust nemen he? Maar als je echt 'in je hoofd zit' door de drukte, kan een stukje lopen wél heel fijn zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:45

-Namiro- schreef:
Kom even zwaaien naar jullie.. zit hier beetje in zelfde situatie als SV alleen dan zonder nieuwe baan maar met een baan met te weinig collega’s en te veel werk.. pfff.. ben kapot.
Hoop dit weekend nog de moed te vinden om er ergens een loopje uit te persen, maar kan ook zomaar zijn dat het ipv een run een dutje op de bank gaat worden :o

Dus zet m op dames! *\o/*

Ik sluit me ook aan. Bouw steeds meer stress op nu mijn werk weer gaat starten, ben er supermoe van.
Komende week (vanaf gisteren) ben ik alleen thuis en ik slaap ook gewoon niet als mijn man er niets is, dus dat werkt ook niet mee.
Misschien morgen een klein rondje en anders lekker niet.

Tiggs, knap gedaan!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:45

Begrijpelijk dat het er dan wat minder van komt Sv, klinkt toch wel pittig.
Fanatiek Lous! Heb je al wat meer hardloopervaring ook dat je meteen voor de marathon gaat?
Mooie locatie om te lopen germie.

Ik ben donderdag bij de sportfysio geweest, die heeft wat filmpjes gemaakt van mijn lopen. Kwam weer terug op hetzelfde probleem als ik met paardrijden had, gebrek aan rompstabiliteit. Moet nu gaan oefenen met rennen met een bezemsteel in mijn nek voor mijn houding. De buren zullen wel denken, die heks snapt niet dat ze op de bezem moet gaan zitten :') .

Ook van de fysio advies gehad om een loopanalyse te doen voor andere schoenen, de schoenen die ik nu heb geven geen steun dus daar komen mijn blessuretjes elke keer van. Vandaag meteen maar gedaan als verjaardagscadeau voor mezelf. Blijkbaar heb ik veel overpronatie. Maar nu hele fijne en mooie schoenen gevonden die daarmee helpen. Nu al zin om morgen weer een rondje te gaan :D .

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 17:05

Ik heb al wat runs gelopen afgelopen 3 jaar, voornamelijk tussen de 10 en 20 kilometer. 2020 moest mijn jaar worden, maar Corona verpestte alles. 2022 toen alles weer kon zat ik met een hernia. Oktober 2022 ben ik weer begonnen met lopen. 3 maanden na mijn operatie.
Ik heb nu 3 keer de kwart gelopen in Rotterdam, en 13 oktober nu weer in Eindhoven. Voor Rotterdam wil ik nog een halve mee kunnen nemen.
Mijn fysio heeft me nog heel veel tips mee gegeven wat betreft de marathon.
Goede schoenen zijn aanwezig, maar op aanraden wil ik toch op tijd kijken voor nieuwe.
Zoals eerder gezegd, wil ik het al een tijdje een marathon lopen. En nu had ik de mogelijkheid tot het kopen van een ticket.

Wat betreft rompstabiliteit, is joga misschien een optie?
Daar heb ik voor mijn rug altijd wel baat bij gehad.

VogeltjeM

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 18:52

Lastig van die rompstabiliteit. Heb je een idee hoe het komt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 19:54

HOe bedoel je dat met rompstabiliteit? Hoe zie je dat op filmpjes? Waggel je dan met je schouders?
Ik probeer er even een voorstelling bij te maken. Ook omdat je zegt dat je het met paardrijden ook hebt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 02:00

Rompstabiliteit gaat over hoe stabiel je romp is, in mijn geval zak ik gewoon een beetje in elkaar en "hang" in mijn rug in plaats van dat ik trots rechtop sta. Met paardrijden krijg ik al mijn hele leven commentaar dat ik rechter moet gaan zitten. En om dat te verbeteren moest ik werken aan de rompstabiliteit.

Met hardlopen gebeurt dat ook, ik zak in elkaar en daardoor belast je je gewrichten meer ter compensatie van je bovenlichaam. Als gevolg beweeg ik mijn schouders teveel, wat je met een stok in je nek heel duidelijk voelt doordat de stok heen en weer gaat bewegen. Als je je houding dan corrigeert gaat de stok minder bewegen. De stok is dus ook niet de oplossing maar een middel om te voelen of je goed bezig bent.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:54

Even een grote bijleespost :D

Heftig SV zo'n lange werkdag! Hopelijk stabiliseert de work/life balans vlug!

Goof echt prachtige omgeving zeg! Er gaat niets boven de nederlandse bloeiende heide :D

Germie wat is Schotland toch ontzettend mooi! Staat heeeel hoog op mijn bucketlist :) Ben je er zelf met de auto heen gegaan of heb je daar vervoer?

Irisje wat superleuk om zoiets met de hele familie te doen! En super nette tijd gelopen! :D

Welkom Lous en spannend je eerste marathon!

Deze week lekker gelopen, ik moet wel duidelijk weer even in het ritme komen van school, werk, paard verzorgen en hardlopen. Even kijken hoe ik alles in ga plannen voor de komende week. Voor morgen heb ik 400m intervallen op mijn schema staan maar goh ik heb echt een hekel aan dat soort korte intervallen :') Wel hebben we in het dorpje naast ons een baan dus ik zit te denken om voor het eerst daar eens te gaan trainen. Ook leuk om eens een keer ergens anders heen te gaan!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:37

Piekosj, dat klinkt wel leuk! Denk dat als je met een groepje op die baan traint, het ook makkelijker is qwa motivatie, en het is wel gezellig!
Ik train ook een keer per week op de atletiek baan, en het motiveert echt om samen te lopen.

