Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:00

Huertecilla schreef:
Ik begrijp de meerwaarde van het symbolische ook niet. Te meer omdat het een door commerciële marketing gecreëerde behoefte is.

Speciale dagen maak je zelf :)*

Zeker nu met de huidige extra communicatie-middelen kan je nagenoeg altijd overal aan iedereen laten merken dat je aan hen denkt.
Zoals ik al eerder schreef; ik mis liever een kerstdag samen met iemand die mij lief is dan die persoon aan Covid19....

Pffff die hele dwangmatigheid van ´kerstinkopen´ 8)7 : commercieel gedoe met een potentieel dodelijk risico.
Het voordeel van niet kerstinkopen is dat ik verrassende dingen onderin de vriezer tegenkom _O-

Dat zal voor heel veel mensen gelden. Er is ook nog een grote groep voor wie dit eten een totaal andere betekenis heeft. Zoals bv voor mij. Ik vier heel bewust dit feest als herinnering aan de geboorte van het babietje Jezus met het hele verhaal in gedachte erbij. Als iets heel groots wordt beleefd dan wordt er ook echt feest gevierd en ook met anderen erbij. Vandaar dat ik enorm mijn best doe om een gezellige feestelijke sfeer te scheppen met lekker eten (hoeft niet duur te zijn) erbij.
Ik ben me altijd bewust dat ik waarschijnlijk de enige ben aan tafel die heel bewust het feest vanuit de geboorte gedachte viert. Dit kan ik ook wel relativeren _O- en ja ook ik kijk wel eens met een zucht naar al dat kopen→ maar dat doe ik op meerdere dagen als alleen met Kerstmis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:03

Maandag stond ik bij het gourmet spul in de supermarkt, toch maar laten liggen en dat blijf ik ook doen tot duidelijk is wat er met kerst mag. En de boodschappen, denk dat het gewoon soep met broodjes bij de vuurkorven word met in de ochtend warme chocolademelk met geroosterde marsmellows. Kunnen we samenzijn en toch uit de buurt blijven.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:14

idinn schreef:
Waarom zou je voor de winkel in de kou moeten staan?

Bij ons mogen in bakkers ,slagers maar een maximaal aantal de winkel in ( vaak 2 ) staan nu veel mensen lang in de kou of regen helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:20

Ow zo, ja inderdaad. Gelukkig kan je je daar op kleden. Wel fijn dat mensen nog de moeite nemen ook naar die winkels te gaan :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:27

Niet met z'n allen bij elkaar zou betekenen dat m'n ouders 5 kinderen af gaan. Die ze nu ook al zien. Maakt dan weinig verschil of ze 5 dagen achtereen iedereen zien of 1 dag alles tegelijk eigenlijk... We gaan kijken of buiten een optie is. Ik hoop het. En ja, anders zou ik me met de kerstdagen waarschijnlijk meer eenzaam voelen dan de dagen tot nu toe.

het is best lastig om een groot gezin bij elkaar te krijgen met werk, school, hobby's etc etc. Kerst is een uniek moment om allemaal even bij elkaar te zijn. Zeker na een eenzaam jaar keek ik er extra naar uit.

Desnoods gaan we een strand wandeling maken met z'n allen ofzo. We gaan het zien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:30

@idinn:Maximaal aantal klanten in de winkel, uitdelen van mondkapjes en klanten handen laten desinfecteren.
En bij de ap staan ze boven aan de trap mandjes schoon te maken en in de gaten houden hoeveel mensen er de winkel in gaan.
Ze hebben wel een warmtelamp maar dat helpt niet veel

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:34

Tancreda4 schreef:
Niet met z'n allen bij elkaar zou betekenen dat m'n ouders 5 kinderen af gaan. Die ze nu ook al zien. Maakt dan weinig verschil of ze 5 dagen achtereen iedereen zien of 1 dag alles tegelijk eigenlijk... We gaan kijken of buiten een optie is. Ik hoop het. En ja, anders zou ik me met de kerstdagen waarschijnlijk meer eenzaam voelen dan de dagen tot nu toe.

het is best lastig om een groot gezin bij elkaar te krijgen met werk, school, hobby's etc etc. Kerst is een uniek moment om allemaal even bij elkaar te zijn. Zeker na een eenzaam jaar keek ik er extra naar uit.

Desnoods gaan we een strand wandeling maken met z'n allen ofzo. We gaan het zien.

