ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:31

Peppertree

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:36

Zag hem al staan ja. Geen ervaring. Zou je geen verklaring van een psychiater kunnen regelen die bevestigd dat de ADHD geen belemmering (meer) is voor het werk dat hij doet?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:08

Nee dat heeft geen zin helaas. Zij zijn er van overtuigd dat een adhder meer kans heeft op een burnout of andere psychische ziekte, dus verzekeren ze hem gewoon niet

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:11

Tjee dat is ook een reden om geen etiketje te willen!
Maar ergens hebben ze een punt, hoeveel mensen komen er niet door een burn out oid achter dat ze eigenlijk adhd hebben?
Maar.. als je al weet dat je adhd hebt, kan je je leven daarop aanpassen. Dus in dat geval zou het etiketje juist ervoor zorgen dat je minder kans hebt op uitval in je werk. En zou je dus wel te verzekeren moeten zijn.
Kromme wereld.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:43

Hier een stipje, ik zit in het onderzoekscircuit om dit moment en er gaat een wereld voor me open nu ik hier een paar pagina's heb gelezen!

een hele herkenbare wereld vooral, haha! (en ook afgestudeerd als juf :+ )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:27

mmm, theorietje over docenten met adhd ;)
moeite met volgen en braaf doen wat je gevraagd/verteld word , dus dan maar zelf degene worden die verteld hoe jet moet
ik begin als het goed is in september met een docenten opleiding ;+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:49

Bzoem schreef:
Tjee dat is ook een reden om geen etiketje te willen!
Maar ergens hebben ze een punt, hoeveel mensen komen er niet door een burn out oid achter dat ze eigenlijk adhd hebben?
Maar.. als je al weet dat je adhd hebt, kan je je leven daarop aanpassen. Dus in dat geval zou het etiketje juist ervoor zorgen dat je minder kans hebt op uitval in je werk. En zou je dus wel te verzekeren moeten zijn.
Kromme wereld.

inderdaad een goede reden om geen stempeltje te willen. het kromme is dat hij helemaal geen last heeft van zijn adhd, geen medicatie gebruikt en helemaal geen dokters verleden heeft op die adhd behandeling in zijn jeugd na... hij baalt zelf ook echt ongelooflijk van de stempel die hij op papier heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:50

JA dat denk ik ook ja. Net als dat de beste docenten vaak de meest vreselijke leerling waren, omdat ze nogal de neiging hebben om beter te zijn dan hun eigen docenten....?

Denk dat je vreselijke leerling (no pun intended :') ) makkelijk kunt vervangen door ADHD'ers O:)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:57

Zo he. Nadat ik door iemand getipt was van "Heb je niet toevallig ADD?" en ik dit topic ging lezen (o.a.) omdat ik geen flauw idee had wat het was.... vind ik me hier een feest van herkenning :oo wauw. Heb de eerste 70 pagina's gelezen, toen toch maar afgehaakt omdat ik uit het laatste deel niet veel meer haalde, ging alleen maar over medicijnen die ik nooit gehad heb.

Dit topic was wel reden genoeg voor mij om een afspraak te maken bij de huisarts zodat ik mezelf kan laten testen. Heel erg dank daarvoor! :D

Ikzelf besef me nu pas dat ik al die symptomen mijn leven lang al heb gehad, maar nooit door heb gehad dat het niet normaal was. Pas de laatste tijd heb ik er echt zo veel last van gekregen dat ik het gevoel had dat er iets moest gaan gebeuren, dat ik het anders niet meer trok. Ik heb een ontzettend slecht concentratievermogen, dat op zijn slechtst is wanneer het om dingen gaat die me niet zo interesseren, maar zo nu en dan kan ik ergens wel hypergefocust door raken en dan ook totaal van de wereld zijn als het ware, totaal onaanspreekbaar omdat ik ergens helemaal in zit.

Dat slechte concentratievermogen gaat heel erg samen met uitstelgedrag (had ik laatst nog een topic over geopend op LZP). Afspraak met mijn ouders dat de vaatwasser om 11 uur uitgeruimd is. Gebeurt nooit meer dan 5 minuten voor 11. Schoolopdrachten worden vlak voor de deadline afgeraffeld... en daar gaat het fout. Ik heb altijd kunnen maskeren dat ik dat deed omdat ik gewoon puur op intelligentie een heel eind kwam, ik kwam er gewoon mee weg om niet goed te leren omdat ik alsnog wel hoge cijfers haalde... maar nu met mijn onderzoeksmaster aan de universiteit is het ineens wel heel moeilijk om alles op tijd en goed af te hebben. Mijn cijfers lijden er echt onder. Dit waren de triggers voor mij om uit te zoeken wat er aan de hand was, want dit zit me gewoon in de weg.

Zojuist kwam mijn moeder boven. Die had ik het verteld van de huisarts, en die reageerde in het begin heel verbaasd en met wat onbegrip, dus die had ik de link naar dit topic toegestuurd. Na een half uurtje kwam ze boven en zei ze dat ze nu snapte waarom ik die afspraak had gemaakt, want dat ze wel heel erg veel hiervan in mij terug zag. Dat is voor mij ook weer een bevestiging dat ik dit niet zomaar in mijn hoofd haal.

