Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 22:31

Wat is het genieten he dit weer.

Ik ben langzaam aan mijn lijf aan het opbouwen. Deze week al 2 keer gewandeld en een stuk gefietst(niet elektrisch :P ). Het was echt fijn om weer wat meer op mijn lijf te kunnen vertrouwen.

Vorige week ging het slecht, heel veel hoofdpijn, echt het was niet leuk. Deze week nog niet gehad en ik merk dat het langzaam steeds beter gaat. Ik dacht dat de vermoeidheid zou blijven, maar ik durf heel voorzichtig te zeggen dat ook dat steeds beter gaat. Ik slaap minder lang, ik ben echt veeeeeel actiever, ga bij vrienden langs etc. Ik denk er zelfs al aan om na de zomer te gaan werken als het zo doorgaat.

Wat een verandering, echt bizar. Ik ben zo blij.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 11:45

Ik heb nog een tip voor de mensen die iets aan hun handen of schouders en dergelijke mankeren en gebruik maken van een telefoon of tablet. Bij je toetsenbord zit ook de functie spraak naar tekst, dit is een icoontje in de vorm van een microfoon. Daar ben ik sinds vandaag mee aan het spelen en het werkt eigenlijk behoorlijk goed, dit scheelt veel repetitieve handelingen met de handen om dingen te kunnen typen
Deze post heb ik op die manier kunnen maken met minimaal typen.

Op deze manier hoop ik één van mijn oude hobby's weer te kunnen oppakken, dat is schrijven (boek). Ik wil nog kijken naar hoe ik dit ook op de computer kan activeren, maar dat zal vast wel lukken, op de tablet werkt het in elk geval goed.

Tallie1979

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:30

Ik heb minder goed nieuws te verteren gekregen van de week. Mijn huisarts vermoedt dat ik geen diabetes 2 heb, maar diabetes 1. Ik heb inmiddels 9 maanden Rybelsis gehad en mijn suiker blijft stijgen ipv dalen.

Dus moet nu naar een internist.

Ik ben er 2 dagen wel behoorlijk van de kaart van geweest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:49

Oh bah, dat is naar. Kan me heel goed voorstellen dat je daardoor goed van slag bent. Sterkte er mee.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:22

Wat een naar idee ook dat je suiker blijft stijgen ipv dalen, ik hoop dat dat snel onder controle is.
Hoe gaat het inmiddels met je traanbuis, is daar verbetering?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 18:45

Oh balen zeg! Hopelijk krijg je het snel onder controle. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat het verschil is tussen 1 en 2?

Hier vandaag een bijzondere dag. Het gaat deze tijden met ups en downs. Veel aan het zoeken wat ik wel en niet kan en hoe ik mijn tijd verdeel.

Maar goed, ik blijf nog moe en wat last van mijn lijf houden. Ik wist dat ik er mee moest, maar nog niet wat.
vandaag ging ik naar de fysio, eigenlijk voor mijn rug. Vorige week schoot het erin ter hoogte van mijn middenrif, en dat deed zeer! Maar dat trok eigenlijk wel weg maar ik heb de afspraak laten staan, want ik wilde ook kijken hoe ik mijn lichaam weer kon gaan belasten met de fysio.
Dus ik in gesprek met deze man, hij is fysio maar doet ook haptonomie en andere psychosomatische methodes. En hij had meteen door dat ik meer nodig had. Hij kijkt me aan, hij zegt, je ademhaling is niet goed. Nee dat klopt, die zit door haren trauma nog veel te hoog. Dus hij zei dat hij een andere methode voor me had, de Epiphora methode. Dan ga je op een psychosomatische manier met je lichaam aan het werk. https://www.epiphoramethode.nl/hoe_werkt_het/

Hij stelde me vragen en echt alle vragen gingen over mijn klachten. Een paar vrij specifiek ook.
Puntje bij paaltje, hij denkt dat door deze methode ik voor zeker 70% binnen 2 maanden ga verbeteren. Qua vermoeidheid en hoofdpijn. Hij denkt dat ik voor een groot deel weer belastbaar kan worden.
Dat ontroerde me want natuurlijk wil ik dat, al ben ik ook nog terughoudend.