Het mag niet, dat is toch een goede reden om niet met z'n allen af te spreken. En het is wel zeker een groter risico. Want stel (hypothetisch he dit) jij draagt onbewust corona maar je besmet wel je moeder maar die besmet niet je 4 zussen. Dan heb jij maar 1 iemand besmet. Stel jij besmet je moeder en je 4 zussen en die weten het niet en gaan ook nog eens allemaal naar hun schoonfamilie + naar hun werk/vrienden etc. Nou dan heb je er al iets meer besmet dan wanneer jij je netjes aan de regels houdt.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:40

Tancreda4 schreef:

Jawel, er is een groot verschil: als jullie allemaal bij elkaar in 1 huis zitten, dan is de 1,5 meter afstand een probleem, of woon je in een villa?

Ik wil heel graag kerst 2021 met mijn familieleden vieren die een zwakke weerstand hebben, dus dan wordt die van 2020 maar een beetje saai.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:43

pien_2010 schreef:
Ik vier heel bewust dit feest als herinnering aan de geboorte van het babietje Jezus met het hele verhaal in gedachte erbij.

Prima Pien doch ook dat is een geheel verzonnen marketingverhaal; in de tweede eeuw voor de verkoop van een nieuwe godsdienst.

Kerstboom idem. Is een door eerst de romeinen en daarna de katholike kerk overgenomen ´heidens´ aspect.

Het zijn állemaal voorbeelden van preceptie = realiteit. Allemaal even goed en het is :)* om die subjectieve belevingen in de context van het objectieve risico van Covid19 te plaatsen.
Een religieuze beleving o.i.d. is een gevoel, een Covid19 infectie potentieel dodelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:46

Ik vind het een bepaalde vorm van arrogantie om anderen te veroordelen dat ze commerciele schapen zijn omdat ze een traditioneel feest vieren.
Wij zijn ook geen kerstvierders, maar dat bekend niet dat ik mijn normen en waarden een ander moet opleggen. Uitgerekend een religieus feest heeft voor veel mensen ook een diepere betekenis dan vreten en geld uitgeven.
Een beetje respect voor elkaars beleving is toch niet veel gevraagd?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:46

Dammie schreef:
Jawel, er is een groot verschil: als jullie allemaal bij elkaar in 1 huis zitten, dan is de 1,5 meter afstand een probleem, of woon je in een villa?

Ventilatie :)*
Zonder ventilate zijn die 1,5 meter en maskertjes irrelevant na zeg een half uurtje.
Ja maar, dan wordt het koud.

Tja.

:)* :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-12-20 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:47

HC ik dacht dat onderhand wel duidelijk is in dit topic hoe precies wij zijn, net als jij bent. Dus jouw laatste zin is onnodig in mijn ogen. :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:49

Huertecilla schreef:
Het zijn állemaal voorbeelden van preceptie = realiteit. Allemaal even goed ....

Voor degenen met lange religieuze tenen even eruit gelicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:52

Huertecilla schreef:
Voor degenen met lange religieuze tenen even eruit gelicht.
Joh, maakt mij wat uit hoe anderen denken over dingen die ik belangrijk vind.
Ik denk immers ook niets over jouw leefstijl of die van een ander. Leven en lekker laten leven.
En jouw stelligheid over zaken die jij vindt is voor mij wel bekend en ik vind dat prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:54

Dammie schreef:

Ik niet, ouders wel, dat scheelt ;) 1.5 kan maar die is niet heilig. Die 3 mensen thuis ook niet. Sommigen hebben 100x visite gehad dit jaar want dat mocht, en er was 1.5 meter. Maar dat zijn de grootste besmetting bronnen want 1.5 werkt niet binnen.
Ventilatie helpt meer zoals HC al zegt.

Dus wellicht wordt het in de tuin omdat binnen niet kan.

Al heb ik er quarantaine voor en na wel voor over. Dat doe ik nu al eigenlijk al sinds maart. Dat scheelt 8-)

We hebben nog even om er over na te denken en het af te wegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:57

Pff, voor je het weet zit je naast vliegschaamte ineens met kerstschaamte, verjaardagsschaamte, eigenlij-alles-wat-gezellig-is-schaamte, dating-schaamte, bejaarden-bezoekschaamte, winkel-schaamte.

