Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:36

Aangezien we de aanvraag voor de machtiging voor de implantaten door hebben laten gaan moest ik vandaag voor een soort second opinion naar het Diakonessenhuis, dat was voor de Agis om te kijken of implantaten wel nodig zijn.
Ik ben door twee aardige KC bekeken en die waren het er ook mee eens dat implantaten voor mij toch wel beter zullen zijn dus ze hebben hun fiat gegeven! Ik ga gelijk Dr. Rosenberg inschakelen en dan aan de bak!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:29

Mooi chanicha! Fijn dat je weer door kunt :)

Bij mij gaat alles zijn gangetje, KC was tevreden, ortho was tevreden, ding is vastgelijmd (zonder de horrordingen zoals Iris ze had), en op 13 augustus krijg ik mijn bovenbeugel :)

Boventanden waren ongeveer 8-9 mm uit elkaar op het hoogtepunt, nu nog ongeveer 3-4 denk ik. Stuk beter al :P Krijg al overal spleten tussen mn tanden...

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:05

Lijm dat was veel fijner geweest ja! haha

Hier is de spleet ook een stuk minder geworden! 12 Juni terug naar de ortho en dan horen we weer verder, heb wel last van over gevoelige tanden en dat is met eten enzo nog erg vervelend en pijnlijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:42

Zooooww jullie gaan hard dames!
Nu op naar de beugel!

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:12

Mooi dat het allemaal goed gaat!

Hier ook goed, gaat al snel. Alleen nog 2 spleetjes, 1 onder en 1 boven. Krijg over 2 weken de staaldraden voor mijn operatie al. Wel heel benieuwd hoelang het dan allemaal nog duurt.

Maak me een beetje zorgen over de vorm van mijn gezicht kwa verandering. Ik ben best tevreden, wel staat mijn onderkaak duidelijk iets te ver naar achteren (5mm) en ik heb een smal gezicht, nu hoorde ik dat mijn gezicht nog smaller gaat worden na de operatie. Dat vind ik niet zo'n aanlokkelijk idee.

Iemand ervaring?

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:55

Zo te lezen gaat het de goede kant op bij iedereen!

Molzebeer, ik had juist begrepen dat het doordat je kaak naar voor komt, juist wat minder smal ( ingevallen ) zal worden. Persoonlijk ben ik daar dus niet zo bang voor.

Bij mij zit sinds 1,5 week mijn beugel erin. Heb er geen last van, had alleen de eerste paar dagen wat gevoelige tanden. Wondjes ofzo heb ik helemaal niet gehad gelukkig. Ben eigenlijk nog steeds blij met mijn ijzeren mond, gewoon omdat nu alles echt begonnen is.
Als alles volgens planning gaat, zal de operatie over 3/4 jaar zijn, zo ergens in de winter, en ben ik met 1,5 jaar klaar, met een uitloop tot 2 jaar.

Overigens heb ik echt het hele topic gelezen, pff wat een tekst, maar ook veel info er ervaringen!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:58

Bij mij gaat 12 Juli de beugel erin!

Spleet tussen mijn voortanden is bijna dicht en de schroef kan er begin augustus uit!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:50

Zóo jij gaat als een speer! Nu hopen dat je er niet ál eveel last van hebt!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:03

Bij mij gaat de spleet tussen mn voortanden ook erg hard, tussen de onderkanten van de tanden zit nu nog een mm denk ik. Vervelend gevoel beetje, net of het slaapt daar.

Ik krijg trouwens alweer gevoel in mijn boventanden, daar ben ik wel blij mee! Nog wel erg voorzichtig met eten en dingen afbijten, dat gaat nog niet, maar de wat zachtere broodkorsten kan ik wel alweer eten!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:16

hoi!
even een kleine update van mij..
Ben vandaag bij de orthodontist geweest en moet nog 4 kiezen laten trekken om een mooi resultaat te krijgen. Het hoeft niet, maar het wordt zo wel mooier dus ja.. dan maar even pijn lijden :+

Boven 2 eruit en onder 2 eruit..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:23

