Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:40

Zijn dat de kroondomeinen? Ik ken alleen het stuk bij de stallen.
Dat ziet er totaal anders uit.

Hier eerst een ruine bezocht, en toen Cairngorm mountain beklommen. Via de Windy Ridge. Nou, dat was ook echt windy. We zijn niet helemaal naar de top geweest, ik vond dat wel jammer, maar was met iemand die nog nooit een bergwandeling gemaakt heeft. En het stormde er gewoon, je voeten zwabberden soms aan je benen van dewind. En het was koud, 4 graden. We waren niet ver van de top, maar toch omgedraaid.

Daarnaast mocht downhill mountainbiken niet ontbreken. Dat had ik nog nooit gedaan. De gehuurde fietsen waren prima, maar de weg omhoog was zwaar, ze hadden maar een klein stukje een soort lift lopende band. Je kon ook gewoon na de lift weer naar beneden, maar dan had je vrij korte stukken downhill, maar ook niet zo vermoeiend.

En op de terugweg naar ons huisje begon het Schotse weer weer, regen. Wij hadden gelukkig op de berg vrijwel alleen maar zon. Maar dus wel heeeeel veel wind.

Ik ben ook geen echt snelle wandelaar, maar het valt me wel op de mijn hartslag lager is dan vorig jaar. Toen kon ik soms zelfs 160 halen. Nu zit ik zelden boven de 130. Verschil in hoogte? Vorig jaar vaak boven de 2500m. Schotland is natuurlijk laag. Maar ik heb er geen echte verklaring voor eigenlijk. Met hardlopen op laag tempo is deze ook hoger, terwijl ik met wandelen in de bergen hier meer hijg en verzuur. Volgens Garmin doe ik te weinig, maar ben de hele dag in beweging geweest. Dus wel bijzonder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morris

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:25

Prachtig Germie!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:05

germie schreef:
Zijn dat de kroondomeinen? Ik ken alleen het stuk bij de stallen.
Dat ziet er totaal anders uit.

Dat ben je alleen bij het paleis geweest, het Kroondomein is 12 bij 16km groot en heel gevarieerd.

Mooie foto's.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:09

Morning! Kom ook weer onder m’n meeleessteen vandaan :wave:

Maandag rustig bijklets rondje met een vriendin gedaan. Heb niet op de afstand gelet maar het steekt toch even als ik net onder de 5km ben gebleven :')

Vandaag staat er een interval op het programma.
Heb nog geen nieuwe (wedstrijd) run op het programma staan.
Misschien toch eens wat zoeken

Het plan om in Rotterdam te gaan hardlopen is er niet van gekomen. Had gemiddeld zo’n 15.000 stappen per dag door het werk op het wijnfestijn. Wat weer erg leuk was om te helpen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:22

Oh net geen 5K is klote Sall, dat snap ik helemaal :))

Fijn dat je toch nog een rondje hebt kunnen doen SV en nog beter dat het lekker ging :j Misschien valt het wat mee de komende tijd. De hitte is (in ieder geval hier) wat weg, heerlijk vind ik het nu.

Ik heb net een testrondje gelopen van 10K, hartslag deed wel wat gek, maar ik zit ook echt enorm in mijn hoofd natuurlijk :roll: :D Voel me verder wel redelijk prima, het sprintje de Terp op ging niet zo soepel als anders, maar heb gisteren ook weer een lange dag op kantoor gehad voor het eerst. De treinreis moet ik ook altijd weer aan wennen, lang stilzitten :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:04

Hahaha grappig dat ik niet de enige ben ;-)

Fijn dat je 10k redelijk goed ging. Het is ook wel weer wennen eerste dag werken en reizen etc

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:17

Vanochtend een lekker stukje gelopen, op vakantie. Gelukkig is er een route met niet teveel stijging en daling.
Afbeelding

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:30

Toch nog een behoorlijke afstand Supervixen, na een drukke vermoeide dag.
Mooie foto's Germie, ziet er uit als een mooie omgeving. :D
Fijn dat het weer goed ging Ninus! :j
Lekker Tiggs, waar ben je op vakantie?

