B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:12

Wil je huisarts geen bloed laten prikken?
Ik ga volgende week naar de huisarts, vandaag was hij vrij nl.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:27

Jawel, bovendien moet dat ook regelmatig vanwege schildklierproblemen, maar hij zegt dat hij het nut er niet van inziet :? Ik moet maar eens flink doordouwen denk ik.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:16

rocymax schreef:
Jawel, bovendien moet dat ook regelmatig vanwege schildklierproblemen, maar hij zegt dat hij het nut er niet van inziet :? Ik moet maar eens flink doordouwen denk ik.

Dat zou ik zeker doen! Neem desnoods iemand mee, die jou goed kent en misschien wat meer gewicht in de schaal kan leggen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:30

Rocymax, ik zou er toch weer mee naar de huisarts gaan. Jij loopt met de klachten de huisarts niet.. Dus ik zou me zeker even laten prikken op vit. b12 en vit. D!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:03

Ik meld me ook maar met een B12 te kort..

Heb het 2 jaar terug ongeveer ook al gehad, toen 4 spuiten gehad en daarna niks meer gehad. Moest maar afwachten en het zou wel over gaan. Nu, 2 jaar later heb ik het weer, of het is nooit weg geweest, en heb ik er nog een ijzer te kort bij.

Nou ben ik uiteindelijk naar een reumatoloog gestuurt voor de spierklachten die ik had, daar is toen dat B12 te kort weer uitgekomen en een ijzer tekort. Maar omdat ik verder nergens over klaag, alleen spierpijn, kunnen ze bij mij geen oorzaak vinden van al deze te korten..

Zijn er toevallig meer mensen die deze situatie kennen? Tot nu toe heb ik namelijk ook niet echt het idee dat die injecties en ijzer tabletten ook maar iets geholpen hebben..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:15

Hoeveel injectie's heb je nu gekregen? Krijg je ze nogsteeds regelmatig?

Je hebt zoiezo 2 jaar geleden geen goede behandeling gekregen. Denk dat je gewoon een opnamestoornis hebt en dus gewoon nog hetzelfde probleem hebt als 2 jaar geleden :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:58

Van 4 injecties kun je ook niet beter worden. Als je een opnamestoornis hebt zul je regelmatig injecties moeten. Dus is niet zo gek dat je er niets van verneemt. Lees je maar eens in op stichtingb12tekort.nl of even googlen op Hendrik de Jong. Daar kun je veel info vinden overb12 tekort.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:43

Ik vraag me dan toch na hoeveel dagen/weken zo iets zou moeten werken.. Zelfde probleem met die ijzer tabletten.

Ik heb in totaal nu 8 injecties gehad en ik krijg ze nu vort om de 2 maanden! Maar voor hoelang dat weet ik niet.

Dankjewel, ik ga het eens opzoeken!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:31

Je hebt geen opstartdosering gehad of wel? Die hoor je wel goed te krijgen. Bij mij ging het daardoor fout en juist slechter tot ik de goeie opstartdosis kreeg (10 injecties in 5 tot 10 weken) daarna ging het heeeeeel langzaam beter. Meestal duurt het tot 15 injecties tot je verschil merkt. Maar als je al lang met een tekort rond loopt kan het ook bijv. tot een jaar duren. Hangt heel erg van de persoon/tekort af.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:04

Die heb ik niet gekregen! Ik begin een beetje te twijfelen aan mijn huisarts als ik die adviezen hier hoor.. Ik kijk het nog even af, moet binnenkort weer naar de huisarts en dan ga ik het er nog eens over hebben, oa over die opstart dosis!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:05

Ik heb vandaag weer een afspraak gemaakt bij auwerda... Moest stoppen om te kijken of ik me dan slechter zou gaan voelen. Hij dacht dat de injectie's wel werkten, maar het al te lang speelt om helemaal beter te worden. Nouja dat is dus idd het geval, want met injectie's voel ik me iig een stukje beter :j

Auwerda heeft een patiëntenstop, ben ik even blij dat ik geen nieuwe patiënt ben :))

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:02

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:11

Ik ga trouwens weer b12 uit Duitsland bestellen. Iemand die mee wil doen? Stuur maar een pm. Overmorgen plaats ik de bestelling.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:16

Ik heb ook een B12 tekort. Ik spuit nu om de 3 weken al een jaar of 3/4.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:20

Als ik het goed begrijp kan het B12 tekort dus komen omdat het lichaam het niet goed opneemt? Ik heb inderdaad ook chronische bloedarmoede, moet iedere dag pillen daarvoor innemen, en hoewel de waarde nu goed is, is die maar net goed, op het randje dus...
Waar is vitamine D goed voor, en zit dat in de zonlicht, want dat krijg ik hier in Spanje voldoende :)
Ik wil voor volgende week een afspraak maken met de HA en alles eens goed uit laten zoeken, ik probeer dan inderdaad dat er iemand met me meekan. goede tip is dat :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:49

Klopt :j Als je gezond eet en toch een tekort aan B12 hebt, dan is de kans dat je een opnamestoornis hebt behoorlijk groot. Dan kun je wel voedsel nemen met vitamine b12, maar je lichaam doet er niks mee.

Alles wat jij typt, kan worden veroorzaakt door B12 tekort, ook de bloedarmoede. Vitamine D zit idd in zon, maar mensen met een vitamine B12 tekort hebben vaak ook een tekort aan D.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:55

Ok, dankje voor je uitleg, ik ga er nu echt werk van maken :j

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:02

Ik heb vanmorgen maar weer eens de dokter gebelt om weer een keer bloed te prikken. Ben echt op. Had anderhalf jaar geleden een waarde van 168. Prima volgens haar :+ Tsja, slikte toen al b12 bij.

