HELP! Kanker?? Ben pas begin 30!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:06

Kido schreef:
Nee Karuna zo werkt t niet jouw verzekering heeft contracten met taxi bedrijven en met die bedrijven word je gereden meestal zijn dat twe of drie bedrijven waar je uit kan kiezen.
Kies je zelf betaalt je verzekering een gedeelte en de rest is voor eigen rekening.

Ik had steeds de keuze uit 1 bedrijf dan ben je snel klaar :') Heb er ook gelukkig niets meer mee te maken gehad afgelopen 5 jaar. Geen idee hoe dat in amsterdam zit, maar bij meer dan 1 keuze altijd bellen voor de meest vriendelijke optie. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:06

70 procent is normaal, wel erg vervelend natuurlijk!

Pauline

Re: HELP! Kanker?? Ben pas begin 30!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:09

Zeker als je daar niet op rekent.
Weet iemand of dat aan te vullen is met het een of ander?

Horse_lover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:09

goodwin schreef:
Horse_lover9 schreef:
Ooh.. vergeten te vertellen: kreeg een brief van de uitkerende partij van mijn salaris.
Ik zou per direct 70% v mn laatste loon krijgen???????????????????????
Dacht 91% en dan na een jaar 70%.
Ga morgen meteen bellen. Dit KAN namelijk niet. Werk altijd braaf en verder kan ik er niet van rondkomen. Ben pissig als hell _-:( .

Mmm, bij mij is het ook 70% van mijn laatst verdiende loon, is normaal geloof ik

Per direct??? De miep die ik gesproken had, dacht eerst 91% en daar baalde ik al zo van!!
Morgen bellen.. moet het echt weten.
@Pauline: is op geen enkele manier aan te vullen. Bij vorige werk (jaar geleden) had ik wel een aanvullende verzekering.. maar ja.. dat was toen!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:15

Horse_lover9 schreef:
Per direct??? De miep die ik gesproken had, dacht eerst 91% en daar baalde ik al zo van!!
Morgen bellen.. moet het echt weten.
@Pauline: is op geen enkele manier aan te vullen. Bij vorige werk (jaar geleden) had ik wel een aanvullende verzekering.. maar ja.. dat was toen!

Het is echt waar maar 70% van het laatstverdiende loon, nooit 91%. Sorry

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:17

Je kunt die aanvulling van je (ex)werkgever vragen. Je krijgt 70% van het uwv en het uitzendbureau waar je gewerkt hebt moet die 21% aanvullen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:19

Is dat een moeten of mogen, dat aanvullen?

YvonneV

Pauline schreef:
Zeker als je daar niet op rekent.
Weet iemand of dat aan te vullen is met het een of ander?

Dat ligt er denk ik aan wat SG daadwerkelijk overhoudt

aisie

Dat zijn ze verplicht. Ik heb zelf een uitzendbureau vandaar.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:20

aisie schreef:
Je kunt die aanvulling van je (ex)werkgever vragen. Je krijgt 70% van het uwv en het uitzendbureau waar je gewerkt hebt moet die 21% aanvullen.

Ze zijn helaas hiertoe niet verplicht, als de werkgever/uitzendbureau dit niet wenst uit te betalen zijn hiertoe niet te verplichten. Enkel die 70% zijn de werkgevers/uitzendbureau's toe verplicht

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:20

Pauline schreef:

ligt er aan wat er in de cao staat. SG welke cao heb je dan wil ik wel eens kijken of ik het kan vinden

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:21

yvonnedv schreef:
Pauline schreef:

ligt er aan wat er in de cao staat.

CAO ligt ook weer aan wat voor CAO.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:23

De meeste uitzendbureau's volgen de ABU cao en daarin is het vast gesteld. Weet niet bij wat voor uitzendbureau de ts heeft gewerkt maar dat kan ze wel in haar contract nakijken.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:23

word het niet eens tijd dat jij je rust gaat nemen nu? goed bedoeld hoor :j

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:24

aisie schreef:
De meeste uitzendbureau's volgen de ABU cao en daarin is het vast gesteld. Weet niet bij wat voor uitzendbureau de ts heeft gewerkt maar dat kan ze wel in haar contract nakijken.

