2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:15

1200 kcal je onderhoudsniveau? Lijkt me sterk. Hoe zwaar en hoe lang ben je dan? En hoe oud? En wat doe je aan beweging in een week?

mysa
correspondent/vertaler

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:25

Ben 1.58 (misschien al gekrompen ;)) woog altijd rond 46/47 kg. Nu 52.vorig jaar opeens 57.Ben 56.Doe niet aan sport maar loop veel met honden en mest uit. En heb grote tuin. Stappenteller zegt gem. 14.000 stappen per dag. Ik eet weinig, mijn hele leven al. Dus snap niet waar doe 57kg opeens vandaan kwam.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:33

Het ligt zeker aan je lengte. En je gewicht, en je leeftijd. En je vetpercentage ook nog eventueel. Overigens moet je uitgaan van je oude lengte, ook als je gekrompen bent.
In jou geval (kort, licht en sorry :+ ouder) zakt je ruststofwisseling flink en heb je dus een stuk minder nodig. Vandaar ook mijn opmerking om je BMR als grens te nemen en verder naar de weegschaal te kijken.

In jou geval kan die anders liggen. Ik ben een beetje uit gegaan van de gemiddelde bokker in dit topic (rond de 25-30, 1.70, 75kg, sportend) voor de getallen, maar daarom ook zeker: kijk naar je BMR.
Als je klein, smal en wat ouder bent hoort ook je eetlust mee te dalen en zou je voor die 1200 700kunnen lezen :D
Sorry, nadeel van praten over "de gemiddelde mens".

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:35

Ok, zevenhonderd klink wel erg weinig. Ik zal dat bmr eens uitrekenen.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:52

Heb de documentaire gezien, maar ik geloof niet dat hij echt zo lang helemaal NIETS heeft gegeten....
Dat kan niet goed zijn voor je.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:32

Ik weet niet hoe oud je bent, maar met 50 jaar, 52kg en 1.58 lengte, zit je op een bmr van 1200. Je bent erg actief zeg je, dan zou je met 1200kcal af moeten vallen. Anders klopt er iets niet aan de berekening van jouw kcal die je per dag eet. Of er is iets anders met je gezondheid aan de hand.

Ik geloof wel dat hij alleen water drinkt in de docu en niets eet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:00

kunamosity schreef:
Heb de documentaire gezien, maar ik geloof niet dat hij echt zo lang helemaal NIETS heeft gegeten....
Dat kan niet goed zijn voor je.

(Gezonde) mensen kunnen 3 weken zonder eten als ik me niet vergis (regel van 3) dus dat is 21 dagen. Dat is gemiddeld. Als die man wat meer vetreserves had kan dat dus langer zijn. Ik kwam een artikel tegen van een man met zeer ernstig overgewicht die (onder zeer streng medisch toezicht en de daarbij behorende supplementen) een jaar niets gegeten heeft. Maar heb geen factcheck gedaan moet ik zeggen :p

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:11

Even wat anders...Wie heeft er ideeën voor lekker (gezond) (rogge)brood/cracker beleg?
Ik eet nu vaak:
- kaas
- geitenkaas (smeerbaar)
- zalm

Ik hou niet van vleeswaren (vooral kipfilet etc.)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:14

20+ smeerkaas evt met smaakje.
Filet american, hummus...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:16

Huttenkäse met tomaat en rucola
Of met pesto (met mate ofc)

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:18

ClaudiaHS schreef:
20+ smeerkaas evt met smaakje.
Filet american, hummus...

Oja, Filet american vind ik wel lekker :)
Hummus daarentegen -O-

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:24

Net pizza gehad met rode-bieten-bodem! De best pizza ever.. nomnomnommmmm

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:55

Pindakaas

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:04

Bedankt allemaal voor de tips!! Super fijn :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:13

eitje of hummus

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:36

Ei op je cracker is ook heel lekker idd.
Ik doe dan vaak met een heeel inimini beetje yoghurt-mayo en curry voor de smaak.
Of met rookvlees :9

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:54

Gekookt eitje inderdaad, of Huttekase met komkommer en wat kruiden

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:18

IMANDRA schreef:
onpaard schreef:
Een tijdje terug zag ik een documentaire over een onderzoek met muizen. Muis A kreeg net genoeg eten om in leven te blijven en muis B kreeg ruim te eten. Toen de muizen oud werden was muis A super fit, zag er jong uit en was gezond en muis B oud, stram en traag. Conclusie was dat als je lichaam niet groeit het gaat herstellen.

Ik vond het wel interessant en een goede reden om me niet vol te proppen.

Maar 'net genoeg eten om in leven te blijven' kan je natuurlijk ook op meerdere manieren opvatten.
Het kan zijn dat de muizen in proef A op hun BMR te eten kregen (en dus werden ondervoed) en op die manier 'net in leven bleven', of dat ze op hun onderhoud te eten kregen (en dus niet meer aten dan ze verbrandden, en dus, in het menselijke opzicht, 'gezond aten'). Bij dat tweede lijkt me het logisch dat muis A beter is dan muis B, want overgewicht heeft idd ook gevolgen. Ben wel benieuwd: heb je een naam of link?

