Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:06

besita schreef:
Jessix schreef:
Ik kan me in de 41 jaar op deze aardbol niet herinneren dat zorg zo overbelast is door griep, dus ik snap de vergelijking niet.

Dan heb je toch af en toe een jaar onder een steen geleefd

Ja welk jaar dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:08

besita schreef:
Jessix schreef:
Ik kan me in de 41 jaar op deze aardbol niet herinneren dat zorg zo overbelast is door griep, dus ik snap de vergelijking niet.

Nou ik ken een oude IC medewerker die al jaren met pensioen is .. en die is nooit eerder dan nu gevraagd of zij aub weer kon komen werken omdat er zoveel zieken op de IC waren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:11

Brainless schreef:
besita schreef:

Nou ik ken een oude IC medewerker die al jaren met pensioen is .. en die is nooit eerder dan nu gevraagd of zij aub weer kon komen werken omdat er zoveel zieken op de IC waren.

Precies!
Maar ik ben benieuwd naar de vergelijkbare jaren waar ik blijkbaar onder een steen leefde.

Dimphyl

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 16:26

In mijn vorige post staat een foto van 2016/2017, zoek daar even naar. Toen was de zorg langer overbelast en waren er meer doden dan nu met corona.

Bigone, met jou ga ik niet eens meer kn gesprek en ik heb je, weer, getemd, maar de mods zijn weer heerlijk selectief in welke persoonlijke aanval ze wel of niet goedkeuren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:45

Dimphyl schreef:
Maar, nogmaals, met de griep is dit net zo. En tijdens een ernstig griep seizoen doen we allemaal niet zo krampachtig..
Ik krijg nu bijv. meerdere keren naar mijn hoofd geslingerd in dit topic dat ik met mijn uitspraken mijn plek op IC kwijt ben, en dat ik harteloos ben omdat ik niet aan nabestaanden/ overledenen/ risicogroepen denk..
Waarom is dat zo? Waarom nu wel en in ernstige griep jaren niet ?

Echwel, muur om zeeland, kom maar door aub, maar wel met openingen voor onze grootste inkomstenbron; de toeristen.

Je bent wat mij betreft je plek op de IC niet kwijt hoor. Al slaat iemand nog zo'n volslagen kul uit, recht op goede zorg heeft iedereen in mijn ogen. Echt iedereen. Dat is het mooie van de zorg: als je ons nodig hebt zijn we er voor je. Ongeachte wie je bent en wat je doet.

Ik hoop wel heel hard dat er genoeg plek is. Zodat het ook zo kan. En dat dit virus niet zo hard gaat dat straks de verpleegafdelingen vol liggen met corona-patiënten, waardoor andere zorg weer uitgesteld moet worden. Of mensen die eigenlijk het ziekenhuis in moeten toch thuis moeten blijven. Die kant gaat het nu wel op.

En waarom dat met griep niet gebeurt? De varianten van dat virus kent ons lijf redelijk. Dus we hebben regelmatig al antistoffen. Kwetsbaren en mensen die werken met kwetsbaren kunnen zich vaccineren met de griepprik. Die zit er soms naast, maar dan is het verloop vaak toch minder ernstig. Dat soort dingen. Dit virus is nieuw voor ons afweersysteem en ook voor onze vaccins.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:46

Dimphyl schreef:
In mijn vorige post staat een foto van 2016/2017, zoek daar even naar. Toen was de zorg langer overbelast en waren er meer doden dan nu met corona.

Heb ik gelezen. Nou ja, misschien leef ik echt onder een steen. Ik kan me niet herinneren dat medische behandelingen geannuleerd werden voor een virus. Wellicht lokaal, maar niet landelijk en niet in deze maten. Ook nooit eerder gehoord dat medisch personeel terug kwam uit pensioen om weer ingezet te kunnen worden, verlof wat is ingetrokken, etc. En nog nooit eerder beelden en verhalen gezien van het zorgpersoneel die zo schrijnend zijn.

Of de duur en aantallen meer of minder zijn dan 2016/2017 kun je nu nog niet zeggen. We zitten er pas een half jaar in en zijn nog lang niet van dit virus af. Pas dan kun je de balans opmaken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:49

Cer

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:51

Waarom is het niet hetzelfde? Ik lees toch sluiting van eerste hulp en beddentekort, toch?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:52

In dat jaar werd geplande zorg zeker ook opgeschoven, dat is zeker niet nieuw.
En in de winter regelmatig wel een opname stop in ziekenhuizen dat er doorgeschoven word naar andere ziekenhuizen in de buurt.
Waar ik heb gewerkt waren wel eens dagen bij dat er daardoor geen ambulances binnen kwamen en direct doorgingen.
Maar niet zoveel ic's en nu is nog groter geweest dat zorgtekort. Maar eigenlijk komen wij hier in Nederland wel vaker bedden en personeel te kort (dank je wel regering) en ja dan hoeft er ook maar iets te gebeuren en gaat het mis.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 16:54

Cer schreef:
Waarom is het niet hetzelfde? Ik lees toch sluiting van eerste hulp en beddentekort, toch?

Dit inderdaad.. ook 2016/2017 sluitingen eerste hulp, te weinig, overwerkt zorgpersoneel, angst dat ze zelf ziek werden én mensen die van verlof terug moesten of sowieso niet kregen.
Beademingsapparatuur te kort, ic overbelast, mensen met restverschijnselen na opnames etc.

Ik zie echt geen enkel verschil behalve de naam van het virus..

