Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tink89
Berichten: 2996
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 08:43

Ik heb in totaal drie jaar en 10 maanden gevoed (twee kinderen) en nooit een handkolf gebruikt. Ik kolfde dubbelzijdig elektrisch (bij de eerste met een spectra s9+ en bij de tweede met een horigen chicture) en als het nodig was, even met de hand gewoon de eerste druk eraf.

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:03

flooooo schreef:
Ik meld me even met een vraag, negeer even de letters want zonde om hier een nieuw topic over te openen.
Ik ben zwanger van onze tweede, bij de eerste heb ik door spruw maar 5 weken borstvoeding gegeven. Wilde gaan kolven en dat geven maar het is midden in coronatijd een heel gedoe geweest om aan spullen te komen en een lactatiekundige kwam ook niet langs ter ondersteuning, helaas dus toen toch gestopt. Daarvoor liep het wel heel goed. Ik wil dus heel graag weer borstvoeding gaan geven.
Nu kwam ik een handkolf tegen waarvan ik me afvroeg of het handig is om deze alvast in huis te hebben voor het geval dat? Gaat om deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/medela-harm ... oductTitle

Het leek me wel een praktisch ding ter ondersteuning. Ik wil ook graag gaan kolven als ik weer werk maar hoor dat je dan vooral een elektrische handsfree moet hebben en dat bekijk ik t.z.t. wel een keer. Er zit hier in de buurt een winkel die kolfconsulten doet (mensenkinders) dus daar wilde ik dan een keer heen gaan. Maar is het handig vast een kolf te hebben voor het geval dat?

Iemand nog tips voor bij spruw? Ik vond het nyastine/miconazol echt een ramp eigenlijk en zag ook hele positieve ervaringen met genitaan violet o.i.d.?

Ik heb na de bevalling een handkolf gekocht, van Philips Avent. Voldoet prima, ik gebruik hem nog steeds af en toe. Ik kon met de handkolf soms net zo snel kolven als elektrisch. TSR opwekken en dan telkens heel lang het vacuüm vasthouden :').
Spruw is wel echt een ellende! Bij ons was het ook al met 14 dagen oud raak... Gentiaan Violet hebben we ook gebruikt, maar uiteindelijk hielp fungizone (icm miconazol voor mij). Nystatine hielp helaas niet.

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:07

Ik geef nu ruim een jaar borstvoeding en gebruik tot nu toe alleen mijn horigen elektrische kolf. Hij is niet handsfree maar met een kolfbh werkt hij super. Ik heb ook een handsfree kolf maar dat vind ik toch minder fijn. Een handkolf heb ik nooit gebruikt.

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:52

Ik heb heel kort gekolfd met een handkolf toen mijn Medela freestyle stuk ging.

Nu een horigen gekocht (niet handsfree). De handkolf gaat op mijn werk als reserve liggen.

flooooo
Berichten: 2569
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 20:55

Dank voor alle tips! Dan ga ik maar gewoon de handkolf halen, voor dit geld lijkt het me idd fijn met stuwing of weer spruw om hem in huis te hebben. Ik was de vorige keer ook niet meteen super mobiel (KS) dus ik neem het zekere voor het onzekere.

Lizz

Berichten: 8899
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 21:45

Hier een medela freestyle (niet handsfree, was er nog niet) en een handkolf (https://amzn.eu/d/fn3BBK9).
Beide erg fijn, die handkolf is makkelijk en klein om mee te nemen. Ook fijn dat deze vrijwel helemaal stil is.

Wat ik ook erg fijn vind is de koeltas met koelelement van medela. Deze houdt de melk lang koel en is makkelijk over mee naartoe te nemen.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:02

Mijn dochter van 16 maanden krijgt nog borstvoeding en op het kinderdagverblijf 1 flesje afgekolfde melk. Vanmorgen heb ik gekolfd en ben vervolgens vergeten de melk in de koelkast te zetten. Het heeft 4 uur in de kamer gestaan. Daarna heb ik het in de koelkast gezet. Zouden jullie het morgen nog meegeven (mits het goed ruikt uiteraard) of kan ik het beter weg doen?

Hier trouwens ook erg blij met het koeltasje van Medela. Mooi klein formaat en het blijft de hele dag koud.

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:33

Ik zou het gewoon (mee)geven, moedermelk laat zich niet makkelijk bederven en als het toch niet goed is dan zal ze het wel weigeren.

linoleum

Berichten: 6500
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:40

Noeps schreef:
Ik zou het gewoon (mee)geven, moedermelk laat zich niet makkelijk bederven en als het toch niet goed is dan zal ze het wel weigeren.

