[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:19

Ik had nooit doorbraak bloedingen of buikpijn maar t verschild per persoon.

Verder kun je zelf bepalen of jij je pil 1 dag, 2 dagen 3 weken 6 weken op 12 weken door slikt, maakt geen zak uit, zolang je altijd maar langer dan 3 weken slikt(dus altijd 3 weken, dan kun je stoppen of door gaan, Als je maar als basis minimaal 3 weken hebt wat je er dan bij doet maakt niet uit, je stop week daarna maximaal 7 dagen)

Saskiaatje

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:21

Dus als ik m'n gewone strip afmaak tot zaterdag kan ik 1 extra week doorslikken, zodat ik een week later ongesteld word?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:34

Dat kan je doen ja. En wat je dan met de rest van die strip doet moet je zelf weten. Je kan hem als reserve bewaren voor als je eens een pil door het putje laat vallen, of de strip erna weer een week of 2 weken extra slikken. Wat je zelf wilt :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:38

Gooi je dan niet heel je lichaam in de war?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:41

_Tara_ schreef:
Gooi je dan niet heel je lichaam in de war?

Zoiets dacht ik ook al, ja.

Maar ik dacht dat het misschien minder kwaad zou doen als je de pil 4 weken slikt ipv 6 weken?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:42

Ik zou hem dan gewoon helemaal door slikken... Dus 2 pilperiodes achter elkaar, dat je je stopweek overslaat.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:45

Ja? Ik ben zo bang dat het zich dan allemaal ophoopt. :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:46

Er is niets natuurlijks aan het slikken van de pil, waarom zou 4 weken minder logisch voor je lichaam zijn dan 6? Doe dan op z'n minst 7, dan zou je gelijk uitkomen met je 2e menstruatie/bloeding ;)

Als je bang bent voor doorbraakbloedingen zou ik ook 4 weken doen ipv 6, dan is de kans toch kleiner. Al moet ik zeggen dat ik er nooit last van heb, en ik regelmatig 2 strips slik en een enkele keer zelfs 3.

Er hoopt zich trouwens niks op hoor, het gaat tot een bepaald maximum en daar blijft het bij :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:48

Dus ik kan beter 2 strips slikken en dan nog een extra week?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:58

Wat jij wil...... het is niet per definitie beter.
Ik slikte toen ik nog een "normale" pil had altijd 3 strips en dan een stopweek. Voor je lichaam maakt het niets uit. Ik heb met dat schema ook nooit een doorbraakbloeding of buikpijn of hoofdpijn gehad.

Yaz 24+4 update: vanavond laatste witte pilletje. Wel wat buikpijn en geen afscheiding maar nog geen doorbraakbloeding. Voel me echt nogsteeds super! Geloof echt dat ik dit eerder had moeten doen heb me in tijden niet zo goed gevoelt als de afgelopen weken!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:00

Ag niks is beter als het ander, alleen het enen kun jij persoonlijk beter ervaren.

Er hoopt zich niks op, er zit zolang jij de pil slikt namelijk helemaal niks. Zal je sterker vertellen ik slikte standaart 4 strips achter elkaar, en als ik genoeg in huis had nog wel meer.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:01

Ik denk dat het geen klap uitmaakt of je nou 1, 10 of 30 pillen doorslikt. Hoe langer je doorslikt, des te groter de kans op een doorbraakbloeding, maar ook dat is niet het einde van de wereld ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:01

Saskiaatje schreef:
Ja? Ik ben zo bang dat het zich dan allemaal ophoopt. :=

er hoopt niets op, want er wordt niets aangemaakt.
Je baarmoederwand groeit in de stopweek en breekt dan weer af, je ongesteldheid dus.

Ik slik meestal 3 maanden door, en dan een stopweek

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:13

Je baarmoederwand groeit toch al voor je stopweek?

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:23

Het is de slijmlaag in je baarmoeder Tara. De baarmoederwand niet ;)

Na de menstruatie word het slijmvlies weer opgebouwd. Het is op z'n dikst na/tijdens de ovulatie. Dat blijft zo om de evt bevruchte eicel de mogelijkheid te geven zich in te nestelen. Mocht dat niet het geval zijn word het daarna weer afgebroken (en dat is dus je menstruatie weer)

Voorzover ik het goed heb :Y)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:27

Ja goed slijmlaag, dat snap ik wel :)
Maar dat was dus wat ik ook dacht ja, na je menstruatie begint het weer met opbouwen. Niet pas in je stopweek.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 07:45

Nou mijn koper spiraal zit erin. Hele aardige vent, die arts. Ze waren m'n dossier kwijt dus alle vragen en metingen moesten opnieuw...iets waar ik echt op zat te wachten.

