Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:23

Renske; uitkijken voor nierbekkenontsteking dan!
Wel toevallig of niet, dat wij PDS-ers ook erg vatbaar lijken te zijn voor blaasontstekingen, of lijkt dat maar???

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:06

Lijkt het idd wel op, mn zus en moeder hebben het ook vaak!

Ik had het eerder nooit, had al klein jaartje darmklachten en toen ineens blaasontsteking, en daar sukkel ik nu dus ineens weer mee, had daar eerder nooit last van, maar nu.... ^)

Melissa, de rugpijn heb ik (gelukkig) alleen tijdens blaasontsteking, precies op t punt waar je nieren zitten maar wat je dokter zegt over je darmen zou idd wel kunnen als je rugpijn hebt op t moment dat je erg last van je darmen hebt.

Buikpijn heb ik trouwens wel altijd alleen links, schijnt typisch iets voor darmklachten te zijn?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:20

Buikpijn (van darmen) is hier ook voornamelijk links onder m'n navel zeg maar.. :j

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:25

hier nog iemand die IBS heeft
helaas heb ik hier ook een laktose allergie bij
ik vind het ook best moelijk om gewoon eens uit eten te gaan
of bij vrienden te gaan eten
want er zit altijd wel iets in of bij wat je beroerd maakt
daar kunnen hun niets aan doen
maar voor mij is het wel rot weer die buikpijn
ook vind ik het best vervelend als je te horen krijgt
van stel je niet zo aan het is maar buikpijn :(
dat heb ik ook wel eens hoor, zeggen ze dan
maar hun begrijpen niet hoe ik me dan op dat moment voel
het is net of er een riem om je buik word gedaan die te klein is
en die je toch op het laaste gaatje hebben vast zitten
helaas straalt de pijn bij mij altijd uit naar mijn rug en bekens
ik heb deze ziekte nu ongeveer 23 jaar en kom er niet meer van af
fijn hoor om te leven met altijd buikpijn :( :( :( :(

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:48

Kytha schreef:
Renske; uitkijken voor nierbekkenontsteking dan!
Wel toevallig of niet, dat wij PDS-ers ook erg vatbaar lijken te zijn voor blaasontstekingen, of lijkt dat maar???

Heb nog nooit in mijn leven een blaasontsteking of wat dan ook gehad. Iedereen heeft zijn zwakke plek en die heeft vaak weinig met PDS te maken. Mijn zwakke plek is bv. mijn oren - veel oorontstekingen gehad.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:25

dat is zeker zo, maar verbaasde me erover dat er meerderen hier een blaasontsteking hebben, of er erg vatbaar voor zijn.
Dacht dat er wellicht een verband zou kunnen zijn, maar ik concludeer verder niks ;) vind het enkel opvallend.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:51

Kytha schreef:
Buikpijn (van darmen) is hier ook voornamelijk links onder m'n navel zeg maar.. :j

Bij mij ook,, :=

Blaasontsteking heb ik eigenlijk nooit, maar ik moet wel opvallend vaak plassen!!

Duspatal is indd een heel ijn medicijn, al gebruik ik het niet elke dag, maar alleen wanneer het echt nodig is.

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:13

Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik weet nu al 4/5 jaar dat ik een spastische darm (Prikkelbaar darm syndroom) heb. En ik moet eerlijk zeggen, ik heb er best veel last van.
De volgende medicijnen heb ik voorgeschreven gekregen: Domperidom, Duspatal, Buscopan en Volcolon. Daarnaast gebruik ik ook nog vaak Paracetamol.
Een jaar geleden, was ik ZO vaak echt ziek dat ik in staat was alles te proberen. Daardoor ben ik uitgekomen bij acupunctuur. En geloof het of niet, na 4 keer van die spelden in me had ik nergens meer last van. Helaas merk ik nu dat ik weer overal last van begin te krijgen, misschien komt dat omdat ik op dit moment ook veel met stress te maken heb. Ik ben in ieder geval blij dat ik hier met wat lotgenoten kan praten!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:38

ik weet prezies wat je voel
heb vandaag ook zo,n rot rot dag
kan nog geneens van de bank af komen normaal van de pijn
zo erg dat de dokter weer eens langs was gekomen en nieuwe tableten er bij schreef
ze helpen een beetje maar blijf me rot voelen
Lady_Kelly schreef:
Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik weet nu al 4/5 jaar dat ik een spastische darm (Prikkelbaar darm syndroom) heb. En ik moet eerlijk zeggen, ik heb er best veel last van.
De volgende medicijnen heb ik voorgeschreven gekregen: Domperidom, Duspatal, Buscopan en Volcolon. Daarnaast gebruik ik ook nog vaak Paracetamol.
Een jaar geleden, was ik ZO vaak echt ziek dat ik in staat was alles te proberen. Daardoor ben ik uitgekomen bij acupunctuur. En geloof het of niet, na 4 keer van die spelden in me had ik nergens meer last van. Helaas merk ik nu dat ik weer overal last van begin te krijgen, misschien komt dat omdat ik op dit moment ook veel met stress te maken heb. Ik ben in ieder geval blij dat ik hier met wat lotgenoten kan praten!