Dit inderdaad. Zolang het tenminste niet heel warm was in je huis, dat kan met dit weer nog meespelen. Maar het kan veel hebben, dus eventueel morgen even ruiken en gewoon meegeven.

Daenerys
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:34

Lastig, met deze warmte is dat niet de ideaal. Inderdaad maar even goed kijken en ruiken morgen ochtend.

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 10:39

Hi, willen jullie eens meedenken over het volgende? Mijn zoon van bijna één begint te bijten. Soms als de toeschietreflex niet snel genoeg komt en steeds vaker als hij bijna klaar is. Ik probeer goed op zijn 'bijna klaar' signalen te letten en hem dan tijdig zelf los te koppelen maar vaak ben ik alsnog te laat. Overbodig om te zeggen dat dat niet fijn is met kleine babytandjes. Hebben jullie tips om dit te stoppen/voorkomen?

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:13

Hoe reageert hij als je auw roept? Ik koppelde direct af en zei streng nee dat doet pijn! En dan mocht hij even niet meer aan de borst.
Tip die ik kreeg, even gezicht in de borst drukken dan krijgen ze geen adem en laten ze los. Deze nooit zelf uitgevoerd omdat ik niet rustig bleef :o ik riep keihard auw en haalde direct zoontje er vanaf. Hij schrok wel meestal :(:)

Tink89
Berichten: 2996
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:05

Idd even 'smoren' in de borst. Het is vaak een teken dat de melk niet hard genoeg gaat (in het begin) of dat hij eigenlijk wel vol zit (aan het einde). Soms helpt het ook om een borstvoedingsketting te dragen of hem een speeltje in z'n handen te geven, zodat hij wat afgeleid is.

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:34

Hier is bijten altijd een teken van verkoudheid of doorkomende tandjes. Ik zeg ook auw en haal hem eraf.

iirrssjjee

Berichten: 5962
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:59

Ik moet zeggen dat het hier nog mee valt met bijten! Is nu 11 maanden en heeft 5 tandjes. Heeft 1x gebeten en toen ik "au!" riep schrok jij zo dat hij begon te huilen. Voelde me meteen schuldig hahaha. En hij ook, want heeft het daarna niet meer gedaan.

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:32

lovelys schreef:
Hoe reageert hij als je auw roept? Ik koppelde direct af en zei streng nee dat doet pijn! En dan mocht hij even niet meer aan de borst.
Tip die ik kreeg, even gezicht in de borst drukken dan krijgen ze geen adem en laten ze los. Deze nooit zelf uitgevoerd omdat ik niet rustig bleef :o ik riep keihard auw en haalde direct zoontje er vanaf. Hij schrok wel meestal :(:)

Soms schrikt hij daarvan en soms vindt 'ie het grappig. Het 'smoren' is nog geen succes, hij verzet zich daartegen met op elkaar geklemde tandjes -O-

Daenerys
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:35

Maar duw je hem zacht tegen je borst of echt stevig? Ik duwde mijn bijters echt tot aan hun oren erin. Ze krijgen dan geen lucht dus laten instinctief los.
Daarna zo weinig mogelijk reactie geven, want reactie = leuk :D

marrlinde
Berichten: 4279
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:58

Dat inderdaad Daenerys. Hoe harder ik au riep hoe groter de pret :')

Zijn hier dames die langere tijd domperidon hebben geslikt en nog tijdens de lactatie mee zijn gestopt?

Ik heb het ruim een jaar gebruikt, mijn kolfopbrengst was niet meer toereikend voor mijn 1+ jr zoon die nog volledig van de bv afhankelijk was door medische zaken. Sinds zijn tweede verjaardag ongeveer eet hij voldoende om overdag daar zijn voeding uit te halen, dus ben ik gestopt met kolven en afgebouwd met domperidon. Dat is nu bijna 3 maanden geleden, maar ik merk al een week dat hij nu de hele nacht wil drinken en steeds zegt dat het "op" is en steeds van borst blijft wisselen. Mijn zoon is nu 2j3mnd overigens. Er is nog wel melk want kan hem ook goed horen drinken, maar lijkt iets te dippen. Vroeg me af of iemand dat herkend (had even geen zin in het verhaal op het facebookforum gooien).

Optie B is een sterker hongergevoel en slechte slaap door start nieuwe behandeling in combinatie met aankomende menstruatie, maar in de bijna 4.5 jaar voeden eigenlijk nooit zo'n last gehad van de cyclus...

