Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:09

Maflinger_S schreef:
Alleen als belangstellende niet-transen die in dit topic posten ook welkom zijn. Zoals een paar oude "tantes".

Natuurlijk :+:

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:21

Klinkt goed! Afhankelijk van waar is Drenthe kom ik ook :D Ik ben ietwat gelimiteerd aan het ov, en Drenthe is daarin helaas wat achtergesteld vergeleken met de rest van Nederland

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:37

Hiraeth schreef:
Ooh, dat zou wel gezellig zijn! *\o/* En dan moet tante Pien maar even inbellen. _O- Een meeting stond al eerder op de ideeënlijst, maar toen kwam corona. :') Maar aangezien ik hopelijk september 2024 ga beginnen aan een master in Kopenhagen, heb ik nu iets meer een 'deadline' voor een meeting in Nederland. :D

_O- doen we.......

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:13

vikawiek schreef:
Klinkt goed! Afhankelijk van waar is Drenthe kom ik ook :D Ik ben ietwat gelimiteerd aan het ov, en Drenthe is daarin helaas wat achtergesteld vergeleken met de rest van Nederland

Ik ook nog gelimiteerd daarin :o dus roep iets wat bereikbaar is :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 22:14

Als we zoveel mogelijk mensen bij elkaar willen halen, dan is ergens centraal in het land het leukste. :j Alleen wat ga je in vredesnaam doen? Terrasje? Bowlen? Dineren? :')

Edit: Of paardrijden _O-

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:32

Uit eten bij de beste Italiaan ooit… op ongeveer 10 minuten rijden van mn huis O:)

Earth

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:33

Zei er iemand Italiaans eten? <<)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:42

Banjer schreef:
Uit eten bij de beste Italiaan ooit… op ongeveer 10 minuten rijden van mn huis O:)

Voorstander. En bowlen is geweldig :D Ik ben wel pre-T haha.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 23:36

Avalanche schreef:
@terpentijn: en toch ben ik blij dat ik jullie heb. Ik heb door dit topic de stap naar de huisarts durven zetten en ben jullie zo dankbaar <3

Ik vind het zo mooi dat dit topic al bijna vijf jaar loopt en dat het nog steeds mensen helpt <3

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:36

Hier ook nog steeds een trouwe volger. Ik geniet van jullie verhalen en ontwikkelingen. Jullie zijn stuk voor stuk prachtige mensen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 14:27