We hebben een aantal oefeningen gedaan en ik vond ze nog best pittig. Nu voelt het ook echt alsof ik gesport heb :') Hij zei ook dat het nog niet verstandig is om nu hard te gaan sporten, want dan raakt je lichaam opnieuw overbelast omdat mijn ademhaling nog niet goed is.

Dus enfin, ik ben benieuwd waar dit toe gaat leiden. Het is wel bijzonder dat ik al dacht dat ik iets met mijn ademhaling moest doen maar ik wist niet zo goed waar ik moest beginnen of waar ik het moest zoeken. En dat hij dan zo hiermee aan komt zetten, dat komt precies op het goede moment.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:45

Telpeva schreef:
Wat een naar idee ook dat je suiker blijft stijgen ipv dalen, ik hoop dat dat snel onder controle is.
Hoe gaat het inmiddels met je traanbuis, is daar verbetering?

De stent had ik zondag ineens aan mijn vinger hangen en vanmiddag controle gehad. Het ziet er nu goed uit. Dus fingers crossed dat dat goed blijft gaan.

Het verschil tussen 1 en 2 is dat je bij 2 insuline resistent bent en bij 1 maak je het überhaupt niet aan.

Dus 2 maak je het nog maar reageert je lijf erop door het aan te vallen. Dit kan je met een aantal middelen onder controle krijgen. Maar die middelen werken niet bij mij of mensen met diabetes 1. Vandaar nu het vermoeden.

Als je het niet aan maakt is het een auto immuun ziekte en moet ik gaan prikken. Diabetes 1 = insuline prikken.

Dus hopelijk snel aan de beurt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:50

Ik reageer weinig/niet de laatste maanden maar lees wel trouw mee enzo. :)
Dikke :knuffel: voor iedereen die hem kan gebruiken.

Vanmiddag gesprek gehad met de wijkcoach vd WMO en 3 jaar verlenging gekregen vd zorgindicatie. *\o/*
Wel met het advies om toch weer een WLZ-indicatie aan te vragen, met de tip om één en ander via de huisarts en evt het GGz op te pakken, maar de wijkcoach wil daar zelf ook een verklaring bij afgeven waarom hij de WLZ-indicatie adviseert.
Heel lang verhaal kort komt het erop neer dat ik zorgbehoeftig ben, dat niet gaat veranderen en dat verbetering niet waarschijnlijk is, verslechtering wel.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:09

Nooit een goed bericht natuurlijk zoiets, en toch lijkt het mij ook prettig dat er nu hulp gaat komen ook voor de langere termijn. Als in, een flinke opluchting dat dat in ieder geval geregeld is of gaat worden :)

Klinkt als een bijzondere ervaring Earth, ik duim dat het wat voor je doet!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:30

Het gaat iig een hoop stress wegnemen mocht die WLZ-indicatie erdoor komen.
Nu moet er elk half jaar een verslag opgestuurd worden naar de WMO waarin aangetoond wordt aan welke doelen er gewerkt is/wordt en of de doelen behaald worden en elke x jaar de indicatie opnieuw aangevraagd worden.
Dat zou dan wegvallen.
Daarnaast kan ik dan de huishoudelijke ondersteuning vanuit de woonvorm zelf krijgen en is er veel meer mogelijk qua uren, opdelen daarvan, bijvoorbeeld ipv 1x per week 1:45u 2x per week een uurtje ofzo.
En ook qua woonbegeleiding is het makkelijker om te schuiven met de uren dat ze langs komen of juist wat extra te komen etc.
Daarnaast zou ik dan boodschappengeld krijgen plus een klein beetje extra ivm mijn lichte lactose intolerantie.

De indicatie op zich is wel zwaarder en het is daarmee wel duidelijk dat ik het niet voldoende red met de huidige situatie, wat best confronterend is.
Maar dit geploeter werkt ook niet natuurlijk en de WMO is er in principe niet voor jarenlange/eeuwigdurende ondersteuning.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:43

Kan ik hier terecht met een vraag voor vergoedingen van de zorgverzekering voor een chronische aandoening, misschien dat jullie daar ervaring mee hebben?
Ik zat gisteravond te kijken naar mijn declaratieoverzicht en ik zie dat mijn fysio/handtherapeut heeft aangevinkt dat het in mijn geval gaat om de behandeling van een chronische aandoening. En... De zorgverzekering geeft digitaal nu dus aan dat dit niet wordt vergoed, er staat een foutcode: "Een chronische serie kan alleen gestart worden met een intake en onderzoek na verwijzing."