Nou 't ging allemaal redelijk gladjes en toen zei hij "het kan even prikken"...nou...ik heb het uitgeschreeuwd!! Oh wat deed dat zeer!! En de HA maar zeggen dat 't niet pijnlijker werd dan tot waar hij was gekomen. Nou het heeft de hele avond nog zeer gedaan en nu alleen nog als ik verander van positie of van beweging. Aan het eind van de dag moet dat over zijn.

Ik ben er iig heel erg blij mee :D En alles bij elkaar is hij geen 3 minuten bezig geweest (de telefoontjes van de afdeling verloskunde waar 't spitsuur was niet meegeteld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:49

Vraagje :)

Sinds een jaar heb ik een spiraaltje. Na een tijdje had ik een ongeveer regelmatige menstruatie die eens in de 5 weken terugkwam en erg licht was.

Onlangs had ik weer een hele lichte menstruatie (week of 3 geleden), niks aan de hand.

De week erop een weekendje weggeweest met mijn man O:) en toen had ik weer een lichte bloeding. Menstruatie was net geweest, dus ik gooide het op iets te onvoorzichtig doen... Wel had ik lichte buikkrampen en pijn in mijn rug, beetje vergelijkbaar met menstruatiekrampen.

Maarrrr... de week (vorige week dus) erop weer licht bloedverlies.

Gisteravond weer samen bezig geweest, dit keer érg rustig aan, en meteen erna wéér bloedverlies. Nu ook weer last van mijn buik en rug.

Dit heb ik voor het zetten van mijn spiraaltje nooit gehad, en sinds mijn spiraaltje eigenlijk ook nooit, tot voor kort dus.

Voor zover ik voelen kan zijn de touwtjes er nog gewoon en voel ik geen rare dingen uit m'n baarmoedermond steken...

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Twijfel of ik wel of niet mijn gynaecoloog zal bellen...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:02

Vraagje,

gisterenmiddag dus mijn koperspiraaltje laten zetten. Dokter zei eerste paar dagen geen tampons en niet vrijen ivm. infectiegevaar. Nou liepen helaas de spanningen tussen vriend en mij erg hoog op en is het toch gebeurt. Het deed niet zeer meer, maar sinds ik weer ben gaan staan vanmiddag na 'de daad' heb ik steeds weer het gevoel alsof ik erg ongesteld ben. Een zeurende pijn dus. Niet constant, maar in vlagen. Is dit ernstig? Moet ik de arts weer bellen? Moet ik afwachten?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:35

chantalvdv schreef:

Na de menstruatie word het slijmvlies weer opgebouwd. Het is op z'n dikst na/tijdens de ovulatie. Dat blijft zo om de evt bevruchte eicel de mogelijkheid te geven zich in te nestelen. Mocht dat niet het geval zijn word het daarna weer afgebroken (en dat is dus je menstruatie weer)

Bij het gebruik van de pil, nuvaring en hormoonpleister is er helemaal geen sprake van een ovulatie, door het progestageen wordt een eisprong nameliijk voorkomen en wordt het baarmoederslijmvlies minder geschikt voor innesteling en dikker, waardoor spermacellen minder kans krijgen om de baarmoeder binnen te dringen. Het feit dat je met de pil/ring/hormoonpleister iedere maand 'ongesteld' wordt is door het oestrogeen, dat voor een regelmatige cyclus zorgt :j

Eigenlijk is het dus te danken aan de oestrogenen in de pil/nuvaring/hormoonpleister dat je een stopweek in moet lassen, want in feite heeft je lichaam niets af te voeren, omdat er helemaal geen eisprong plaatsvindt en gedurende de maand ook geen opbouw van baarmoederslijmvlies plaatsvindt voor evt. innesteling :P Die oestrogenen zijn ook min of meer toegevoegd om vrouwen toch het veilige idee van een cyclus (iedere maand ongesteld worden) te geven, terwijl er niks natuurlijks aan is!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:56