Een beetje plek voor individuele priorisatie mogen we elkaar heus wel gunnen. Sommige mensen zitten nota-bene in voorquarantaine zodat alles veilig is en dan kunnen anderen het toch niet laten om ze even te bashen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:59

Tancreda4 schreef:
Desnoods gaan we een strand wandeling maken met z'n allen of zo. We gaan het zien.
precies en dan na afloop buiten lekker gluhwein bij iemand in de tuin met iets lekkers erbij. Is toch enig en dan kan iedereen er weer tegen.

OF, dat doen wij hier, we gooien de grote schuur aan de voorkant open, stoken de gashaard van te voren even goed op, en dan binnen met afstand in die schuur met open deuren, kunnen we zitten, staan, wat eten aan de grote tafel en wat drinken en alles op gepaste afstand van elkaar. Dus misschien heeft iemand een grote schuur thuis.

Eens Sissle, gewoon gezond verstand gebruiken, voorzichtig blijven en als beiden 2 weken (in Frankrijk geldt 1 week) niemand gezien heeft kun je ook dichtbij elkaar zitten. Gewoon gezond verstand gebruiken en risico afwegen en ondertussen lekker door gaan met leven zoveel als dat kan.
Dat is goed voor de moraal en het humeur!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:59

Sizzle schreef:
Pff, voor je het weet zit je naast vliegschaamte ineens met kerstschaamte, verjaardagsschaamte, eigenlij-alles-wat-gezellig-is-schaamte, dating-schaamte, bejaarden-bezoekschaamte, winkel-schaamte.

Een beetje plek voor individuele priorisatie mogen we elkaar heus wel gunnen. Sommige mensen zitten nota-bene in voorquarantaine zodat alles veilig is en dan kunnen anderen het toch niet laten om ze even te bashen.

Ik zit al zometeen een jaar lang thuis te studeren en heb best wat salaris ingeleverd door corona. Dus dan heb ik dat oud en nieuw feestje waar ik voor uitgenodigd ben wel verdiend toch? Is priorisatie toch? Lekker met een groep mensen feesten en zuipen in een kleine ruimte. Want ik ben zo zielig en zit al zo veel alleen thuis. 8)7

Als mensen zo blijven denken dan zit ik straks letterlijk mijn hele fiets studie thuis. Mag ik dan even het achterlijk vinden dat men per se kerst wil vieren met de hele familie. Deel dat gewoon op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:03

Er is natuurlijk geen enkele andere optie dan OF wild zuipen en feesten, OF in isolatie >;)
Lees de post van Pien nog eens misschien. Er is ook zoiets als gepast en met verstand bij elkaar komen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:06

MarlindeRooz schreef:
Ik zit al zometeen een jaar lang thuis te studeren en heb best wat salaris ingeleverd door corona. Dus dan heb ik dat oud en nieuw feestje waar ik voor uitgenodigd ben wel verdiend toch? Is priorisatie toch? Lekker met een groep mensen feesten en zuipen in een kleine ruimte. Want ik ben zo zielig en zit al zo veel alleen thuis. 8)7

Als mensen zo blijven denken dan zit ik straks letterlijk mijn hele fiets studie thuis. Mag ik dan even het achterlijk vinden dat men per se kerst wil vieren met de hele familie. Deel dat gewoon op.

Hier wil ik even op reageren.

Tuurlijk is het goed als je inderdaad ergens in een veilige omgeving wat leuks gaat doen. Lekker met een groep feesten en zuipen in een kleine ruimte is weer het andere uiterste, en daar gaat het ook niet over in dit topic bij die mensen die wel wat willen doen.

Je boosheid begrijp ik want dat is frustratie boosheid omdat jij wel heel precies bent en denkt en dat is zo tot op bepaalde hoogte dat anderen niet niet precies zijn.

ALLEEN, het is niet alleen de ander waardoor dat virus zo tierig weelt. Het heeft ook te maken met het weer, het virus vindt wat koud en vochtig weer heerlijk. Daarom zijn zoveel mensen ook geïnfecteerd, vermoed men meer en meer, in slagerijen. En nu dus in de winter, is dit virus heel erg moeilijk om terug te dammen. Heeft dus ook met de omstandigheden te maken.
In de zomer was alles hier in Frankrijk erg los en er waren amper of geen besmettingen. Nee allicht want er was een hittegolf en het al weken niet meer geregend.
Ik denk bij dit soort boosheid dat dit erg belangrijk is om te realiseren want anders krijg je ene hele nare sfeer waar iedereen elkaar loopt te bashen in de maatschappij. Dat is gewoon niet nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:14

Zelf heb ik ook helemaal niets met kerst. Het overmatig eten, kopen en bij elkaar zitten hoeft voor mij helemaal niet. Het staat me al tegen als ik al dat extra eten in de supermarkt zie liggen. De mensen die ik lief heb zie of hoor ik toch wel, welke dag het ook is. Lekker eten doe ik elke dag. En als ik iemand iets wil geven dan doe ik dat op elke willekeurige dag van het jaar. Vanuit huis zijn wij ook altijd helemaal vrij gelaten om te doen wat we willen met kerst. Kom vooral niet naar je ouders, als je liever wat anders gaat doen.