4 normale kiezen? Dat vind ik vrij veel als ik kijk naar hoeveel ruimte 1 kies onder en 9mm boven (ongeveer 1kies) heeft opgeleverd. Nou ben ik natuurljk geen ortho,maar miss. Wel ff aan je tandarts of KC vragen wat zij vinden?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:34

Mijn orthodonist(en) overleggen het gehele proces met de KC.
Als ik mijn onderkaak naar voren schuif, is dat profiel wel mooi, maar dan lijkt mijn bovenkaak nog wat groot ten opzichte van de onderkaak. De tanden in de bovenkaak moeten dus wat naar achteren geplaatst worden om dit minder te maken.

Maar omdat die dan naar achter gaan, kan mijn onderkaak niet zo ver meer naar voren, maar dat stond juist goed zo, daarom moet onder ook meer ruimte gemaakt worden zodat de ondertanden ook meer naar achteren gaan, maar de onderkaak wel verder naar voren kan.

Ik moet dus 4 normale kiezen laten trekken.. Ik ga dan nog wel even goed overleggen, nu begin ik weer te twijfelen haha :+

Duidelijk? :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:00

Dit is al de zoveelste keer dat het gevraagd wordt:
Hoe heten die druppels ook alweer, die de zwelling verminderen? Misschien helpt het ook bij het kiezen trekken.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:18

Het waren druppels van Arnica, als ik het me goed herinner D6?

Hier weinig nieuws, mijn beugel zit er nu ruim 3 weken in, ik heb er totaal geen last van, en wat mij betreft kan het nog steeds niet snel genoeg gaan. Op 9 juli mag ik weer naar de ortho.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:36

Ik moest ook een operatie maar had een second opnion laten doen, wat ben ik blij dat ik dat heb laten doen want een operatie had bij mij geen nut gehad en het erger kunnen maken :x

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:54

bloementje3 schreef:
Ik moest ook een operatie maar had een second opnion laten doen, wat ben ik blij dat ik dat heb laten doen want een operatie had bij mij geen nut gehad en het erger kunnen maken :x

De orthodontist én de kaakchirurg hadden het mis bij jou?

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:21

enniee schreef:
bloementje3 schreef:

De orthodontist én de kaakchirurg hadden het mis bij jou?

Nee was nog niet bij de kaak chirurg geweest was naar een andere ortho gegaan, maar de meeste mensen die bij de eerste ortho hebben gelopen moesten allemaal geopreerd worden maar ik laat niet zomaar even een operatie doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:55

Enniee, duidelijk idd :) Vragen kan altijd maar als ze er al met zn allen naar gekeken hebben zal het wel los lopen idd. Was alleen wat terughoudend door je eerdere verhalen over je ortho ;)

Ik ga zo weer voor controle naar de ortho, KC hoefde me niet meer terug te zien, die stond bijna te springen hoe mooi hij het vond haha :+

Hij denkt nog ongeveer een jaar voor de laatste operatie aan de onderkaak.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:01

Inmiddels gaat het steeds beter bij de ortho, prairy.. Eerst keken de assistentes altijd naar mij, maar omdat er meer moet gebeuren dan tanden rechtzetten kijken de orthodontisten nu zelf naar mij..

Fijn dat de KC tevreden was, nog een jaar en dan ben je dr van af :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 07:55

Fijn, ik vraag gewoon altijd even of de ortho ook wil kijken, gewoon voor de zekerheid.

Gisteren kreeg ik bijv. ook te horen dat dat ding in mn gehemelte er langer in blijft dan ik eerst te horen had gekregen, het wordt nu november ipv eind september. Jammer want dat ding is gruwelijk irritant. Maar helaas, weinig aan te doen. Mn tong zal dus nog wel een tijdje lenig blijven met eten eruit vissen...

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 23:47

YES! *\o/* eindelijk mensen gevonden die ook een kaakoperatie moeten ondergaan/hebben ondergaan! :D

Ik heb precies het omgekeerde, een 'onderbeet'
hiervoor ben ik eind vorig jaar naar de orthodontist geweest.
Ik moet hiervoor in de behandeling, 1,5 jaar beugelen, dan een kaak operatie en dan nog een jaartje beugelen.
Ik moest in februari me verstandskiezen laten trekken.. en raad is, ik werd doodziek!
42gr. koorts, flauwvallen, overgeven, flink bloeden, ontsteking in me mond..

Toen was ik het 'psychisch' helemaal zat, en heb echt uit stress en spanning de behandeling stop gezet.
Ik heb een second opinion gedaan bij een andere orthodontist, maar die zei hetzelfde..

Ik wil nu toch wel die operatie ondergaan, dus ik ga dit topic nog even volgen. :D

12juli heb ik een afspraak bij een andere kaakchirurg (aangezien de ander een slachter was), bij het LUMC in leiden.
De andere kaakchirurg was Dhr, bazuin uit leidschendam... hmmpff..

Maargoed! ik zal blijven volgen en als jullie het leuk / intressant vinden hoe het er hier aan toe gaat zal ik ook nog blijven berichten :+

12 juli ziekenhuis gesprek + medisch psycholoog, en 17 juli orthodontist. _/-\o_

Spannennnnnnnnnd!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:03

Citaat:
Nee was nog niet bij de kaak chirurg geweest was naar een andere ortho gegaan, maar de meeste mensen die bij de eerste ortho hebben gelopen moesten allemaal geopreerd worden maar ik laat niet zomaar even een operatie doen.

Ah oliebol, dat dacht ik ook, helaas is mn onderkaak te lang |(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 07:57

Welkom :)

poedersuiker zeg dat je zo ziek geweest bent!

Over de operatie die jij krijgt weet ik niks,maar je kan hier gewoon kletsen,dat helpt vaak ook al een hoop.

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:43

Prairy schreef:
Welkom :)

poedersuiker zeg dat je zo ziek geweest bent!

Over de operatie die jij krijgt weet ik niks,maar je kan hier gewoon kletsen,dat helpt vaak ook al een hoop.

Thanks!

Ja was echt niet normaal hoe ziek ik was |(

Nee precies, ik blijf het gewoon volgen, waarschijnlijk moet me bovenkaak ''gekanteld'' worden, geen idee wat ze daarmee bedoelen! zal het 12juli wel horen :j

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:56

Ik heb ook een kaakoperatie ondergaan ( ken enkel de technische benamingen zo niet).
Mijn bovenkaak hebben ze naar voren gezet en bij mijn onderkaak hebben ze aan een kant een stuk er tussen uit gehaald. Eerst was gezegt 6 maanden blokjes ( slotjesbeugel) operatie en dan nog eens 6 maanden blokjes. Eerst natuurlijk wijheidstanden eruit. Dan heb ik 1 jaar die blokjes gehad. Dan de operatie. Die vlot verlopen is. Enkel was na de operatie heel de linkerkant van mijn gezicht gevoelloos. Van onder mijn oog tot aan mijn kin. Dit is gelukkig weg getrokken tot enkel mijn lip en kin. Dan nog eens een jaar die blokjes gehad. Ik was zo blij toen die eruit mochten. Mijn mond lag erdoor bijna steeds open.
De operatie is nu 4 jaar geleden. Ik heb nog steeds een rare sensatie in mijn lip en kin. Is zo beetje vergelijkbaar met je mond die wakker wordt na een verdoving, tussen het slapen en tintelen is. Soms tintelt het echt net of het wakker wordt, maar het blijft zo wat gevoeloos achtig.
Ook heb ik ondertussen al 2 kleinere operaties gehad om schroeven te verwijderen. 1st wou mijn bovenkaak niet vastgroeien, bleek dat die schroefjes te los zaten. Dan nog een om schroefjes te verwijderen die zorgde voor ontsteking. Die was het ergste na 5 verdovingen voelde ik nog enorme pijn toen hij die losdraaide. Verschrikkelijk!. Maar die operatie is ook al 1 jaar geleden. Dus hopelijk is alles nu gedaan ( buiten de ortho bezoeken die blijven duren helaas, maar gelukkig nog slechts 1 keer om de paar maanden n check up )