Het is een lange weg, hoor, de transgender weg. Veel buitenstaanders denken dat het een louter fysieke uitdaging (om het zo maar te zeggen) betreft, maar het vergt enorm veel van je mentale welbevinden. Er zitten enorm veel nuances in .. je kunt eigenlijk niet zeggen dat het één gradueel verlopende uphill procedure is.. het is meer een heleboel veranderende processen opeenvolgend. Niet alleen fysiek, maar zeker ook mentaal. Onderschat dat vooral niet! Ik ben 63 nu (ik begon met 21) en het is gegaan met enorm veel ups en downs. Mijn ouders wilden me nooit meer zien.. dat is iets waar je "tegen moet kunnen", dat ging bij mij nog redelijk makkelijk, het was al geen liefdevol gezin, ik was wel wat gewend, heb ook in vele pleeggezinnen gezeten ( mijn eigen pa was alcoholist, bijvoorbeeld). ik meen dat ouders tegenwoordig toch wel wat begripvoller zijn doordat er veel meer publiciteit in media etc. over is. In "mijn" tijd was er niets over, en áls er eens iets over was heette het toendertijd TransSEXUALITEIT, ipv TransGENDER en betrof het meestal MtF (male to female), waarvan "het publiek" die dan weer verwarde met travestieten of drag queens zoals men het heden ten dage noemt, hahaha. Op dit moment is er een are hausse in FtM's, jonge meiden die zich identificeren als jongens/mannen dan wel veronderstellen dat zij in die zin transgender zijn.... dat vind ik opvallend , en ze worden daarbij ook steeds jonger.... naar mijn mening moet hier door hulpverleners scherp aan de wind gezeild worden... pubers kunnen in deze hectische emancipatorische tijden zich ook iets inbeelden,of ergens in mee willen doen, omdat de socials er mee overlopen, en de trans community bijna als HIP gezien wordt momenteel.... dat vind ik bedenkelijk, die ontwikkeling, want als je eenmaal op het transitiepad gaat, heeft dat ONOMKEERBARE (fysieke) gevolgen, het is niet zo dat het een kwestie is van ""dat doen we even"en als we er genoeg van hebben "gaan we weer terug". Ja, die waarschuwing uit ik, hier, als zelf zijnde FTM trans. De serieuze weg is lang, MOEILIJK, ook in sociaal maatschappelijke zin, vaak eenzaam, erg PIJNLIJK, en het eindresultaat downstairs is - mocht een FTM zich daar ook laten opereren - NOOIT zoals bij een geboren cis man, die technieken bestaan gewoon nog steeds niet. In 20 jaar zijn er niet heel veel vorderingen gemaakt om van niets IETS te maken, zeg maar. de "completerings" vooruitzichten voor een MtF zijn vele, vele malen makkelijker en gunstiger. Daarbij is kans om een partner op te doen die nergens aan het lichaam mérkt dat je niet als vrouw geboren bent. Die kans heb je eigenlijk niet als FtM, want meestal zijn er T-vormige borstverwijderings-littekens en MITS je beneden ook nog iets wil hebben, loop je tegen een hele hoop gedoe aan....dat laatste geeft nogal eens compolicaties, ook na jaren nog.... Er zijn zover ik weet 3 verschillende methodes mogelijk... allen op YT/Internet wel na te zoeken. Het is namelijk absoluut niet mogelijk om met alleen wat voor dosis testosteron dan ook "iets te doen groeien" dat ook maar in de buurt komt van een Cis man's genitaal. Al met al zijn dit hele frustrerende en lastige beslissingen, het leverde mij veel vertwijfeling en wanhoop op, vooral over de keuze die ik daarin moest maken (het is niet verplicht, je kunt ook alles laten downsstairs zoa als het is, dat is echt een heel persoonlijke keuze), maar daarin moet ieder diens eigen weg zien te vinden. Wat is belangrijk voor JOU ? Als je een partner hebt is het mogelijk dat je die verliest... maar dat is geen wet van Meden en Perzen, ik ken diverse stellen die bij elkaar zijn gebleven en daarin hun weg vonden. Waarom dit medische gekwaak... tsja, je hebt natuurlijk ook nog vaak werk, wat ik beschrijf is niet iets van een weekje of twee-drie, je ligt er langdurig uit, het is écht geen grapje, je hele leven sociaal-maatschappelijk kan er een immense klap van krijgen. Sommige werkgevers accepteren het niet de mijne indertijd niet.. ik werkte op mijn 21-22-ste bij een advocatenkantoor (waarvan de hoof-adbo een socioloog was, for cryin'out loud), nou ik kon vertrekken toen ze er lucht van kregen... (dat zou nu om die reden wettelijk niet meer mogen, maar ze verzinnen tegenwoordig wel een andere drogreden om van je af te komen...) Kortom je loopt tegen vele hordes op velerlei gebied aan, dus zorg goed voor jezelf, blijf in diepste contact met je innerlijke zelf en geloof mij: als ik een keuze had gehad was ik liever geen trans geweest, maar als je het écht bent is er geen kruid tegen gewassen, en wil je niet liever dan die transitie beginnen! Indien "moeilijke" vragen kan per PB hoor. Ik hoop hiermee de jongere transen een beetje te helpen én waarschuwen.. het is niet niks wat je op je bordje krijgt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:28

Terpentijn, de invloed van social media en het tegenkomen van meer trans personen in media en online is onderzocht, en het is gebleken dat dit geen invloed heeft op het "transen van genders" zoals de conservatieve media dat zo leuk blijft noemen.

