B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:55

Hoe heb jij het ervaren om een jaar geen injecties te krijgen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:57

Ik merkte geen verschil...ook niet tijdens de injecties trouwens...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:02

En hoe lang heb je de injecties gekregen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:03

Gewoon 5 weken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:10

Oké, maar dus niet heel gek dat je in die tijd geen verschil hebt gemerkt. Bedankt in ieder geval voor het delen van je ervaring :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:14

Nou de huisarts had wel verwacht dat ik iets zou merken...maar ik voel mij nog net zo als voor de injecties...ik wil ze gewoon hebben...en dan niet maar 5 weken...maar langer...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:17

Bellatrix schreef:
Nou de huisarts had wel verwacht dat ik iets zou merken...maar ik voel mij nog net zo als voor de injecties...ik wil ze gewoon hebben...en dan niet maar 5 weken...maar langer...

Inderdaad. Maar wat ik de laatste 3 weken wel heb geleerd is dat 5 weken niet voldoende zijn om verschil te merken. Sommige krijgen verergering, sommige merken niets, sommige merken enige verbetering.

Ik kan je eventueel een uitnodiging sturen van de fb groep waar ik in zit. Daar staan een hoop handige documenten die je wellicht kunnen ondersteunen tijdens het gesprek met de huisarts.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:18

Graag!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:33

De facebookgroep is super handig, daar heb ik zóveel informatie vandaan.

Zo wist ik niet dat je B12 nooit meer betrouwbaar is na een injectie of pil en dat een pil niet werkt tegen een B12 tekort (of opnameprobleem).

Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen om 2x per week te injecteren.
Mijn man is 1x meegeweest en injecteert mij nu lekker thuis, scheelt weer 2x in de week heengaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:44

Mensen om mij heen zeggen dat ik gewoon b12 pillen moet slikken en dat het dan wel opgelost is...maar dat is niet waar dus? Ik maakt het stofje niet aan dat b12 opneemt geloof ik...dan heb je toch niets aan pillen?

Waar zit b12 ook al weer in? Vlees?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:06

Bellatrix schreef:
Mensen om mij heen zeggen dat ik gewoon b12 pillen moet slikken en dat het dan wel opgelost is...maar dat is niet waar dus? Ik maakt het stofje niet aan dat b12 opneemt geloof ik...dan heb je toch niets aan pillen?

Injecties zijn dan eigenlijk de enige oplossing, al zeggen ze dat zuigtabletten ook zou moeten werken (die ervaring heb ik echter absoluut niet). Gewone pillen heb je inderdaad niets aan, dat werkt alleen als je te weinig binnen krijgt, zoals vegetariërs bijvoorbeeld.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:44

Bellatrix schreef:

Nee niet slikken hoor bella. Het duurt minimaal 3 maanden voor je bloedwaarden weer objectief aantoonbaar zijn. Dus dat er niets meer van de pillen te vinden is in je bloed. Zowel lijkt je waarden dus oké, maar is het in werkelijkheid helemaal niet. B12 zit inderdaad in dierlijke producten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:10

Mijn reumatoloog zei dat als mijn B12 weer te laag is ik misschien moet praten met een diëtiste? Ze zei dat het ook aan mij voeding kon liggen maar ik eet vee vlees en als ik dat stofje niet aan maak heeft het toch geen zin om mijn voeding aan te passen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:34

Als je de stof mist om op te nemen kun je b12 en vlees eten wat je wilt. Je lichaam doet er gewoon niks mee dan. Enige dat dan helpt is langdurig en dus de rest van je leven blijven prikken.

Hier werkt de eens in de vijf weken nu goed. Alleen de bijwerking puistjes/ontstekingen blijft een rottige. Ze zitten nu alleen op een onhandige en genante plek maar zijn er niet minder pijnlijk om.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:03

Maandag voor injectie 7 gegaan. Nog 3 injecties en dan zou ik klaar zijn. Ik keek er heel erg tegen op omdat ik injectie 6 een dag later dan normaal kreeg en me echt bizar beroerd voelde. Ik heb me de afgelopen dagen veel ingelezen en een bestandje gemaakt met handige tips waar ik rekening mee moet houden. Ook een opsomming van mijn klachten.

