Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:11

Er zijn zo ontzettend veel voorbeelden te lezen wanneer je er wat moeite voor doet dat ik niet 100 linkjes met verhalen hier ga delen, kijk bvb maar in het topic waar Corona patiënten zich melden. Elke keer dat gevraag naar bron !!! Na twee jaar is het bij sommigen nog niet doorgedrongen dat covid een onvoorspelbare ziekte kan zijn.

Cer

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:26

Het is zeker een onvoorspelbare ziekte, maar het aantal gezonde mensen wat ernstig of langdurig ziek wordt, ik weet daar de cijfers niet van.
Misschien zijn de aantallen veranderd sinds vorig jaar, worden er meer gezonden gevaccineerden ernstig ziek, of zijn het nog steeds de mensen met onderliggende klachten.. ik heb geen flauw idee.
Persoonlijk ken ik geen gezonde mensen die van covid ernstig ziek geworden zijn (geen enkele die in het ziekenhuis beland is) of die langdurige klachten hebben..

Over long-covid weet ik ook niet zoveel. Wat mankeerde deze mensen van te voren, er zijn sowieso best wel veel mensen (meer dan ik wist in ieder geval) met sluimerende klachten, is long covid wellicht stress gerelateerd. Wat is long covid precies? Wat konden deze mensen voordat ze covid kregen... en zo nog wel meer.

Waarmee ik niks wil bagataliseren, maar ik heb gewoon vragen...

Maar bij gezonde mensen die ernstig ziek worden is het zeggen van "genoeg" een wat onduidelijk begrip.. excuse me for saying.. :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:33

Babsiej schreef:
Ik laat mij ook niet vaccineren.

Ik ben tegen vaccineren. Ik heb mij niet laten enten tegen HPV, hepatitis de griepprik sla ik over, ook al krijg ik wel de uitnodiging.

Voor mijn reis naar Kenia, rondtrekken, heb ik mij ook niet laten vaccineren.

Mijn dieren laat ik ook niet vaccineren.

Uiteraard houd ik mij wel aan alle regels. Ik draag overal mondkapje op de juiste manier. Houd afstand, kom niet bij mensen thuis, mensen niet bij mij thuis. Eigenlijk kom ik alleen in de supermarkt en dan tijdens etenstijd, dus rustig, en met de hond in natuurgebied. En werk, maar dat doe ik zelfstandig en mondkapje.

*komt uit de meeleeshoek*

Waar ik toch wel erg benieuwd naar ben. Sta je dan ook een bed op de IC af mocht dit nodig zijn? Met je aan de regels houden is nog steeds geen garantie, om niet ziek te worden. Verre van zelfs.Ik ben gevaccineerd, deed mijn werk met bescherming. Zoek geen grote groepen mensen op. Loop geen verjaardagen af. Toch kreeg ik Covid en was er enorm ziek van. Met alle restklachten die er nu nog zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:38

tja Cer, tel je zegeningen.
Ik ken er wel een aantal die aan het worstelen zijn met long-covid. En niet via via, 1 is een vriendin en 1 van mijn collega's heeft het ook. En beide daarvoor in goede gezondheid. 1 is begin 30 en 1 eind 40

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:40

Ik ken er helaas ook verschillende. Jonge, gezonde mensen die al maanden uit de running zijn, hun werk niet of nauwelijks meer kunnen doen, gewoon echt niet goed gaan. Even uit mijn hoofd kan ik er zo al 5 noemen, 2 onder de 30, allemaal onder de 50 en zonder onderliggend lijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 11:52

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:02

In het eerste kwartaal van 2022 komen er aldus de overheid onderzoeksresultaten rondom post-covid. Dat loopt nu allemaal nog :j

De WHO schrijft er e.e.a. over, maar dit zijn allemaal vooronderzoeken of onderzoeken die qua methode niet per se door te vertalen zijn naar de (Nederlandse) populatie als geheel, en nog niks concreets qua cijfers. Maar het lijkt voor 1 op de 10 mensen voor te komen.
https://www.who.int/srilanka/news/detai ... -condition

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:03

Misschien is het egoïstisch maar in deze heb ik voor mezelf gekozen. Ik vaccineer niet, ik wil m'n vruchtbaarheid niet op et spel zetten. Ben in die 2 jaar tijd 0x ziek geweest. En dus wss geen Corona gehad. Dus ik vind het wel mee vallen, doe gwn wat ik normaal ook deed.

En nu laat ik me voorlopig helemaal niet vaccineren, maar denk dat dat wel een legitieme reden is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:03

Kinke schreef:
Ik ken er wel een aantal die aan het worstelen zijn met long-covid. En niet via via, 1 is een vriendin en 1 van mijn collega's heeft het ook. En beide daarvoor in goede gezondheid. 1 is begin 30 en 1 eind 40

Ik zeg niet dat het niet waar is of ik zeg er niks banketstaaf over.. ik zeg gewoon dat ik het niet weet..
hoezo moet ik dan zegeningen tellen :?

De links van Ibbel en Imandra ga ik zo even lezen.. :j Thanks!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:04

Marije_1997 schreef:
Misschien is het egoïstisch maar in deze heb ik voor mezelf gekozen. Ik vaccineer niet, ik wil m'n vruchtbaarheid niet op et spel zetten. Ben in die 2 jaar tijd 0x ziek geweest. En dus wss geen Corona gehad. Dus ik vind het wel mee vallen, doe gwn wat ik normaal ook deed.

En nu laat ik me voorlopig helemaal niet vaccineren, maar denk dat dat wel een legitieme reden is.

Het vaccin heeft geen bewezen invloed op je vruchtbaarheid. COVID-19 zelf wel...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:09

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:20

Kinke schreef:

Ik precies hetzelfde..
Er zijn vast getallen. Maar waarom zoeken naar exacte aantallen terwijl er zoveel gebakken bekend zijn?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:22

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:23

ik snap nog steeds niet waarom ik mn zegeningen moet tellen, maar ik heb er inderdaad best veel :j

ja Nynx: is opiniestuk, niet speciaal gebaseerd op kennis of wetenschappelijk gereviewd...
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-12-21 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:23

IMANDRA schreef:
Marije_1997 schreef:

Het vaccin heeft geen bewezen invloed op je vruchtbaarheid. COVID-19 zelf wel...

En wat dacht je van covid krijgen tijdens de zwangerschap. Meer doodgeboortes dan anders..

Ik zou het wel weten

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1a40f43/
1 van de tig linkjes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:28

Cer schreef:
ik snap nog steeds niet waarom ik mn zegeningen moet tellen, maar ik heb er inderdaad best veel :j

ja Nynx: is opiniestuk, niet speciaal gebaseerd op kennis of wetenschappelijk gereviewd...

Dat maakt het niet per definitie minder waardevol.
Een ander geluid is in deze tijden uitzondering.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:31

Ninx schreef:

weet ik niet, ik zou het dan niet kunnen beoordelen op waarheid.

een ander geluid is niet perse handiger of beter..

Op een paard rijden is wat het meestal is, een ander geluid zou zijn eronder gaan hangen, maar..ik sla dan wel even over :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:32

Ninx schreef:

In één van de links die ik geplaatst heb wordt dit verhaal ontkracht. Het klopt niet dat vaccineren de kans op mutaties vergroot. Integendeel. Onderbouwing: zie mijn linkjes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:34

Cer schreef:
Ninx schreef:

Op een paard rijden is wat het meestal is, een ander geluid zou zijn eronder gaan hangen, maar..ik sla dan wel even over :j

Wat is dan waarheid? Waarheid welke wetenschappelijk onderbouwd wordt?

Wie financiert dat wetenschappelijk onderzoek? Ofwel: wat is terugverdienmodel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:38

Ninx schreef:

Indien er belangenverstrengeling is/kan zijn/een auteur (ook) betaald wordt door een bedrijf/onderzoek (deels) gefinancieerd is door een bedrijf MOET dit bij peer-reviewed tijdschriften vermeld worden. Daar zijn regels voor, zodat je die gegevens eventueel in je afweging mee kunt nemen bij het beoordelen van zo'n artikel. Ook de peers die een onderzoek uitgevoerd door Pfizer beoordelen nemen dat mee in hun beoordeling. Die gasten zijn onafhankelijk én anoniem, dus kunnen ook niet door een farmaceut onder druk worden gezet.

Veel onderzoek wordt echter gewoon gefinancierd door overheden (in NL VWS), semi-overheidsinstellingen (in NL bv ZON-MW) en ook door goede doelen en daar komt geen belangenverstrengeling of 'terugverdienmodel' aan te pas.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:46

Ninx schreef:

Op een paard rijden is wat het meestal is, een ander geluid zou zijn eronder gaan hangen, maar..ik sla dan wel even over :j[/quote]

Wat is dan waarheid? Waarheid welke wetenschappelijk onderbouwd wordt?

Wie financiert dat wetenschappelijk onderzoek? Ofwel: wat is terugverdienmodel?[/quote]

Op zich is dit een hele legitieme vraag. Het is niet verkeerd om te kijken of iemand ergens belang bij heeft. Ook bij wetenschappelijke onderzoeken klopt niet altijd alles. En blijkt dat iemand de boel verdraaid voor eigen gewin. Bijvoorbeeld met het onderzoek naar autisme door vaccinaties. Dat onderzoek was een grote fraudeleuze boel.
Maar, deze zelfde vragen moet je dan ook stellen bij alle anderen die onderzoeken presenteren of die wat roepen op social media. Wat is hun belang erbij? En dat is heel vaak ook geen zuivere koffie. Dat gaat vaak om aandacht, macht en geld.
En dat mis ik vaak wel. Wetenschappelijke onderzoeken of MSM worden kritisch bevraagd en de eigen bronnen worden klakkeloos voor waar aangenomen. Leg je eigen bronnen ook eens langs diezelfde standaard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 12:59

Ninx schreef:

Ik heb het - als trotse Trouw lezeres - gelezen.

Ik moest als Harry Potter fan denken aan dit stukje 'It seems he is alive. Dumbledore explained it to me, but I did not fully understand.
But well, he is active and killing, so I guess he is alive.'

Of een virus leeft, is zo'n heerlijk onderwerp om bij een glaasje ranja met medestudenten over te bomen.

Maar covid-19 is acting and killing, dus mag iedereen van mij stellen dat het leeft.
Maar om te leven en muteren heeft het 'onze' cellen nodig.

Resistentie komt voor bij bacteriën, maar ik ken persoonlijk geen literatuur waarin wordt aangetoond dat virussen resistent worden.
Een bacterie 'leeft echt zelf', en kan "leren" omgaan met gifstof X of Y etc etc en daar dus resistent voor worden.

Een virus heeft een 'gastheer' nodig, maakt gebruik van onze cellen om zich voort te planten / te vermenigvuldigen - en in dat proces treden 'altijd' kleine mutaties op.
Kleiner dan de mutatie van 'alfa naar delta' of van 'dinges naar omikron'.

En ik houd van veelkleurigheid, graag 'stem en tegenstem' - maar dit raakt aan fundamentele kwesties rond 'waarin is een virus anders dan een bacterie', 'hoe zou je resistentie kunnen maken binnen een virus' etc.
Wetenschappelijk kan dat nuttig onderzoek zijn.
... maar de resultaten laten nog even op zich wachten.

Dus midden in een pandemie is het niet de tijd om (terwijl dit fundamentele onderzoek nog niet gedaan is) daar op vooruit te grijpen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-12-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:07

Ibbel schreef:
Ninx schreef:

Indien er belangenverstrengeling is/kan zijn/een auteur (ook) betaald wordt door een bedrijf/onderzoek (deels) gefinancieerd is door een bedrijf MOET dit bij peer-reviewed tijdschriften vermeld worden. Daar zijn regels voor, zodat je die gegevens eventueel in je afweging mee kunt nemen bij het beoordelen van zo'n artikel. Ook de peers die een onderzoek uitgevoerd door Pfizer beoordelen nemen dat mee in hun beoordeling. Die gasten zijn onafhankelijk én anoniem, dus kunnen ook niet door een farmaceut onder druk worden gezet.

Veel onderzoek wordt echter gewoon gefinancierd door overheden (in NL VWS), semi-overheidsinstellingen (in NL bv ZON-MW) en ook door goede doelen en daar komt geen belangenverstrengeling of 'terugverdienmodel' aan te pas.

Laten we Pfizer aanhouden als voorbeeld.... geen frisse jongen, een berucht veelpleger van overtredingen. Maar zo groot dat de boetes een lachertje zijn:
https://violationtracker.goodjobsfirst. ... ent/pfizer

Belasting ontduiken kunnen ze ook als de beste:
https://www.ftm.eu/articles/pfizer-avoi ... etherlands

Ik denk dat we naïef zijn te veronderstellen dat dergelijke corporaties altijd zuiver handelen, en de volksgezondheid als absoluut speerpunt hebben.

Dan noem je nog overheden. Dat is in onze huidige kapitalistische samenleving ook een lastige.
Ik zag ergens eens een meme dat overheden net als formule 1 rijders de namen van alle corporaties achter hen op hun kleding zouden moeten dragen, dan zie je door wie ze gesponsord worden ;-)
Er zitten veel goedwillende mensen op de juiste stoelen, maar ik vrees dat er nog meer mensen zitten op stoelen die bewust of onbewust gestuurd worden door geldelijke belangen.... maar waarschijnlijk hebben ze daar " geen actieve herinnering meer aan" :D

Hoe dan ook.... ik pleit nergens voor, en ik pleit nergens tegen. Maar alle eenzijdige informatie en het onwrikbaar vertrouwen van een bevolking in een overheid die toch wel hele lelijke zaken op de kerfstok hebben vind ik wonderlijk.
Ik hoop dat mensen zichzelf vooral goed informeren... je hebt maar 1 lijf, ik denk dat iedereen goed moet nadenken wat ie daarin wil stoppen en niet overhaast maar iets doet om op vliegvakantie en uit eten te kunnen.....

Want het poëtische "ik doe het voor een ander" is heel zoet.... Maar er zijn maar weinig filantropen op aarde, en de meeste mensen doen de meeste zaken nu eenmaal voor zichzelf.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:18

Wat hebben deze argumenten te maken met het feit dat peer reviewed onderzoek aan regels is gebonden waardoor er openheid is over evt (financiele en andere) belangenverstrengelingen zodat de lezer van dat onderzoek zélf daar conclusies aan kan verbinden?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:48

MISTRAL94 schreef:
Babsiej schreef:
Ik laat mij ook niet vaccineren.

Ik ben tegen vaccineren. Ik heb mij niet laten enten tegen HPV, hepatitis de griepprik sla ik over, ook al krijg ik wel de uitnodiging.

Voor mijn reis naar Kenia, rondtrekken, heb ik mij ook niet laten vaccineren.

Mijn dieren laat ik ook niet vaccineren.

Uiteraard houd ik mij wel aan alle regels. Ik draag overal mondkapje op de juiste manier. Houd afstand, kom niet bij mensen thuis, mensen niet bij mij thuis. Eigenlijk kom ik alleen in de supermarkt en dan tijdens etenstijd, dus rustig, en met de hond in natuurgebied. En werk, maar dat doe ik zelfstandig en mondkapje.

*komt uit de meeleeshoek*

Waar ik toch wel erg benieuwd naar ben. Sta je dan ook een bed op de IC af mocht dit nodig zijn? Met je aan de regels houden is nog steeds geen garantie, om niet ziek te worden. Verre van zelfs.Ik ben gevaccineerd, deed mijn werk met bescherming. Zoek geen grote groepen mensen op. Loop geen verjaardagen af. Toch kreeg ik Covid en was er enorm ziek van. Met alle restklachten die er nu nog zijn.

Vaccineren is ook geen garantie om niet ziek te worden en dat is wel een beetje het punt wat Iig ik probeer te maken. Zeker als mensen roepen dat aan de regels houden geen garantie is. En ja mocht het nodig zijn dan moeten ze het IC bed maar aan een ander geven mocht ik er zo ziek van worden dan ik een IC bed nodig zou hebben.

Verder sluit ik me volledig aan bij Ninx. Je hebt maar één lijf. En ik hoop dat mensen wel overwogen hun besluiten tot vaccineren of niet vaccineren maken en niet om idd alles weer te kunnen of omdat iedereen het maar doet.