Ik denk dat het feit dat er meer trans mannen en trans mascs lijken te zijn, komt doordat zij nu meer serieus genomen worden. Ze zijn er altijd geweest, maar er zullen in de geschiedenis veel trans mannen aangesteld zijn als zijnde butch lesbiennes bijvoorbeeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:43

terpentijn schreef:
Het is een lange weg, hoor, de transgender weg. Veel buitenstaanders denken dat het een louter fysieke uitdaging (om het zo maar te zeggen) betreft, maar het vergt enorm veel van je mentale welbevinden. Er zitten enorm veel nuances in .. je kunt eigenlijk niet zeggen dat het één gradueel verlopende uphill procedure is.. het is meer een heleboel veranderende processen opeenvolgend. Niet alleen fysiek, maar zeker ook mentaal. Onderschat dat vooral niet! Ik ben 63 nu (ik begon met 21) en het is gegaan met enorm veel ups en downs. Mijn ouders wilden me nooit meer zien.. dat is iets waar je "tegen moet kunnen", dat ging bij mij nog redelijk makkelijk, het was al geen liefdevol gezin, ik was wel wat gewend, heb ook in vele pleeggezinnen gezeten ( mijn eigen pa was alcoholist, bijvoorbeeld). ik meen dat ouders tegenwoordig toch wel wat begripvoller zijn doordat er veel meer publiciteit in media etc. over is. In "mijn" tijd was er niets over, en áls er eens iets over was heette het toendertijd TransSEXUALITEIT, ipv TransGENDER en betrof het meestal MtF (male to female), waarvan "het publiek" die dan weer verwarde met travestieten of drag queens zoals men het heden ten dage noemt, hahaha. Op dit moment is er een are hausse in FtM's, jonge meiden die zich identificeren als jongens/mannen dan wel veronderstellen dat zij in die zin transgender zijn.... dat vind ik opvallend , en ze worden daarbij ook steeds jonger.... naar mijn mening moet hier door hulpverleners scherp aan de wind gezeild worden... pubers kunnen in deze hectische emancipatorische tijden zich ook iets inbeelden,of ergens in mee willen doen, omdat de socials er mee overlopen, en de trans community bijna als HIP gezien wordt momenteel.... dat vind ik bedenkelijk, die ontwikkeling, want als je eenmaal op het transitiepad gaat, heeft dat ONOMKEERBARE (fysieke) gevolgen, het is niet zo dat het een kwestie is van ""dat doen we even"en als we er genoeg van hebben "gaan we weer terug". Ja, die waarschuwing uit ik, hier, als zelf zijnde FTM trans. De serieuze weg is lang, MOEILIJK, ook in sociaal maatschappelijke zin, vaak eenzaam, erg PIJNLIJK, en het eindresultaat downstairs is - mocht een FTM zich daar ook laten opereren - NOOIT zoals bij een geboren cis man, die technieken bestaan gewoon nog steeds niet. In 20 jaar zijn er niet heel veel vorderingen gemaakt om van niets IETS te maken, zeg maar. de "completerings" vooruitzichten voor een MtF zijn vele, vele malen makkelijker en gunstiger. Daarbij is kans om een partner op te doen die nergens aan het lichaam mérkt dat je niet als vrouw geboren bent. Die kans heb je eigenlijk niet als FtM, want meestal zijn er T-vormige borstverwijderings-littekens en MITS je beneden ook nog iets wil hebben, loop je tegen een hele hoop gedoe aan....dat laatste geeft nogal eens compolicaties, ook na jaren nog.... Er zijn zover ik weet 3 verschillende methodes mogelijk... allen op YT/Internet wel na te zoeken. Het is namelijk absoluut niet mogelijk om met alleen wat voor dosis testosteron dan ook "iets te doen groeien" dat ook maar in de buurt komt van een Cis man's genitaal. Al met al zijn dit hele frustrerende en lastige beslissingen, het leverde mij veel vertwijfeling en wanhoop op, vooral over de keuze die ik daarin moest maken (het is niet verplicht, je kunt ook alles laten downsstairs zoa als het is, dat is echt een heel persoonlijke keuze), maar daarin moet ieder diens eigen weg zien te vinden. Wat is belangrijk voor JOU ? Als je een partner hebt is het mogelijk dat je die verliest... maar dat is geen wet van Meden en Perzen, ik ken diverse stellen die bij elkaar zijn gebleven en daarin hun weg vonden. Waarom dit medische gekwaak... tsja, je hebt natuurlijk ook nog vaak werk, wat ik beschrijf is niet iets van een weekje of twee-drie, je ligt er langdurig uit, het is écht geen grapje, je hele leven sociaal-maatschappelijk kan er een immense klap van krijgen. Sommige werkgevers accepteren het niet de mijne indertijd niet.. ik werkte op mijn 21-22-ste bij een advocatenkantoor (waarvan de hoof-adbo een socioloog was, for cryin'out loud), nou ik kon vertrekken toen ze er lucht van kregen... (dat zou nu om die reden wettelijk niet meer mogen, maar ze verzinnen tegenwoordig wel een andere drogreden om van je af te komen...) Kortom je loopt tegen vele hordes op velerlei gebied aan, dus zorg goed voor jezelf, blijf in diepste contact met je innerlijke zelf en geloof mij: als ik een keuze had gehad was ik liever geen trans geweest, maar als je het écht bent is er geen kruid tegen gewassen, en wil je niet liever dan die transitie beginnen! Indien "moeilijke" vragen kan per PB hoor. Ik hoop hiermee de jongere transen een beetje te helpen én waarschuwen.. het is niet niks wat je op je bordje krijgt.

