Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:00

Ook ik raad ZMOK af, heb er een jaar opgezeten(en daarnaast in "behandeling"), en nu nog de "trauma's" van.
Als er iets is wat niet geschikt voor mij was, was dat het wel.
Helaas wisten we toen nog niets van mn asperger af, anders was ik daar nooit terecht gekomen.
De redenen zijn ongeveer hetzelfde als die hiervoor zijn genoemt.
Wat ik persoonlijk nog "erger" vind is de hoeveelheid agressie waarmee ik te maken kreeg, dat was niet op mij gericht, maar bij mij hakt het er wel harder in als bij andere.
Daarnaast is de sfeer gewoon anders, er zijn daar geen jongeren die zich écht goed voelen(dat is mijn ervaring dan), terwijl je die op de normale scholen wel zult tegenkomen.

Ik ben overigens uiteindelijk(na vele middelbare scholen) ook op een kleine school terecht gekomen.
Hier ben ik 4 jaar geweest, 2 jaar vmbo, 2 jaar havo.
Dit beviel veel beter, al waren de klassen nog wel wat te groot voor mij.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:09

tootje71 schreef:
Ik spring er ook even in...mijn zoontje van 9 met asperger is als hij 11 is van school af..

Ik vind dat moeilijk.. hij is zo puur en te goed zeg ik wel eens...

Ik ben heel bang voor de middelbare school...hoe gaat hij zich redden..

Iemand met ervaring?

Hoi Tootje,

Hier hetzelfde probleem.
Onze zoon is nu 10 en moet nog een jaar basisschool. Gezien zijn hoge IQ is een 'gewone' school voor speciaal onderwijs niet aan de orde.
We zijn nu bezig om hem in ieder geval voor het voorgezet onderwijs op een school voor speciaal onderwijs havo/vwo te krijgen. De aanvraag gaat binnenkort de deur uit. Dit is overigens wel een school op een half uur reisafstand voor ons. Voor ons is een van de belangrijkst reden om hem op speciaal onderwijs te krijgen het ontbreken van zelfredzaamheid bij onverwachte gebeurtenissen. Ik moet er niet aan denken hoe hij zich zou voelen of wat hij zou doen als er 'zomaar' een uur uitvalt. Hij zou compleet in paniek raken.

Wellicht kunnen zijn leerkracht(en) en/of de IB van zijn school je wat verder helpen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:19

Hoi robeer,

Hoe herkenbaar !

Mijn zoon schatten ze op in dat hij havo/atheneum aan zou kunnen maar dan wel theoretisch want praktisch is niets voor hem , alleen het zelfstandige wat daar aan zit daar gaat hij moeite meer krijgen.. hji heeft geen inlevingsvermogen,innitiatief, en raakt compleet over de rooie als hij en opdracht krijgt want waar moet je beginnen ??

Nu heplt ik hem zo veel mogelijk en leren doet hij met gemak en helaas zitten hier de middelbare scholen waar hji heen zou kunnen op dik een uur fietsen en aangezien hij helemaal geen zelfvertrouwen heeft en snel twijfelt hoe gaat hij dan in hemelsnaam alleen op de fiets naar school ik dek dat hij in he volgende dorp al we weg kwijt is..zorgen ..zorgen..

Misschien maak ik mij te druk maar toch pfff

Gister hadden we een uitje met de klas alles ging oke tot twee vrieden zich terug trokken en mijn zoon een beetje negeerden nou dikke traen hij vond het zo gemeen ! dus moeders lief even tennissen met hem en na tien minuten waren ze weer met zijn allen aan het spelen maar och jee wat voelde hij zich aangevallen terwijl er eigenlijk niet saan hde hand was..

Nou ja za wel herkenbaar zeijn voor sommigen...

En dat is mijn angst voor de grote school hoe gaat hij zich redden ??