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:30

Nagano schreef:
ik weet prezies wat je voel
heb vandaag ook zo,n rot rot dag
kan nog geneens van de bank af komen normaal van de pijn
zo erg dat de dokter weer eens langs was gekomen en nieuwe tableten er bij schreef
ze helpen een beetje maar blijf me rot voelen

Ik heb dat ook. Als ik echt een slechte dag heb, dan zit ik op minimaal 5 pijnstillers. En dan kan ik nog niet normaal functioneren.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:52

Citaat:
Ik slik nu wel trouw m'n probiotica, want zodra ik antibiotica ga slikken (kan ik vanmiddag godzijdank ophalen), ben ik bang dat de darmen weer overstuur gaan.
Mijn klachten zijn begonnen na een AB kuurtje voor een blaasontsteking, dus ben bang dat de hele boel hier weer flink van streek raakt.
Maargoed, bloed plassen is ook geen pretje :(

Ik ben net van een antibiotica kuur af, had een flinke ontsteking aan de binnenkant van mijn bovenbeen, maar ben maar wat blij dat ik er vanaf ben zeg.... gatver

het is trouwens wel zo dat probiotica je darmen sneller kunnen herstellen na het gebruik van een antibiotica kuur.
Ik heb tijdens mijn kuur 2x daags een yakultje genomen, nu hopen dat het snel weer rustig wordt daar binnen...... :Z

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:55

Manon_V schreef:
Kytha schreef:

Bij mij ook,, :=

Blaasontsteking heb ik eigenlijk nooit, maar ik moet wel opvallend vaak plassen!!

Duspatal is indd een heel ijn medicijn, al gebruik ik het niet elke dag, maar alleen wanneer het echt nodig is.

Ik heb het vaak onderin mijn buik, precies de plek waar je ook pijn hebt als je ongesteld bent...
En ook ik ben vatbaar voor een blaasonsteking, maar denk dat dat ook een vrouwenkwaaltje is, mannen hebben er niet of nauwelijks last van.
Ik moet wel een afspraak maken bij een uroloog (de zoveelste arts hier in het ziekenhuis) kan het daar wel eens vragen

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:58

Ik heb het ook al jaren vanaf mijn baby zijn.
Ik heb er als baby voor in hetziekenhuis gelegen en ook daarna nog vele bezoekjes er aan gebracht.
Nu heb ik het onder controle, laat ik zeggen, ik weet wat wel en wat niet te eten, en als ik bv karnemelk drink weet ik dat ik thuis moet blijven omdatik dan de wc regelmatig moet bezoeken.

Belangrijkste is dat je je stoelgang op gang houdt, dus voor mij telt dat ik minimaal 4 keer per dag de wc moet bezoeken en krantje erbij en de natuur zijn gang laat gaan, soms wel klisma erbij, zoalng de ontlasting maar op gang blijft komen anders gaat het weer verkeerd.
soms ga ik wel 12 keer per dag en soms is het vervelend dat ik ergens ben en ontzettend moet poepen, de schaamte ben ik al lang voorbij en ik poep als ik moet want anders zit ik met de pijn en heb geen zin om weer in het ziekenhuis te moeten verblijven.
Pas je lichaam aan, pas je voedsel aan en pas je naar de wc moeten aan.

Nummus

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:15

Blaasontsteking is inderdaad vooral een vrouwenkwaaltje, niet per se een PDS kwaaltje dacht ik zo.
Kan zijn dat je denkt dat het ermee te maken heeft vanwege wat hierboven is gezegd over antibiotica? Dat daar je darmen blijkbaar van overstuur raken?

Heb ik verder nooit gehad, maar ik heb echt de mildste vorm van het hele forum hier.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:56

Ik zit aan de cranberry pillen van mn moeder en aan de versgeperste jus met citroen, blaasontsteking wordt al minder!

Hoop dat ik de nacht goed door kom en wat kan slapen en morgen fit opsta, moet nml om 6.00 opstaan ivm werk :=

grappig dat de PDS buikpijn idd links onder van de navel is, dat heb ik ook altijd daar!
vind het nu wel extra vreemd dat er zelfs dan nog geen enkele arts op het idee kwam dat ik ook wel eens PDS kon hebben, gezien de plaats van de pijn, de enorm opgezette buik én de familie met PDS!! (oke alleen zus+moeder hebben ook deze arts, maar dan nog!)

@manon, ik moet ook altijd tig x per dag plassen ook zonder blaasontsteking(ook altijd iedere nacht 1x er uit)
nu met blaasontsteking echt ieder halfuur en dat is erg lastig als je ergens naartoe moet... :+ maarja ik drink nu ook heeeeel veel omdat dat goed zou zijn.
Rugpijn zwakt ook íets af gelukkig!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:31

Welkom nieuwe :wave:

Ik heb ook veel last van blaasontsteking trouwens :j
Apart om te lezen dat ik ook niet de enige ben :=
Denk ook idd dat het samen valt met de darmen...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:52

zo een hoop nieuwe mensen hier zeg :)

Ik weet eigenlijk wel zeker dat een blaasontsteking niets te maken heeft met de darmen, dat is wat mijn MDL arts toen gezegd heeft.
een blaasontsteking kan van buitenaf komen, maar ook van binnen, bijv van zware medicijnen etc.
en zelfs van kouwe enkels ruggen etc, en waneer er te weinig wordt gedronken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:10

Misschien is het ook wel een stukje weerstand, dan iemand met PDS mist... ik weet het niet.

Welkom aan alle nieuwe! :wave:

Net m'n werk maar weer afgebeld ivm m'n blaasontsteking, plas nog steeds bloed en ik kan het echt niet ophouden :(
Beetje vervelend in de zorg ook, want vaak houd ik 't uren op ivm drukte, maar dat gaat dus niet lukken.
Zo vervelend om me ziek te melden ;(

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:24

obelix schreef:
Welkom nieuwe :wave:

Ik heb ook veel last van blaasontsteking trouwens :j
Apart om te lezen dat ik ook niet de enige ben :=
Denk ook idd dat het samen valt met de darmen...

Zou alleen zo moeten zijn als je endeldarm in je urinebuis eindigt ineens en dan zou ik toch even naar de dokter gaan. ;)
Punt is dat je darmen en je urineleider nogal gescheiden van elkaar in het lichaam zitten. Dat je darmen hard moeten werken zorgt heus niet dat er sneller bacteriën in je urinebuis komen.

Ontstekingen komen namelijk alleen maar van onbekende indringers/objecten in het betreffende lichaamsdeel of weefsel, aangezien een ontsteking de reactie is om het te vernietigen.
In dit geval kan sex of gewoon net even scheef de boel afvegen na het naar de wc gaan (fris he hihi) voor een blaasontsteking zorgen. Dit hoeft ook nog niet bij iedereen zo te zijn.

Ik weet niet of PDS je weerstand verlaagt, maar waarom zou PDS dan alleen in dat gebied je weerstand verlagen? Zeg het maar. :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:12

Ik heb echt nooit last van blaasontsteking...

Maar ik ken zowieso wel een hoop vrouwen die regelmatig blaasontsteking hebben, maar die hebben geen PDS. Dus denk dat het meer een "vrouwenkwaaltje" is.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:18

Kytha schreef:
Misschien is het ook wel een stukje weerstand, dan iemand met PDS mist... ik weet het niet.

Welkom aan alle nieuwe! :wave:

Net m'n werk maar weer afgebeld ivm m'n blaasontsteking, plas nog steeds bloed en ik kan het echt niet ophouden :(
Beetje vervelend in de zorg ook, want vaak houd ik 't uren op ivm drukte, maar dat gaat dus niet lukken.
Zo vervelend om me ziek te melden ;(

He balen zeg... beterschap!! :(:)

Vandaag naar Den Bosch geweest om te shoppen met mn zusje en een vriendin.
Was bang dat het mis zou gaan omdat mn buik allemaal een beetje rommelig voelt, maar het is goed gegaan!!
En melk lijkt niet zo heel erge werking meer te hebben, ben weer aan het opbouwen!
Vandaag zelfs een swirl gegeten, nu maar hopen dat ik morgen geen last heb :=

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:22

Ik heb in al die jaren ook nog nooit last gehad van blaasontsteking..

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:49

Nemurin : Ik bedoelde ook niet dat het samen 'valt' in je lijf :+
Ik bedoelde dat het toevallig is dat beide kwalen bij veel mensen voorkomen :D
Ik had me verkeerd verwoord sorry.. :))

kytha: balen,maar als je heen en weer moet rennen naar de wc is ook niks..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:22

Obelix: Maar er zijn dus net zoveel mensen hier die nog nooit in hun leven blaasontsteking gehad hebben. Ik zelf zou het bv. ook niet herkennen als ik het had ofzo, want heb het nog nooit eerder gehad. Mijn moeder heeft het bv. ook maar 1x in haar leven gehad.

En dan ken ik mensen die het echt wel een aantal keren per jaar hebben en die niet PDS hebben. :) Dus ik denk dat het inderdaad toeval is ja.
Hoef je geen sorry om te zeggen hoor, ik blaf wel hard maar ik bijt niet. :+

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 01:21

Kytha schreef:

Idem hier, en ook achteraan mijn rug, boven mijn nieren (dus juist waar mijn ribben stoppen) ook aan de linkerkant.
Lijkt dan net of er een steen in m'n buik zit.