Diep ontroerd ben ik door deze wijze post van een 60++ met veel ervaring.
Ik voel ook je pijn Terpentijn tussen de regels door, die dit tijdens het transitie proces heeft opgeleverd . Ik hoop dat veel jonge mensen die nog moeten beginnen dit heel goed lezen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:10

Ik vind Terpentijn een soort van trans oom of zo? Ik heb zoveel aan de posts in dit topic gehad en nog. Ook via pb veel support en liefs van mensen gekregen. Maar dit topic is echt de push geweest om niet alleen de sociale transitie door te voeren, maar de stappen verder ook te gaan zetten. En als ik wat androgyn eindig ben ik ook een gelukkig mens, maar ik hoop zo mannelijk te worden als ons Terpentijn :+:

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:51

Ik denk dat dat wel meevalt, met die ‘bedenkelijke ontwikkeling’. Vergeet ook niet dat die ‘controle door hulpverleners’ al ontzettend zwaar is, met eeuwige wachttijden en allerhande vragenlijsten en gesprekken en wat niet al, en het percentage spijtoptanten ontzéttend laag (waarvan dan ook een groot deel weer veroorzaakt wordt doordat mensen of niet geaccepteerd worden door hun omgeving, of nooit passabel worden: en dat laatste is nu juist iets wat door een sneller en minder streng traject voorkomen had kunnen worden), iets wat je hier zelf ook al regelmatig aanhaalt. Er worden denk ik meer mensen geschaad door de effecten van de lange wachttijden en strenge keuring waar je doorheen moet dan dat er mensen zijn die denken transgender te zijn, in transitie gaan en er dan pas achter komen dat dat toch niet zo is.
Er zijn andere, regulier uitgevoerde operaties met een veel hoger percentage mensen met spijt achteraf:
“ The 0.3% regret rate of our newest study is much smaller compared to other, common yet serious surgeries. Interestingly, knee replacement surgery has a dissatisfactory rate of 6-30%. The rate is up to 100 times that of gender-affirming surgery. However, knee replacement surgery does not go through the same scrutiny as trans healthcare does.

The evidence is overwhelming in showing that fears around ‘transition regret’ are blown out of proportion. Conservatives cling onto this myth in order to justify their anti-trans bills banning gender-affirming healthcare. ”
https://www.gendergp.com/new-study-conf ... -existent/

Ook wel treffend is het volgende grafiekje, met het aantal linkshandigen in Amerika: dat steeg ook opeens nogal snel toen je niet meer je linkerhand aan tafel geknoopt werd als je op het idee kwam te proberen met links te schrijven, maar dat is op een gegeven moment ook gewoon stabiel gebleven op een bepaald percentage:

Afbeelding

Het lijkt me waarschijnlijker dat er, zoals Denisesilver ook al zegt, gewoon een veel hoger percentage queer personen is dan gedacht werd, maar dat al die mensen nu pas de ruimte krijgen om zichtbaar te zijn.
Zeker nu in de laatste paar jaar ook non-binariteit bekender is geworden en we eindelijk een beetje van het idee af komen dat het of helemaal het een, of helemaal het ander moet zijn: daardoor hebben mensen die zich geen vrouw voelen, maar zich dan ook niet als man zien (of vice versa) ook de mogelijkheid om te zien dat ze wel degelijk onder die queer paraplu vallen en een (gedeeltelijke) transitie te overwegen. (Iets wat ook pas sinds kort mogelijk is, het is heel lang alles of niets geweest. En ja, als je je bij dat ‘alles’ ook niet goed voelt en je ook niet het idee hebt dat het voor jou is, omdat je wel heel overtuigd moet zijn dat je dat alles wil om überhaupt groen licht te krijgen, dan maar niets)

Niet zo lang geleden was hier ook een uitzending over op de radio, ik kan je wel aanraden die eens terug te luisteren: https://www.nporadio1.nl/podcasts/vroeg ... ver-gender

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:30

Nu ja roodvos ik spreek dan ook uit MIJN EIGEN ervaring, die uiteraard gedateerd is, wa t ik ben op leeftijd, daarom zie ik nog wel wat er rondom mij in de homo/trans/binair weetikveel wereld gebeurt. In "mijn tijd" had je helemaal geen wachtlijsten, ik vind het meer dan verschrikkelijk dat men nu zó lang moet wachten voor zelfs maar een intake. Mijn beste vriend van indertijd van mij - van wie ik het NOOIT geweten heb!!!!! heeft zich opgehangen.. dat bleek een MtF ... ik weet wat voor knagende vertwijfeling er leeft in de community... in mijn tijd had ik geen community...maar u ook nog niet.. ik ben nog gay ook, dus dat was wel een extra complicatie om als trans "goedgekeurd: te worden door de psych toendertijd (dat heb ik toen ook verzwegen, u kan dat wél gewoon allemaal) Nu kan iedereen álles zijn ik maak me best wat zorgen over de begeleiding en gevolgen voor deze jonge mensen heden ten dage.. het is niet of je een witbrood even voor een bruinbrood omwisselt he?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 18:05

Er bleven vroeger zo veel meer mensen onder de radar.

Al die homo's die 'moesten' trouwen, al die 'ongehuwde tantes' (de 'spinsters' uit de boeken van Agatha Christie) die welwillend op verjaardagen werden getolereerd, al die 'frigide vrouwen' die niet gelukkig waren in dat 'zo hoort het nou eenmaal' huwelijk, al die mensen die zich wegcijferden omdat jezelf zijn niet kon.
Paar eeuwen geleden verdween je dan een klooster in en werd je daarvoor bewonderd, die escape was er de laatste eeuw ook eigenlijk niet meer, in iig niet zo in NL.

En al die mensen die dachten dat gay zijn een erfelijke afwijking is - hoe stóm om ze dan verplicht te laten trouwen. Als er nou íets een oplossing is voor een erfelijke ziekte is het wel je niet voortplanten :))

Ja, er zijn wat bokken geschoten in de afgelopen jaren...

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:44

Dankjewel voor je posts terpentijn.

Wat betreft de rol van de media: ik snap het maar geloof er niet in. Ja, sociale media heeft mij doen realiseren dat ik niet cis ben. Het zien van 'mensen zoals mij' zorgde ervoor dat ik voor de eerste keer ooit begreep waarom ik bepaalde dingen op een bepaalde manier voelde. Maar als ik hierover spreek met mijn vrienden, dan zeggen zij zich nog nooit af te hebben gevraagd of ze wel vrouw waren. Ze zijn het gewoon en ze voelen het ook. En dat had ik dus niet.