Maethoriel schreef:
chantalvdv schreef:

Bij het gebruik van de pil, nuvaring en hormoonpleister is er helemaal geen sprake van een ovulatie, door het progestageen wordt een eisprong nameliijk voorkomen en wordt het baarmoederslijmvlies minder geschikt voor innesteling en dikker, waardoor spermacellen minder kans krijgen om de baarmoeder binnen te dringen. Het feit dat je met de pil/ring/hormoonpleister iedere maand 'ongesteld' wordt is door het oestrogeen, dat voor een regelmatige cyclus zorgt :j

Eigenlijk is het dus te danken aan de oestrogenen in de pil/nuvaring/hormoonpleister dat je een stopweek in moet lassen, want in feite heeft je lichaam niets af te voeren, omdat er helemaal geen eisprong plaatsvindt en gedurende de maand ook geen opbouw van baarmoederslijmvlies plaatsvindt voor evt. innesteling :P Die oestrogenen zijn ook min of meer toegevoegd om vrouwen toch het veilige idee van een cyclus (iedere maand ongesteld worden) te geven, terwijl er niks natuurlijks aan is!

Dus als je het zo bekijkt zou je als je 10 jaar lang aan de pil bent geweest langer vruchtbaar moeten zijn?
Als er geen eisprong plaatst vind met de pil betekend dat dat je eicellen dus niet 'rijpen'?
Van mij hadden ze het oestrogeen er niet aan toe hoeven voegen bij de pil hoor :Y)
Daarbij merkte ik idd wel dat met de pil de menstruatie een stuk minder is :j Ideaal gewoon ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:09

Zeg jongens, ik kan die draadjes echt niet voelen van de Mirena hoor. Heb onder de douche nog even flink mijn best gedaan, maar nergens draadjes te vinden. Meer mensen waarbij hij verstopt zit? Ik heb ze overigens nooit kunnen vinden :n

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:10

Shahazai, ik had dat sowieso ook de eerste week.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:11

Oké dan maak ik me geen zorgen :D

Ik moest ook heel goed zoeken hoor!! uiteindelijk m'n vriend maar eens laten proberen en die kon ze na lang zoeken vinden, ze zaten ergens in een plooi verstopt. Voelt aan als visdraad :+

Misschien moet je het trouwens eens op de wc, al zittende proberen, dan kan je er makkelijker bij.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:26

chantalvdv schreef:
Dus als je het zo bekijkt zou je als je 10 jaar lang aan de pil bent geweest langer vruchtbaar moeten zijn?
Als er geen eisprong plaatst vind met de pil betekend dat dat je eicellen dus niet 'rijpen'?
Van mij hadden ze het oestrogeen er niet aan toe hoeven voegen bij de pil hoor :Y)
Daarbij merkte ik idd wel dat met de pil de menstruatie een stuk minder is :j Ideaal gewoon ;)

Mhmh, daar weet ik dan weer niet zoveel vanaf :P Ik weet dat, wanneer je vrij bent van anticonceptie etc, iedere maand één eicel (of soms zelfs 2, dan heb je dus een 2eiige tweeling wanneer ze bevrucht worden) losgelaten wordt uit de eierstokken en in de eileiders op bevruchting wacht. Dan is het volgens mij zo dat op een gegeven moment je eierstokken langzaam stoppen met de aanmaak van hormonen, oa dus ook oestrogeen die voor je menstuatiecyclus zorgt en hormonen die voor de rijping van je eicellen zorgen. Daardoor raak je dus in de overgang en ben je niet langer vruchtbaar. Wel blijven er dan nog honderdduizenden eicellen in je eierstokken zitten die nooit zullen rijpen, de arme guppies :(:)

En van mij hadden ze dat oestrogeen ook mogen laten zitten, dan liet ik die ring lekker tot m'n 26e zitten, tot we eens aan kinders willen gaan denken en hoefde ik de komende jaren geen tampon meer in huis te halen :D Helaas heb ik nog altijd wel 2 pijnlijke dagen bij m'n menstruatie, maar al véél minder heftig dan zonder pil/nuvaring. Dan had ik standaard 2 dagen koorts, zo heftig was m'n lichaam dan bezig :\