GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:24

Al 2/3 van het jaar. Dus ben er sowiesow al bijna voor dat jaar gelukkig.
We gaan zien donderdag. Misschien mag ik het al, geen idee hoe mijn huisarts er ook over is.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:27

Ik heb mijn eerste spuit zojuist opgehaald bij de apotheek!
En daarbij kan ik meteen adviseren om het als eerst via de huisarts te proberen. Ik lees dat veel artsen het niet willen voorschrijven, maar er zijn artsen die wel graag willen meewerken, waaronder de mijne.
Ozempic is een stuk voordeliger bij de apotheek! Bij mijn apotheek heb ik zojuist 116 euro betaald voor de eerste start dosering van 0,25mg. Deze prijs is voor 1 pen (4 weken). Hou je vast.. hij word goedkoper naarmate de dosering hoger word. De apotheker was zo lief om de prijzen voor me op te zoeken, ze was zelf ook verbaasd haha. Pennen van 0,5mg en 1,0mg kosten 106 euro.

Dus dan kun je voor een dikke 100 euro per maand klaar zijn :) hoewel ik niet weet of dit per apotheek kan verschillen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 16:08

MerleSimone schreef:
Ergens hoop/denk ik dat ozempic een oplossing kan zijn, maar ik ben ook huiverig voor héél snel afvallen en dan met losse huid overblijven oid. Ik lees hier wat mensen die op de eerste dosering nog blijven afvallen en dus niet ophogen, is dat een optie? En kan je het ook bij 1 pen houden voor net dat zetje en daarna stoppen met spuiten? Want als het antwoord daarop is nee je moet altijd blijven spuiten, moet ik toch maar op zoek naar meer dedication om nog een jaar zo door te gaan tot ik op m'n gewenste gewicht ben 8)7 Ik twijfel hard maar het lijkt me zo'n opluchting om eindelijk mijn fijne lichaam en maat weer te herkennen na 2 zwangerschappen.

Gun het jezelf.
Tuurlijk kun je puur op karakter echt nog wel een jaar doen om nog een kilo of 8 af te vallen. The hard way. Niets dan respect daarvoor.
Maar met zo'n prikje ben je echt geholpen, is het helemaal niet zo ontzettend hard werken als zonder. Daardoor gaat het sneller en kun je ook sneller weer gaan wennen aan het leven zonder prikje.

Ik weet niet of je het nou perse bij 1 pen moet laten. Lijkt me wat kort. Geen idee hoeveel je extra kwijt wilt maar reken op een 2-3 kg per maand in de eerste 2 maanden. Sommigen gaan sneller, dat is mazzel hebben. Daarna gaat het waarschijnlijk wel wat langzamer. Losse flappen vel heb je niet zomaar hoor. De een is daarin de ander niet en leeftijd speelt ook een rol. Het leest of wil je nog een keer een 8kg afvallen, dan zou ik geen losse flappen vel verwachten. En als je daar hoger risico op hebt, smeren smeren smeren, dat helpt.

Nu wil ik niet al te makkelijk doen over 'een prikje'. Het kan wel dat je er vervelende bijwerkingen van krijgt. Wel iets om vooraf te overwegen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:08

Ik heb net een afspraak gemaakt bij mijn HA. Ik heb veel diabetes in de familie (moeder/oom/oma) en mijn moeder heeft Ozempic voorgeschreven gekregen een paar jaar terug. Dus ik hoop eigenlijk dat met mn BMI en diabetes in de familie, ik het via de HA kan krijgen.

Mbt Ozempic en huid: mijn moeder had hele erge psoriasis. Kreeg daar medicijnen voor en een soort zonnentherapie. Sinds ze Ozempic gebruikt is dat 100% genezen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:36

Tango dan krijg je eerst bloedonderzoek of je inderdaad diabetes hebt. Zo ging het bij mij, geen diabetes dus geen medicatie via de huisarts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:37

Ipv dat ze voorkomen dat iemand diabetes krijgt...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:38

Mijn dochter heeft erge psoriasis. Wie weet is het ooit ook iets voor haar.