Gister een interval gedaan in de regen, ging bagger eerlijk gezegd. := Merkte veel benauwdheid, veel aanmaak van sputum wat ik moeilijk kwijt kan. Misschien morgen een rondje met een beetje Ventolin, kijken of dat verschil maakt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:11

Myka schreef:
Toch nog een behoorlijke afstand Supervixen, na een drukke vermoeide dag.
Mooie foto's Germie, ziet er uit als een mooie omgeving. :D
Fijn dat het weer goed ging Ninus! :j
Lekker Tiggs, waar ben je op vakantie?

Gister een interval gedaan in de regen, ging bagger eerlijk gezegd. := Merkte veel benauwdheid, veel aanmaak van sputum wat ik moeilijk kwijt kan. Misschien morgen een rondje met een beetje Ventolin, kijken of dat verschil maakt.

Zwitserland! Ik had een loopneus, volgens mij zitten hier wel wat pollen in de lucht.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 00:11

Vandaag was het weer tijd voor onze jaarlijkse "traditie", met het hele gezin meedoen aan de Seuterloop op het dorp. Dit is sinds 2007 eigenlijk een evenement wat we elk jaar lopen (met mijn vader en broers). 2020 en 2021 ging het niet door vanwege corona. 2022 was ik hoogzwanger en ging mijn man in mijn plaats vanaf dat moment is hij eigenlijk ook vaste deelnemer :) . Helaas is mijn vader ivm lichamelijke kwaaltjes gestopt en was mijn oudste broer op vakantie dit jaar. Mijn andere broer was al 2 dagen ziek, dus het clubje was dit jaar fors kleiner! Mocht de pret niet drukken, mijn zoontje van nog net geen 2 jaar deed mee met de 500m! Want ja, als je papa en mama allebei hardlopers zijn, moet dat natuurlijk zo snel mogelijk toegepast worden!

Ikzelf besloot de 10km te doen zodat ik meteen de #mia (facebook challenge, maand is afstand, dus augustus is maand 8=8km) voor augustus kon doen met als doel; 8km onder de 45min. Nu kan ik je vertellen, dit is echt niet het makkelijkste parcours! Je begint binnen 100m al een steile dijk op te rennen, maakt een bocht en rent die dijk dan weer af. Dit meteen 2 rondjes achter elkaar en dan heb je je 1e km erop zitten. Daarna moet je weer de dijk op, maar ga je linksaf en blijf je een poosje op deze dijk. Uiteindelijk ga je de dijk weer af en ren je een stuk door het industrieterrein waarna je weer een dijk op rent. Deze ren je weer af en dan ongeveer 500m voordat je ronde erop zit weer een dijk op en af.... Zoals je ziet, best pittig! Ook is bijna het volledige parcours over klinkers, dus je loopt niet op fijne ondergrond. Leuke is wel dat je telkens langs start/finish komt (5x in totaal) dus je krijgt daar wel altijd veel support.

Nouja, het was best benauwd vanavond en ik wilde zo graag mijn mia doel halen, dat ik iets te snel ben gestart.... Ik heb de 8km uiteindelijk gehaald in 44:47 min, maar heb daarna wel echt even rustiger aan moeten doen. Mijn finishtijd was uiteindelijk 58:56. Netjes onder het uur, dus ik ben ook gewoon heel trots! Zeker gezien ik momenteel natuurlijk ook nog eens voor 2 loop!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 06:37

Goed gedaan zeg en superleuk!

Ik heb deze week nul energie door mijn nieuwe baan en het slechte slapen wat ik erbij cadeau krijg.
Deze week maak ik in ieder geval al 40 uur, terwijl ik een contract heb voor 32 uur en het ziet ernaar uit dat het de komende weken niet veel beter wordt. Hardlopen lukt echt voor geen meter, niet qua tijd en ook niet qua energie, dus ik vrees dat ik mijn doelen moet bijstellen en loopjes moet omzetten naar een kortere afstand.
Mijn conditie is ook echt niet best (voor mijn doen) de laatste tijd hierdoor. Ik baal er enorm van.
Hopelijk wordt de werkdruk straks ietsje minder als ik ingewerkt ben en lukt het dan wel.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:10

Wauw iirrssjjee superknap, toen ik zwanger was viel mijn bekken al uit elkaar tijdens een sprintje :') wat gaaf dat het lukt en wat ontzettend leuk van je kleine man! Mijn zoontje van net 5 is ook enthousiast over het lopen, dus soms ga ik met hem ook een stukje :D

