Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:35

In mijn vriendenkring hebben ze allemaal rammelende eierstokken. 1 vriendin heeft een zoontje, haar hoor ik nu echt bitter weinig en eerlijk, ik vind het jammer. Maar ik begrijp haar en zij begrijpt mij dat we nu iets anders in het leven staan. Moest ze ooit problemen hebben, dan sta ik ook direct klaar, en dat weet ze ook.
Ze begrijpen allemaal dat in mijn situatie kinderen gewoon niet handig zijn. Ze zouden het leuk vinden als ik er ook aan zou beginnen, maar tegelijk zeggen ze ook "je hebt gelijk als je het niet doet". Dat is fijn. We laten elkaar in waarde en dat houdt veel gedoe en stress weg.

Johnnydepony

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:16

Zelfs mijn eierstokken liggen accuut lam alsik ga winkelen. Wat een horror, het liefst gaik op een maandagochtend de stad in, dan is er meestal geen hond. Ik ben ook echt niet gemaakt voor werk op een kinderdagverblijf oid. Ik zou het geen week volhouden. Vrees dat ik na een dag al weggestuurd zou worden omdat ik een paar koters iets te hardhandig bij hun arm had gepakt en onpedagogische bevelen had uitgedeeld...

Ik kan mijn eigen koters handelen en de meeste vriendjes die ze meenemen gaat ook prima. Maar ik kom maar weinig "onbekende" kids tegen waar ik van zeg ahh gus wat een dropke.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:19

Ik ben tijdens onze vakantie ietwat geirriteerd uitgevallen tegen een neefje :o
Zijn zusje was iets aan het vertellen en hij probeerde de aandacht te krijgen door 20x hetzelfde te herhalen.
Daar kan ik echt zoooooooooooooo slecht tegen :=

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:25

Dat dus, afspreken met vriendinnen met kleine kinderen..de kids denken dat je voor hun komt :D en mama geniet mee van de aandacht dat kind krijgt....

Jij doodmoe naar huis, geen enkel fatsoenlijk gesprek gevoerd.. :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:29

Ik heb een keer een gave baan niet gekregen..ik was 32 en die man zegt, jij bent een risicogroep, jij wil zsm kinderen met jouw leeftijd, al 32 jaar! Dus ik kies niet voor jou!

Ook al zei ik heel serieus geen kinderen te willen...de kindervraag kwam tot mijn 37e regelmatig terug...ik had ook het idee dat ik daarom vaker net niet de eindstreep haaode bij sollicitaties, dat issue werd zo ruim uitgemolken steeds..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:38

Net als de mensen hiet in het topic dus?
In het begin van dit topic werd ook steeds door vrouwen aangegeven dat ze liever geen vrouwen zouden aannemen ivm risico.
Ik weet ook wel van bepaalde bedrijven dat ze het liefst vrouwen met kinderen aannemen. Die hebben al bewezen dat ze het kunnen combineren zeg maar.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:39

Als mijn broer en schoonzus langskomen met hun zoontje dan denken ze ook dat wij de hele tijd op hem gaan letten. Aan de ene kant begrijp ik het wel, dan hebben ze even de handen 'vrij' en aan de andere kant rennen wij de hele tijd achter hun kind aan en zijn wij helemaal kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:57

Je Let toch op je eigen kind als je ergens op bezoek gaat?

In feite mag een bedrijf bij sollicitatie de vraag stellen, maar je hoeft er niet op te antwoorden. En zelfs al wil je kinderen mogen ze jou daar niet op afwijzen. Doen ze dat toch en krijg je dat letterlijk op papier, dan kan je daar hier een mooie zaak mee maken.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:11

Is het een, hoewel moreel verwerpelijk, idee om gewoon te liegen tijdens je sollicitatie gesprek? Dat je zegt dat je om medische redenen geen kinderen kunt krijgen? Misschien echt te erg (en wat als je later alsnog, bijvoorbeeld per ongeluk, zwanger raakt :') ) hoor maar ik denk ja, als wij vrouwen toch al een flinke streep achter staan, dan ook maar gewoon alles in machte gebruiken om gelijk behandeld te worden.

