bokkers met hartproblemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:34

Begeef me nog niet zo lang op dit forum en stuitte op dit oude topic. Wil het bij deze dus toch even naar boven halen om eventueel met andere hier ervaringen uit te wisselen. En dan met name van hoe om te gaan met vooral het mentale aspect wat er komt kijken als je te maken hebt met partproblemen.
Zijn hier verder nog mensen met hartproblemen (en eventueel ook een pacemaker) die toch nog intensief sporten?
Waar liepen jullie tegen aan? Kon dit opgelost worden en zo ja hoe?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:34

Hier een pm

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:50

missje schreef:
Hier een pm

Mag ik vragen waarvoor? En sport je ook. Levert dat problemen op? Loop je überhaupt nog tegen problemen op. Hoelang heb je de pacemaker al?
Ik heb de pacemaker sinds augustus 2013 ivm een derde graads av blok en een sick sinus syndroom. In principe kan ik gewoon alles. Maar in de praktijk gaat er toch nog zo nu en dan wat mis. Dan weer vanwege een verkeerde instelling, dan weer vanwege een ritme stoornis. Dat maakt me soms toch wel onzeker

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:59

Ik heb afwijking ad sinusknoop, was altijd moe. Ritme stoornissen heb ik ook nog wel maar kan ermee leven. Betablokkers reageerde ik behoorlijk op dat het meer kwaad deed dan goed.
Ik heb een pm vanaf 2007, sinds dec 2013 mn 2e alweer.
Ik mag en kan alles ermee, ook sporten, al ben ik niet zo sportief :o
mn man loopt 50km hard met zn pm...jaja samen is gezelliger :') .
het enige ongemak wat ik ervan heb is dat ie soms in de weg zit. Als ik op mn zij lig of als ik mn sportbh aanheb.
Wel ben ik snel moe, sneller dan een ander maar 100x beter als dat het vroeger was.

belangrijk is wrl dat ie goed afgesteld staat, dus als je iets niet fijn vind meteen naar de techneut gaan en samen proberen goed te krijgen.
ik heb maar 1 draad dus niet moeilijk in te stellen. Bij mn man is het ingewikkelder maar nu ook goed nadat ie afgelopen zomer een nieuwe heeft gekregen

Greetje63

Re: bokkers met hartproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:39

Ik heb een DDDpm en dus inderdaad een zoektocht naar de juiste instelling. Mijn hartfrquentie wordt gereguleerd op grond van ademhaling. De bewegingssensor staat momenteel uit. En gelukkig kan ik nog intensief sporten. Heb inmiddels met de pacemaker al weer een paar hele marathons gelopen en was nu weer in training voor een aantal ultra's (helaas gooit een blessure nu roet door het eten, dus het is even afwachten wat er op kortere termijn van mijn plannen door kan gaan).
Ben echter ondanks de pacemaker toch nog een aantal keren in de problemen geraakt. Dat maakt me best wel onzeker bij wedstrijden. Durf ook niet meer zo diep te gaan. Steeds bouw ik dat wel weer op het zelfvertrouwen maar steeds opnieuw wordt ik daarin dan weer teruggeworpen.
Met het op mijn linkerzij liggen krijg ik op een gegeven moment ook irritatie. Kan dat maar korte tijd achter elkaar.
Wat toevallig dat je man ook een pm heeft.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:49

Nog zo,n gekke kmvreter dus haha, ik heb het ikvindhetleuk moment nog nooit meegemaakt :')
Mijn man loopt wel met hartslagmeter en houd dat ook goed in de gaten, echt diep gaan doet hij ook niet.

De vorige pm van mij had alleen de bewegingsensor aan, maar jee wat een nare situaties soms dan zeg. Als ik over hobbelpad fietste ofzo dan ging mn pm al invallen.
nu staat alles aan en werkt veel beter.

heb je 1 of 2 leads?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:37

Hier een hartpatiënt met een inwendige defibrillator, en ik sport éééééécht niet. Hoewel, stofzuigen is voor mij sport ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 23:56

2 leads, dat moet ook wel ivm derdegraads av blok. Bewegingssensor heeft bij mij nooit aangestaan. Volgens de technicus was enkel de ademhalings sensor veel betrouwbaar. Ivm het vele sporten die die op de endurance stand gezet. Maar daarbinnen had je weer 12 stappen. Uiteindelijk zijn we op stand 9 gekomen zodat mijn hartslag bij inspanning ongeveer oploopt zoals mijn natuurlijke curve. Alleen wilde men de maximale stand van pacen aanvankelijk niet hoger zetten dan 160. Inmiddels staat die op 170. Mijn eigen maximale hartslag is 180. Als ik geen eigen sinusritme had kon de pacemaker me niet hoger sturen dan 160 terwijl ik toch sneller probeerde te gaan. Dat veroorzaakte dan weer ritmestoornissen doordat er elders in het hart prikkels ontstonden.
Ik loop ook met hartslagmeter maar alleen om alles bij te houden voor eventuele evaluatie. Maar ik loop bewust niet op hartslag omdat de hartslagzones op het moment dat ik niet alleen voor de geleiding maar ook voor het ritme afhankelijk ben van de pacemaker niet gelijk lopen met de zones die ik met mijn eigen ritme heb. Train dus echt op tempo's.
waarom sport je niet dovish. Gewoon niet je ding of liggen daar de hartproblemen aan ten grondslag.
En hoe doen jullie het met paardrijden. Of blijven jullie altijd braaf op je paard zitten. Mountainbiken durf ik bv niet meer vanwege het vele vallen. En behalve dat het gebied van de pacemaker dan wekenlang helemaal beurs is ben ik ook een beetje bang voor daadbreuk. PM en zelfs de draden steken namelijk behoorlijk uit. Maar ja ze plaatsen dat ding ook net op de plek in het lichaam waar geen grammetje beschermend vet zit.
Stofzuigen is voor mij bepaald geen sport maar enkel een noodzakelijk kwaad waar ik zo weinig mogelijk tijd in invessteer.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:52

Ingewikkeld allemaal...ik heb hem voornamelijk voor de lage ha. Die word zonder pm te laag in rust, dat samen met ritmestoornissen maakte me altijd moe.
maar bij hoge ha kan ik het zelf gelukkig.

ik rij gewoon paard en blijf erop :+ . Mocht ik vallen kan ik alleen maar hopen niet erop te vallen. Heb beste voorgevel die m beschermd :D
maar idd hij steekt uit , deze meer als de vorige terwijl ie stuk kleiner is

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:27

Ik heb mijn hartproblemen niet gekregen door sporten hoor, gelukkig.

Ik heb een pompcapaciteit van ongeveer 30%, dat is niet heel hoog. En daardoor heb ik ook geen denderende conditie :) Waar ik vroeger gerust 30km kon skeeleren is nu stofzuigen of poepscheppen sportief gezien wel de max.
Ik rijd niet veel paard meer sinds ze aan huis staan, genoeg andere dingen te doen en heb er geen energie voor over. Maar we zijn nu wel begonnen met menlessen om toch weer iets op te pakken. In 't begin vond ik het ook eng, rijden met een icd. Maar ik heb zo'n bomproof paard dat een keer er naast liggen ook niet direct gevaar op levert buiten. Ben er niet bang voor dat hij er tussen uit piept. Dus af en toe een rustig rondje doen we nog wel.