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:20

excuus voor het slordige typen, zie het net pas ...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:16

Tootje, een zéér sociale asperger die goed in de groep ligt? Mijn eerste reactie is dan: klopt die diagnose wel? Is het niet kind 'gewoon' hoogsensitief en hoogbegaafd ofzo? :=

Asperger en sociaal en goed in de groep liggen, klinkt mij als een vrijwel onmogelijke combi in de oren :=

Ik heb dus zelf diagnose Asperger + ADHD. Dit helaas pas als volwassene gekregen. Ben mijn hele schoolleven lang gepest. De reden dat ik mijn middelbare school overleefd heb is omdat mijn moeder zo slim was me op een kleine school dicht bij huis te houden, ook al was dat onder mijn niveau (MAVO). Maar vraag niet hoe!! Ik hield van leren, maar ik vond school vreselijk vanwege de kinderen die er rondliepen. Ik hoefde er niet eens zonodig bij te horen, maar ze lieten me nooit met rust. Alles moet volgens hun (in mijn ogen) vreemde eisen...en zo niet scheen ze dat het volste recht te geven mij het leven zuur te maken...

Ik ben nu bijna 26, en ik heb er nog altijd last van dat ik heel oplettend en argwanend naar mensen toe ben geworden door al die jaren. Sowieso wel door de asperger, ik zoek namelijk wél mensen op (maar dan in 1 op 1 of kleine groep) maar ik ervaar mensen als onbetrouwbaar. Ze zeggen niet wat ze bedoelen, liegen tegen je, en zelfs als je verifieert of het 'zo, oke?' is krijg je te horen van wel en hoor je later via via dat het dus niet zo was. Mensen maken me vreselijk onzeker, en daardoor is contact zó vermoeiend geworden dat de lol er vaak wel af is :o

De pest met Asperger is dat je het zo slecht ziet. Iemand lijkt heel normaal, maar toch krijgen mensen vaak al snel een vreemd gevoel bij je, wat ze niet kunnen plaatsen maar wat wel invloed heeft op hoe ze zich opstellen...
Had ik in een rolstoel gezeten had iedereen meteen gezien dat je gehandicapt bent, onzichtbare handicaps, en zeker die zoals Asperger die zo onopvallend naar voren komen, worden door mensen gauw vergeten. Men verwácht dat je functioneert als ieder ander, en áls dat al lukt kost dat héél veel energie. Maar meestal lukt het toch nét niet, wat ontzettend frustrerend is.

Ik heb het overleefd op een gewone school, maar ik gun iedereen die zijn diagnose op tijd heeft een school op maat, zodat het naar school gaan ook leuk kan blijven en je die periode gewoon kan léven, in plaats van óverleven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:19

Ik zit op een speciale school en ik heb geen autisme oid.
Maar ik zit er wel lekker tussen.

Dat is pas erg. Dat is ook overleven ipv leven. En de fouten die ze er maken zijn ontelbaar. Ik wou dat ik er nooit was gekomen. Speciaal onderwijs my ass..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:21

Anthea schreef:
Ik zit op een speciale school en ik heb geen autisme oid.
Maar ik zit er wel lekker tussen.

Dat is pas erg. Dat is ook overleven ipv leven. En de fouten die ze er maken zijn ontelbaar. Ik wou dat ik er nooit was gekomen. Speciaal onderwijs my ass..

Waarom zit je er als je er niet hoort? :)

Mijn neefje zit op het speciaal basisonderwijs, en voor hém is het fantastisch. Maar ik geloof direct dat er scholen zijn waar ze er een puinhoop van maken... of dat je er niet goed af bent als je er niet hoort...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:35

Ik spijbelde teveel. Heb maaaanden thuis gezeten. Die school was de laatste optie.