Geen idee waar de documentaire werd uitgezonden maar ik kan wel een stukje vinden waar het onderzoek ook in naar voren komt.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 151306.htm

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:30

Avocado op een cracker ook lekker. En voor een goed vullende maaltijd/calorie bom: avocado en ei (En kipfilet) op een cracker

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:57

onpaard schreef:
IMANDRA schreef:

Maar 'net genoeg eten om in leven te blijven' kan je natuurlijk ook op meerdere manieren opvatten.
Het kan zijn dat de muizen in proef A op hun BMR te eten kregen (en dus werden ondervoed) en op die manier 'net in leven bleven', of dat ze op hun onderhoud te eten kregen (en dus niet meer aten dan ze verbrandden, en dus, in het menselijke opzicht, 'gezond aten'). Bij dat tweede lijkt me het logisch dat muis A beter is dan muis B, want overgewicht heeft idd ook gevolgen. Ben wel benieuwd: heb je een naam of link?

Geen idee waar de documentaire werd uitgezonden maar ik kan wel een stukje vinden waar het onderzoek ook in naar voren komt.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 151306.htm

Dit zijn wel een belangrijke quotes uit het artikel:
“though still receiving all the necessary nutrients for survival.”
“Calorie restriction has not been tested in humans as an anti-aging strategy, and the essential message is understanding the importance of taking care of our bodies.”

Hmm, ik ben niet bekend met de medische termen uit het echte paper, dus het is me nog onduidelijk of het werkelijk een negatieve energiebalans is of simpelweg onderhoud.

“All mice were fed an AL diet for 1 week with 3– 4 mice per cage. AL consump- tion amounts were monitored during the first week. After 1 week, mice were separated and assigned to DR (n 20) or AL (n 19) fed diet on Harlan 8604 chow. The DR cohort then received a metered 65% daily ration for the rest of the study. The low calorie diet used in this study restricted every component of the diet equally, which classically is termed DR.”

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:10

Kom net bij de diëtiste vandaan en rekening houdend met mijn allergieën, intoleranties en hormoonschommelingen voor de komende 4 weken het volgende dieet gekregen:

Ontbijt:
Lactosevrije yoghurt met muesli, fruit (ik mag een paar soorten) en beetje rauwe honing

Tussendoor:
fruit, rijstwafel, cracker of rolletjes vleeswaren

Lunch:
3 speltboterhammen of 4 crackers (van die volkoren wasa crackers) met beleg. Bijvoorbeeld philadelphia met plakjes kip. Of boter met jam zonder suiker.
Kan ook verse soep bij en/of stuk komkommer etc.

Tussendoor:
fruit, rijstwafel, cracker of rolletjes vleeswaren

Avondeten:
1/4 deel van het bord met aardappel/zilverliesrijst/volkorenpasta en vlees en veel groente.
Mag gewoon normaal avondeten maar moet beetje letten op de verdeling koolhydraten/groente.

's avonds:
Kop thee met stukje pure chocola.

Verder: Veeel water drinken. Dopper vullen en 3x een moment met mezelf afspreken wanneer die leeg moet zijn.
En ik mag 1x per week een maaltijd naar keuze (pizzaaaaaa *\%/* ) en 2x per week een snack. Bijvoorbeeld bak chips of een flink stuk chocola.

Klinkt voor mij wel alsof dit te doen is.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:46

Majabeestje fijn dat je houvast hebt!

Ik heb een naaare dag vandaag, gehaast begonnen en weinig bij me. Ontbeten met 2 volkoren boterhammen met kipfilet en in mn pauze hangop met bosbessenspul gehad, maar dat was mierzoet.. Heb nu barstende koppijn :( Nu zo naar huis en op t station even een broodje filet americain ofzo halen.

Iemand een idee voor een avondmaaltijd? Liefst iets met veel eiwitten en groenten, heb alle tijd om te koken vandaag. Brand los!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:59

Mooi schema, Mayke! Ik denk dat dat voor veel mensen een prima basis is.

Waardeloze dag hier. Heb de halve nacht wakker gelegen door hoestbuien en ben moe en emotioneel. Gelukkig ben ik zo vrij en kan ik even met paardlief het bos in. Hopelijk helpt dat.

Geeeen idee voor een avondmaaltijd. Mijn hersenen doen het niet vandaag.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:00

Nee ook geen idee, ik ben zelf behoorlijjk saai in mijn avond maaltijden als ik wil afvallen, meestal 200-300 gram groente met 100gr vleesvervanger.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:01

Sperziebonen met zilvervliesrijst en plantaardige kipstuckjes is hier wel een favoriet maaltje <3 Kipstuckjes marineer ik dan met een halve eetlepel ketjap en een halve eetlepel sambal.