Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:01

Figaro: handig he? Fijn dat ik je heb kunnen helpen!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:48

ik heb van die potjes van Avent om in te vriezen, gewoon met alcoholstift op schrijven en eens goed schrobben eens terug leeg en is weg :D

hier hebben we trouwens een bed van 1.60 met 1 matras, en geen problemen mee (maar moet zeggen dat de kinderen niet bij ons in bed mogen, dylan wel om te drinken snachts maar arwen moet niet proberen hoor, zij heeft een eigen bed en dat gaat super zo)

Dylan heeft gisteravond voor de eerste keer een flesje gekregen (geen paniek het was met mamamelk, lol)
hij heeft er een kwartier over gedaan tegen dat hij doorhad dat er ook melk uit de speen kwam :o en dan meer dan een half uur om 100cc uit te drinken
ik was op een feestje van men werk
ben blij dat dat redelijk goed ging

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:25

Keandra: daar heb je dan wel geluk mee gehad! Heb je niet van tevoren geoefend met uit een flesje drinken? Heb ik hier wel gedaan, steeds met zo'n 20/30 cc per keer net zo lang tot ze het door had en het goed ging.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:33

eh nee, was 'vergeten' van te oefenen
vind het trouwens heel lastig als ik dan nog eens aan men voorraad moet zitten, maar ja
uiteindelijk had hij het snel door en heeft hij veel gedronken nog
volgende woensdag nog een keer want dan ga ik en leslie bij onze kapper en komt de oma op Dylan en arwen letten

Neff

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:40

Avent potjes kun je ook met potlood op schrijven in het daarvoor bestemde vakje, na gebruik gummen en klaar weer voor gebruik. Vind ik erg handig!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:08

Neff: ik heb die avent bakjes ook, maar bij mij gaat het potlood er echt niet af hoor.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:13

he? bij mij met gum wel, gewoon gummen en dan is het weg.

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:11

Hallo allemaal! Ik meld me hier omdat ik sinds 27 november mama ben geworden van een super mooie zoon Borre.
En ik geef ook BV.

Helaas loopt dat nog niet geheel over rozen. Door een verkeerde aanhap/zuigtechniek heb ik vorige week een borstontsteking opgelopen. Door een super geduldige verlos/lacatatiekundige heb ik de AB net kunnen ontduiken. Ze heeft 3 uur mijn borst zitten los masseren en afkolven terwijl ik met ruim 39 graden koorts als gare Arie in een stoel hing. Daarna ben ik tijdelijk een par dagen gaan kolven en heeft Borre de fles gehad om mijn borst en mezelf rust te geven. Van het weekend weer langzaam de BV erbij gaan pakken. Maak nu ook gebruik van een tepelhoedje zodat hij een grotere hap moet nemen. Gister is de lactatiekundige weer geweest en zijn techniek is een stuk beter en ze adviseerde weer volledig over te gaan op BV en 1 keer per dag nog na te kolven.
Helaas kreeg de kleine man erge krampjes van het hele gebeuren van de afgelopen dagen en huilde zoveel dat hij te moe was om dan weer goed de borst leeg te drinken. Dus helemaal op BV lukt nog niet.

Gelukkig had de supermarkt die op zondag open is ook Cinababy van VSM en dat blijkt toch aardig te werken.

Als jullie nog tips hebben dan hou ik me aanbevolen... :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:58

Cosmic77: welkom! En nog gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje.

Wbt krampjes: wat bij ons goed hielp was haar op haar buikje op mijn bovenbenen leggen en dan zachtjes over haar rugje wrijven. Het wordt veroorzaakt door vastzittende lucht, en die kun je zo een beetje wegmasseren.

Maar wat bedoel je precies met helemaal op bv lukt nog niet? Dat hij nog niet volledig aan de borst drinkt (dus dat je deels kolft en een flesje geeft), of dat je ook wat kv bijvoedt? Kv kan namelijk ook krampjes geven. Wat ook krampjes kan geven is een (te) sterke tsr. Daar kwamen bij ons iig de krampjes (volgens mij) vandaan. Maar ja, het blijft toch vaak gokken met die kleintjes, en omdat de darmpjes nog moeten rijpen hebben bijna alle baby's regelmatig last van krampjes in het begin.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:01

hier zijn de krampjes gelukkig over
maar DYlan heeft zijn eerste verkoudheid |(
vandaag wou hij eerst niet goed drinken, maar daarnet heb ik hem langer aangelegd om zeker te zijn dat hij zou drinken, degelijk drinken
en nu zit hij wel goed vol, lol raar om te zeggen zo
we hebben hem gister een eucalyptus suppo gegeven om de slijmpjes makkelijker te bestrijden (weinig slijmpjes nu) en dat helpt het ademen ook
ben al blij dat hij deze nacht goed geslapen heeft

en welkom Cosmic

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:57

Hier een sprongetje denk ik.. Huilerig en veel willen drinken. :(:)
Geen pijn meer bij het voeden gelukkig, dus dat gaat een stuk beter zo.

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:50

SusanH schreef:
Cosmic77: welkom! En nog gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje.

Wbt krampjes: wat bij ons goed hielp was haar op haar buikje op mijn bovenbenen leggen en dan zachtjes over haar rugje wrijven. Het wordt veroorzaakt door vastzittende lucht, en die kun je zo een beetje wegmasseren.

Maar wat bedoel je precies met helemaal op bv lukt nog niet? Dat hij nog niet volledig aan de borst drinkt (dus dat je deels kolft en een flesje geeft), of dat je ook wat kv bijvoedt? Kv kan namelijk ook krampjes geven. Wat ook krampjes kan geven is een (te) sterke tsr. Daar kwamen bij ons iig de krampjes (volgens mij) vandaan. Maar ja, het blijft toch vaak gokken met die kleintjes, en omdat de darmpjes nog moeten rijpen hebben bijna alle baby's regelmatig last van krampjes in het begin.

Geen KV hoor, maar af en toe BV uit de fles. Moet in ieder geval nog 1 keer daags kolven omdat ik een tepelhoedje gebruik en dan kunnen ze het laatste er op eigen kracht niet uit krijgen. Probeer ook weer zonder tepelhoedje maar dan valt ie snel weer in z'n oude sabbel/kauw gedrag.

's nachts gaat het wel goed qua slapen. 1 keer voeden en dan moet ik hem vaak ook nog wakker maken. Het is meer dat mijn tieten dan op springen staan en ik dus nog moet oppassen dat de boel niet weer verstopt raakt.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:25

Zooo, ben ik eindelijk weer es!!
Kleine Jezh die brabbelt al een week, lacht al een week bewust en slaapt al 2 weken de nachten door (soms wel 12,5 uur lang!) :D :j

Ohjah... en volgens mij heeft ze vandaag uitgevonden hoe de wipper werkt :o Truusje gaat wel errug hard zo :? :j

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:22

ook nog een kleine update

Dylan doet het nog steeds goed met amper 5 voedingen per dag. Hij is me telkens heel dankbaar, als hij genoeg heeft laat hij een mooie glimlach zien. <3
Ook slaapt hij nu mooi praktisch het klokje rond snachts. Ook zijn eerste verkoudheid heeft hij geen noemenswaardige problemen mee.
Het is echt wel een sterk en happy ventje. Ben verzot op hem. (Oma is ook verzot op hem, het is wonderbaarlijk eigenlijk hoe snel je verzot bent op die kleine menskes he)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 15:18

Keandra: dat verzot zijn op wordt alleen maar meer hoor! Ik sta er ook iedere keer weer versteld van hoeveel je van je eigen kind kan houden.

Hier alles prima. Marinde drinkt nog steeds 2 a 3 keer 's nachts sinds een week of 3 doet ze dat (daarvoor was het 1 keer). Overdag laat ze er zo 5 tot 6 uur tussen, volgens mij doordat ze al vol zit van fruit/brood en groente dan drinkt ze echt maar een paar slokjes en is het klaar. En natuurlijk is alles om haar heen ook veel interessanter als ik :+. 's Nachts is het lekker rustig en dan tankt ze behoorlijk. Is goed voor mijn productie, maar minder voor mijn nachtrust. Ben dus heel blij dat ze sinds een kleine week wel tot 8.30 slaapt, ipv om 7.00 wakker worden wat ze eerst deed. Zo kom ik toch redelijk aan mijn uurtjes nachtrust.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:57

go, zou het niet meer kunnen missen, mijn nachtrust
dit weekend ben ik ziek geweest (zondag), van zaterdag op zondag ziek geworden, is nu wel weer beter
maar is toch wel lastig
Dylan vraagt overdag mooi om de 3uur (soms leg ik hem iets vroeger aan om in het tijdschema te passen zodat we om de zus kunnen die naar school gaat, kan haar daar moeilijk laten staan he)

en het verzot worden op, was met onze dochter hetzelfde, maar nu heeft ze wel al momenten dat ge zegt 'pf zo hoeft het niet hoor, dat ze echt lastig doet voor een prulletje of zo, of wenen voor niks'
ben al blij dat ze graag naar de kleuterschool gaat, nu denkt ze namelijk dat ze elke dag naar de kleuterschool moet gaan, ook in het weekend, was even aanpassen voor haar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:48

Ik kan mijn nachtrust eigenlijk ook niet missen (zeker niet op de dagen dat ik moet werken), maar het is nu even niet anders en het gaat vast ook (ooit) weer over. Heb vanmiddag even een dutje gedaan, dat was lekker.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:53

hier nog altijd super
wel had gister een plekje op men linker borst dat rood stond, dacht al van oei
heb hem dan aan die kant enkele keren wat langer laten proberen drinken
tegen deze ochtend was het plekje al weg, gelukkig
(wou geen borstontsteking krijgen eigenlijk nu het goed gaat)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:36

Ik kom ook even een vrolijk berichtje plaatsen hier!
Na een periode van spruw en pijn bij het voeden gaat het nu weer super! Ik ben echt heel blij dat het nu weer zo goed gaat, kan ik ook weer genieten van de voedingen.

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:47

hallo,
Ik kom hier maar even binnenvallen met een aantal vragen.
Ik moet volgend jaar in april bevallen van mijn 1e kindje. Nu er is vastgesteld dat ons kindje een ernstige lip en gehemeltespleet heeft. Hierdoor is borstvoeding geven niet mogelijk, omdat het kindje niet genoeg zuigkracht kan ontwikkelen.
Nu ik zou nog altijd graag borstvoeding willen geven, omdat dit mij het beste lijkt voor het kindje. Maar ik ga dus wel aangewezen zijn op afkolven en dan de melk met een flesje geven aan het kindje.

Nu weet ik dat je kindje zelf de productie 'regelt' naar gelang zijn/haar behoefte. Maar aangezien dit niet kan bij mij, vraag ik me af of het mogelijk is om er zelf voor te zorgen dat er meer of minder productie is naar gelang nodig.
Verder vraag ik me ook af het mogelijk is om de moedermelk te bewaren? En hoe dit dan kan?

Misschien zijn er mensen die hier hun ervaringen over het afkolven willen delen?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:05

Ik heb de eerste weken fulltime gekolft. Zette het in de koelkast voor de volgende voeding, dan gaf ik een flesje en na t flesje ging ik kolven.
Regeldagen heeft je kindje ook als hij BV uit de fles drinkt neem ik aan. Ik zou gewoon altijd afkolven als je kindje een fles gehad heeft. Dus als je kindje na 1,5 uur alweer een flesje wil, ook na 1,5 uur weer kolven.

Goed dat je kiest om toch borstvoeding te geven, super!!!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:10

@ tinkaforever, wat goed dat je evengoed voor BV wil gaan!
Ik ben ook begonnen met afkolven. Ik lag nog in het ZH en ben daar niet goed bij begeleid. Als je niet wil dat jouw kindje KV krijgt, geef dit dan duidelijk aan en vraag echt om hulp bij het afkolven als je dat nodig hebt.
Moedermelk kun je goed bewaren in de koelkast (5-8 dagen) of in de vriezer.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:55

Chiara is alleen bij de geboorte ziek geboren,... 1,5 jaar borstvoeding gegeven, geen enkele keer koorts gehad...
7 december gestopt... en voila... gisteren had ze dus koorts :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:06

Ach arme Chiara. Ja, borstvoeding he! Yasemin heeft ook nog nooit koorts gehad. Wel nu 1 x goed verkouden geweest.
Wij zitten alweer bijna op 9 maanden. :D Heerlijk... gaan nog lekker door. :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:24

Chiara en ik zijn beide ook een keer verkouden geweest toen ze 4 maanden was.
Daarna dus amper iets. Tja, tandjes etc en spuitjes maar zo ziek als ze gisteren was niet... vandaag voelt ze zich overigens weer aardig prima.
Maar ze heeft gisteren na der middagdutje nog een uur bij mij op schoot gelegen en als er iets niet is wat Chiara doet is het wel stil zitten/liggen... was een heel ander kindje :(:)