Het jaar is nu dus bijna voorbij en ik heb er niks gedaan. Wil wel, dat is het probleem niet. Maar ik ga gaan vmbo basis doen als dat gewoon ver onder mijn niveau is. Voor mij voelt het gewoon alsof ik daar basisschool werk zit te maken. Dat heeft imo geen zin. Maak ik toch ivio proefexamens, om mezelf te bewijzen, dat het veel te makkelijk is. Heb dan ook gewoon negens en tienen gehaald. Schrijven ze me maar gelijk in voor de echte examens (40 euro per vak) want 'dat kan ik toch makkelijk'... Leuk, maar daar heb ik niks aan en dat was ook de afspraak niet. Er zou structuur zijn, maar 1 leraar in 1 klas.. Wauw. Lekker toch? Leraar nr 5 staat nu voor de klas, dat is wel iets meer dan 1. Needless to say dat de rest van de klas ook helemaal gek word want er is dus geen structuur.

Verder zit ik nu maar met 6-7 mensen oid in de klas. Totaal. 2 Er van doen veel praktijk en zijn eigenlijk altijd weg. Maar die dan nog overblijven... Voor mij voelt het alsof ik in een klas van 30 zit ipv 4 ofzo. Schreeuwen, nutteloze discussies aangaan, met deuren gooien, etc etc. Word er zelf bijna autistisch van... := Zitten overigens ook ADHD'ers tussen en nog wat andere dingen.. Vind het zelf een beetje een rare mix. Ik heb dan ook helemaal niks met die kinderen. Zijn ook 2 jaar jonger..

Ben nu 17, zou al mijn diploma moeten hebben en heb nog niks. School is voor mij gewoon een creche. Niks te leren. Ik hoop iig dat dit mijn laatste jaar is en dat ik dan maar thuis les kan krijgen oid.. Ik word er gek. :\

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:43

Mijn zoon heeft niet officieel het plaatje asperger gekregen omdat hij dus op bepaalde vlakken er niet in past inderdaad het sociale plaatje..

Maar zijn IQ zegt anders daar zit een te grote kloof in, zoals gister met de vriendengroep dat ze hem er even niet bij wilden maakt zo'n indruk en verdriet hij was er helemaal ondersteboven van..

Na 10 minuten was het wel weer goed en speelden ze weer maar het was even drama..

Hij moet behandeld worden als asperger maar krijgt niet de stempel dat is ook best moelijk .

Hij is inderdaad ook hoog sensitief het ligt allemaal dicht bij elkaar.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:21

kan ook best hoor, Ik ben ook zeer sociaal, (kost mij alleen veel moeite/energie) omdat ik alles beredeneer. een "afwijzing" van anderen, vatte ik ook altijd negatief op. Ik ga op iedereen af en wil met iedereen vriendjes zijn, maar maar één verkeerd oogbeweging en ik voel mij afgewezen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:35

Alwiene schreef:
Ik heb het overleefd op een gewone school, maar ik gun iedereen die zijn diagnose op tijd heeft een school op maat, zodat het naar school gaan ook leuk kan blijven en je die periode gewoon kan léven, in plaats van óverleven...

:j en gelukkig wordt er steeds meer aandacht aan besteed. Binnen de hogeschool waar ik werk zijn we nu sinds een paar maanden bezig met een speciaal traject voor autisten, zoals we ook al hadden voor motorisch beperkte studenten en bijvoorbeeld dyslecten. Dit krijgt steeds beter vorm en wij leren er ook steeds beter mee om gaan. Tuurlijk blijft het lastig om te bepalen of iemand geschikt is om een hbo diploma te halen, maar er gaan er volgende week 2 afstuderen (eentje PDDnos en eentje met Asperger). Daar zijn wij ook wel een beetje trots op :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:40

hiphopje schreef:
Een kapot vijfhoekje

In de wereld van de puntige vierkantjes werd eens een vijfhoekje geboren.
Vijfhoekjes waren jammer genoeg niet gewenst bij de vierkantjes.
De vierkantjes zeiden: ' we breken er wel een hoekje af dan is het ook een vierkantje'.
Dat ging niet zo makkelijk als ze dachten.
Ze timmerden er op los, maar het lukte niet om er een vierkantje van te maken.

Het vijfhoekje was nu flink beschadigd. De puntige vierkantjes waren teleurgesteld over het resultaat. Ze gaven het kapotte vijfhoekje toen maar een grote plank, een houten vierkant met 2 gaten er in.
Het vijfhoekje moest voortaan die plank voor zich uitdragen, om op een vierkant te lijken.
Zo kon hij zich jarenlang door de wereld van de vierkantjes bewegen. Dat vonden de vierkantjes heel aanvaardbaar.

Het vijfhoekje werd doodmoe van altijd met die grote plank zeulen.
Het bleef maar zoeken om ooit een echt vierkantje te worden.
Na lange tijd kwam het uitgeputte vijfhoekje een paar wijze afgeronde vierkantjes tegen.
Die zagen er veel vriendelijker uit dan de puntige vierkantjes.

'Hoe kan ik ooit nog een echt vierkantje worden?' vroeg het vijfhoekje.
'Jij een vierkantje? Maar je bent gewoon een vijfhoekje!' zei één van de afgeronde vierkantjes.
Leg die plank maar even neer.

De andere afgeronde vierkantjes zagen het nu ook. 'Ja! Jij bent gewoon een vijfhoekje! Jij hoeft toch niet te doen alsof je een vierkantje bent! Je hebt alleen maar een hoekje meer als wij, daar is niks mis mee. Wij kennen er nog meer zoals jij, hoor!'

Bij de afgeronde vierkantjes mocht het kapotte vijfhoekje dat zware stuk hout eindelijk weggooien.
Een paar puntige vierkantjes hadden dat van ver gezien en zeiden: 'Oei, nu gaat het heel erg slecht met het vijfhoekje, het lukte altijd zo goed met die plank!'
Maar het vijfhoekje wist wel beter.

(als je autisme hebt gedraag je je anders als anderen.
Mensen zonder autisme willen soms dat je je gaat aanpassen, maar dat is iets wat je niet kunt en ook niet hoeft. een beschrijving van beeldend kunstenaar Landschip)

Kwam dit stukje net tegen uit het begin van het topic. Vond het de moeite waard om het nog een keer neer te zetten. Wat een mooi stuk. Zo voel ik me nu ook, op sommige vlakken gaat het nu echt beter, op andere vlakken wilde ik dat de diagnose nooit is gesteld.

(was een beetje aan het rondtoeren in het topic. ja je moet wat. Heb vanmiddag presentatie van mijn masteronderzoek en probeer nu alles te doen om maar niet daarmee bezig te zijn :') (terwijl ik nog genoeg te doen heb :+ )

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:42

Alwiene schreef:
Tootje, een zéér sociale asperger die goed in de groep ligt? Mijn eerste reactie is dan: klopt die diagnose wel? Is het niet kind 'gewoon' hoogsensitief en hoogbegaafd ofzo? :=

Asperger en sociaal en goed in de groep liggen, klinkt mij als een vrijwel onmogelijke combi in de oren :=

Ik heb dus zelf diagnose Asperger + ADHD. Dit helaas pas als volwassene gekregen. Ben mijn hele schoolleven lang gepest. De reden dat ik mijn middelbare school overleefd heb is omdat mijn moeder zo slim was me op een kleine school dicht bij huis te houden, ook al was dat onder mijn niveau (MAVO). Maar vraag niet hoe!! Ik hield van leren, maar ik vond school vreselijk vanwege de kinderen die er rondliepen. Ik hoefde er niet eens zonodig bij te horen, maar ze lieten me nooit met rust. Alles moet volgens hun (in mijn ogen) vreemde eisen...en zo niet scheen ze dat het volste recht te geven mij het leven zuur te maken...

Ik ben nu bijna 26, en ik heb er nog altijd last van dat ik heel oplettend en argwanend naar mensen toe ben geworden door al die jaren. Sowieso wel door de asperger, ik zoek namelijk wél mensen op (maar dan in 1 op 1 of kleine groep) maar ik ervaar mensen als onbetrouwbaar. Ze zeggen niet wat ze bedoelen, liegen tegen je, en zelfs als je verifieert of het 'zo, oke?' is krijg je te horen van wel en hoor je later via via dat het dus niet zo was. Mensen maken me vreselijk onzeker, en daardoor is contact zó vermoeiend geworden dat de lol er vaak wel af is :o

De pest met Asperger is dat je het zo slecht ziet. Iemand lijkt heel normaal, maar toch krijgen mensen vaak al snel een vreemd gevoel bij je, wat ze niet kunnen plaatsen maar wat wel invloed heeft op hoe ze zich opstellen...
Had ik in een rolstoel gezeten had iedereen meteen gezien dat je gehandicapt bent, onzichtbare handicaps, en zeker die zoals Asperger die zo onopvallend naar voren komen, worden door mensen gauw vergeten. Men verwácht dat je functioneert als ieder ander, en áls dat al lukt kost dat héél veel energie. Maar meestal lukt het toch nét niet, wat ontzettend frustrerend is.

Jeetje wat een mooi verhaaltje.. vind dat je het ontzettend knap uit kan leggen en er mee om gaan! Het is heel herkenbaar voor mij en ik als 'normaal' := mens vind het heel moeilijk uit te leggen.. Dus ik vind het echt heel knap van je!
Inderdaad, soms denk ik ook wel is, is het niet makkelijker om gewoon 1 been te hebben , of half verlamd te zijn... waar iedereen respect voor heeft.. of iets wat je niet ziet wat de meeste mensen niet begrijpen en al helemaal niet je gedrag kunnen accepteren.. vreselijk frustrerend...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:08

Misschien lijkt je zoontje sociaal goed in de groep te liggen terwijl hij gewoon geacepteerd wordt zoals hij is. Dit is toch wel een verschil. Met onze zoon hebben we het ook meegemaakt. Omdat hij al vanaf groep 1 met dezelfde kinderen in de klas zat, wist hij hoe ze op hem reageerden. De andere kinderen accepteerden zijn afwijkend gedrag want het was Max. Hij maakte dus geen deel uit van de groep maar werd ook niet buitengesloten. Snap je een beetje wat ik bedoel Tootje? Zelf zag hij het anders hoor: iedereen uit de klas was zijn vriend vond hij. Hij werd door zijn vrienden overigens nooit te spelen gevraagd of op verjaardagsfeestjes uitgenodigd.

Bij een indicatie voor speciaal onderwijs zit trouwens meteen een indicatie voor vervoer hoor. Als alles gaat zoals wij hopen, gaat hij (hopelijk zo snel mogelijk) met een speciaal busje of taxi naar school. Ik moet er ook niet aan denken dat hij op de feits naar een volgend dorp zou moeten. Stel je voor dat hij iets interessants tegen komt onderweg!!!!

Herkanbaar verhaal Alwiene. Het feit dat je er nu nog last van hebt noemen ze gevolgschade. Overbodige ballast die je met je meesleept en waar je vanaf moet zien te komen. Heel moeilijk en die ballast zorgt vaak voor heel veel problemen, meer dan de stoornis zelf. Spreek hier uit ervaring uit de eerste hand. Ik ben nu 41 en ben nu pas zover dat ik mezelf accepteer zoals ik ben en trots ben op wie ik ben (meestal). Wil niet zeggen dat ik er al ben hoor, het is en blijft een lange weg als je de diagnose op latere leeftijd krijgt.

Ik maak ook vaak de vergelijk met iemand zonder benen. Zeker ook naar de beperkingen toe. Iemand zonder benen kan geen marathon lopen, of met heel veel hulp en moeite. Ik kan geen administratie op orde houden. Als je het zo uitlegt, wordt het voor veel mensen toch inderdaad wat begrijpelijker. Neemt niet weg dat ik wel degelijk kwaliteiten bezit die heel waardevol zijn!!!

Wat een mooi verhaaltje over dat 5 hoekje. Het geeft precies weer hoe ik me altijd gevoelt heb. Ik ga het uitprinten, inlijsten en een mooi plekje in huis geven.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:46

Ja maar toch.. twee keer per jaar word er in de klas een enquete gehouden met wie de kinderen willen spelen/delen enz. mijn zoon komt altijd als populairste kind eruit..

Feestjes heeft hij in overvloed bijna alke dag komt er iemand spelen of gaat hij spelen..dat is het dus niet.

Maar pas geleden moest ik wel lachen er was hier een vriendje en mijn zoon deed iets en ik hoorde dat vriendje ach dat is nu eenmaal harm... haha ze merken wel dat hij net even anders kan reageren maar accepteren het wel...

Maar mijn angst is nu wat als hij op een nieuwe school nieuwe kinderen ontmoet wat dan accepteren zij ook mijn zoon zoals hij is dat blijft mij beangstigen...
nou ja de tijd zal het leren...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:46

robeer schreef:
Bij een indicatie voor speciaal onderwijs zit trouwens meteen een indicatie voor vervoer hoor. Als alles gaat zoals wij hopen, gaat hij (hopelijk zo snel mogelijk) met een speciaal busje of taxi naar school. Ik moet er ook niet aan denken dat hij op de feits naar een volgend dorp zou moeten. Stel je voor dat hij iets interessants tegen komt onderweg!!!!

Hihihi.. heel herkenbaar.. Mijn studenten zijn 17+ maar pas kwam een autist niet naar de les (is niets voor hem), aan het eind van de dag kwam hij naar mij toe: hij had heel lang op de metro staan wachten.. Er rijden nieuwe metro's en die kende hij niet dus wilde hij niet instappen want het was anders (ander uiterlijk, knopje op andere plek etc.). Uiteindelijk waren klasgenoten hem tegen gekomen en hadden hem overtuigd om toch mee te gaan. Super spannend, maar het was wel gelukt :)

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:26

Hoi, ik spring er na lange afwezigheid hier, weer ff in. Onze zoon van 13 (ADHD PDD-Nos, aan de Concerta) heeft nu zijn 1e jaar op gewoon middelbaar onderwijs afgerond. Gemiddelde cijfer een 7 en advies Havo! We hebben een fijne school. bij het Riagg nagevraagd wat zij van deze school vonden en zij hadden alleen maar goede verhalen van hun 'patienten' gehoord. We hebben 1x per twee maanden of zo een gesprek met zijn RT en ambulant begeleider. Die hebben een presentatie in de klas van mijn zoon gehouden, over wat er nu met hem is. Waarom hij op die reageert in die situatie. Heel veel begrip uit zijn klas. Veel vragen ook. Kortom, positief. We willen hem een zo 'normaal' mogelijk leven geven, dus geen speciale school. Zolang het gaat, gaat het. De ambulant begeleider gaf wel aan, dat al de extra aandacht die ik hem moest geven met zijn huiswerk, de komende jaren gewoon zal moeten doorgaan. Dus blijven begeleiden. Dat is wel zwaar, als je nagaat dat ik 4 dagen/week werk, mijn man truckchauffeur is, en ik een dochter (10) heb, die ook huiswerk krijgt en toetsen. Maar ja, als je nu het resultaat ziet (oké, hij 'vergeet' wel eens een SO te leren, met een 2,5 tot gevolg...of soms toch een 6-je), heb ik wel de voldoening en reden genoeg om door te gaan. Ik denk er altijd aan dat hij niet hierom gevraagd heeft, dat hij degene is die het het moeilijkst heeft. Mijn dochterje zei laatst: mam, we hebben allemaal wat, mijn broer heeft ADHD, en ik heb een scheef bovenbeen. Maar dat van mij is niet zo erg. Tranen in m'n ogen! <3

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:39

Pff, Floridafan ... wat hebben wij veel gemeen! Zitten we net in het USA topic te kletsen over onze Amerikagekte, zie ik nu dat je een kind hebt met PDD Nos.