Kiwi_
Berichten: 1497
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:22

Ik negeer de rode letters en kom hier binnen vallen met een vraag :)

Eind november verwachten wij ons eerste kindje en de kans is groot dat wanneer ik borstvoeding wil geven, ik dit zal moeten kolven. Daarom ben ik op zoek naar een kolf waarbij ik m’n handen vrij heb, zodat ik niet alleen maar bezig ben met kolven en voeden.

Er is op internet een hoop te vinden, maar ik zou ook graag ervaringen horen. Hebben jullie aanraders of juist afraders? Ik hoor het graag!

linoleum

Berichten: 6500
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:25

Aanrader: ga voor een kolfconsult! Wat ik fijn vind, kan voor jou niet werken.

Ik was zo eigenwijs om voor mijn bevalling een mooie dure Medela te kopen waar meerdere vriendinnen erg enthousiast over waren. Om er vervolgens achter te komen dat ik volledig blokkeer op elektrisch kolven en ik heb daarna nog 5 maand een handkolf van 35 euro gebruikt.
Een kolfconsult had mij hierin een grote miskoop kunnen voorkomen.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:48

Ik kan je ook een kolfconsult adviseren.
Handen vrij kan met bijna iedere kolf als je bijv deze erop monteert: https://www.borstkolfwinkel.nl/handsfree-kolfcups.html
Dus gaat er ook om welke kolfmotor goed bij je past.

Oja, en check even je verzekering of stap per Jan over en koop er dan pas een, sommige verzekeraars vergoeden de aanschaf!

Tink89
Berichten: 2996
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:01

Hoezo is de kans groot dat je volledig moet gaan kolven?

En verder vond ik persoonlijk een kolfconsult niet nodig. Ik heb drie kolven gehad (een spectra s9+, een horigen chicture en een handkolf) en met alledrie kon ik prima uit de voeten. Gewoon even afwachten tot de baby er is en hoe het gaat voor je heel veel geld gaat uitgeven. In het ziekenhuis of via de kraamzorg kun je vaak ook een kolf lenen of huren en anders heb je er zo eentje besteld. Nu al dingen gaan uitproberen heeft iig geen zin.

_Nelleke_

Berichten: 8070
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:27

Mijn eigen ervaring met bijv een Elvie kolf was niet heel geweldig. Die was echt niet krachtig genoeg.

Een ‘normale’ handsfree kolf van bijv medela moet je alsnog wel mee rustig en rechtop blijven. Je kan niet de vaatwasser leegruimen oid.

Ik vond het allemaal maar onhandig en tijdrovend dus ik heb zo min mogelijk gekolft. Maargoed, dat is niet voor iedereen natuurlijk.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:30

Tink89 schreef:
Hoezo is de kans groot dat je volledig moet gaan kolven?

En verder vond ik persoonlijk een kolfconsult niet nodig. Ik heb drie kolven gehad (een spectra s9+, een horigen chicture en een handkolf) en met alledrie kon ik prima uit de voeten. Gewoon even afwachten tot de baby er is en hoe het gaat voor je heel veel geld gaat uitgeven. In het ziekenhuis of via de kraamzorg kun je vaak ook een kolf lenen of huren en anders heb je er zo eentje besteld. Nu al dingen gaan uitproberen heeft iig geen zin.


Dan heb jij geluk gehad denk ik, ik kan inmiddels een kolfwinkel beginnen met alle onderdelen en schilden en maten die ik heb geprobeerd om zonder pijn te kunnen kolven. Ik kwam uiteindelijk op siliconen schilden uit.

En inderdaad heeft echt geen zin om voor je bevalling dingen aan te schaffen of te proberen
Met volle borsten heb je ineens een hele andere maat, en dan ook weet je welke zuigkracht je nodig hebt.
Het beste is toch om in de kraamtijd met de huurkolf te beginnen en daarna te kijken wat het beste bij je past. Nou ja, nog beter om pas veel later te beginnen met kolven, maar dat geluk had ik helaas niet

Lisitano

Berichten: 4950
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:51

Ik zou het ook pas na je bevalling gaan bekijken en eventueel kopen. Mijn borsten groeiden nog enorm door mijn productie en dat maakt uit voor het schild dat je gaat gebruiken.
Helaas had ik geen keuze borstvoeding uit de borst te geven. In het ziekenhuis een week gekolfd met het mega Medela ding. Daarna de Medela Freestyle gebruikt en toen mijn productie steady was de Elvie. Ik heb 5 maanden fulltime gekolfd, dan is handsfree wel zo prettig.
Je kan die grote kolf van het ziekenhuis ook huren. Heb je het met je kraamzorg al over borstvoeding gehad? Zij werken vaak ook samen met een kolfconsulent of lactatiekundige die advies kunnen geven in je kraamweek.