Dan is het inderdaad een heel ander verhaal, indien de CAO de aanvulling verplicht heeft TS recht op de aanvulling

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:25

http://www.abu.nl/publicaties/cao

Artikel 33 Arbeidsongeschiktheid
Algemeen
1. De uitzendkracht is verplicht op de eerste dag van arbeidsongeschiktheid daarvan melding te
doen aan de uitzendonderneming en de opdrachtgever en wel zo vroeg mogelijk, in ieder geval
voor 10.00 uur ‘s morgens. Bij de melding dient het juiste verpleegadres en de juiste contactgegevens
te worden vermeld.
Uitzendovereenkomst met uitzendbeding
2. De uitzendovereenkomst met uitzendbeding eindigt bij het intreden van arbeidsongeschiktheid
op grond van artikel 14 lid 4 van de CAO. Indien hiervan sprake is en de uitzendkracht recht
heeft op een uitkering op grond van de Ziektewet, vult de uitzendonderneming deze uitkering
als volgt aan:
n gedurende de eerste 52 weken van arbeidsongeschiktheid tot 91 procent van het uitkeringsdagloon.
De uitkering en de aanvulling zijn gezamenlijk ten minste gelijk aan het voor
de uitzendkracht geldende minimumloon en bedragen ten hoogste het maximumdagloon
conform de Wet financiering sociale verzekeringen;
n gedurende de 53ste t/m de 104e week tot 80 procent van het uitkeringsdagloon.
3. De eerste twee dagen van arbeidsongeschiktheid gelden als wachtdag op grond van de Ziektewet,
waarover de uitzendkracht geen recht op een uitkering heeft.
4. Van de twee wachtdagen wordt één wachtdag gecompenseerd. Deze compensatie vindt plaats
door een opslag op het loon. De hoogte van deze opslag is opgenomen in artikel 41 lid 6 van de
CAO.
5. Voor de in lid 2 bedoelde aanvullingen op de uitkering ingevolge de Ziektewet kan de uitzendonderneming
een verzekering afsluiten, of anderszins een voorziening treffen. Ter dekking van
deze verzekering of voorziening mag een percentage worden ingehouden op het loon van de
uitzendkracht. Dit percentage is bepaald in artikel 41 lid 5 van de CAO.
Detacheringsovereenkomst
6. Voor de uitzendkracht met een detacheringsovereenkomst geldt het bepaalde in artikel 7:629
BW, voor zover deze de bedongen arbeid niet heeft verricht omdat hij of zij in verband met ongeschiktheid
ten gevolge van ziekte, zwangerschap of bevalling daartoe verhinderd was. Zolang
de detacheringsovereenkomst voortduurt, heeft de uitzendkracht recht op loon gedurende zijn
arbeidsongeschiktheid:
n gedurende de eerste 52 weken van de arbeidsongeschiktheid heeft de uitzendkracht recht
op 91 procent van het geldende loon, met als minimumaanspraak het minimumloon en als
c a o v o o r u i t z e n d k r a c h t e n 2 0 0 9 - 2 0 1 4 35
maximumaanspraak het maximumdagloon.
n gedurende de 53ste t/m de 104e week heeft de uitzendkracht recht op 80 procent van het
geldende loon, met als minimumaanspraak het minimumloon en als maximumaanspraak het
maximumdagloon.
Deze regeling geldt voor uitzendkrachten die ziek zijn geworden op of na 2 juli 2007 en heeft
geen terugwerkende kracht.
7. De eerste dag van arbeidsongeschiktheid geldt als wachtdag, waarover de uitzendkracht geen
recht op doorbetaling van loon heeft.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 22-01-12 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:27

yvonnedv schreef:
http://www.abu.nl/publicaties/cao

2. De uitzendovereenkomst met uitzendbeding eindigt bij het intreden van arbeidsongeschiktheid
op grond van artikel 14 lid 4 van de CAO. Indien hiervan sprake is en de uitzendkracht recht
heeft op een uitkering op grond van de Ziektewet, vult de uitzendonderneming deze uitkering
als volgt aan:
n gedurende de eerste 52 weken van arbeidsongeschiktheid tot 91 procent van het uitkeringsdagloon.
de uitzendkracht geldende minimumloon en bedragen ten hoogste het maximumdagloon
n gedurende de 53ste t/m de 104e week tot 80 procent van het

Indien in TS haar uitzendbeding is opgenomen dat deze CAO van toepassing is verklaard heeft TS recht op 91%.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:28

Dus klopt de brief van het UWV, en kan je het morgen met het uzb verder oplossen. :) Nog geen paniek. Kan altijd nog.

Horse_lover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:36

Pfft... geen idee! Die dame aan de telefoon wist het niet zeker, maar bijna zeker dat ik 91% zou krijgen.
De reden: omdat ik op de dag dat ik ziek werd moest werken (ofzo?). Dat er dus nergens een intentie was om mij te ontslaan of van mijn kant om op te zeggen (of van de kant v werkgever waar ik zat).
Heb een fase A contract, dat weet ik wel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:39

Succes met uitpluizen lieve SG,

Ik duik in bed met zo'n prettig tabletje (sorry wereld natuurfonds als ik weer een bos om ga zagen :') ) in de hoop dat ik mij morgen weet fit en fris voel voor een dagje universiteit :) beetje een off day nu qua gezondheid. Oftewel; ik ben nu verdacht stil en rustig :')

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:43

oke dan had je dus een contract met uitzendbeding

Fase A

basiscontract met uitzendbeding. In fase A sluit het uitzendbureau met de uitzendkracht een arbeidscontract waarin een zogenaamd uitzendbeding is opgenomen. Dit betekent dat de opdrachtgever gedurende fase A de uitzendopdracht altijd tussentijds kan opzeggen. U kunt in deze fase oneindig veel contracten aangaan met het uitzendbureau binnen de termijn van 78 gewerkte weken.

en geld dus dit stuk van de cao

Artikel 33 Arbeidsongeschiktheid
Algemeen
1. De uitzendkracht is verplicht op de eerste dag van arbeidsongeschiktheid daarvan melding te
doen aan de uitzendonderneming en de opdrachtgever en wel zo vroeg mogelijk, in ieder geval
voor 10.00 uur ‘s morgens. Bij de melding dient het juiste verpleegadres en de juiste contactgegevens
te worden vermeld.
als volgt aan:
n gedurende de 53ste t/m de 104e week tot 80 procent van het uitkeringsdagloon.
3. De eerste twee dagen van arbeidsongeschiktheid gelden als wachtdag op grond van de Ziektewet,
waarover de uitzendkracht geen recht op een uitkering heeft.
4. Van de twee wachtdagen wordt één wachtdag gecompenseerd. Deze compensatie vindt plaats
door een opslag op het loon. De hoogte van deze opslag is opgenomen in artikel 41 lid 6 van de
CAO.
5. Voor de in lid 2 bedoelde aanvullingen op de uitkering ingevolge de Ziektewet kan de uitzendonderneming
een verzekering afsluiten, of anderszins een voorziening treffen. Ter dekking van
deze verzekering of voorziening mag een percentage worden ingehouden op het loon van de
uitzendkracht. Dit percentage is bepaald in artikel 41 lid 5 van de CAO.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:52

Ik heb mijn vriend ook even gevraagd, die werkt ook bij een uitzendbureau, en die zegt dat het inderdaad 91% is door de verzekering van het uitzendbureau bij de meeste uitzendbureau's, dus als je via een ABU uitzendbureau werkt. Dit zijn de meest bekende uitzendbureau's dus als je voor Tempoteam, randstad, manpower oid werkt dan geldt dat ook voor jou

Horse_lover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 00:01

vuurneon schreef:
Succes met uitpluizen lieve SG,

Ik duik in bed met zo'n prettig tabletje (sorry wereld natuurfonds als ik weer een bos om ga zagen :') ) in de hoop dat ik mij morgen weet fit en fris voel voor een dagje universiteit :) beetje een off day nu qua gezondheid. Oftewel; ik ben nu verdacht stil en rustig :')

Succes morgen dan meis!! Ik duik ook mn bedje in en ga.. ook wellicht bomen kappen. Wie zal t zeggen :') .

Horse_lover9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 00:02

__Marije__ schreef:
Ik heb mijn vriend ook even gevraagd, die werkt ook bij een uitzendbureau, en die zegt dat het inderdaad 91% is door de verzekering van het uitzendbureau bij de meeste uitzendbureau's, dus als je via een ABU uitzendbureau werkt. Dit zijn de meest bekende uitzendbureau's dus als je voor Tempoteam, randstad, manpower oid werkt dan geldt dat ook voor jou

Hoop dat je gelijk hebt meis!! Werk idd bij een bekend uitzendbureau!

En nu lekker slapen.
Tot gauw allemaal!!!! En werkze weer voor de meesten..
Laatst bijgewerkt door Horse_lover9 op 23-01-12 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:02

weltrusten