Heb ik dus ook (18, 5VWO) en een kind met een scheef bovenbeen (want slechte heup). Alleen zitten die twee dingen hier in hetzelfde kind ;-)

Mijn dochter wil trouwens waarschijnlijk haar profielwerkstuk volgend jaar doen over 'Asperger en PDD Nos en acceptie in de maatschappij'.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:51

Ik lees hier al lang mee, maar lang niets meer gepost.

Wij kregen vorige week van onze dochter dan de diagnose PDD-nos te horen.
Voor ons geen verrassing. Jarenlang is er gesproken over NLD met ADHD, maar wij vonden
dat toch niet geheel kloppen.

Onze dochter (13) heeft afgelopen jaar haar eerste jaar op de praktijkschool gehad.
Ze was meteen in de 2e klas gezet, omdat ze zo pienter overkwam, en van de reguliere basisschool
kwam. Op die basisschool was goede begeleiding, kinderen in de klas die "snapte" wat er met
haar was. Die haar dus accepteerde zoals ze is.
Op het voortgezet onderwijs werd dat een ander verhaal. In een klas vol pubers, op de praktijkschool
ook vaak kinderen die anders zijn dan de andere, die haar totaal niet begrepen.
Met als gevolg dat ze het niet meer kon bolwerken.
Halverwege het jaar terug naar de 1e klas. Ging in het begin wel goed, later ook niet meer.
Volgend schooljaar gaat ze over naar een andere school, daar heeft ze een paar dagen proef gedraaid,
en zowaar meteen een vriendin kunnen maken. Fantastisch gewoon.
Een kleine school met veel begeleiding. Helaas wel een stuk verder weg, zodat fietsen geen optie meer is.
Dus jullie verhalen over school enzo komen mij bekend voor.

Ik ben nu het boek: Geef me de 5. Aan het lezen.
Heel herkenbaar allemaal. Ik heb het nog niet uit, maar hoop daar nog wat tips te vinden.
(alhoewel ik de meeste tips en trucs toch al wel ken)
Kennen jullie dat boek ? En hadden jullie er ook wat aan ??

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:46

Ik ken het boek, en ik ben ook naar een lezing van haar geweest. Vond erg fijne lezing, alleen vond ik wel dat het meer gericht was op ASS met een lager IQ of een verstandelijk beperking. Maar wel erg leerzaam!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:57

Ik wil geef me de 5 nog lezen :j
Heb er waarschijnlijk niets aan(ben zelf de autist, niet de opvoeder én heb een hoog IQ)

@MoniqueT: als je dochter eventueel zou willen wil ik haar wel helpen :j
Misschien kan ze me interviewen oid? geen idee, maar wil het iig aanbieden!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:04

Ik hou het zeker in gedachten Siskeh.

Ze doet het liefst haar profielwerkstuk alleen, niet vreemd voor iemand met PDD Nos natuurlijk. Dan wordt het Engels met als onderwerp de invoering van de Engelse taal in het basisonderwijs. Ze wil Engels gaan studeren, dus dat is best een logisch onderwerp.

Moet ze toch verplicht met iemand samenwerken, dan wordt het het Asperger/PDD Nos onderwerp. Zelf heeft ze dus PDD Nos en de vriend van het meisje waar ze mee gaat samenwerken dan heeft Asperger. Ze zoeken het dus heel dicht bij zichzelf en dat vind ik wel heel goed.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:09

Zou het dan niet ASS worden trouwens?(alle vormen van autisme bij elkaar)
Het is best "leuk" om je in de theorie van autisme te verdiepen vind ik.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:13

Ze zegt dat ze zich willen beperken tot Asperger en PDD Nos ... zal het haar nog eens vragen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:17

"voordeel" van ASS pakken als onderwerp is dat ze nu ook bezig zijn om van alle vormen van autisme ASS te maken.
En éigenlijk is het allemaal hetzelfde alleen hoe wij van buitenaf het zien zit er nog wel wat verschil in.
Maar dat hoeft ook weer niet zo te zijn :n