Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:48

Afbeelding
Hey, how is everyone doing? Voor de beginners/newbie transen: it WILL get better, geloof in jezelf en in dat je de beste versie van je eigenste ik kunt zijn. Even een hart onder de riem steken, alle begin is het moeilijkst, hoewel het nou ook weer geen feest is om opeen gegeven moment een ouwe trans te worden... zoals ik, hahahaha, dan krijg je weer met ander gedoe te maken. Oudere FTM transen voelen zich doorgaans langer jonger dan MTF transen. Dat heeft iets met de hormonen te maken, die ook ander gedrag veroorzaken, zoals meer bewegings/sport drang door de wens er slank, gespierd en fit uit te blijven zien, etc. kort door de bocht gezegd. Ik ben een 63 jarige FTM, getransiteerd op mijn 21ste, ik doe al decennia heel veel moeite om er nog iets van te maken, heel veel fitness, beweging, super streng sport dieet om vooral energiek, fit en sterk te blijven, voor je gezondheid is veel sporten met een uitgekiend op spierbouw gericht dieet trouwens ook heel goed, je kunt daardoor ook nog flink "meebouwen"aan je body en voorkomen. Hier wat foto materiaal van vanmorgen van deze 63jarige die zich eerder 36 voelt, hahaha, met één van mijn dobermanns, Stella. Mijn grote verdriet is dat ik geen baardgroei krijg, alleen een enorm hard groeiende snor, ik had zo graag zo'n hippestoppelbakkes gehad, maar ja, het zit niet in mijn DNA kennelijk, ben uberhaupt niet erg gorilla-achtig geworden, hahaha. Doe je niks aan, dan maar keihard sporten en stoere kleding aantrekken, door veel sporten en testosteron ga je je overigen óók heel anders bewegen. Ik zie nu van een mijl afstand aan iemands silhouet en motoriek (manier van bewegen) of het een man of een vrouw is. Een man heeft een ander zwaartepunt, ik hoor het nooit genoemd, wel in de paardenwereld, maar nooit in de transwereld: bij een man ligt dat hóger, bij een vrouw lager, in het bekken. Dat veroorzaakt een andere wijze van voortbewegen en door trainen als FTM krijg je ook een andere upper body motoriek. Just some tips die ik ergens nooit lees, maar uit eigen ervaring.
Afbeelding

Avalanche

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:45

Ik vind jouw snorretje wel super stoer eigenlijk 8-)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:20

Avalanche: Ik vind het zelf een beetje zielig, eigenlijk, hahahaha. Beetje puberaal ook. als ik het niet bijtrim krijg ik binnen 1 week een enorme walrussnor met hele lange haren. Ja daar zit ik echt niet op te wachten. Op een snor. ik hoef geen Magnum gedoe (howel ik de Dobermanns wél heb, hahaha) maar je doet er niets aan. ik heb er de genen niet voor, kennelijk. Ja je kunt naar Turkije net als Roy Donders een baard vanuit je hoofdharen laten implanteren, die had als wel cis man ook nauwelijks baardgroei, dat kan dus ook, maar dat geld heb ik niet en ook geen zin in, ik concentreerr me eigenlijk op mijn leeftijd meer op gezond blijven, fit blijven, mijn lichaam mooi, strak en goed houden, zodat ik nog veel dingen kan doen met mijn dieren en 17 jaar jongere vriend van 46 die nota bene personal fitness trainer is, daarmee ben ik nu bijna 3 jaar, die heb ik op een parkeerterrein bij de Jumbo ontmoet. hij was spuil in zij n auto aan het laden, ik wilde met mijn boodschappen op de fiets weg rijden en toen zagen we elkaar ineens, het was echt en bominslag, meteen. Hij was toen nog getrouwd , is voor mij gescheiden van zijn vrouw in Berlijn (waar hij toen deels woonde). Nou ja ook omdat hij gay was: hij komt uit Zuid Afrika, daar kan en mag dat eigenlijk niet). Hij heeft ook wel een aardig rugzakje. Daarom begrijpen we elkaars rugzakje ook. Ik mag mijn handen dicht knijpen dat ik zo'n mooie vriend nog heb weten te krijgen. nou ben ik zelf ook op mijn 63ste de afzichtelijkste niet, daar ga ik niet flauw over doen, maar ik doe er ook enorm veel voor, eigenlijk heel mijn leven al, om er nog een beetje uit te blijven zien.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-04-23 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:21

Avalanche schreef:
Ik vind jouw snorretje wel super stoer eigenlijk 8-)

Precies. En ach als ik zelf in de spiegel kijk heb ik ook nog wel wat te wensen, terwijl ik toch redelijk gelukt ben := _O- . Dus een kleinigheidje houd je altijd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:26

Hahaha ik zou ook best graag een baard willen, maar eerst maar eens HRT :D maar de snor staat je goed, en ik vind het heel mannelijk ook.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:34

En dan zit je aan de HRT, lang genoeg om een beetje een fatsoenlijke baard te kweken, is die blond met rossig waardoor die nog steeds onzichtbaar is |(
Ik heb een héul zwaar leven

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:47

Afbeelding

Twee jaar geleden, was ik dus ruim 61 jaar, en had ik nog een lange paardenstaart. die had ik al 40 jaar...,die heb ik vorig jaar maar eens afgeknipt. Je kunt zien dat je nog stééds door blijft veranderen, ook al zit je decennia aan de testosteron, dat proces stopt niet, je moet je steeds opniouew verhoiuden met wat er nu weer met jezelf aan de hand is... het is een eenzame weg, trans zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:17

vikawiek schreef:
En dan zit je aan de HRT, lang genoeg om een beetje een fatsoenlijke baard te kweken, is die blond met rossig waardoor die nog steeds onzichtbaar is |(

:(:) oh dat zuigt :(:)

@terpentijn: en toch ben ik blij dat ik jullie heb. Ik heb door dit topic de stap naar de huisarts durven zetten en ben jullie zo dankbaar <3

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:33

vikawiek schreef:

Tijd voor zeeeeeer voorzichtig aangebrachte haarverf. :+

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 20:48

Ik beken dat ik mijn snor ook wel eens heb geverfd. _O- _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:51

Hahahaha wat je gelijk hebt. Hoe ver ben jij nu in je transitie?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 21:19

Op zich op een punt dat ik het wel 'goed' vind. Ik ben nu vooral bezig met sporten en op die manier me bezig te houden met de maakbaarheid van wie je bent. Ik ben nog een echte noob met work outs en dergelijke, maar de echtgenoot van één van mijn beste vriendinnetjes is een beetje gepromoveerd tot mijn personal trainer en hij houdt me bezig. *\o/* Het enige wat ik nog graag zou willen is meer lichaamshaar in het algemeen, maar ik merk wel dat het nog steeds rustig door ontwikkeld en dat vind ik prima. Bij mij is de 'haast' er af en ik geniet gewoon van het alledaagse zijn. :j

Speciaal voor jullie even een foto opgezocht van rond de tijd van het topic openen en recent. Beide met petje in de badkamer. :+ Lichamelijk wel wat veranderingen, maar er is vooral psychologisch héél veel anders geworden en dat zie je imho ook. :o
Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:55

Maar ook best een heel groot verschil tussen beide foto's, Hiraeth +:)+

@Terpentijn: Vindt je het wel jammer dat je zo weinig baardgroei hebt? Of denk je eerder: Lekker makkelijk, dan hoef ik niet zoveel te scheren <<)

Toen ik nog niet aan de testosteron zat, maar wel in mijn cosplayrol ging, had ik eerst zo'n nepsnor. Later ben ik er 1 gaan schminken en heb 1 keer met nepbaardhaar een snor geknipt en geplakt. Dit was niet echt een succes := De snor begint nu heel minimaal zichtbaar te worden. Heb al wel donzig haar en het afgelopen jaar heb ik daarom de snor met mascara gemarkeerd :))

Plaksnor (foto uit 2021):
Afbeelding

Nepbaardhaar snor (foto uit 2020) :
Afbeelding

Schminksnor (foto uit 2021):
Afbeelding

Mascarasnor (foto uit 2022):
Afbeelding

Dus het zit wel snor :))

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 05:29

Jeetje je uitstraling is zo anders Gilles!!! Onwijs, die tweede foto ben je ook zoveel meer content.

Ik heb even tranen want jaloers. Op de goede manier he. Thanks heren <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:23

Jullie zien er allemaal goed uit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:30

Ik zie hier allemaal mooie mensen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:27

Gilles: wow! je ziet er knap uit!!!! Je hebt ook echt al een brede hals/nek (dat is ook een van de dingen die verandert oiv testosteron, namelijk, zo'n iel nekje wordt zo breed als je kakement , dat maakt in je uiterlijk een groot (vermannelijkend) verschil. Als je je bovenschouders en trapezius spieren gaat (gewichts)trainen wordt je nek nog breder en ogenschijnlijk korter. Als je traint: neem dan extra whey proteins en creatinepoeder voor je spieropbouw, dat is onschuldig maar werkt echt bij je trainen. Ik ben van mezelf heel tenger gebouwd, had echt zo'n irritant balleetdanseres nek... lang, dun. Zo'n zwanenhals. Ik droeg altijd coltruien om die te verhullen. het heeft een aantal jaren geduurd voordat ik een mannelijke nek kreeg. Als je adamsappel dan ook nog wat groeit kun je weer leuke breedte-accentuerende shirts aan: Rugby shirts, van die franse dwarsstreepshirtjes, jeans short met uitgebleekte stukken op de schouderpartij en borstpartij, je krijgt al vorderende in je transitie ook een heel andere kleding benadering. ik liep a;ltijd in wijde zwarte vodden van de tweedehandswinkel, meestal drie shirts of truien over elkaar zodat je mijn taille/heupen niet zag, wijde zwarte flodder jeans zodat je mijn dijen niet zag... ja, zo is het leven van een transman.... maar dit is een fase, die we allemaal doormaken, dit gaat over! Wat een revelatie toen ik me eindelijk zo lekker in mijn lijf begon te voelen dat ik zelfs naar wat hippe streetsyle clothes begon te kijken. Nu op mijn 63ste kleed ik me hipper en zie ik er leuker uit qua body/silhouet dan toen ik 20 was. Voor alle jongen transen: julllie staan aan het begin van een journey die ik al ben gegaan.... onderweg kom je van alles tegen.. vooral jezelf, maar je WORDT ook meer jezelf, dat blijkt álles waard!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de onderste foto zie je wat training voor je upper body kan doen. ik draag hier alleen een irritant foute trui die aan de onderkant opbolt als ik zit, dus lijkt het dan weer of je dikke heupen hebt (zucht). Momenteel train ik keihard voor mooie bollende borstspieren (de ironie!), zodat ik zometeen in de zomer een gebruind (of gesunsprayed) male decollete in een openstaand hemd kan laten zien... zo'n sexy gleuf in zo'n openstaand jeans hemd...Ja zo ijdel is de ouwe 63 jarige trans echt nog wel.... zeker met een 17 jaar jongere vriend die fitness trainer is. En die mij mega inspireert! Kost het moeite? HOU OP SCHEI UIT, zéér zeker ja, en wel zeker als je op leeftijd begint te raken, maar he'we zijn toch gewend aan dat strijden om er uit te zien zoals je wil.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:10

Ik geniet van jouw berichten. En je foto's <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:05

Avalanche: ik hoop jullie jongere transpeople te kunnen bijstaan met onvermoede tips, tricks en hacks die ik als oudere FTM al allemaal uit eigen ervaring door trial and error heb ontdekt. Ik weet waar je tegenaan kan en gaat lopen, en wat je onzekerheden zijn. En de struikelblokken, want ik ben er zelf categorisch over gestruikeld. Ik heb er zelf indertijd onnodig hard voor moeten vechten en er was ook nauwelijks publiciteit over. Het arsenaal aan handigheden, truukjes en oplossingen komt met de jaren, ook wil ik benadrukken: het is niet allemaal een ontzettend drama. Je gaat ook euforisch leuke dingen met jezelf doormaken. Zoals als je langzaam aan "in jezelf begint te zakken", naarmate je testosteron therapie verder aanslaat. Dat duurt vele jaren, en het BLIJFT je veranderen, het is nooit zo dat je öoot trans was en nu niet meer"nee, je blijft er je hele leven mee bezig, want je wordt ouder en net als bij iedere man of vrouw verandert je lijf met je jaren. Daar ben je dan niet anders in. maar word je ouder als man of als vrouw, dat is een medisch aandachtspunt, Een ding dat ik dus wel wil aanstippen is: laat je indien een aandoening niet behandelen als het een of het ander, VERMELD dat je trans bent, want het is echt nog steeds zo dat een biologisch mannenlichaam en een biologisch vrouwenlichaam ANDERS op medicamenten reageert, en laat me iedereen wat dat betreft uit de droom helpen: JE WORDT GEEN MAN. Je uitgangspunt is fysiek anders. Helaas, maar zeer belangrijk. Zodra je stop met je testosteron gaat je geboortelijf het spoeltje weer - en sneller dan je denkt - terugdraaien, naar de geboorteversie. Maar ook als je al zo lang testosteron neemt zoals ik dan is dat een aandachtspunt: ik ben natuurlijk wat ouder, maar je cellen blijven ook dan hetzelfde (helaas) als die waar je ,mee geboren bent. ze worden continu een leven lang bestookt met testosteron, dus reageren ook onder die invloed anders, maar wórden niet anders. Ik wens iedere trans een gelukkig en vooral gezond leven, dus ook dit vind ik een belangrijk en erg onderbelicht aandachtspunt.
Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:13

Goede post terpentijn. Een hele tijd geleden merkte je op dat het transgender zijn meer en meer voorkomt. Je vroeg je af hoe dat komt. Ben je daar inmiddels achter of heb je daar ideeën over?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:51

Thanks terpentijn <3

Pien: ik denk vooral omdat we er nu de woorden voor hebben. Ik heb altijd geweten dat er íets was, maar nu er veel meer openheid over trans issues is heb ik er eindelijk de woorden voor en snap ik waarom ik ben zoals ik ben.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 20:38

Terpentijn, als ik straks weer in Drenthe woon om mijn studie in Nederland af te ronden, moeten we een keer een bakje koffie doen oid. :D /mezelfuitnodigenmuch _O-

Gelimiteerde uitgave, want ik ben van plan om na m'n bachelor in Amsterdam zo snel mogelijk [80s scifi geluidje] te gaan richting Denemarken voor het opbouwen van een leventje. :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:49

Kunnen we daar een transes meeting van maken dan :D lijkt me echt super cool 8-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:55

Alleen als belangstellende niet-transen die in dit topic posten ook welkom zijn. Zoals een paar oude "tantes".

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 20:57

Ooh, dat zou wel gezellig zijn! *\o/* En dan moet tante Pien maar even inbellen. _O- Een meeting stond al eerder op de ideeënlijst, maar toen kwam corona. :') Maar aangezien ik hopelijk september 2024 ga beginnen aan een master in Kopenhagen, heb ik nu iets meer een 'deadline' voor een meeting in Nederland. :D