Merle Simone: je kan het niet houden bij 1 pen, het is een marathon en geen sprint. De eerste pen is een gewenningsdosis. Pas daarna wordt de medicatie pas vol werkzaam. Ik weet niet hoeveel kilo je wil afvallen maar je moet in maanden denken en misschien wel jaren en niet in weken. Het hoeft niet voor altijd te zijn. Dat ben ik niet van plan in ieder geval. Maar je zal moeten investeren in het aanwennen van een nieuw eetpatroon/leefpatroon en de medicatie voorzichtig moeten afbouwen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:40

Ja, helemaal mee eens. Maar eerlijk is eerlijk, hoeveel voorbeelden ik zie van gebruikers die dan delen wat ze op een dag eten. Is er voor veel mensen nog echt een hoop te leren :+ (ok en op sommige ben ik jaloers, want wat ze naar binnen werken gaat mijn binnenste echt van schrikken)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:43

Ik hou helaas echt niet van zoet, maar misschien valt met ranja wel een keer te proberen. :j

Liselot, heb je een linkje? Want die ik kan vinden, zijn met whey en daar zit wel melk in.

'Leuk' om te zien dat steeds meer mensen de voordelen van o.a Ozempic zien.
Leuk in die zin dat ik het fijn vind dat mensen van hun hongergevoel af komen.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:44

Ipsilonka schreef:
Ja, helemaal mee eens. Maar eerlijk is eerlijk, hoeveel voorbeelden ik zie van gebruikers die dan delen wat ze op een dag eten. Is er voor veel mensen nog echt een hoop te leren :+ (ok en op sommige ben ik jaloers, want wat ze naar binnen werken gaat mijn binnenste echt van schrikken)

Het is sowieso schrikbarend wat sommige mensen eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:47

Annelies_VG schreef:
Ipsilonka schreef:

Het is sowieso schrikbarend wat sommige mensen eten.

:j

Als ik zie wat mijn vriend en zwager eten.
Dat is idd schrikbarend...
Die halen het a you can eat concept er altijd uit.
Die lui zouden failliet gaan aan allemaal zulke gasten...

Oh wacht. Dat word vast niet bedoeld :+

Grapje hè ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 19:15

Polar schreef:
Ik hou helaas echt niet van zoet, maar misschien valt met ranja wel een keer te proberen. :j

Liselot, heb je een linkje? Want die ik kan vinden, zijn met whey en daar zit wel melk in.

Het is deze https://nl.esn.com/products/esn-isoclea ... 4156798220

Zit idd wei in, maar is echt lactosevrij. Vriendin met heftige melkallergie kan deze gewoon drinken

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 19:19

Oké, verkeerd verwoord misschien. Lees ipv '1 pen', een tijdje tot streefgewicht en dan stoppen. Op onderhoud zitten kan ik nu ook elke keer dus mijn hoop is dan ook.

Wat betreft marathon en sprint, die 8 kg in evenveel maanden zegt hopelijk genoeg. Overigens ben ik 9 jaar geleden (zo lang al huil huil) al eens in rap tempo 10kg kwijtgeraakt maar toen sportte ik 5x in de week en was ik zéér gemotiveerd. Nu met 2 jonge kinderen en een iets minder grote mentale buffer kan ik de motivatie gewoon niet opbrengen om zoveel te sporten. Ik ben blij als ik een avondje niks heb namelijk.

Ik gebruik ook al jaren MFP voor zowel foodtracking als gewicht, ik weet als geen ander hoe het werkt. Tuurlijk ging die 8kg met af en toe een piek maar over het algemeen steady omlaag of een tijdje stabiel dus onderhoud. Maar zoals ik schreef, ik ben moe van het altijd maar het gevoel hebben op te moeten passen/diëten en het niet lekker in m'n lijf zitten. Zit met 1800kcal op een tekort waarmee ik afval maar vind het gewoon moeilijk vol te houden.

Ik denk dat ik er stiekem al wel over uit ben maar ben benieuwd naar soortgelijke situaties. Met nog eens 8kg eraf zou ik erg blij zijn, veel meer dan 10 hoeft er niet af namelijk. Met (vanaf nu gezien) nog 12kg zou ik een BMI hebben onder de 25 en dat was na die 10kg volgens mij al niet, maar dat gewicht was top.

@Suzanne volgens mij was jij bijna op je gewenste gewicht toch? Hoeveel spuit je nu en hoe ga/wil je stabiliseren?

@Polar die clearwhey van Upfront kan ik ook aanraden, heb 3 smaken in huis en met de hoeveelheid water is de zoetheid heel goed te doseren!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:19

Liselot schreef:
Polar schreef:

Het is deze https://nl.esn.com/products/esn-isoclea ... 4156798220

Zit idd wei in, maar is echt lactosevrij. Vriendin met heftige melkallergie kan deze gewoon drinken
Dankje!
Ik mag helaas ook geen melkproteïne, dus alleen lactose-vrij is geen optie.
Maar ik blijf rustig door zoeken.

Ik zag geloof ik in dit topic(?) ook de tip van elektrolyten, die ga ik ook bestellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:24

MerleSimone schreef:
@Suzanne volgens mij was jij bijna op je gewenste gewicht toch? Hoeveel spuit je nu en hoe ga/wil je stabiliseren?

Ja bijna. Zit op ruim 8 en moet naar 10.
Ik spuit nu 0,5 al heb ik afgelopen week 0,6 geprobeerd omdat ik meer honger had. Ik ben dus niet naar de 1 mg gegaan maar op 0,5 gebleven. Ik vind het wel moeilijker worden maar laatste loodjes. De vraag is inderdaad hoe ik ga stabiliseren. Ik ga denk ik rustig afbouwen en hopen dat ik mijn eetpatroon kan volhouden. Ik moet het echt gaan ervaren. Geen idee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:26

@polar

Ik vind de orangeFit chocola erg goed te doen. Maar ik ben een makkelijke drinker. :+

Of had je die al geprobeerd?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:52

Bedankt voor de tip!
Die ziet er wel geschikt uit. :j

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:11

Kwa electrolyten heb je de kruidvat ook liquid iv. Die heb ik altijd in de saunatas zitten voor wat extra zouten tijdens het zweten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:17

Smaakt dat eigenlijk nog ergens naar? Of kun je het gewoon aan je water toevoegen zonder dat je het door hebt, qua smaak.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 23:37

Ik vind het een mengeling van zout, zoet en zuur. Niet lekker, maar ook weer wel. Heb er dus geen moeite mee, al moet je wel elke keer door die eerste slok heen.
Ik verdun het wel 150%, vind het anders te zoet.

Ik gebruik die van Noordcode.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 23:57

Dat klinkt... apart. :))
Ben benieuwd, en anders is het misschien goed te mengen met iets anders.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 00:15

Die van liquid iv heb je met smaakjes, maar er zit een aparte smaak aan. Aquarius is ook zo'n drank met die nasmaak

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 07:48

Ik gebruik al jaren de tropical van high 5 sportvoeding. Als ik werk op bruiloften heb ik 2 drinkflessen mee met een tablet er in (750ml per fles) en als ik ga sporten heb ik een fles mee.
Ik vind het oprecht lekker spul

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:32

Vandaag was het weer prik en meetdag. De stand is nu -8,8 kilo! *\o/*
Erg blij. We zijn er bijna! Ik denk nog 3 weken ongeveer. Als het zo doorgaat dan. Echt superblij.
Ik krijg wel een serieus kledingprobleem trouwens, met name broeken. Ik ben 2 maten kleiner nu. Heb echt nieuwe broeken moeten bestellen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:44

Mooi resultaat Suzanne! Hoe lang ben je nu bezig?