Ik wil overigens niet in medische transitie maar dat is omdat ik al redelijk 'mannelijk' ben van mezelf. Alleen mijn stem is vrouwelijk, maar daar kan ik voorlopig wel mee leven.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:15

terpentijn schreef:
Nu ja roodvos ik spreek dan ook uit MIJN EIGEN ervaring, die uiteraard gedateerd is, wa t ik ben op leeftijd, daarom zie ik nog wel wat er rondom mij in de homo/trans/binair weetikveel wereld gebeurt. In "mijn tijd" had je helemaal geen wachtlijsten, ik vind het meer dan verschrikkelijk dat men nu zó lang moet wachten voor zelfs maar een intake. Mijn beste vriend van indertijd van mij - van wie ik het NOOIT geweten heb!!!!! heeft zich opgehangen.. dat bleek een MtF ... ik weet wat voor knagende vertwijfeling er leeft in de community... in mijn tijd had ik geen community...maar u ook nog niet.. ik ben nog gay ook, dus dat was wel een extra complicatie om als trans "goedgekeurd: te worden door de psych toendertijd (dat heb ik toen ook verzwegen, u kan dat wél gewoon allemaal) Nu kan iedereen álles zijn ik maak me best wat zorgen over de begeleiding en gevolgen voor deze jonge mensen heden ten dage.. het is niet of je een witbrood even voor een bruinbrood omwisselt he?

Dat snap ik :) En je hebt volgens mij ook wel gelijk met dat er meer mensen zijn die zich aanmelden en dat deze mensen jonger zijn dan eerder en dat er nu relatief meer transmannen dan transvrouwen tussen zitten waar dat eerder juist andersom was. Ik vind het alleen ook wel belangrijk, zeker in dit topic, om dit te nuanceren/verder toe te lichten omdat heel soortgelijke uitspraken ook gebruikt wordt als argument om allerhande anti-trans wetten te verdedigen. (Ook al snap ik dat jij dat niet zo bedoelt)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:38

Netjes verwoord, Roodvos.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:47

Ik betwijfel ten zeerste of transgender zijn op het moment 'hip' is. Als ik de bakken vuil lees die online zoal langskomen, hoor wat er in talkshows langskomt, merk hoe makkelijk er lacherig gedaan wordt over transgender mensen en hun wens net zo behandeld te worden als ieder ander van hun geslacht... Ik denk dat er verdomd weinig pubers zijn die vrijwillig in zo'n gifbad stappen.
En zelfs als er mensen zijn die uit een behoefte naar een groep om bij te horen of aandacht bij een genderkliniek aankloppen beginnen ze niet opeens aan een onomkeerbaar proces.
Er is zo veel denktijd, zo veel verplicht denken, overwegen en voors- en tegens- tegen elkaar afwegen in de vorm van gesprekken en vragenlijsten en psychologische onderzoeken dat je niet opeens met borsthaar rondloopt.
Ik weet niet of het nog steeds zo gaat bij de eerste behandelingen, maar 'vroegah' was het heel sterk 'Wat is het minste ingrijpen waarmee je kan leven', en dat is het nu ik weer bij de genderkliniek loop wegens de genitale operaties nog steeds het uitgangspunt.
Dus nee, 'er zijn opeens zo veel transgenders en zo veel meer FtM's door de mediaaandacht' kan ik niet zien als meer dan conservatief geneuzel, al dan niet geïnternaliseerd bij mensen die de veranderingen in hun eigen transgemeenschap zien.

Dat er zo veel meer mensen 'uit de kast' komen is waarschijnlijk wel een gevolg van de grotere bekendheid, maar is er niet door veroorzaakt.

Die mensen zijn er altijd geweest (zie linkje onderin), maar heel veel van hen hebben die strijd alleen moeten strijden, en hebben dat tegen zichzelf gedaan. Veel te vaak inderdaad zoals Terpentijn's vriendin met de dood tot gevolg. Want hoe moet je een gevecht tegen jezelf winnen?
Het feit dat er nu zo veel meer makkelijk toegankelijke kennis is maakt het hele concept toegankelijk. En dan kan ik enkel en alleen als een goed ding zien.

Ik stam ook nog uit de tijd (transitie pas 16 jaar geleden begonnen, zo veel is er veranderd in die paar jaar) dat mensen ofwel dachten aan mannen in jurken, ofwel je met een lege blik aankeken als je het woord 'transseksueel' noemde. Want dat was toen het beeld dat mensen hadden en de terminologie die gebruikt werd. Transseksuelen waren mannen die in niet-passende jurken en op hele hoge hakken liepen. ('Je laten ombouwen' was toen ook een prima acceptabele term, ik denk dat je nu gelyncht wordt als je zulke woorden gebruikt :P )

Dat vrouw-naar-man ook bestond was amper bekend, en kwam toen ook maar als klein percentage werkelijk bij hulpverlening terecht. Ik was zelf ook zo iemand die dacht dat ik de enige was. Als ik niet toevallig een stukje op t.v. had gezien (een documentaire denk ik) had ik ook rondgelopen in de overtuiging dat er niets aan te doen was. (En had ik ook zonder twijfel de twintig niet gehaald).
In mijn biologie lesboek stond welgeteld 1 bladzijde waar transseksualiteit in benoemd werd: Een discussieonderwerp die als optioneel lesonderdeel gebruikt kon worden, welke bestond uit quotes van twee deskundigen. Iemand die het een geestesziekte noemde waar tegenwoordig gelukkig goede medicijnen tegen zijn, en iemand die het als 'geboren in een verkeerd lichaam' benaderde. Tja, daar zit je dan als puber. Godenzijdank hoeven mensen nu niet meer door puur toeval uit te vinden dat ze niet gek zijn en dat ze geholpen kunnen worden, maar is het een algemeen besproken iets waar informatie en lotgenoten voor te vinden zijn.

En ook binnen de transgemeenschap veranderen dingen. Zeker bij FtM is er een tijd geweest dat je voor de buitenwereld pas echt een man kon zijn als je ook de genitaliën vervangen had, en was er een tegenbeweging binnen de gemeenschap waar dat juist NIET gedaan werd en je bijna een verrader was als je daar wél voor koos. "Ik ben man genoeg zonder piemel" was haast de verplichte mening. Nu lijkt beide gewoon zeer geaccepteerd te zijn, in elk geval onderling.
En ook daar zijn medisch wel vorderingen.
Het is geen cis-piemel, maar er zijn in de laatste jaren wel meer dingen mogelijk geworden. En hoewel we in Nederland weinig keus hebben (het Vu en voor zo ver ik weet één arts die buiten het genderteam van het Vu werkt en waar nogal wat eerstehands horrorverhalen over rondgaan) zijn er wel artsen in de wereld die voor het oog zeer passabele piemels weten te maken, en ook de technieken (hoera voor zenuwen die niet aan elkaar horen toch aan elkaar naaien!) en donorlocaties zijn wel uitgebreid met de jaren. Waar eerst alleen meta of een phallo uit de onderarm mogelijk waren zijn er nu zowel binnen meta als binnen phallo meer smaakjes en opties, en als je buiten Nederland kijkt nog weer meer. Wel een zak, geen zak, wel de originele geslachtsdelen behouden, niet behouden, er kan echt meer dan tien jaar geleden.

En een leuk linkje voor als je weer eens mensen tegenkomt die het argument 'dat hele transgedoe is een modegril' gebruiken:
https://elierlick.com/color.html
Ingekleurde foto's uit de LHBTI+ gemeenschap van lang, lang geleden.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 21-04-23 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 00:13

<3 thank you

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:46

Julius_juut kan het beter verwoorden dan ik. Daar laat ik het hier verder bij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:57

Mooie posts.

Vraagje

Citaat:
iemand die het als 'geboren in een verkeerd lichaam' benaderde.

Is dat verkeerd?
Dat vraag ik omdat ik ooit gelezen heb ooit dat iemand gelijk al bij de conceptie merkte dat het niet klopte.
Dus ik dacht toen, dat is wel interessant, want het man of vrouw zijn ligt wellicht dus al vast voor de conceptie en daar gaat iets mis met het lichaam dat niet hoort bij wie iemand is.
Ik vond het geen foute benadering, jij / jullie wel ? :=
Daarmee zeg ik niet dat het zo is, maar dit kan ik wel aanvoelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:03

Ik vind het voor mezelf niet fout omdat het zo voelt.
Maar het is wel een binaire benadering en je sluit er mensen die zich niet met een van beide bekende genders idenificeren mee uit. Sommige mensen zijn a-gender (als in helemaal geen gender) sommigen niet binair (ergens tussenin) anderen genderfluid en voelen zich soms meer man en soms meer vrouw.

Maar die mensen hebben niet allemaal genderdysforie, wat je wel hebt als je je niet thuis voelt in het lijf wat je hebt.