Maar goed, zo denk ik er over... Voor een ander heeft kerst wel een meerwaarde. Om welke reden dan ook.
En dat snap ik heel goed. Ik hoop alleen dat mensen inzien dat het alsnog gevierd kan worden. Al is het wellicht in een kleinere setting als je had gewild, er zijn nog mogelijkheden.

Ik hoop dat mensen zich wel zo veel mogelijk aan de maatregelen houden. Ik hoor om me heen en lees ook hier op bokt dat er steeds meer mensen toch besmet blijken, soms zelf zonder klachten. Ik denk ook zeker dat we dit nog even vol moeten houden om weer een hele piek te voorkomen. Het wordt echt weer lente en zomer, en dat in combinatie met het vaccineren biedt vast weer meer mogelijkheden. Zelf ben ik voorbereid op een lange winter. Ik wist dat eigenlijk van de zomer al... En natuurlijk baal ik. Maar ik houd me rustig en kijk naar alles wat ik nog wel heb en kan. En dan komen er wel weer betere tijden, waarvan ik, hopelijk met de kwetsbare mensen om me heen weer van kunnen kunnen genieten.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:20

Nou ja er wordt hier en daar gepubliceerd dat men in NL niet achter de voordeur mag controleren (en dat is vaak maar goed ook) dus het gestelde aantal van max 3 bezoekers hoef je je niet aan te houden...ze mogen niet binnen komen kijken en boetes uitdelen, alleen bij overlast..

Dus in principe kan je met kerst zoveel mensen thuis ontvangen als je wil, of het verstandig is, is een tweede..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:22

In Frankrijk en in Nederland heb je ene scheiding van Staat en KErk. Dat is de reden dat ze geen maatregelen kunnen op leggen wat de regels zijn binnen de kerk. Dat vind ik persoonlijk wel een dingetje en vind dat onrustbarend.
Zelfs als ik kerkelijk zou zijn, zou ik dus zeker niet gaan met Kerst of tijdens andere hoogte punten van de religieuze missen. Maar tja, de regels zijn zoals ze zijn. Je kunt het adviseren, maar als mensen hutje mutje gaan zitten dan gaat het niet goed.
Ik heb begrepen dat de moslims daar en tegen wel weer goed bezig zijn met aantallen en afstand houden etc. Chapeau als dit werkelijk zo is voor hen!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:24

Ik snap boosheid best.
Alleen, boosheid heeft geen zin tegen een ziekte. Dat hielp niet tegen de pest, tegen cholera, tegen SARS en niet tegen COVID 19.
Dan heb je de keuze te doen wat het meest verstandig is of niet. En omdat ik geen bal afweet van virussen en dat soort dingen, lijkt het mij het meest verstandigst om te doen wat de overheid en het RIVM zegt.

Dus ik vier kerst in heel kleine kring, ga kijken of we ergens buiten met een warm drankje samen kunnen komen, om een vuurtje heen.
En als ik ingeloot wordt voor de kerkdienst ga ik naar de kerk, en anders volg ik de dienst thuis.

@pien_2010 de meeste kerken houden zich aan de 30 mensen in een dienst, met 1,5 meter afstand en mondkapje. De uitzonderingen waar zoveel gedoe over geweest zijn, zijn de grote kerken met meer dan 1500 plekken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:29

Bij ons ( belgie ) zijn erediensten grotendeels verboden. Bij huwelijken mag 5 man zijn, bij begrafenissen 15 denk ik.
De joden vinden dit niet kunnen ( bij hun trouwerijen bijv moet al 10 man aanwezig zijn om een geldig huwelijk te hebben ) en hebben gelijk gekregen van de Raad van State.
Tegen zondag moet de regering met wat anders op de proppen komen :+

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/08 ... ediensten/
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 09-12-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt