Het corona vaccin

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291


sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:27

Dat klopt, daarom is het goed als niet te veel mensen twijfelen :+

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:30

Janneke2 schreef:
Hmmm, er schijnt een psychologische term te zijn voor het feit dat als de veiligheid toeneemt, mensen meer gevaar gaan zien.

En ik ben een aparte : ik ben voor van alles bang geweest, maar niet voor corona.
Dwz: het hoorde bij mijn opvoeding 'dat aan roodvonk halve steden zijn gestorven' en bij mijn studie 'dat het niet de vraag is of, maar wanneer we getroffen gaan worden door een pandemie'. (Bij sars 1 zogezegd niet, bij zusje Mers niet, maar bij sars 2 was het raak.)

En bij afname van biodiversiteit, en bij toename van vliegverkeer en bio-industrie is het in de toekomst sneller raak.

Ik voel me niet akelig, maar ik houd mij ijverig aan de maatregelen.
(En ik snap ergens de mensen van Engel enzo wel: ALS je je akelig voelt over de pandemie is het een zegen als je mind het allemaal kan ontkennen.)


en krijg je daarvoor in de plaats angst voor een regering die allerlei beangstigende dingen met je wil doen. Ik ben liever bang voor corona, daar is nog een remedie voor :D

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:31

Maar tot nu toe is het slechts een vermoeden dat de Gevaccineerden niet meer besmetten

Ik kijk het gewoon nog aan ,ik ben ook nog helemaal niet aan de beurt
Ik twijfel gewoon ivm lange termijn effecten ..ik ben zowieso iemand die behalve een paracetamolletje niets van medicijnen slik ,niet voor een griepvaccin ga enz .
Ik denk dat ik de afgelopen 10 jaar niet eens bij de dokter ben geweest :=

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:33

Ik ben echt totaal niet bang voor corona ,lijkt me eng om daar bang voor te zijn ..zoveel mensen leven nu in angst

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:34

(en als gevaccineerden nog kunnen besmetten blijft die 1 op 2000 helemaal bestaan want dan is straks nadat alle maatregelen zijn opgeheven iedereen die geen vaccin heeft gehad in korte tijd besmet...)

maar waarom vind je de lange termijn effecten van het vaccin dan angstiger dan de lange termijn effecten van covid? Waarom ben je wel bang om het vaccin te nemen maar niet bang voor corona?
Omdat het 1 een natuurlijk virus is en het ander een medicijn? Omdat er voor het medicijn nog geen 100% duidelijkheid is óf en zo ja hoe frequent er bijwerkingen zijn?
Als je het vervelend vindt zeg het alsjeblieft, maar ik probeer het gewoon echt oprecht te begrijpen hoe dat werkt.

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:35

besita schreef:
Ik ben echt totaal niet bang voor corona ,lijkt me eng om daar bang voor te zijn ..zoveel mensen leven nu in angst

Maar zou je niet bang zijn als je tot een risicogroep behoorde?
Ik ben ook niet bang.
Maar ik ken wel mensen met een flink risico, die als ze geen corona krijgen waarschijnlijk nog niet komen te overlijden de eerste 10 jaar. (oke iedereen kan onder de bus komen, maar je snapt het wel)
Maar zouden die nu corona krijgen word die kans op overlijden ineens wel erg groot.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:38

Niet iedereen vind bepaalde risico‘s op dezelfde manier onacceptabel. Je kunt dus niet alle afwegingen van iedereen begrijpen en dat hoeft ook niet.
Het is nooit iedereen of niemand in het leven.
Als iemand achter gods wil staat is dat voor mij ook zoiets als hocus pocus, maakt het echter niet meer of minder waardig. Ik hoef dat ook niet perse te begrijpen eerlijk gezegd.
Je geeft je argumenten en een ander doet dat wel of niet iets mee.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:41

Niet alleen 10 jaar DuoPenotti, vanwege medicatie die ik krijg zou mijn lichaam extreem kunnen reageren op dit grillige virus en val dus zeker in de risicogroep. Normaal met dit medicijn functioneer ik prima en zou ik er gewoon bejaard mee kunnen worden. Zou ik dat mogen worden, dan ben ik nu nog niet eens op de helft. We beschermen zeker niet alleen de oude besjes om het zo maar te zeggen. En geloof mij, die groep die we beschermen met voorbeelden zoals mijzelf, is groter dan je denkt. Denk aan astma, reuma, allemaal dingen die je jong al kunt krijgen en prima oud mee kunt worden, maar nu door corona een flink risico is. Ik lees ook veel voorbeelden van jonge mensen die het krijgen, misschien niet dood gaan aan het virus, maar wel met een behoorlijke nasleep zitten. Van gezonde, sportieve mensen, die nu slechts een stukje kunnen wandelen zonder compleet gesloopt te zijn, zelfs maanden na corona en met de vraag of dit beter gaat worden. Als chronisch patient, weet ik ook hoe het is om gezond te zijn en vervolgens niet meer, dat gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Dus al die mensen die zichzelf veilig wanen, dat hoeft zeker niet zo te zijn. Ook met flinke restschade van corona te blijven zitten, is niet fijn.. Even hoe ik er over denk, richting de mensen die zichzelf helemaal veilig wanen.

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:46

Helemaal eens MM
Heb dan ook het verhaal gedeeld (in een van de 25 corona topics :+ ) van mijn buurvrouw.
Jonge vrouw, 3 kleine kindjes, op en top gezond en actief in het leven. Die met carnaval corona kreeg, niet in het ziekenhuis gelegen, maar wel flink koorts gehad.
Die nu nog amper van de auto naar de achterdeur kan lopen.
Ik ben zelf ook chronisch ziek (geen risico voor corona) en weet inderdaad wat het is.
En een UWV die niet of amper erkent en gaat trekken en duwen aan die mensen die al genoeg aan zichzelf hebben.
Geen fijne toekomst, echt niet.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:48

besita schreef:
Ik ben echt totaal niet bang voor corona ,lijkt me eng om daar bang voor te zijn ..zoveel mensen leven nu in angst


Idem met mensen die in angst leven voor het vaccin...
Dat begrijp ik ook totaal niet. Lijkt me ook eng om daar bang voor te zijn :o


Ik ben voor allebei niet bang eigenlijk, niet voor de ziekte maar ook niet voor het vaccin. Angst is vaak ook een slechte raadgever.

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:50

Ik kan er geen duidelijk antwoord op geven secricible..ik ben niet bang voor Corona en ben ook totaal niet bang voor het vaccin
Ik zie er gewoon puur voor mezelf het nut niet van in om me te laten vaccineren
Misschien komt die overtuiging later wel

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:54

Het heeft ook geen individueel nut, dat is nu juist de hele crux :)

Het is hetzelfde als die metafoor van het matras op de snelweg. Dat matras moet weg, dat moet iemand doen, maar diegene heeft daar zelf niet zoveel aan. De rest van de mensen wel, want die kunnen weer veilig doorrijden en er gebeuren daarna geen ongelukken meer door dat matras.

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:59

Het heeft voor jezelf wel nut want je zou niet meer -erg- ziek worden
Je kunt het alsnog krijgen en je kunt het alsog doorgeven

Dus de slogan op de badges "ik ben gevaccineerd voor u " is alsnog misleidend

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:07

klopt, maar doordat 90-95% minder ziek wordt, lopen de ziekenhuizen minder vol en daar heeft iedereen baat bij.
Je kan het zeker krijgen en doorgeven, het is niet ineens dat het virus spontaan verdwijnt. In hoeverre het doorgegeven wordt met goede vaccinatiegraad wordt nog onderzocht.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:07

Ik zou het liefst het vaccin van Smithkline krijgen. Maar ik heb niks te willen denk ik :')

Duurt nog een hele tijd eer ik aan de beurt ben, dus kan er nog even over doorbomen :Y)

En ja, ik ben best wel bang om corona te krijgen. Dan verhongeren mijn diertjes als ze mij het ziekenhuis ingooien :x

pien_2010

Berichten: 44027
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:07

Sizzle schreef:
Pien, ja, dat origineel is een levend verzwakt vaccin en die werken meestal ongeveer levenslang (uiteraard met uitzonderingen). Echter kun je op hoge leeftijd bepaalde immuniteit verliezen maar dat is voor alle ziekten.


Fijn, want ik heb de pokken vacinatie nog gehad en wie weet wat het nog doet eventueel met andere ziektes, want de pokken bestaat niet meer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:12

besita schreef:
Het heeft voor jezelf wel nut want je zou niet meer -erg- ziek worden
Je kunt het alsnog krijgen en je kunt het alsog doorgeven

Dus de slogan op de badges "ik ben gevaccineerd voor u " is alsnog misleidend

Zeker niet, want als ik door de vaccinatie geen plek in de zorg inneem als ik toch covid krijg is daar plek voor, weet je wel, reguliere zorg :j

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:15

Pandora2 schreef:
En ja, ik ben best wel bang om corona te krijgen. Dan verhongeren mijn diertjes als ze mij het ziekenhuis ingooien :x

Maar stap je dan ( ook voor Corona ) elke dag met angst de deur uit voor al wat je zou kunnen overkomen ,krijgen ?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:17

Je kunt je bewust zijn van risico's zonder bang te zijn.
Ik weet heel goed dat ik beter niet voor een aanstormende intercity kan stappen als ik wil leven, maar ik zit toch betrekkelijk rustig op de trein te wachten als die het station in komt :D

pien_2010

Berichten: 44027
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:17

Hier een boeiend opinie stuk van de NRC
. Voor alle duidelijkheid, ik weet niet of dit een goede of slechte zaak zou zijn, als werkgevers gaan sanctioneren bij wel of niet laten enten (ik ben tegen ), of dat er bv hogere premies betaald moeten worden (hier ben ik ook echt op tegen). Het is wel een interessante discussie want zoals ik al eerder schreef, de vrijheid vd een (on niet te vaccineren) kan onvrijheid voor de ander betekenen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/18/ni ... g-a4028016
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-01-21 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Berichten: 3396
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:18

Ik vraag me iets af: ik ken een gezin met jonge kinderen waarvan de vrouw corona heeft gehad. Ze had redelijk stevige symptomen als koorts en benauwdheid. Vanwege de zeer jonge kinderen van het gezin is ervoor gekozen om haar niet af te zonderen. Niemand heeft verder corona gekregen. Dit vind ik dus interessant om te onderzoeken. Wellicht heeft de man het asymptomatisch doorgemaakt. Hoe kan dat dan, vraag ik me af? Hij werd toch aan behoorlijk wat virus blootgesteld. Er wordt hier net gedaan alsof iedereen sowieso corona krijgt maar dat hoeft dus niet.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:19

dat wordt hier volgens mij niet 'net' gedaan... dat niet iedereen binnen een gezin besmet raakt, heb ik hier al vaker gelezen :j
Maar hoe dat kan? Geen idee...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:20

Het is vooral niet iets waarvan je van tevoren uit zou moeten gaan :o

DuoPenotti

Berichten: 30580
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:23

Anna79 schreef:
Ik vraag me iets af: ik ken een gezin met jonge kinderen waarvan de vrouw corona heeft gehad. Ze had redelijk stevige symptomen als koorts en benauwdheid. Vanwege de zeer jonge kinderen van het gezin is ervoor gekozen om haar niet af te zonderen. Niemand heeft verder corona gekregen. Dit vind ik dus interessant om te onderzoeken. Wellicht heeft de man het asymptomatisch doorgemaakt. Hoe kan dat dan, vraag ik me af? Hij werd toch aan behoorlijk wat virus blootgesteld. Er wordt hier net gedaan alsof iedereen sowieso corona krijgt maar dat hoeft dus niet.

Nee dat hoeft zeker niet.
Mijn broer heeft het gehad, enkele dagen met flinke koorts in bed gelegen.
Zijn vrouw en volwassen maar nog thuiswonende kinderen hebben het niet gehad. Zijn getest allemaal.
Mijn broer, 4 weken later niet meer ziek moest getest worden om naar het buitenland te gaan werd wederom positief getest.

Mijn schoonzusje nu heeft het ook, amper ziek, haar man en volwassen thuiswonende zoon hebben het niet. Allemaal getest.

Ik neem aan dat het met de weerstand te maken heeft die je dan hebt?
Je krijgt natuurlijk ook niet allemaal de griep of het norovirus als het wel rondgaat.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:24

Dat niet ,maar het is wel mega interessant en ik neem aan dat dat onderzocht wordt :j