(En IC overbelast is er nu nog niet 'echt' geweest, er is nooit een opname stop geweest, wel dreigingen dat het zou gebeuren)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:56

Ik weet niet of ik deze vraag ergens anders kan stellen :o , maar ik speel toneel en nu vind ik het nogal onduidelijk of dat mag? Je bent met meer dan 4 personen binnen, wel op anderhalve meter. Is een hobby gezelschap? Mag dat wel of niet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:57

Cer schreef:

Klopt, maar nu hebben met mensen met kanker hun behandeling niet kunnen krijgen. Om maar wat te noemen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:59

Dimphyl schreef:
Cer schreef:

Dit inderdaad.. ook 2016/2017 sluitingen eerste hulp, te weinig, overwerkt zorgpersoneel, angst dat ze zelf ziek werden én mensen die van verlof terug moesten of sowieso niet kregen.
Beademingsapparatuur te kort, ic overbelast, mensen met restverschijnselen na opnames etc.

(En IC overbelast is er nu nog niet 'echt' geweest, er is nooit een opname stop geweest, wel dreigingen dat het zou gebeuren)

Dit klopt ook weer niet.
Er zijn ic plaatsen bijgemaakt, met de normale bezetting was er wel degelijk een tekort.
Daarom zijn er ook operaties niet door gegaan, de beademingsapparatuur werden gebruikt voor de covid patenten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:00

Cer schreef:

Behalve dat dit van een grotere omvang is en van een langere duur, is dit ook nog eens een wereldwijde crisis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:01

Dimphyl schreef:
Cer schreef:

Ik denk dat er geen opname stop is geweest omdat er alles aan is gedaan om dat te voorkomen. Maar goed, ik heb blijkbaar een heel andere film gezien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:01

moonsparkle schreef:
Ik weet niet of ik deze vraag ergens anders kan stellen :o , maar ik speel toneel en nu vind ik het nogal onduidelijk of dat mag? Je bent met meer dan 4 personen binnen, wel op anderhalve meter. Is een hobby gezelschap? Mag dat wel of niet?

Ik zou me niet afvragen of het wel of niet mag, maar jezelf afvragen of je het risico wil lopen. Je bent wel langere tijd met elkaar in 1 ruimte, dat zou ik al een risico vinden...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:07

besita schreef:
Om het eerste het beste jaar te nemen
https://www.google.be/amp/s/www.rtlnieu ... eert%3famp

Dat waren veel grieppatiënten, maar nog steeds niet zo veel dat IC's bijgebouwd werden in tenten en alle 'normale' zorg werd uitgesteld. En dan te bedenken dat we zonder maatregelen nog vele malen meer mensen in de ziekenhuizen gehad hadden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:08

Dimphyl schreef:

En wil je dat nou zonder haakjes even gaan vertellen aan mijn broer die IC-arts is? Ik zou het wel online doen, want als je het live doet, loop je het risico dat hij je wurgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:09

En bij de Mexicaanse griep hielpen virusremmers heel goed en lagen er veel minder mensen en veel korter op de ic dan nu.
Bij covid zijn er nog niet echt middelen bekend die goed werken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:10

Blue_Eyes schreef:
Dimphyl schreef:

En wil je dat nou zonder haakjes even gaan vertellen aan mijn broer die IC-arts is? Ik zou het wel online doen, want als je het live doet, loop je het risico dat hij je wurgt.

Tja want diensten van 12-16 uur 6 dagen per week voor meerdere weken.. is natuurlijk niet "echt".

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:11

Het grote verschil is dat we toen aan onze tax zaten zonder dat er extreem werd opgeschaald en intern werd door verhuisd en vooral, zonder dat we allerlei maatregelen hoefden te nemen.
Want zonder maatregelen was de IC bezetting nog tig keer zo hoog geweest en hadden we Italiaanse toestanden gehad.

Ik noemde hem al eerder, maar dimphyl, ik zou je de docu veerkracht aanraden. Dan zie je hoe echt het was in de ziekenhuizen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:13

Brainless schreef:
Blue_Eyes schreef:
>>>>"Dimphyl" zei
<<<<<<

Tja want diensten van 12-16 uur 6 dagen per week voor meerdere weken.. is natuurlijk niet "echt".

Nee, nou, dat inderdaad. Plus dat zijn vrouw en hij zelf ook flink ziek zijn geweest, dat risico loop je ook nog.

Ik geloof dat jouw onderschrift zo nu en dan best van toepassing is :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:38

Dimphyl schreef:

Bigone, met jou ga ik niet eens meer kn gesprek en ik heb je, weer, getemd, maar de mods zijn weer heerlijk selectief in welke persoonlijke aanval ze wel of niet goedkeuren.

Jongedame, het was geen aanval, het was een verklaring van jouw opmerkingen die je gewoon mag maken.
En verder ga ik ook niet met jou in discussie, iemand die geen verschil tussen bepaalde ziektes wil zien en alleen maar baalt van de omstandigheden voor zichzelf valt niet mee te praten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:59

Blue_Eyes schreef:
Dimphyl schreef:

Dit inderdaad. Ik heb meerdere familieleden die in het ziekenhuis werken. Ze vertelden me dat er zelfs dreiging was dat ze triage moesten gaan toepassen (als in, dat doktoren en verpleegkundigen moeten gaan kiezen wie ze gaan redden), maar dat dit op het nippertje is afgewend. Volgens mij noemde ze het code black (maar niet helemaal zeker over de term).

Maar nee, er zijn geen overbelaste IC's geweest hoor :').