Nu slik ik al maanden iedere dag 2000x zoveel b12 als dat je nodig hebt. En een tijdje heeft het heel goed gegaan, alleen toen maakte ik de fout om dat iets af te gaan bouwen. Dat ging dus niet. Slik dus nu weer volop. Maar alsnog gaat het niet goed.

De assistente belt me nog terug of ik bloed mag prikken. Maar wil me nu echt niet meer af laten schepen.

Hoe gaat het bij jullie? Hebben jullie veel baat bij de spuiten?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:20

168 is al heel laag, wat je je zou moeten afvragen is: hoe komt het dat het zo laag is? Als het een kwestie is, zoals zovelen met een B12 tekort, dat je maag het niet kan verwerken, kun je de hele dag achter elkaar B12 gaan slikken, maar het helpt echt niet.

Ik heb veel baat bij de spuiten, mijn waarde zat op 85 en ik kreeg al neurologische verschijnselen doordat het zo laag was. Nu met de spuiten zijn die verschijnselen verdwenen en voel ik me een stuk fitter.
Maar doordat je al zoveel b12 hebt geslikt, kunnen de bloedwaarden een vertekend beeld opleveren en het is maar de vraag of jou huisarts bereid is om daar rekening mee te houden, vooral ook omdat zij een waarde van 168 prima vond.

Mijn huisarts vond het ook grote onzin, ik heb mijn man meegenomen naar de arts om hem duidelijk te maken dat het geen flauwekul was. Uiteindelijk heeft hij me dan toch maar doorgestuurd naar een internist, met fikse tegenzin. Ik ben dan ook van huisarts verandert.

Ik zou je willen aanraden om alles eens goed op een rijtje, op papier te zetten. Wees eerlijk, consequent en neem iemand mee die jouw verhaal kan ondersteunen. Wil ze dan nog niet, laat je dan doorverwijzen.

Succes!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:15

Bedankt voor je berichtje nynke. Ik heb al een pagina met de symptomen uitgeprint en daarbij mijn klachten aangestreept. Wil dit zo niet verder laten gaan. Maakt me niet uit waar ze me naar doorstuurd, als het maar helpt. Zij zelf vind het volgens mij onzin. Maar er moet toch iets achter zitten. Wil er wel gewoon alleen heen gaan. Ben 31 dus ze heeft maar naar me te luisteren, loop hier al te lang mee. Zou toch te gek zijn als ik daarvoor (bij gebrek aan partner) bijvoorbeeld mijn moeder mee moet nemen.

Ik heb trouwens ongeveer 8 jaar geleden al spuiten B12 gehad van mijn vorige huisarts, maar daar is toen mee gestopt. Ik had toen ook geen idee wat het inhield.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:17

Mijn B12 was 52, nu met de spuiten voel ik me al stukken beter! En dat ze zeggen dat de spuiten pijn doen, nog geen echt last van gehad. Ze vragen netjes of het gaat en als ze te snel spuiten dan meld ik me dan spuiten ze langzamer niks aan de hand. Alleen voel ik me vanaf zondag weer licht in mijn hoofd en duizelig...vanmorgen moest ik weer mijn B12 spuit ,gelijk gevraagd of ze mijn HB wilde prikken. Mijn HB was 27 april 6.4 maar nu nog maar 6.6...Nog steeds te laag dus, en daarom mag ik morgen weer op het matje komen bij de huisarts...Heb al wel Floradix pillen besteld bij de dokter kon gelijk en kan nooit kwaad..Dus morgen maar weer even afwachten, mijn man probeert vrij te krijgen dan kan hij mee om alles te onthouden :') Erg maar waar _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:27

Jargeau schreef:
Ben 31 dus ze heeft maar naar me te luisteren, loop hier al te lang mee. Zou toch te gek zijn als ik daarvoor (bij gebrek aan partner) bijvoorbeeld mijn moeder mee moet nemen.

Ja, het is te gek toch? Wat in elk geval een mogelijkheid is, is om een stapeltje medische artikelen mee te nemen: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/voordedokter.htm
Geen vage bronnen, niet van obscure mensen 'op internet', gewoon medische tijdschriften. Daarin staat vrij duidelijk (zo'n 12 keer geloof ik) dat laagnormaal duidelijk klachten kan geven, en ook dat je zolang de oorzaak niet weggenomen is helemaal niet moet stoppen met injecties. Dus ik zou ook zeker even meenemen dat het tekort al eerder is vastgesteld.

Succes. Want gelijk hebben is helaas nog niet automatisch gelijk krijgen.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:40

Bedankt! Ik ga dat vanavond even doorlezen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:36

De artikelen had ik ook meegenomen, huisarts schoof ze zo aan de kant...
Net wat shadowO zegt, gelijk hebben is niet gelijk aan gelijk krijgen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:16

Mijn dokter schoof de papieren ook zo aan de kant. Zelfs toen ik de bijsluiter liet lezen en zei dat mijn behandeling verkeerd was. Maar de bijsluiter klopte niet zei hij. Terwijl ik hem van iemand had gekregen die ook prikte.. Gewoon gelogen dus.

Prik nu altijd de b12 uit Duitsland, heb daar veel meer baat bij dan die hier worden gegeven. Voordeel is ook dat het 1ml is ipv 2ml met de zelfde hoeveelheid b12. 2ml vond ik altijd vrij veel om te injecteren.

Jargeau, een ding is zeker, je had al lang injecties moeten krijgen want je waarde was veel te laag. Denk dat je een opname stoornis hebt (toevallig darm problemen? dan word de b12 ook niet goed opgenomen) Ga iig info verzamelen/doorlezen zodat je veel van een b12 tekort afweet. Dan weet je iig waar de huisarts het over heeft en kun je er zelf goed in mee praten.