Ik heb al contact opgenomen met de zorgverzekeraar hoe dit nu verder zou moeten gaan, maar ik zit direct heel hoog in de stress, hier ben ik letterlijk misselijk van. De sessies kosten 55 euro per stuk, er zijn er al 4 geweest een 5e is ingepland en ik ben nog niet klaar... dit zou uitkomen op een bedrag van minimaal 275 euro, wat nog verder gaat oplopen. Dat kan ik helemaal niet betalen ;( het enige wat ik verdorie wil is IETS dat werkt tegen de pijn...

De wachttijd voor een reply ligt op 5 dagen maar wat ik al zei hier ben ik echt misselijk van, ik voel de tranen komen. Weten jullie wat er nu gaat gebeuren, of dit alsnog vergoed gaat worden als bij wijze van spreken een arts groen licht zou geven, of is het werkelijk zo dat ik dit zelf moet gaan ophoesten want ik heb ook wel eens gelezen dat de eerste 20 sessies voor eigen rekening zijn bij een chronische aandoening, per jaar. Dit zou uitkomen op 1100 euro. Ik heb dat helemaal niet |(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:18

Bel je fysio.

Even vragen wat hij/zij nog nodig heeft en hoe je daar aan kunt komen.

Gaat waarschijnlijk makkelijker en vlotter dan via verzekering.

Heb je een aanvullende verzekering?

Chronisch wordt inderdaad meestal pas vergoed vanaf de 20e,
Maar als je een aanvullende hebt met bijvoorbeeld 9 of 18 dan telt dat normaliter wel voor het stuk tót de 21e

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:25

Gewoon de fysio een nieuw attest laten opmaken maar ditmaal zonder chronisch aan te vinken?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:31

Little_Gift schreef:
Gewoon de fysio een nieuw attest laten opmaken maar ditmaal zonder chronisch aan te vinken?

Dat is fraude en dat mag niet.
Een aandoening valt onder de chronische lijst (en is basisverzekering) of valt niet onder de chronische lijst (en is aanvullende verzekering).

Waar het om gaat is dat er geen verwijzing is en die moet er nog komen.
Daarnaast gaan de eerste 20 behandelingen in de regel tlv de aanvullende verzekering (indien die er is en afhankelijk van het aantal verzekerde behandelingen).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:41

Het lijkt bijna wel alsof een post van mij direct een highlight krijgt bij jou Petpa :=
Ik wist van het bestaan van een foei lijst maar niet van het bestaan van een "ik ben fan" lijst _O-

Volgens mij is het ook net andersom toch?
Het is chronisch en wordt juist niet gedekt in dit geval vanuit de basisverzekering?

Telpeva, is deze aandoening waarvoor je behandeld wordt, ook werkelijk chronisch? Wat zegt degene die je doorverwezen heeft daarover?
Het lijkt me te beginnen bij die persoon immers?

Als het effectief zo is dat dit niet vergoed wordt, dan hadden zowel de doorverwijzer als de fysio dat wel mogen aankaarten alvorens de behandeling te starten en vind ik die nogal steken laten vallen hebben...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:44

Little_Gift schreef:
Het lijkt bijna wel alsof een post van mij direct een highlight krijgt bij jou Petpa :=
Ik wist van het bestaan van een foei lijst maar niet van het bestaan van een "ik ben fan" lijst _O-

Telpeva, is deze aandoening waarvoor je behandeld wordt, ook werkelijk chronisch? Wat zegt degene die je doorverwezen heeft daarover?
Het lijkt me te beginnen bij die persoon immers?

Als het effectief zo is dat dit niet vergoed wordt, dan hadden zowel de doorverwijzer als de fysio dat wel mogen aankaarten alvorens de behandeling te starten en vind ik die nogal steken laten vallen hebben...

Ik voorzie een vraag van Telpeva van een antwoord in de hoop dat ze ermee geholpen wordt.

Je reactie dat haar behandelaars steken laten vallen is onzin.
Vergoedingen controleren behoort tot de verantwoordelijkheid van de patiënt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:49

Dankzij een foutief genoteerd verslag van mijn toenmalige huisarts staat er in mijn dossier dat ik PDD-NOS heb. :roll:
Ik had aangegeven dat ze op dat moment aan het onderzoeken waren of ik mss PDD-NOS had, hij heeft ervan gemaakt 'mevrouw heeft PDD-NOS'. >;)
Helaas is dat enkel terug te draaien door de GGz een correctie te laten sturen, maar zelfs dan schijnt dat moeilijkmoeilijk te zijn.
Dus de huisarts maakte de fout, weigerde het te corrigeren en ik wordt nu benaderd alsof ik daadwerkelijk die autistische beperking heb.
Ik heb mijn huidige huisarts er gelukkig wel van kunnen overtuigen dat er daar wat mis is gegaan, maar zogauw er eens een vervangende huisarts is is het weer bingo. :+

Zal overigens ook wel te maken hebben met fraude oid, maar het is ontzettend krom en frustrerend.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:51

lor1_1984 schreef:
Dankzij een foutief genoteerd verslag van mijn toenmalige huisarts staat er in mijn dossier dat ik PDD-NOS heb. :roll:
Ik had aangegeven dat ze op dat moment aan het onderzoeken waren of ik mss PDD-NOS had, hij heeft ervan gemaakt 'mevrouw heeft PDD-NOS'. >;)
Helaas is dat enkel terug te draaien door de GGz een correctie te laten sturen, maar zelfs dan schijnt dat moeilijkmoeilijk te zijn.
Dus de huisarts maakte de fout, weigerde het te corrigeren en ik wordt nu benaderd alsof ik daadwerkelijk die autistische beperking heb.
Ik heb mijn huidige huisarts er gelukkig wel van kunnen overtuigen dat er daar wat mis is gegaan, maar zogauw er eens een vervangende huisarts is is het weer bingo. :+

Zal overigens ook wel te maken hebben met fraude oid, maar het is ontzettend krom en frustrerend.

Het is niet nodig dat je hier genoegen mee neemt!
Je hebt recht op correctie of het opnemen van een eigen verklaring in je medisch dossier.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ch-dossier

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:31

Bedankt voor de tips, ik neem contact op met mijn fysio, die reageert gelukkig meestal wel snel.
Degene die mij heeft doorverwezen is de huisarts, dit traject is voor pijnbestrijding omdat ik anders voor de rest van mijn leven aan bepaalde medicatie zou moeten. Mijn aandoening is chronisch.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:39

Controleer voor de zekerheid of de aandoening op de chronische lijst staat (indien je dat nog niet gedaan hebt).
Want dat een aandoening chronisch is staat niet gelijk aan een recht op chronische fysio.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:32

Telpeva schreef:
Bedankt voor de tips, ik neem contact op met mijn fysio, die reageert gelukkig meestal wel snel.
Degene die mij heeft doorverwezen is de huisarts, dit traject is voor pijnbestrijding omdat ik anders voor de rest van mijn leven aan bepaalde medicatie zou moeten. Mijn aandoening is chronisch.

Nou zeg ik hoop dat er snel duidelijkheid komt.
Anders ook eens de huisarts contacteren?
Die kan misschien ook meekijken eventueel? En is misschien ook makkelijker bereikbaar?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:22

Mijn fysio is geweldig, ik heb al bericht terug. Volgens de fysio moet ik de verwijzing nog even regelen, die was telefonisch gegaan dus daar ga ik dan achteraan om hem zwart op wit te krijgen. Als het goed is is er dan niks aan de hand...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:33

Wat een opluchting :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:56

Ja maar echt...
Ik zat de hele ochtend tegen huilbuien aan :o

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:11

Telpeva schreef:
Ja maar echt...
Ik zat de hele ochtend tegen huilbuien aan :o

Blij dat het opgelost is!
Kan me je gevoel goed voorstellen... Op zo'n momenten neemt de paniek gewoon alles over...