Echt balen Supervixen dat het zo'n weerslag heeft op je lijf en conditie ;(

Ik heb sinds we weer thuis zijn van vakantie een beetje iets gelijkaardigs (natuurlijk van een heel andere orde want veeel minder conditie :)) ). Maar op vakantie rende ik moeiteloos 6-7 km en nu weer thuis, werk weer opgestart en alle andere verplichtingen erbij, gaat het echt veel minder lekker. Het is wel dankzij dit topic dat ik het kan relativeren en denk "het is nu even zo". Gisterochtend wel een fijne intervaltraining gedaan voor het eerst. Pittig maar gaf echt een heerlijk gevoel achteraf (3x 0.25 mijl versnellen en een 0.5 mijl rustig joggen ertussen). Fijn om te merken dat mijn hartslag ook tijdens het joggen kon herstellen, dat lukte een aantal weken terug echt nog niet.

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:00

Wat superleuk, zo met de familie! Goed gedaan!

Wat ontzettend balen SV :knuffel: En dan wordt het volgende week ook weer warm, stom gedoe -O-

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:12

Myka, jammer dat het niet lekker ging. Hopelijk gaat het volgende loopje weer beter.

Tiggs, wat goed dat je op vakantie ook loopt!

Ninus, vervelend dat je niet zo lekker gaat. Fijn dat de huisarts je serieus neemt. Hopelijk gaat het vlot beter. Ik vind het stoer dat je alsnog gaat lopen.

Vogeltje, wat jammer dat het even minder gaat. Maar inderdaad, soms is dat even zo. En je hebt dus toch heel goed gelopen 8-)

SV, wat balen zeg. Geef het tijd, zo’n nieuwe baan slurpt energie. Alles nieuw en dan ook nog je inzet willen tonen. Ik denk dat je snel weer opkrabbelt :* Komt goed! En dan maar even minder kilometers. Je bent sowieso een topper.

Irisje, zo leuk met het gezin <3 Goed gelopen zeg! Respect. En je zoontje, stoer gedaan!

Hier ook lekker gelopen. Woensdag had ik de hele ochtend vrij en ben met de hond op pad geweest. Ik wilde 2 uur gaan lopen maar een trail leek me gezelliger en heb rondgedwaald in Meijendel. Heel veel mul zand dus het tempo lag laag maar ik ben alsnog heel tevreden over mijn conditie. Door de krachttraining gaan die heuvels en het mulle zand zoveel makkelijker. Ik kom niet eens buiten adem boven en ik kreeg het zelfs voor elkaar de steile strandopgang rennend boven te komen.
Uiteindelijk was de hond helemaal stuk en ik had er nog wel 20 km van willen maken :+

Het enige jammere was mijn gpx. Ik gebruik een app op mijn Venu maar het is zo’n traag ding en ik ben wel 10x verkeerd gelopen. Gelukkig ken ik de omgeving redelijk dus ben ik af en toe gewoon zelf wat gaan doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zwom een heel grote groep krooneenden <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:09

@supervixen, pfoeee pittig! Hopelijk snel weer een normaal werkritme!

@Vogeltje, vorige zwangerschap moest ik er ook echt niet aan denken! Maar ik voel me nu zo goed vergeleken met vorige keer! Zo lang het lukt, probeer ik het vol te houden.

@ninus, dankjewel!

@lisitano, dankje! Mijn zoontje vond het eerst mega spannend, maar hoe meer mensen voor hem gingen juichen en klappen, hoe mooier hij het vond! Zo leuk om te zien.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:56

Knap hoor Irisje, dat je dat zwanger kan! Leuk ook om dat met de familie te doen, gezonde en gezellige traditie zo te horen. :D
Kan me goed voorstellen dat je er geen energie voor hebt Supervixen, denk dat het mentaal ook veel energie kost zo’n nieuwe baan, laat staan alle uren die je boven je contract er mee bezig bent. Balen wel! :(:)
Herkenbaar VogeltjeM dat je dan even kan balen, maar het hoort er ook een beetje bij denk ik, soms gaat het een paar weken beter en dan weer even wat minder. Spelen vaak natuurlijk een hoop factoren een rol.
Gave trail weer Lisitano! Hond lijkt ook te genieten. Nog spierpijn? :P

Gister lange duurloop, dag dat ik uit de nachtdienst kwam. Toch ook weer ventolin vergeten, en ik had al een snotneus voordat ik begon. Sommige stukjes wind tegen en sommige wind mee. Doel was hartslag onder de 156, nu loop ik gevoelsmatig lekker op 158 ofzo :') dus het is voor 87% gelukt.