Vind 't wel gaaf om te lezen dat jullie zo actief zijn met jullie pacemaker. Hartpatiënt zijn betekent niet meteen dat je afgeschreven bent *\o/*

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:15

Dovish ik heb het geluk dat ik juist nog een hele goede pompfunctie heb en een hele grote longinhoud. Conditioneel gezien dus gewoon goed. Maar als ik het tempo van hardlopen opvoer en mijn hartslag loopt niet voldoende op ga ik toch verzuren. Dus dat probeer ik wel beter te krijgen.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar andere ervaringen. De technicus heeft namelijk wel andere mensen met pm die hij begeleid die sporten maar dan allemaal slechts in de lagere hartslagzones en dat is dan dus niet echt intensief sproten.
Missje je vriend loopt die trainingen/wedstrijden van 50km? Loopt die alleen maar lange duurlopen of loopt hij ook korte wedstrijd afstanden en doet hij gerichte intervaltrainingen. want juist bij dat soort wedstrijden en trainingen komt mijn probleem (of eigenlijk de beperking van de pm) naar boven. Bij een marathon komt mijn hartslag in principe maar zo tot de 160 maar bij een halve marathon moet ik toch al zo rond e 165 en in de eindfase richting 170. Bij kortere afstanden nog hoger.
Mijn pm zit helemaal boven mijn borsten dus die vormen geen buffer. De reveal destijds zat met het onderste stukje destijd wel echt in mijn borstweefsel, nou dat heb ik gezeten toen ze hem eruit moesten halen. En nu nog steeds heb ik regelmatig last van dan inwendige litteken. Dus niet waar het wondje is gemaakt om hem erin te stoppen en eruit te halen maar echt waar die aan de onderkant in het borstweefsel heeft gezeten.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:38

Mede door hetzelfde probleem traint en loopt hij dus alleen duurlopen.
Pm zit bij mij ook boven mn borst hoor,maar met bh lift je je borsten wat dus zou ik vallen heb ik mn borsten waar ik eerder op zou vallen denk ik

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:51

Oké dus je man vermijd een beetje het 'probleem'. Ik heb zelf zoiets van ik heb niet voor niets een geavanceerde pm gekregen waarmee het juist wel mogelijk moet zijn dus ik geef voorlopig nog niet op. Hoop ook dat anderen er na mij hun voordeel mee kunnen doen. Maar dan moet ik dus het feit dat ik af en toe op problemen stuit en het daardoor soms drastisch mis gaat op de koop toe nemen.
Op de fiets breken juist veel mensen hun sleutelbeen bij een valpartij. En precies daar beneden zit natuurlijk de zwakke schakel voor de pacemaker wat betreft vallen en die is op geen enkele manier door de borsten beschermt.
In welke hartslagmarge loopt je man en liep hij al voordat hij een pacemaker had? Zo ja wat was toen zijn maximale hartslag?
Iemand met verstand van zaken is onlangs in al mijn trainingsgegevens gedoken en heeft daar wel wat conclusies kunnen trekken en mij en vooral ook de pacemaker technicus handvaten kunnen geven voor een betere instelling. Even aanzien of het ergens toe leidt.
Omdat even niet mag lopen vanwege een blessure vandaag op de fiets gestapt en 2 1/2 uur gefietst.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:15

Ach weet je, wij denken we hebben een aandoening en daarmee moet je leven. En als dat geen topsport is is dat maar zo. Hij hoeft geen podiumplek, genieten en uitlopen is belangrijker dan winnen.
hs is heel moeilijk door de betablokkers bij hem. Heeft de pm al meer dan 25 jaar. Helaas al 17 x aan geopereerd. Vroeger voor de pm heeft ie ere divisie gevoetbald dus weet van sporten best wel wat.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:32

Ja voor mij ligt het anders, ik ga nog steeds voor de podiumplekken en zeker niet voor een uitlopertje. De twee marathons die ik met pm heb gelopen toch nog een eerste plaats in mijn categorie weten te bemachtigen. Probeer er dus nog echt wel uit te halen wat er inzit. En dan loop je wel tegen het feit op dat er zo weinig ervaring is met intensief sporten met pm. Vandaar dus dat ik op zoek ben naar mensen met ervaring.
Zodra mijn lichaam echt niet meer kan , kan ik me altijd nog omschakelen naar gewoon lopen om te lopen en niet als competitiesport. Nu haal ik nog veel te veel plezier uit het verleggen van grenzen. En ik moet zeggen dat uitvinden wat mogelijk is met de beperkingen van de pm ook wel een uitdaging is.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:20