@laetitia, ik doelde niet op jouw voorbeeld of op "ons" in de buitenwereld vol met gillende koters, maar meer binnen dat topic dat sommigen sterk aangaven liever geen moeders hier te hebben posten. Dat vind ik onzin.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:15

Nooit liegen in een sollicitatiegesprek. Je mag weigeren te antwoorden, en zoals Varekaj al zei, ze mogen je er niet op afwijzen. Als dit ooit tegen mij gezegd zou zijn, had ik keihard gezegd: "Wilt u dat nog eens herhalen? Dan zet ik éven mijn recorder aan." Het is absoluut niet toegestaan dit soort genderdiscriminatie te hanteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:18

Het is mij ook weleens gevraagd hoor zonder enige gene.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:18

We liegen toch allemaal in meer of mindere mate in een sollicitatiegesprek? Je probeert jezelf te verkopen en als je een potentiële werkgever, net als die situatie met de huisarts bijvoorbeeld, maar niet kan overtuigen van jouw overtuiging (het niet willen van kinderen!) dan moet je met zwaarder geschut komen lijkt me zo? Want ja op papier is het genderdiscriminatie en dat is wettelijk gezien niet toegestaan, maar in de praktijk zijn er bar weinig vrouwen die zo'n "zaak" uiteindelijk in hun gewin krijgen. Gewoon omdat het niet te bewijzen valt. Of iedereen tussen de 25 en 40 jaar oud zou met elk sollicitatiegesprek een recorder moeten dragen inderdaad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:21

Anoniem schreef:
Het is mij ook weleens gevraagd hoor zonder enige gene.

Vragen mag, je hoeft niet te antwoorden.

Als de mensen in dit topic elkaar al niet zouden aannemen, dan kan het toch eigenlijk geen verrassing zijn dat dit algemeen een issue is.
Overigens is dat met opleidingsniveau precies zo: we nemen je niet aan want het risico dat je over 2 jaar weer weg bent is te groot.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:24

Het is een issue als vrouwen zichzelf al niet zouden aannemen. De reden dat er weinig meldingen worden gedaan van arbeidsdiscriminatie is omdat vrouwen toch geen vertrouwen hebben in de situatie. Ik ken ook vrouwen die kinderen kregen en plotseling werd hun contract niet verlengd. Dat kun je nog makkelijker aantonen dan dat je niet wordt aangenomen, maar te weinig vrouwen nemen die moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:25

Het is amper te bewijzen maar er zijn heel af en toe bedrijven waar ze het wel meegeven als reden om je niet aan te nemen, op papier dus.
Die krijgen daar wel een keer problemen mee haha. Aan de andere kant zijn ze wel eerlijk.

Ik heb ooit een keer een gesprek gehad waar ze een fulltime zochten en gelijk aangaven dat deeltijds werk voor kinderen niet toegestaan zou worden. Reden: er werkten vooral vrouwen, allemaal deeltijds voor de kinderen en het was organisatorisch een ramp om nog een deeltijdse erbij te nemen. Kinderen was geen probleem, maar je zou je uren er niet voor kunnen terugschroeven.

Uiteindelijk zelf gekozen om daar niet te gaan werken, kreeg wat beters dichter bij huis aangeboden :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:29

Lillith24 schreef:
Ik ken ook vrouwen die kinderen kregen en plotseling werd hun contract niet verlengd. Dat kun je nog makkelijker aantonen dan dat je niet wordt aangenomen, maar te weinig vrouwen nemen die moeite.

Ja ik :D
Mijn baas was een vrouw. Ze wond er nooit doekjes om, als je kinderen hebt is je carriere over.
Met zo iemand valt dan toch niet meer te werken dus wat is het nut om daar voor te vechten.
Het trieste was echter dat ze me na mijn ontslag bleef lastig vallen of ik bijvoorbeeld niet vrijwillig even iemand iets wilde komen uitleggen :+

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:49

Sizzle schreef:
Lillith24 schreef:
Ik ken ook vrouwen die kinderen kregen en plotseling werd hun contract niet verlengd. Dat kun je nog makkelijker aantonen dan dat je niet wordt aangenomen, maar te weinig vrouwen nemen die moeite.

Ja ik :D
Mijn baas was een vrouw. Ze wond er nooit doekjes om, als je kinderen hebt is je carriere over.
Met zo iemand valt dan toch niet meer te werken dus wat is het nut om daar voor te vechten.
Het trieste was echter dat ze me na mijn ontslag bleef lastig vallen of ik bijvoorbeeld niet vrijwillig even iemand iets wilde komen uitleggen :+

"Vechten" is iets anders dan melding doen van discriminatie. Ik vind het oprecht heel jammer en een gemiste kans dat de vrouwen die ik ken en hierover gesproken heb er hetzelfde in staan als jij. Dat is hetzelfde als redeneren dat het toch geen zin heeft om aangifte van diefstal te doen, je krijgt je gestolen spullen toch waarschijnlijk niet terug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 10:54

Ik zie niet in wat ik er mee op schiet.
Ik wist al toen ik de baan nam dat het geen plek was voor kinderen.
Als je geen vast contract hebt valt er namelijk toch niets te bewijzen, in de academische wereld kun je altijd gewoon zeggen dat het geld op was namelijk en dat klopt ook altijd want geld tekort is er altijd.
Burn-out bestaat ook niet in dat wereldje, dan is je contract ook gewoon niet verlengt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:00

Het is me niet rechtstreeks gevraagd maar met de vraag op je cv zien we dat je samenwonend bent. Heb je ook kinderen?
Daar voegde ik zelf wel al aan toe, nee ik heb geen kinderen en het is ook de bedoeling dat dat zo blijft.
Weten ze dat ook weer meteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:00

Ik zou doodleuk zeggen bij zo'n sollicitatie dat ik geen broedhok meer heb (hoeven zij niet te weten of dat zo is ja of nee). En anders inderdaad even vragen of ze dat willen herhalen met je telefoon voor hun neus in recorder stand. Te belachelijk dat andere mensen voor je invullen dat je echt nog wel last gaat krijgen van rammelende eierstokken ... kan daar soms beetje moe van worden ... waarom verander je als bewust kinderloze volgens de maatschappij echt nog wel van gedachten? En als bewust kinderen willend persoon niet? Ik ben net 30, sinds kort een serieuze relatie en nee er is niks spontaan gaan klapperen. Ja van ellende om eruit te willen, bang voor ongewenst bezoek :')

En zucht van die visite die denkt dat jij dan voor oppas gaat spelen. Uhm als je keer je handen vrij wilt hebben dan had je ze thuis bij een oppas moeten laten. Ik steek geen vinger uit naar meegenomen neefjes of nichtjes.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:02

banketstaaf als het is. Vaak zijn vrouwen met kinderen minder flexibel dan vrouwen zonder. Wie blijft er thuis als de koter ziek is? Meestal mama (of is dat alleen op mijn werk zo?) Wanneer moet mama vakantie? Graag precies in die en die week en niet anders anders is er niemand voor de kinderen thuis (deze gaat ook op voor de mannen). Een keer schuiven met werktijden? Dat gaat niet, want zo en zo laat moet het kind opgehaald/gebracht worden.

Dus ja. Ik SNAP waarom vrouwen minder aantrekkelijk zijn om aan te nemen. Ik zou me ook liever van mijn feministische kant laten zien. Maar kinderen zijn absoluut een complicerende factor en de vrouw is nog in de meeste gevallen de 'pineut'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:05

Mwah dat laatste soms wel.
Ligt er erg aan.
Mijn neefjes zie ik minder omdat ze in engel d wk en. Die komen elke zomer wel naar Nederland en slapen dan een nacht hier, dat vinden we wel leuk.
Pizza eten, spelletje doen...

M'n andere neefje en nichtje zien we wel met verjaardagen enzo en idd dan heb ik er niet altijd behoeft aan om iets te ondernemen.
Jammer dan als dat """ verwacht""" wordt. Maar dat gevoel heb ik niet.
En soms vind ik het wel leuk hoor, zo hatelijk ben ik ook weer niet haha.
Vorig weekend nog verstoppertje gedaan met nichtje op verjaardag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:07

Voor sommige beroepen of kleine werkgevers heb ik er ook wel begrip voor eerlijk gezegd.
Echter in grote bedrijven gaat het nergens over, dan is dat gewoon onderling te regelen.
Indien niet dan is je bedrijfsstructuur sowieso niet in orde.
Als een afdeling van een vestiging met 600 man in de problemen raakt omdat iemand naar huis moet dan heb je gewoon als bedrijf niet nagedacht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:14

Hier hebben kleine neefjes en hun ouders meteen afgeleerd er niet op te letten. }:)
Wij hebben een geheel gesloten binnenerf en vandaar uit kun je naar de rijbak en weides.
In dat binnenerf is nergens schrikdraad. Je kunt er ook niet per ongeluk aankomen.
Maar ga je naar de bak of weide ja dan is er wel schrikdraad.
1 ijzeren poortje draait richting bak toe open en dan moet je inderdaad even opletten dat je hem niet tegen het schrikdraad duwt. Als volwassenen kun je dat makkelijk voorkomen. Als kwal van 6 niet.

Kinderen gingen naar buiten. Ik zeg nog, niet in de bak of weide spelen.
Jaja was goed.
Ouders zitten ook lekker binnen.
Komt er ineens 1 aan gejankt. Hij had stroom gehad.
Ouders over de flos.
Ik zeg gewoon heel hard, dan heeft hij niet geluisterd en is hij naar de paarden toe willen gaan.
En ja na een hoop gedraai en gebral kwam er dan inderdaad uit dat hij dat had willen doen.
Tja meteen afleren dat niet luisteren ~~}>

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:20

:= haha sorry staat er zo grappig.
Als kwal van 6 niet.....