Afbeelding
Afbeelding

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:59

Okee, ik heb nog 8 maanden. Uitlopen word het belangrijkst, de tijd maakt me niks uit.
Mocht ik merken dat het toch niks gaat worden, kan ik altijd mijn ticket nog verkopen.
Maar ik ga de Marathon van Rotterdam lopen. :D
Dit word dus mijn eerste.

Ik ben de nodige voorbereidingen aan het treffen, dus ik zal nu ook aan een hardloopvestje moeten.
Wat is een goede? Of voldoet eentje van de Decathlon ook?

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:12

Lous schreef:
Okee, ik heb nog 8 maanden. Uitlopen word het belangrijkst, de tijd maakt me niks uit.
Mocht ik merken dat het toch niks gaat worden, kan ik altijd mijn ticket nog verkopen.

Ik ben de nodige voorbereidingen aan het treffen, dus ik zal nu ook aan een hardloopvestje moeten.

Jaloers :D
Ik heb er gewoon eentje van de Decathlon, heel blij mee. https://www.decathlon.nl/p/trailrugzak- ... mc=8607680
Maar moet ook zeggen dat ik nog nooit een marathon heb gelopen. :')

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:01

Nou ik had de mazzel dat ik nu in de gelegenheid was een kaartje te kopen, aangezien ik om 12.30 altijd pauze heb en meteen mijn mail check. :D
Het idee speelt al een paar jaar.

Belangrijk is, is dat het vestje niet gaat schuren of dat ik er extra door ga zweten zeg maar.

Wat betreft het vestje,

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:52

Wat een leuke hond Lisitano!

Het is hier 25-30 graden dus ik ga morgenochtend heel vroeg weer lopen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:16

Lous schreef:

Goed van je! Ik heb m dit jaar voor het eerst gelopen, 2025 sla ik vanwege de zwangerschap maar even over, maar ik wil zeker in 2026 weer! Mijn man loopt m wel weer!

Ikzelf liep nooit met waterzak. Ik had een soort heupband met flesjes water. Daarin ook een soort tasje waar ik gelletjes en reepjes etc in kwijt kon. Ook kan ik veel in de broekzakken kwijt van mijn fusion broekjes! Of ik sprak halverwege de route af met een bekende die me dan even een flesje water aanbood!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:21

Lous schreef:

Waar je hem koopt maakt niet uit, hij moet goed zitten. Ga er een paar passen zou ik zeggen. Bedenk ook of je een waterzak achter op je rug wil of dat je liever kiest voor soft flasks aan de voorkant.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 20:46

Lisitano wat lief, dank je wel <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:39

Hier net weer gelopen. Dit keer was het heuveltraining en ik zit goed in de heuvels, maar wel in een stadje. Het kwam dus zo uit dat ik voor de restaurants en barretjes langs moest tijdens mijn korte sprintjes, haha. Net geen 4km aangetikt, dus ook echt alleen de training gedaan en verder niets. En het ging niet fijn, ik ben die heuvels niet gewend. Het ging in rustig tempo al wel iets beter dan de eerste keer, maar dat sprinten omhoog, dat gaat thuis toch fijner, net of het hier toch anders is, geen idee.

Volgens Garmin ben ik al sinds ik van huis vertrokken ben 'overbelast', merk er verder niets van, alleen met hardlopen zit er toch een soort rem op, want ik kwam ook vandaag met sprinten niet uit zone 3. DAt vind ik wel bijzonder, normaal kom ik wel in 4. Maar ik loop hier ook erg traag valt me op. En ook heuvelaf gaat hier langzaam, maar dat is ergens ook wel logisch, je moet jezelf immers afremmen en dan is het tempo lager dan dat je loopt als het volledig vlak zou zijn.
Hoogtemeters maak ik genoeg, met wandelen ook elke dag al.
Maar het was vandaag wel even grappig om rond het Harry Potter kasteel te lopen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 00:07

Bedankt voor de tips omtrent schoenen!!! Ga morgen eens op zoek.

Iemand hier toevallig ervaring met hybrid training van natacha oceane