Denk dat er maar weinig mensen zijn met die ervaring, podiumplek met pm

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:01

Maar ik neem aan dat ik toch niet de enige ben die met pm hardloopt op competitief niveau.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:03

Zit je niet op een hardloopforum?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:14

Ja diverse fora , maar diegene die ik daar tegenkom met pm lopen allemaal puur recreatief.
Maar over een week wordt er een collumn op een hardloopsite gepubliceerd. Misschien dat daar reacties op komen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:27

kan je niet helpen, geen pm en geen hardloop intenties.
Loop t vuur uit mn sloffen, maar niet op die manier. Ik wens je succes met je zoektocht naar "mede pmers"

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:54

Hoe is het hier met de hartpatiënten?

Ik was na de AVNRT ablatie hartpatiënt af maar begin dit jaar snelle hartslag gehad. Bleek te snelle schildklier. Toen ik bezig was met behandeling daarvoor dus in het ZH terecht gekomen met zuurstof tekort hart. Bleek een vernauwing te zijn. Nu 10 pillen op een dag verdeeld over 4 tijdstippen en nog een pilletje voor onder de tong plus eentje bij hart jagen. >;)
Volgende week dotteren en misschien stents. Het zit precies op een aftakking van de linker kransslagader. En dus weer hartpatiënt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:58

Pfoe het is voor mij écht een hele tijd geleden dat ik hier gepost heb. Ik zou in 2013 in week 46/47 geopereerd worden, maar uiteindelijk is dat april 2014 geworden! Ze waren even vergeten dat m'n verstandskiezen eruit moesten.. dus kon weer wachten..

Inmiddels 3 jaar verder en gaat het qua hart hartstikke goed! Alleen een gebrek aan conditie :')

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:01

Das niet niks bravura. Zelf heb ik een trage schildklier en dat is al geen pretje. Toen die behandeling begon aan te slaan schoot mijn hartslag van 90 ineens terug naar 30. Nu is hij stabiel op 50, maar het voelt nog steeds wankel.

Ik heb mijn nooit gemeld in dit topic geloof ik. Helaas gaat het met mijn hart steeds slechter en zit er weer een operatie aan te komen. Ze gaan waarschijnlijk een deel van mijn verdikte hartspier wegbranden en mogelijk komen daar nog wat dingen bij.

Voor nu moet ik dus over 2 weken al mijn verstandskiezen laten trekken zodat dat al achter de rug is en een operatie sneller gepland kan worden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:24

Jee meiden, niet grappig zeg! Sterkte.

Ik mag morgen een holter ophalen voor een paar dagen.
Heb regelmatig dat mijn rikketik eruit wil via mijn keel. :D geen fijn gevoel.
conditie is ver te zoeken momenteel.. dus ben wel blij met deze controle.
Verder is mn bloeddruk heel netjes, maar dat eruit boinken is gewoon erg vervelend! We gaan het zien.
19 juni wel een operatie, maar dan mijn stoma opheffen als het goed is! Op naar een zakloos leven haha

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:47

O wat fijn dat de Stoma er uit gaat Pipo! Had je al eerder hartklachten?
Mocht er met de holter niks uitkomen vergeet dan de Reveal niet. Dat is echt een uitkomst bij dergelijke klachten die niet met holter ondervangen worden.
Gast3289, waaraan ben je geopereerd aan je hart?
StonedRomy, spannend hoor...wat houd het precies in die operatie?
Laatst bijgewerkt door Bravura op 22-05-17 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt