Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:30

Dat wist ik niet Dammie,ik dacht dat het in bepaalde streng gereformeerde diensten ea ad laars gelapt werd. Zoals Staphorst , Urk (ook familiebezoek daaro onbeperkt).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:33

Cer schreef:
Nou ja er wordt hier en daar gepubliceerd dat men in NL niet achter de voordeur mag controleren (en dat is vaak maar goed ook) dus het gestelde aantal van max 3 bezoekers hoef je je niet aan te houden...ze mogen niet binnen komen kijken en boetes uitdelen, alleen bij overlast..

Dus in principe kan je met kerst zoveel mensen thuis ontvangen als je wil, of het verstandig is, is een tweede..

Ja maar dat hoor en lees ik steeds. Bij elke regel wordt direct gevraagd hoe ze dat dan willen controleren en handhaven. Sommige mensen zijn echt meer bezig met de regels dan met het virus zelf.

Ik probeer me er maar niet mee bezig te houden. Ik heb kwetsbare mensen om me heen en wil gewoon niet degene zijn die ze Corona cadeau geeft. Dat is voor mij genoeg om bepaalde keuzes te maken. Maar misschien maakt dat voor mij juist de keuze wel makkelijk. Ik zie direct wat ik bescherm. Voor andere mensen is dat misschien veel verder weg en kunnen zich daarom de ernst van de situatie niet voorstellen.

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:38

Wat een drama weer, die persconferentie gisteren (nu pas kunnen kijken). Het met de vinger wijzen naar en toespreken van de burger alsof het een stoute kleuter is om de aandacht af te leiden van het feit dat je als politicus zelf te laf bent om besluiten te nemen is gewoon diep triest. Op die manier ondermijnt men bovendien het draagvlak onder de bevolking om zich überhaupt nog aan de maatregelen te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:56

Helemaal geen drama , precies wat ik had verwacht met al die kleuters die geen nee accepteren. Het is verdorie elke keer JA MAAR. Waar is gewoon accepteren dat het nu zo is en blij zijn dat er binnen de richtlijnen nog enkele dingen kunnen. Je maakt het jezelf zoveel gemakkelijker wanneer je je er gewoon bij neerlegt .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:00

Maar blijkbaar helpt het niet, want de cijfers dalen niet. Dus doe eens wat, of liever gezegd had eerder iets gedaan, zoals scholen dicht, niet essentiele winkels dicht (zoals Action), pretparken dicht maar meer werk van daadwerkelijk thuiswerken. Als ze dat hadden gedaan tegelijk met het sluiten van de horeca, stonden we er nu stukken beter voor. Slappe hap is het.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 09-12-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:03

Precies. Had gewoon eerder fors ingegrepen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:05

Swah schreef:

Ach dan had een andere groep weer lopen zeuren..

Hoe anders

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:13

pien_2010 schreef:
Ineke2 schreef:
Dit dus...

Gelijk mijn uitleg maar waarom ik denk dat het zo is.
Het komt voort uit sociale druk, daarom is het voor de meesten zo lastig om met kerst niet samen te zijn.

Dat denk ik niet.

Er zijn mensen zoals wij die al vanaf maart vrijwel niemand zien en erg terug getrokken leven. Dus gaan wij met een stel vrienden met Kerst lekker eten bij ons , volgens de regels. Gisteren hebben wij nog uitgesproken dat het saai is, hoe je het ook went of keert en hoe fijn we het samen ook hebben.
Die sociale druk zal er soms best wel bij zijn.

Gisteren met een van mijn kinderen gesproken. Die heeft echt nergens last van als het om covid gaat. Nl kent weinig beperkingen. Ze werkt gewoon thuis en dan zijn de kleintjes in het KDV, doet haar boodschappen, gaat naar buiten met de kinderen en ziet buiten haar mensen.
Zo ook mijn zoon die in NL woont.
Deze twee hebben ook totaal niet door hoe geïsoleerd wij nu leven en heel veel andere Fransen (Spanjaarden etc). Ze zijn zo druk met hun eigen leven, en dat begrijp ik ook volledig.
Dat wordt al anders voor mijn zoon die in België woont. Hij vindt het ook saai vaak al dat onlilne les geven aan zijn leerlingen, want daar mag ook veel minder.
Bij ons is het wéér strenger, én wij zitten gezien ons leeftijd in de risico groep en wij werken niet meer.

Dat maakt het totaal anders. Kerstmis is het feest van de gezelligheid. Dus wij willen in deze tijd van altijd met zijn tweeën zijn even de isolatie doorbreken en lachen met onze vrienden. Zij beleven dat net zo. En ja, alleen als je onder een steen gaat leven nu, loop je geen risico. Of alvast in de kist gaat liggen.
En natuurlijk kun je aangepast Kerst gaan vieren. Wij gaan ook niegt hele hordes uitnodigen alleen 2 vrienden om lekker een middag met afstand te gaan smikkelen en vooral verhalen uitwisselen en lachen. Zal ons goed doen.

Dus dat ouderen toch graag iets met Kerst willen doen en daarbij wat extra risico eventueel nemen, vind ik niets te maken hebben met sociale druk, maar gewoon even de sleur willen doorbreken. Dat neemt niet weg, dat er zeker ook wel sociale druk zal zijn in bepaalde gevallen.

Ik woon alleen... Helaas weet ik dus hoe eenzaam dat is, want ik werk vanaf maart zo goed als volledig thuis. Ik denk dat ik in totaal nog 5x een dag op kantoor ben geweest.

Ik ben niet gepikeerd ofzo, maar dat hele kerst gedoe wordt echt enorm uitvergroot. Aan de ene kant begrijp ik dat, aan de andere kant ook weer niet, want door max 3 mensen uit te nodigen kan het alsnog heel gezellig zijn.

Het is treurig hoe de regering “ ons” nu laat zwemmen zonder perspectief...Behalve een dreigement. Een dreigement die geen waarschuwing vooraf kent als “ wanneer jullie dit doen dan...”
Dat hangt dus in het luchtledige en wij moeten maar bidden dat het niet ten uitvoer gebracht word.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:18

Echwel schreef:
Swah schreef:

Hoe anders

Het gaat niet om zeurende groepen, het gaat om terugbrengen van het aantal besmettingen. En dan met beslissingen die wel helpen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:19

Maar niemand weet het juiste
Landen waar ales dicht zit doen het niet beter.

Denk dat het gokken en hopen op beter blijft

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:21

Bloodymary schreef:
Echwel schreef:

Hoe anders

Het gaat niet om zeurende groepen, het gaat om terugbrengen van het aantal besmettingen. En dan met beslissingen die wel helpen.

Misschien moet jij dan de regering gaan adviseren over wat wel helpt... en hoe te handhaven zodat men zich er daadwerkelijk aan houdt.
Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat men het gewoon niet weet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:21

Ik weet niet of je gezien hebt hoeveel het de afgelopen weken is afgenomen in Belgie, Italie, Frankrijk, Spanje en hoe weinig hier?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:23

Ik denk dat men het wel weet. Scholen dicht, terug naar de intelligente lockdown van het voorjaar. Maar dat heeft men niet aangedurfd. Oke, dan maar aanmodderen tot iedereen gevaccineerd is in augustus of zo. Maar het draagvlak is daardoor wel weg onder het merendeel van de mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:23

Er is wel degelijk perspectief, maar alleen wanneer mensen de neuzen dezelfde kant op staan. Samen met vaccinatie en opletten gaan we zeker weer terug naar het oude normaal . En daar is geen datum op te plakken. Ook voor de zorg hoop ik dat er, zodra er gevaccineerd word, de werkdruk, zowel lichamelijk als geestelijk verminderd. Het is nogal wat om in de vuurlinie te staan en in veel gevallen ook machteloos . 90% van je bewoners weg in twee weken bvb. Mensen waar je met hart en ziel voor gezorgd hebt vallen bij bosjes neer en gaan dood . Alleen al voor de zorg en alle mensen die er van afhankelijk zijn, ook diegenen die nu niet geholpen kunnen worden , hoop ik dat mensen met kerst en oud en nieuw eens niet egoïstisch zijn.
En Italië, Duitsland , besmettingen kunnen wel wat gedaald zijn , ze hebben net weer records van aantal doden op 1 dag gebroken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:26

Het is ook jammer dat er net in NL verkiezingen aan zitten te komen, die ook de keuze van de beslissingen sterk beinvloeden.

Ik had het expres niet over Duitsland in mijn vorige post.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:27

Achterom schreef:
Misschien moet jij dan de regering gaan adviseren over wat wel helpt... en hoe te handhaven zodat men zich er daadwerkelijk aan houdt.
Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat men het gewoon niet weet.

Er zijn een aantal mensen met behoorlijke deskundigheid die al vele keren hebben geprobeerd gericht advies te geven. Die ervaring hebben met crisisbestrijding op andere terreinen in Nederland of die ervaring hebben met het omgaan met epidemieen in andere landen. En het wordt steeds afgeweerd. Er is geen gesprek of advies mogelijk. Soms, als het een beetje mediaaandacht krijgt wordt er heel selectief 1 ding uitgenomen, en wordt gedaan alsof dat 'het' advies was, ("en zie je wel, het werkt niet!") zonder de tijd te nemen om daar echt over na te denken.

Er kan veel en veel meer dan er nu gebeurt. (Maar dan moet je het wel willen. En niet blijven hangen aan een strategie die achter de schermen 'uit laten razen' genoemd wordt.)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:27

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:28

Zelfs Gommers en andere deskundigen snappen het soms niet

Zal ze naar bokt verwijzen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:28

Ik vind het idee van GL niet eens zo verkeerd. Massaal testen, 2 keer kort op elkaar. De mensen die corona hebben gaan in isolatie. Met die 2e keer testen weet je of je "beet" hebt en de besmettingen zijn afgenomen. En geef mensen echt perspectief. In plaats van het afwachten wat nu gebeurt. Zoals er nu gehandeld wordt kunnen we tot in juli 2021 met deze maatregelen blijven zitten. Dat is geen fijn vooruitzicht.

https://www.facebook.com/jesseklaver/po ... 2190501706

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:30

Dat hebben ze in twee landen al gedaan maar kan alleen op basis van vrijwilligheid. En in Luxemburg kwamen naderhand weer gewoon besmettingen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:31

Bloodymary schreef:
Ik denk dat men het wel weet. Scholen dicht, terug naar de intelligente lockdown van het voorjaar. Maar dat heeft men niet aangedurfd. Oke, dan maar aanmodderen tot iedereen gevaccineerd is in augustus of zo. Maar het draagvlak is daardoor wel weg onder het merendeel van de mensen.

En precies daarom noemde ik handhaving dus ook. Hoe had je dat precies in gedachten dan? Aangezien nu iedereen al continu zit te zeiken als ze ook maar iets het gevoel hebben dat je "hun" vrijheid beperkt, wordt het doorvoeren van striktere regels wel een dingetje zullen we maar zeggen. Dat kunnen we helemaal niet in Nederland :n

Dat er verkiezingen aan komen zal zeker niet meewerken, dat ben ik trouwens met je eens. Rutte en met name De Jonge zijn als de dood om niet herkozen te worden.

@shadow: maak het eens concreet, welke deskundigen bedoel je precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:31

De zo genaamd beste stuurlui staan ook in tijden van een geheel nieuwe, onbekende pandemie aan wal natuurlijk :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:32

SusanH schreef:
Ik vind het idee van GL niet eens zo verkeerd. Massaal testen, 2 keer kort op elkaar. De mensen die corona hebben gaan in isolatie. Met die 2e keer testen weet je of je "beet" hebt en de besmettingen zijn afgenomen. En geef mensen echt perspectief. In plaats van het afwachten wat nu gebeurt. Zoals er nu gehandeld wordt kunnen we tot in juli 2021 met deze maatregelen blijven zitten. Dat is geen fijn vooruitzicht.

https://www.facebook.com/jesseklaver/po ... 2190501706

Dat lost weinig op, zit ook al in de regels voor de verpleeghuiszorg en gehandicaptenzorg. De ervaringen daarmee zijn dat het eigenlijk maar weinig zin heeft. En dat is een relatief beheersbare omgeving...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:33

Vrijwilligheid zul je in Nederland niet snel treffen vrees ik
Als ik nu bij simpele berichten op Facebook al zie hoe mensen tekeer gaan en boos zijn over de maatregelen die er nu zijn

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:34

Echwel schreef:
Vrijwilligheid zul je in Nederland niet snel treffen vrees ik
Als ik nu bij simpele berichten op Facebook al zie hoe mensen tekeer gaan en boos zijn over de maatregelen die er nu zijn

En dat de agressie van familie tegen de zorg dus ook weer toeneemt...