Ik hoop dat ik hiermee in elk geval wat duidelijkheid voor mezelf krijg. Ik heb jarenlang gedacht dat ik gewoon een luie uitsteller was, ongemotiveerd en een vreselijke sloddervos die nooit iets achter haar kont op kon ruimen en alles kwijtraakte. Nu blijkt eindelijk dat dat soort dingen misschien ook gewoon een oorzaak kunnen hebben, en ik hoop dat dit inzicht me helpt om ook de nodige stappen te zetten er iets aan te doen. Er vallen heel veel puzzelstukjes op zijn plaats in elk geval.

Fijn, dit topic.
Sorry voor de wall-of-text. :')

P.S. Ook ik wil eigenlijk docent worden :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:25

hele vage dubbelpost actie :?
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 31-01-13 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:27

Menino schreef:
JA dat denk ik ook ja. Net als dat de beste docenten vaak de meest vreselijke leerling waren, omdat ze nogal de neiging hebben om beter te zijn dan hun eigen docenten....?

Denk dat je vreselijke leerling (no pun intended :') ) makkelijk kunt vervangen door ADHD'ers O:)

ik was een vreselijk irritante leerling := op de basisschool was ik overal behalve daar waar ik zijn moest :+
en daarna was ik dat irritante geval wat het nergens mee eens was , als er iemand op zijn moeter kreeg en het was niet terecht dan kon ik mijn klep ook niet houden en ga zo maar door
nu ga ik zelf maar les geven

Aleeneh, jouw post ga ik zo even overnieuw lezen , moet even een rondje om met wafs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:35

Ja, ik was ook verschrikkelijk met hoofdletter V .... Mijn chaotischheid werd echt niet gewaardeerd en mijn te-laat-kom gedrag was desastreus |( (En ik deed echt mijn best wel! ) Men, wat een hel. Ben er uiteindelijk ook afgekickt, omdat ik slechte cijfers haalde enzo.
Dus dat was wel een flinke wake-up-call :+ Traumatische periode was dat :+

Aleeneh, welcome! Goed dat je je laat testen, en niet blijft hangen in je vermoedens! Je verhaal klinkt herkenbaar. Het rotte is ook gewoon dat als je goede cijfers blijft halen, terwijl je aanpak nog niet echt je van het is... Jezelf vanzelf alsnog een keer tegen komt, en het ook niet 'goed' leert doen... Succes met het traject dat je nu in gaat iig :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:03

Ok, vandaag weer een momentje dat ik even aan het topic moest denken: ben bij een klant, moet een medewerkster spreken, geef een hand, zeg "ik weet niet of wij elkaar al eerder gezien hebben?" Zegt ze "ja hoor, alle keren!" (ik was daar een keer of 4 geweest en zij zit aan de balie...") Ik wist het echt niet meer, zo erg! Mail ik later mijn contactpersoon voor mevrouw x haar achternaam, krijg ik een mail terug: ze heet niet X maar Y... Het werd dus nog erger!!!

Waar is dat gat in de grond als je 't nodig hebt...

(of moet ik dan toch in het "herken jij de tekenen van dementie"-topic? -O- )

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:47

Menino schreef:
Aleeneh, welcome! Goed dat je je laat testen, en niet blijft hangen in je vermoedens! Je verhaal klinkt herkenbaar. Het rotte is ook gewoon dat als je goede cijfers blijft halen, terwijl je aanpak nog niet echt je van het is... Jezelf vanzelf alsnog een keer tegen komt, en het ook niet 'goed' leert doen... Succes met het traject dat je nu in gaat iig :j

Ja ik was eigenlijk wel trots op mezelf dat ik meteen een afspraak had gemaakt :o ik ben ook een uitsteller op dat gebied normaal gesproken. Maar het zit me echt tot hier en dat motiveert blijkbaar toch!

Ja, ik ben me er altijd al van bewust geweest dat mijn aanpak niet goed is, maar ik ben gewoon niet bij machte om dat zelf te veranderen lijkt het. Ik moest deze periode een essay schrijven - nou, ik denk dat ik in de kerstvakantie al van plan was om te beginnen. Eens lekker vooruit werken, riep ik gemotiveerd! Dan hoef ik aan het einde van de periode eens niet zo te stressen. Uiteindelijke uitkomst; ik heb uitstel gekregen voor m'n essay omdat ik het op de deadline nog niet eens af had, en heb de afgelopen dagen lopen STRESSEN omdat ik ineens tijd te kort kwam. Waar die tijd is gebleven? :o? Ik vraag het me nog steeds af.

Dankjewel in elk geval!

@WowAmigo: Haha, ach, ik onthou dat soort dingen ook echt niet hoor, dus dat is wel herkenbaar. Namen joh.... vreselijk.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:02

Op 1 van m'n scholen haalde ik de namen van al m'n leraren en de recherche door elkaar, lastig hoor als je iemand wilt spreken die daar niet werkt haha.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:08

ik ben ook echt een gigantische ramp met namen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:17

bwahahaha, wowamigo, mag ik daar even om lachen *leedvermaak* . Achja, namen vergeet ik echt nooit (ik ben altijd een gigantische weetjesnerd die altijd alles al roept, voordat iemand ook nog maar ergens over nagedacht heeft... Levert ook nogal eens awkward momenten op :+ ).

Maargoed, het schiet inderdaad niet op als je alles door elkaar haalt, :P .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:21

ik onthoud alleen de namen die me echt interesseren :') als ik echt met interesse naar de naam vraag, dan blijft die wel bij

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 02:34

Voor mij staat er vandaag een hoop bladiebla in het topic, zit op mn mobiel en dat leest niet lekker en het is te druk in mn koppie dus die lange lappen tekst lees ik morgen wel :P.

Welkom Aleeneh :)

Ik ben ook geen ster in namen (gezichten ook niet zo geloof ik). Maar vertel mij je verjaardag en ik onthoud hem! Althans, het lijkt slechter te worden, vroeger bleef het net iets makkelijker hangen. Ik word oud.

Heb lekker een weekje vrij. 2 dagen ziek geweest, hpppa, week nu bijna om... :( wil wel altijd vakantie haha.

Hierboven een reclame van Hollands Welvaren... Is dat een voorteken? Ga ik rijk worden?

Edit: typo aangepast. Moviel is een beetje een raar woord...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 07:43

Aleeneh welkom hier en succes met een eventuele diagnose !
Ik haak later wel op de rest in.. Heb een beetje een rotdag ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 07:57

WowAmigo, das geen dementie maar Alzheimer light :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:21

Amaryllis schreef:
WowAmigo, das geen dementie maar Alzheimer light :D

Oh ja, vergeten :+

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:39

Welkom nieuwerds!

(Namen weer vergeten) :+

Als ik me aan iemand voorstel en diegene zegt zijn naam, vergeet ik die ook direct weer. Volgens mij sla ik dan gewoon geen informatie op ofzo. Standaard. Heel erg vervelend.

Waarom heb je een rotdag melaniepk? Hoop voor je dat het snel een topdag voor je wordt iig!

Over dat leraar/leerling zijn. Dan ben ik denk ik de uitzondering. Was altijd een hele lieve leerling. Heel erg verlegen en altijd wel aan het werk. Dat begon te veranderen in de tweede fase (VWO) waar ik ineens heel veel vrijheid kreeg en zelfstandige werktijd. Dat werkte absoluut voor geen meter. Vanaf toen gingen de resultaten bergafwaarts maar gelukkig niet hard genoeg om te zakken voor m'n examen. Ik redde me nog prima met niet leren en af en toe een les volgen. Spijbelde ook veel. Ben er in de vijfde klas voor het eerst uitgestuurd! Dat was me een ervaring :j :j :D

Het nadeel van wel de intelligentie (al vind ik dit wel wat arrogant overkomen) hebben, maar niet de vaardigheden om jezelf te organiseren is dat je je vaak tot op bepaalde hoogte wel red. Er is vaak niet zoveel aan de hand omdat je vaak wel kunt compenseren met andere dingen. Wanneer je eerder vastloopt, wat denk ik sneller gebeurd op een lager opleidingsniveau, kun je ook eerder hulp krijgen bij dit soort problemen. Heb wel eens het idee dat er daar meer bovenop gezeten wordt.

Vind dat soms wel lastig hoor. Bij mijn vaardigheidstraining zaten er ook mensen die compleet anders waren qua denkniveau. Dat maakte dat ze me vaak compleet verkeerd begrepen. Merk dat ik eigenlijk meer herkenning/begrip vind bij de mensen hier. Denk dat de meesten van ons het wel heel goed onder woorden kunnen brengen.

Ook weer zoiets. Ik kan precies zeggen wat er mis gaat, waarom het mis gaat, wat ik er aan zou kunnen doen. Maar ik mis vaak nog de 'schakel' om het om te zetten in daden. Dit lukt trouwens wel steeds vaker, daar ben ik wel heel erg blij mee.

Oja! Sonja, dat boek dat jij aan het lezen bent voor je aanstaande studie... Wil je daar een samenvatting van :D ?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:48

Alleeneh en peppertree, ik herken me heel goed in jullie verhalen.

Ik was ook een redelijk lieve leerling op de basisschool, zo rond de 3e op het vwo ging het mis door iid zelfstandigheid, concentratie problemen werden nu echt een probleem. Ik ben erg bijdehand en had wel eens van die opmerkingen ineens omdat ik met mn gedachten niet bij de les was, maar ben geloof ik ook slechts 2x uit de les gezet :p. Wel ontzettend veel gespijbeld...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 15:06

Ik was daar bovenop idd ook nog een hele brave leerling, en heel snel van begrip :j dus docenten lieten me vaak maar begaan want "ik kon het toch wel". Heel gevaarlijk, en dat was ook het slechtste wat ze kunnen doen voor iemand die al last hiervan heeft, natuurlijk. Dus Peppertree en Martinique, daar herken ik me goed in.