2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:02

Ik kies ook vaak voor simpel maar heb nu tijd en vind koken leuk :') Loop straks wel door de supermarkt voor inspiratie. Iets met zalm ofzo.. :~

Jaime_

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:05

Ik lust geen zalm, maar zalmpakketje maken van zilverfolie in de oven, kruiden met peper/zout/verse dille en geraspte citroenschil en wat sjalotjes, dat samen dichtvouwen en in de oven? En dan natuurlijk nog wat groente erbij.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:07

Ik heb net hartige muffins met paprika en bosuitjes gemaakt. Straks deze voor de lunch eten. Even kijken of ik het lekker vind :D

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:18

Ah goeie Jaime, in de oven :j

Kuna dat ga ik ook eens proberen, verantwoorde hartige muffins maken om mee te nemen!

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:27

MerleSimone schreef:
Ah goeie Jaime, in de oven :j

Kuna dat ga ik ook eens proberen, verantwoorde hartige muffins maken om mee te nemen!

Heb ook variatietips erbij.

Hier het recept:

Hoofdingredienten:
- 2 eieren
- 2 EL gesmolten kokosolie of (room)boter
- 125 gr. speltmeel
- 1 tl wijnsteenbakpoeder of baking soda
- 75 ml (plantaardige) melk
- snufje zout
+ één van de keuzevariaties

keuze 1: olijfmuffins
- 10 groene olijfen
- 60 gr geraspte wortel
- 150 gr. in kleine stukjes gebakken kipfilet
- 1 tl paprikapoeder

keuze 2: paprikamuffins (die heb ik net gemaakt)
- 1 bosui/lenteui
- 60 gr geraspte kaas
- 1/2 rode paprika in kleine stukjes
- 1/2 tl komijnpoeder (djinten)

keuze 3: Gourgettemuffins
- 100 gram geraspte gourgette
- 75 gram gekruimelde fetakaas
- handje verse spinazie (fijngehakt)

keuze 4: basilicummuffins
- hand verse basilicum (fijngehakt)
- 30 gram zongedroogde tomaatjes (fijngehak)
- 100 gr verkruimelde fetakaas

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 170 graden. Zet je muffinvormpjes klaar. Mix de eieren en kokosolie tot een romig mengsel. Doe hier de melk, speltmeel, zout en bakpoeder doorheen en mix het beslag. Roer vervolgens de overige ingredienten door het belsag. Verdeel het beslag over de vormpjes. Zet het 20-25 minuten in de oven en laat ze even afkoelen. Eet smakelijk!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:39

Oef lekker!! Laat even weten hoe je m vind smaken!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:40

Oh, ja die hartige muffins heb ik ook ooit gemaakt!
Ga ze zondag nog eens maken denk ik :) .

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:43

MerleSimone schreef:
Oef lekker!! Laat even weten hoe je m vind smaken!

Heb hem net op. Ik heb er wat minder kaas in gedaan (want caloriebom :D) en daarom was het een beetje aan de flauwe kant. Ook heb ik water gebruikt ipv melk, maar dat kan prima :)
Was wel lekker, maar is toch nog vrij wat calorieën volgens mijn appje (heb 3 muffins gehad) :+ ! Maar zit er wel lekker vol van. Had er achteraf net zo goed 2 kunnen nemen, maar het leek zo weinig :o

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:50

Klinkt lekker, maar mij net iets teveel van het goede qua aantal kcal als ik zo die ingredienten bekijk. Leuk voor als ik mijn streefgewicht heb bereikt, maar niet voor nu.

Phoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:59

Ik zag laatst een gerecht met courgette spaghetti met zalm, lijkt mij ook heel lekker!!

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:02

Ook op zoek eet-inspiratie voor vanavond. Normaal loop ik de super in en bedenk het dan pas, maar dan denk ik minder aan de kcal. Ga de foldertjes eens doorspitten :Y)

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:14

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:39

onpaard schreef:
Geen idee waar de documentaire werd uitgezonden maar ik kan wel een stukje vinden waar het onderzoek ook in naar voren komt.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 151306.htm

voor de lichte noot.. Klopt als een bus.. is ook makkelijk te bewijzen.. als je 3 maanden helemaal stopt met eten, stopt je verouderingsproces.. zeker weten :j :') :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:50

En alle andere processen. :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:56

Ik heb een kipkarbonade in de magnetron gedaan in een schaaltje. Nu lag er onderin het schaaltje een dikke laag "vet". Na het opeten van de kipkarbonade heb ik dit vet gewogen door het over te gieten in een zakje (in een schaaltje) op de weegschaal en dit bleek 32g te zijn. Wordt dit verliezende vet meegerekend op de verpakking (het lijkt me wel) en zo ja, hoeveel van deze 32 gram zal werkelijk vet zijn en hoeveel vocht?

Want de kipkarbonade stond voor 550kcal in MFP met dit gewicht (excl. botten), als daar 25g vet af mag, scheelt dat bijna de helft aan kcal (225kcal).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:03

Mizora schreef:
Ik heb een kipkarbonade in de magnetron gedaan in een schaaltje. Nu lag er onderin het schaaltje een dikke laag "vet". Na het opeten van de kipkarbonade heb ik dit vet gewogen door het over te gieten in een zakje (in een schaaltje) op de weegschaal en dit bleek 32g te zijn. Wordt dit verliezende vet meegerekend op de verpakking (het lijkt me wel) en zo ja, hoeveel van deze 32 gram zal werkelijk vet zijn en hoeveel vocht?

Want de kipkarbonade stond voor 550kcal in MFP met dit gewicht (excl. botten), als daar 25g vet af mag, scheelt dat bijna de helft aan kcal (225kcal).

ik zou het niet als '25 gram vet' rekenen.. want dit vet bevat ook vocht.. ook al is het 'vet' dat uittreed het bestaat niet voor 100% uit vet. kom je verder wel aan je vetten? want op zich is dat geen ongezond vet.. ik gebruik dat meestal door een jus of met een beetje daarvan met een beetje kruidenkaas mengen maakt een ontiegelijk lekkere dressing.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:07

ik weet niet. ik reken dat nooit zo. ik doe gewoon dat wat op de verpakking staat zegmaar. dat voer ik in. anders wordt het me veel te ingewikkeld allemaal

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:14

Daarom was ik inderdaad al van 32g (gewogen gewicht) naar 25g gegaan. Ik a er in ieder geval niet extra voor eten, maar ik probeer het in te schatten (want dat betekent meer vakjes inkleuren!). In de 200g kipkarbonade zit in totaal 47g vet, en ik krijg (inclusief die 47g vet) 77-86g vet binnen (afhankelijk of ik vanavond nog trek heb in mijn edammerbonen), dus ik geloof wel dat ik genoeg vet binnen krijg.

Ik moet eigenlijk de honden gaan uitlaten. Maar ik moet me er even toe zetten, al was het maar omdat ik dit moet gaan verstoren. Ze zien er niet uit alsof ze behoefte hebben aan uitgelaten te worden, toch? Maar goed, het is goed voor mij, goed voor hen, en anders zijn ze morgen vervelend omdat ze te veel energie hebben, dus ik ga het zo toch maar doen.

Afbeelding

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:21

Ladybird schreef:
ik weet niet. ik reken dat nooit zo. ik doe gewoon dat wat op de verpakking staat zegmaar. dat voer ik in. anders wordt het me veel te ingewikkeld allemaal

hier ook.. dat wat afvloeit is mooi meegenomen, ik tel ze toch mee.. kan het alleen maar meevallen op de weegschaal :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:02

Ik heb weer een lekker dagje gehad. Zit op 1800kcal. Vanmiddag 6.2km hardgelopen en ongeveer 40 min gewandeld vandaag.
Morgen krachttraining in de sportschool en dan zondag een rustige duurloop van een uur. Hoppa!

Ik voer ook in wat op de verpakking staat.

En.. zijn de honden uitgelaten?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:06

elenaMM77 schreef:
Ladybird schreef:

hier ook.. dat wat afvloeit is mooi meegenomen, ik tel ze toch mee.. kan het alleen maar meevallen op de weegschaal :D

Precies dat doe ik ook! Liever iets te veel in voeren dan te weinig en dus (ongemerkt) alsnog over je doel zitten haha.

Nou ik voer vandaag verder niet in, vriend had nieuwjaarsborrel met eten dus ik heb gebakken aardappels gehad en we eten zo maar toastjes. T is tenslotte ook nog weekend..

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:41

Ja, ik zou ook gewoon meetellen, liever iets teveel invoeren inderdaad.
Ik heb van de week 'secret eaters ' gekeken. Hoop dat ik niet ook zo ben :+ En stiekem veel meer eet dan ik invul :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:52

Heerlijk programma vind ik dat :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:55

kunamosity schreef:
Ik heb van de week 'secret eaters ' gekeken. Hoop dat ik niet ook zo ben :+ En stiekem veel meer eet dan ik invul :o

tijdje een notitieblokje meesjouwen.. dan merk je wel of je anders wel wat gepakt zou hebben en vergeten zou zijn. ik kijk t ook .. het houd mij scherp.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:12

elenaMM77 schreef:
kunamosity schreef:

tijdje een notitieblokje meesjouwen.. dan merk je wel of je anders wel wat gepakt zou hebben en vergeten zou zijn. ik kijk t ook .. het houd mij scherp.

Oh, maar ik houd alles al bij in mijn appje.