Zojuist naar het telefonisch spreekuur gebeld zoals de assistente adviseerde. Ik wilde niet tot het laatste moment wachten. Ze moest van de dokter doorgeven dat we nu naar één keer in de maand gingen. Ik gaf aan dat ik dit eigenlijk een bizar grote stap vind, zeker gezien injectie 6 en ik nu pas wat verschil begin te merken. Opnieuw in de wacht en ze ging weer overleggen. Dokter gaf uiteindelijk aan dat we dan nu naar één keer in de week gaan en dan na een maand evalueren. Dan gewoon op spreekuur.

Top. Dik tevreden. We gaan het zien!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:11

Ben benieuwd. Jammer dat er zo moeilijk gedaan wordt over 2 x per week.
Je hebt je opstartdosis 10 stuks in 5 weken toch nog niet afgerond? Dat zou ik eerst doen. Daarna pas kijken of dat zo blijft of naar de eens per week.

Prikt je moeder alweer vaker?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:14

Nog drie injecties en dan is die wel afgerond. Ik wil het graag voor zijn en niet wachten tot na injectie 10.
In eerste instantie wilde ze daarna helemaal niets meer geven, en dat vond ik absoluut geen fijn idee.

Ben zojuist helemaal afgebrand op de B12 groep, dus vind het allemaal wel even prima met al die verschillende meningen. |o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:24

Snap ik! Maar waarom niet eerst nog die 10 van 2 x per week afronden? Goed dat je wekelijks krijgt ipv niets. Je huisarts mag terug naar school.

Afgebrand?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:31

Omdat ik eerst wil zien hoe het op één keer per week gaat. Ik krijg vanuit de CAO twee uur per jaar voor een dokter, bizar weinig - maar daar ben ik nu dus doorheen. Ik vind het niet erg om mijn vakantie uren hier aan op te geven (al heb ik die ook gewoon hard nodig voor gewoon vakantie, om op te laden.) maar als het met één keer in de week ook zou kunnen dan zou dat 'mooi meegenomen' zijn. Het is in ieder geval al heel veel beter dan helemaal niets of één keer in de maand.

Ja afgebrand. Hele felle reactie. Ik heb mijn bericht verwijdert omdat het dus geen waarde toevoegt aan de groep (als ik het toch allemaal verkeerd doe). Daarop kreeg ik een prive bericht dat ze me gaat verwijderen. Ik vond dat een vreemde reactie waarop de persoon verder uit haar slof schoot. Echt top ....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:34

Ik zit niet op die groep, vervelend dat je zo bent benaderd.

Ah ik snap.. nou dan zou ik in jouw geval zelf gaan prikken. Hoef je tenminste niet naar de huisarts toe. In je bovenbeen is zo gezet, lekker langzaam inspuiten dan voel je er niets van en dan kost het je geen problemen met werk.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:39

Ik ben er nu zelf uit gegaan, vind het goed zo. Doe m'n best toch? Zit al avonden alles te bestuderen en heb een heel document uitgetypt ...

Ik heb veel gelezen dat mensen het zelf doen, maar ik vind het een dood eng idee. Ik ben echt als de dood voor naalden en het moet natuurlijk in een spier, het lijkt me toch vrij lastig. Is in je bovenbeen ook niet pijnlijker dan in je bil? Je arm schijnt heel pijnlijk te zijn vertelde de assistente.

Als het moet, dan moet het hoor ...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:45

Ik heb in totaal één keer door de huisarts laten prikken, sinds daarna doe ik het zelf. Leuk? Nee! Maar het scheelt zo veel tijd. (En ongemak doordat ik 30 minuten fietsen van de ha af woon) maak de injectie klaar, ga op de bank of op bed zitten, haal een keer diep adem en prik de naald in mn been. Vloeistof rustig inspuiten, naald eruit, pleister erop en klaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:27

Ik kan het ook echt niet zelf. :n

De huisarts gaat dan 2x per week een half uur eerder open op mij de injectie te geven.

Krijg morgen de uitslag.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:28

Ik doe het ook zelf, de huisarts stelde het zelf voor. Maar ik ben ook vrij snel overgegaan naar 1 x per 2 maanden spuiten. Mijn waarde was 85 en ik had het idee dat vaker spuiten niets toevoegde. Wel eerst een behoorlijke opstartdosering gehad.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:10

Ik snap er helemaal niets van...mijn B12 is 479. (goed is tussen de 150 en 700)
Vitamine D is wel te laag. Die is 39 en 50 of hoger is goed.

Ik snap het niet...waarom zijn mijn nagels dan zo broos en groeien ze met bulten en kuilen? En waarom is mijn haar dan zo dun en breekbaar?

-O-