Eef bam, herkenbaar mijn rompstabiliteit was ook niet optimaal, ik draaide te veel met mijn bovenlichaam als ik versnelde.
Na veel oefeningen is het beter geworden.
Fijn dat bij jou de stok werkt, maar loopt dat niet heel vervelend?

Tiggs, lekker gelopen!

Goof, sterkte ook met de combinatie werken en lopen.

Hier gister de mas montage trail gelopen op de Utrechtse heuvels.
Het waren 3 lussen van ongeveer 7km.
Dan kwam je bij het beginpunt, en kon je een andere lus pakken.
De verzorgings post was goed gevuld, en de routes waren netjes uitgezet.
Mijn loopmaatje kreeg het helaas een beetje moeilijk, vanwege de warmte.
We hebben toen maar heel rustig aan gedaan, en dat ging prima.
We hebben uiteindelijk 23km gelopen.
Was een mooie route.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:50

Eef_Bam schreef:
Begrijpelijk dat het er dan wat minder van komt Sv, klinkt toch wel pittig.
Fanatiek Lous! Heb je al wat meer hardloopervaring ook dat je meteen voor de marathon gaat?
Mooie locatie om te lopen germie.

Ik ben donderdag bij de sportfysio geweest, die heeft wat filmpjes gemaakt van mijn lopen. Kwam weer terug op hetzelfde probleem als ik met paardrijden had, gebrek aan rompstabiliteit. Moet nu gaan oefenen met rennen met een bezemsteel in mijn nek voor mijn houding. De buren zullen wel denken, die heks snapt niet dat ze op de bezem moet gaan zitten :') .

Ook van de fysio advies gehad om een loopanalyse te doen voor andere schoenen, de schoenen die ik nu heb geven geen steun dus daar komen mijn blessuretjes elke keer van. Vandaag meteen maar gedaan als verjaardagscadeau voor mezelf. Blijkbaar heb ik veel overpronatie. Maar nu hele fijne en mooie schoenen gevonden die daarmee helpen. Nu al zin om morgen weer een rondje te gaan :D .

Er zijn super veel oefeningen voor core stability te vinden ook op internet.

Ik overweeg een tweede paar schoenen te kopen, maar ik vind het ook weer duur :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:02

Leuk ieris, een vriendin van me heeft die gisteren ook gelopen en ze was er heel positief over.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 15:03

Piekosj 400 meters zijn altijd pittig ja.

Leuk ieris, altijd goed georganiseerd bij trail events en de vps zijn ook top daar. Al mis ik op de lange afstanden de cola :+

Tiggs ik hou altijd de aanbiedingen online in de gaten voor schoenen, dat scheelt. Soms koop ik ze in het voren in. Ik heb nu ook een paar nieuwe speedgoats klaarstaan, met korting gekocht. Mijn oude kunnen ongeveer nog 300km mee, maar dan heb ik vast nieuwe.

Vanmorgen richting Duitsland gereden, naar het Uedemer Hochwald.
Daar 21km met 350 hoogtemeters gelopen. Heel rustig aan, want mijn lijf is nog steeds moe en ik wilde de boel niet overbelasten.
Genoten wel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:34

Lekker SV , mooi weer erbij ! Niet te warm?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 15:52

Het is pas niet te warm als het een graad of 5 is :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:56

Ah haha…dan moet je nog wat geduld hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:20

Supervixen schreef:
Het is pas niet te warm als het een graad of 5 is :D

Haha, zo mee eens!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:00

Ik heb gisteren ook de Mas Montagne trail gelopen! Heel fijn concept met de 3 rondjes! En heerlijk rustig op de paden :)

Ik ben eerst met mijn moeder gaan lunchen om 11.30u, had startvak van 13.00-14.00. Om 12.30u ben ik mijn startnummer gaan halen en heb ik mezelf klaargemaakt. Ik was uiteindelijk om 12.45u gestart.

Ik vond het erg leuk! Lieve vrijwilligers en goed geregeld! Duidelijke route en uitleg :j
Ik had het streven voor 3 lussen, maar de 2e lus had tegen het einde alleen maar heuvelop in de volle zon, dus toen had ik het wel even gehad :+ . Uiteindelijk hebben ze me "overtuigd" om die laatste ook te doen, omdat dat de mooiste zou zijn en; joh je hebt alle tijd! Dus gegaan, en toegegeven, het was inderdaad de mooiste lus!

Uiteindelijk dus 23km gedaan in iets onder de 3u (2u50min). Prima tijd als je beseft dat dit mijn 2e trailrun ooit is! En de vorige was maar 9km.

Na elk rondje wel even pauze gehouden. Wat gegeten, gedronken en met mijn moeder gepraat :)

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 17:04

Heel knap gedaan!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:15

Wauw, super gedaan!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:13

Netjes gedaan Irisje!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:23

Lekker, en nog snel ook.
Was het goed georganiseerd?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 18:26

Is altijd goed georganiseerd bij trail events. Heb er al meerdere trails van gedaan. Een stuk of zeven dacht ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:32

Supervixen schreef:
Is altijd goed georganiseerd bij trail events. Heb er al meerdere trails van gedaan. Een stuk of zeven dacht ik.

Ik ga er volgend jaar ook meer meepakken, ik was zo te spreken over die bij Stakenberg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 19:08

De leenderbostrail vond ik wat minder. Niet qua organisatie, maar de omgeving vond ik wat saai.
De leersumseveldtrail heb ik twee keer gelopen, de 50km, vond ik erg mooi.

Wij hebben het weekend voor kerst een lang weekend geboekt in België om twee afstanden van de meerdaalwoudtrail te lopen. Ik verwacht niet echt spectaculair landschap, maar wel heel leuk om eens totaal ergens anders te lopen.