Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:54

Dankje heb je PB gedaan

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:24

Mag ik dit topic terug omhoog duwen?
Heb nog nooit eerder gereageerd in dit topic, maar vroeg me nu wel iets af...
Hoe gaan jullie om met de situatie in Parijs?

Evelijn

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:37

Lastig, ik wil wel beetje wat weten maar vermijd directe beelden... dus geen tv journaal en foto's en maar wel achtergrond artikelen op internet en radio nieuws... Soms heb ik wel het idee dat ik me op zulke momenten een beetje verschuil... maar voel me nu al verdrietig genoeg en wil wel helder kunnen nadenken, en kunnen slapen dus vandaar geen direct beeld.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:39

Het komt erg binnen, maar moet zeggen dat ik er meer last van heb als de mensen bij mij in de buurt zijn en ik dus letterlijk hun gevoelens kan voelen. Als ik bijv op de snelweg langs een ongeluk rij...ik begin altijd te huilen. Ik voel ZO ontzettend goed wat deze mensen voelen, maar hoe verder weg ik rij, hoe minder het wordt. Dus ik denk dat ik het daarom wat op afstand kan houden.

Echter ga ik (als het doorgaat...) as vrijdag een weekend naar Disney wat al maanden op de planning stond :( Hier zouden ook 2 dagen hoogtepunten van Parijs zijn.. Benieuwd of 't uberhaupt doorgaat en hoe 't daar zou zijn...

Maar moet zeggen dat ik het nieuws wel op de voet volg, mede omdat ik er zelf dus bijna heen zal gaan, en omdat het nu ook wel erg dichtbij aan 't komen is etc. Ik vind het erg eng.. Kan 't ook wel moeilijk kwijt maar probeer wat afleiding te zoeken voor zover dat kan.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:43

Ik wil graag weten hoe de situatie is, maar ik word letterlijk misselijk als ik er over lees. Mijn maag zit echt in een knoop nu.
Morgen zou ik naar een concert gaan in Brussel (een concert op zich is al een grote uitdaging) maar ik heb er nu ook gewoon schrik voor. Terwijl dat ik dat helemaal niet moet hebben, denk ik.

Wel spannend laughterline, in die situatie zou ik het ook goed volgen. Voorlopig is het park dicht, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:49

Gisteravond lang opgebleven. Wou op tijd naar bed, maar was gewoon misselijk er van en het spookte constant door mn hoofd. Kon er niet van slapen. Vreselijk.
Hou wel bij wat er gebeurd maar kijk niet naar filmpjes of foto's.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:51

Ja dat lijkt me ook wel spannend eerlijk gezegd. Voor nu is er niks meer gebeurd maar hoop ik dat door de uitspraak van meneer Rutte 'We zijn in oorlog met IS' er niet nog meer gaat escaleren. Vind dat je mag oppassen met zulke uitspraken want denk dit komt natuurlijk ook aan bij de IS. En dat vind ik wel echt heel erg eng... Oorlog....kan er niet bij..

Ik zie dat je in Belgie woont, woon je in de buurt van Brussel? Zo kan je misschien de sfeer wat opvangen en inschatten of het veilig is? Voor zover dat natuulrijk kan. Hoop dat je kan gaan en dat je alsnog een hele leuke avond hebt :)

Ja 't is inderdaad gesloten t/m dinsdag... Vind het eigenlijk wel goed. En in Disney zelf zijn ook vaak militairen te vinden heb ik gelezen, dus zou me daar in iedergeval wat veiliger voelen dan in het hotel. Die is gelukkig niet in parijs zelf maar een half uur er vandaan... Disney is nog iets verder van Parijs vandaan.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:58

Ik woon niet in de buurt van Brussel, althans, ik moet 45 minuten rijden om in Brussel te geraken. Zolang het concert niet wordt afgezegd, gaan we. Maar ik ga met een klein hartje :) Gelukkig ga ik met een vriendin die zich absoluut geen zorgen maakt en hopelijk neem ik dat gevoel over.

Bij het woordje "oorlog" gaan m'n haren al overeind staan, ik begin hier illusies te maken en dat maakt het allemaal juist erger.

Amoj, hier net hetzelfde. Hoop deze nacht wel goed te kunnen slapen :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:00

Ja ik ook, probeer dat woord ook maar te vermijden... maar als de premier dat al in de mond neemt :n
Wel fijn dat je met iemand gaat die zich geen zorgen maakt :)

Heb gister ook lang dingen op zitten zoeken en bij zitten houden op social media etc... vanmorgen werd ik toevallig wakker om 8u met het idee nog uit te slapen.. Alsnog even de telefoon gepakt en gekeken...jup. Toen niet meer kunnen slapen idd..

Hoop dat jullie vannacht wel weer een goede nachtrust hebben! :)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:17

Gelukkig heb ik nog geen smartphone, dus als ik niet op de computer bezig ben, kan ik er ook niets van zien. (Als de tv uitstaat tenminste)

Ik wens jullie ook een goede nachtrust toe, ik ga alvast een poging wagen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:29

Ik kreeg wel een brok in de keel toen het nieuws opstond. Maar ik probeer het eigenlijk een beetje te mijden. Alleen de hoogstnodige updates in de auto ofzo.

Als kind reageerde ik veel harder op zo'n dingen, toen deed ik niet anders dan doodongelukkig huilen toen lady Diana begraven werd, hoewel ik totaal niet wist wie dat was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:32

Toen ik het las vanochtend draaide mijn maag flink om en viel alles in me stil. Ik heb er expres voor gekozen geen beelden en teksten er over te bekijken omdat ik het in grote lijnen al op FB langs zag komen. Ja ik vind het vreselijk, echt waar. Maar ik sluit me er wel heel bewust voor af. Mijn zorgen en stress voegen niks toe voor de slachtoffers en nabestaanden.

Ik ben stiekem wel blij dat ik niet de enige ben die het wat vermijd... Ik voelde me daar best schuldig om maar rationeel gezien... het helpt niemand om erover te piekeren.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 00:40

Ik heb het er ook moeilijk mee. Ik mijd het wat, probeer kleine beetjes info per keer te krijgen en te verwerken.
Stoor me enorm aan de zware kortzichtigheid van sommige mensen en mijn rechtvaardigheids gevoel komt dan ook in opstand. Ik mijd het lezen van dat soort dingen dus zoveel mogelijk nu. Binnen een paar dagen zal dat wel beter lukken denk ik.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:31

Wubwub schreef:
Ik ben stiekem wel blij dat ik niet de enige ben die het wat vermijd... Ik voelde me daar best schuldig om maar rationeel gezien... het helpt niemand om erover te piekeren.

Daar ben ik ook "blij" om. Het nieuws vermijd ik sowieso altijd al een beetje, de belangrijkste dingen lees zelf wel en dan bepaal ik zelf wat ik wel en niet lees.
Gelukkig deze nacht vrij goed kunnen slapen, wel iets te vroeg wakker geworden voor een zondag en niet meer kunnen verder slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:41

Ja precies, dat herken ik ook. Wij hebben ook geen tv dus ik zou echt de radio aan moeten zetten of op nieuwssites moeten lezen, wat ik niet doe. Alleen de hele grote wereldse dingen zoals dit kom je natuurlijk ook op FB tegen. Dus als er echt een ramp is, dan ben ik er wel van op de hoogte.

Verder even een ander HSP dingetje.. Vandaag weer naar schoonfam en iets zit me giga dwars, al driekwart jaar.
Mijn vriend lijkt ten alle tijde het centrum van de aandacht te zijn en dat vind ik niet erg (op zich). Maar vaak wordt er op mijn fb comments en foto's dan ook enkel en alleen iets gereageerd gericht aan hem. Zelfs als ik een foto plaats van een ritje met mijn pony in het bos weer de schoonma alsnog iets over hem te zeggen en dan totaal niet op mij of mijn activiteiten te reageren.

Laatst heeft mijn vriend daar subtiel iets van gezegd (toen ik niet mee was) en ze snapte het en ze zou er op letten. Net gingen we chinees halen en jutte ze hem op dat hij mee moest. Ik gooide daar met een lach achteraan of ik dan niet mee mocht. We waren immers samen op bezoek dus ik vond het zeer apart dat ze alleen hem vroeg. Daarna waren we bij de chinees en vroeg ze of hij een kroepoek stukje wilde. Ik stond pal naast hem, maar mij werd niets gevraagd.

En zo gaat dat werkelijk bij alles... Nu zijn we dus driekwart jaar verder, het is al eens aangegeven en ik heb zeer subtiel wat opmerkingen met knipoog gemaakt maar er verandert niets.
Ik ga er nochtans vanuit dat het niet bewust is en vind het ook logisch dat ze zich meer op hem richt, het is immers haar zoon... maar ik voel me continue zo doorzichtig en als een schaduw er bij hangen.

Ik ben nu geneigd het nog even aan te kijken en anders gewoon niet meer mee te gaan. Niet omdat ik haar het verwijt of haat gevoelens heb, absoluut niet. Maar continue worstelen met gevoelens van onzichtbaarheid etc. vind ik niet fijn en dat heb ik gewoon liever niet. In de trant van change what you can't accept en accept what you can't change zou ik mezelf dus gewoon uit zo'n situatie halen.

Mja... dat is natuurlijk niet helemaal wenselijk bij (schoon)familie situaties maar toch... ik word er te naar van.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:45

Hmm lastig. Kan je niet een keer alleen op bezoek gaan bij je schoonmoeder, kijken of t dan wel leuk is en ze zich richt op jou? Of er dan voorzichtig over praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:48

Nou er zijn wel wat momenten geweest dat ik alleen met haar op pad was en dan nog draait alles om hem. Zo was ik bijvoorbeeld aan het twijfelen of ik haarverf mee zou nemen en dat was ik hardop aan het doen en grapte 'ach, ik heb nu toch al een vent'. Waarop ik meteen een sneer (ja echt, een sneer) kreeg dat ik zuinig op hem moest wezen en meer bla bla over hoe goddelijk haar zoon is.

Hij is het favorietje uit haar nestje, moge dat duidelijk zijn. :')

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:51

Oh jeej echt :') ik denk dat ik er ook heel moe van zou worden...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:32

Ach ja... schoonfamilie... ik heb de regel hij regelt zijn familie... ik de mijne..
Wubwub... het lijkt of jij een relatie hebt met het prinsje van je schoonmoeder.
Ik zou lekker dingen voor jezelf gaan doen ipv een band op te bouwen met je schoonouders ;)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:54

Wauw, lastig Wubwub! Ik zou er of iets van zeggen tegen schoonmoeder persoonlijk of er iets mee doen waardoor je accepteert dat het zo is :(:)

Over de aanslagen, het gaat allemaal langs me heen. Ik vermijd het niet, maar ik heb er ook geen interesse in. Ik erger me aan de kortzichtigheid en het racisme dat zoiets opwekt en ik vind élk mens belangrijk, niet alleen die omgekomen zijn tijdens de aanslagen in Parijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:08

Oh amen Darah, mooi gezegd!

Wat betreft de schoonma, thanks voor de tips en perspectieven! Daar heb ik zeker wat aan.
Ik probeer altijd direct te relativeren, meteen te beseffen dat het vast niet persoonlijk is, vast onbewust is, ze gewoon het beste voorheeft voor haar zoon etc. maar o o o wat kost dat giga veel energie en daar heb ik eigenlijk gewoon geen zin in. Ik ga al zeer bewust een stuk minder vaak mee. :')

Eerlijk gezegd spreek ik normaal gesproken mijn gevoelens wel uit bij dit soort 'verplichte' relaties en heb ik er zeker aan gedacht gewoon met haar in gesprek te gaan. Misschien doe ik dit nog wel een keer, maar nu nog even niet. De ervaring leert me dat dergelijke (schoon)moeders dan super begripvol lijken te zijn en uiteindelijk kom je er toch achter dat dat een groot schouwspel is. En daar dan energie in stoppen.. nah ik ga liever naar stal toe of zo. :')

Evelijn, ja idd... 'gewoon' ophouden met mijn best doen voor die band is wellicht nog wel het handigste. Ik denk niet dat ik (of ieder willekeurige dame) ooit goed genoeg zal zijn dus wellicht gewoon de bezoekjes tot een minimum gaan beperken en dan braaf knikken en lachen. Tenzij het erger wordt dus... mijn grenzen genuanceerd aangeven kan dan nog. Geen zin in frictie en dat mijn vriend daar dan tussen komt. Zou sneu zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 23:46

Herkenbaar, het zijn eigenlijk hele kleine, subtiele dingen die je elke keer als een gigantische klap in het gezicht raken, zoals wat je schoonfamilie bij jou doet inderdaad.

Ik ben aan het proberen mij ervoor te blokken, maar valt niet mee.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:26

Gezien er via de zoekfunctie geen topic te vinden is waar het specifiek over HSP gaat; ga ik de gok wagen om deze omhoog te schoppen. Mijnexcuses als dit absoluut niet de bedoeling is.

Hm, hoe te beginnen? Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik net iets anders ben dan andere en dat bepaalde dingen mij extreem veel meer doen dan andere dingen. Ik krijg dan ook regelmatig te horen dat ik wat harder moet worden voor de wereld en dat ik mij niet zo druk moet maken over die ene persoon die heftig tegen me doet.
Ik ben graag alleen of met mijn dieren en kan er normaal gesproken heel erg van genieten om met de honden te lopen .. maar helaas zijn er continu vervelende mensen op straat waardoor de lol er vanaf gaat.

Momenteel zit ik met een heel vol hoofd ... overvol. Al op mijn werk aangegeven dat ik na mijn vakantie minder wilde werken vanwege dit probleem, maar daar wordt geen gehoor aan gegeven. Ik slaap enorm diep (dat is een wonder) en kan heel slecht mijn bed uit komen (en ook dat is niet normaal). Mijn hoofd staat op ontploffen. Als mijn collega's gestresst of sagorijnig zijn, kan ik er gif op in nemen dat ik dat ook snel ben .. en dan blijf ik er in hangen.

In een Primark kan ik niet lopen .. veel te druk en chaotisch.

Zojuist kwam er een pagina langs op Facebook, over HSP. Uit nieuwsgierigheid ben ik dit gaan lezen en mijn mond viel open hoe erg de kenmerken over één kwamen met hoe ik mij al een hele tijd voel. En dat is niet iets wat ik nu als 'volwassen' iemand merk .. maar ook als ik terug kijk naar mijn jeugd en dergelijke.

Het lijkt me dan ook heel interessant om met mensen te praten die dit dus ook op deze manier ervaren. Beetje minder het gevoel krijgen dat ik maar 'raar' ben en inderdaad mij alles teveel aantrek ...

Iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:38

Ach... normaal is ook maar relatief toch? ;)

Maar welkom bij de club gok ik zo hihi! Ik heb dat ook allemaal (en nog veel meer). Wat mij heel erg helpt is zoeken naar de punten waar ik moeite mee heb (zoals jij bijvoorbeeld het meest simpele noemt, de overvolle/drukke Primark) en daar een praktische oplossing voor zoeken. Ik ga dus de stad niet in (tenzij het ECHT moet) behalve op een doordeweekse dag en dan wel overdag. Het liefste nog als de winkels net open gaan. Dan is het heeeeerlijk rustig en kan ik gewoon prima winkelen.

Of dingen online kopen, hemels.

Verder werkt mindfulness hier heel goed en yoga. En dan niet te zweverig, want daar ben ik niet van. Maar het helpt wel enorm om 'anders' tegen dingen aan te kijken waardoor je het jezelf een stuk makkelijker kan maken.

En grenzen stellen op basis van je moeilijke punten en die ook écht bewaken.

Nu ik wat verder ben en al heeeeel veel punten ontdekt heb die niet lekker lopen en daar oplossingen voor te bedenken probeer ik ook steeds meer naar de positieve kant van HSP zijn te kijken. Het heeft minder toffe aspecten, maar ook heel veel fijne dingen. Je intuïtie, het meteen goed kunnen lezen hoe iemand in elkaar steekt... als je daar naar leert te luisteren is het een mooi en zeker ook handig iets. :j

En wat heb je in je leven waar jij echt (ongeacht wat er allemaal speelt en in welke mate dan ook) van kan ontspannen? Ik heb dat dus met paardrijden. Dus als ik een echt slechte dag heb ga ik gewoon een paar uur naar stal. Kom ik als herboren thuis. ;)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:39

xDenies schreef:
Gezien er via de zoekfunctie geen topic te vinden is waar het specifiek over HSP gaat; ga ik de gok wagen om deze omhoog te schoppen. Mijnexcuses als dit absoluut niet de bedoeling is.

Hm, hoe te beginnen? Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik net iets anders ben dan andere en dat bepaalde dingen mij extreem veel meer doen dan andere dingen. Ik krijg dan ook regelmatig te horen dat ik wat harder moet worden voor de wereld en dat ik mij niet zo druk moet maken over die ene persoon die heftig tegen me doet.
Ik ben graag alleen of met mijn dieren en kan er normaal gesproken heel erg van genieten om met de honden te lopen .. maar helaas zijn er continu vervelende mensen op straat waardoor de lol er vanaf gaat.

Momenteel zit ik met een heel vol hoofd ... overvol. Al op mijn werk aangegeven dat ik na mijn vakantie minder wilde werken vanwege dit probleem, maar daar wordt geen gehoor aan gegeven. Ik slaap enorm diep (dat is een wonder) en kan heel slecht mijn bed uit komen (en ook dat is niet normaal). Mijn hoofd staat op ontploffen. Als mijn collega's gestresst of sagorijnig zijn, kan ik er gif op in nemen dat ik dat ook snel ben .. en dan blijf ik er in hangen.

In een Primark kan ik niet lopen .. veel te druk en chaotisch.

Zojuist kwam er een pagina langs op Facebook, over HSP. Uit nieuwsgierigheid ben ik dit gaan lezen en mijn mond viel open hoe erg de kenmerken over één kwamen met hoe ik mij al een hele tijd voel. En dat is niet iets wat ik nu als 'volwassen' iemand merk .. maar ook als ik terug kijk naar mijn jeugd en dergelijke.

Het lijkt me dan ook heel interessant om met mensen te praten die dit dus ook op deze manier ervaren. Beetje minder het gevoel krijgen dat ik maar 'raar' ben en inderdaad mij alles teveel aantrek ...

Iemand?

Hee xDenies!

Allereerst; je bent niet raar! Er zijn ontzettend veel mensen die hooggevoelig zijn, ieder ervaart dit op een andere manier. Toen ik er achter kwam dat ik HSP ben vielen er inderdaad ook enorm veel dingen op z'n plek, al vanaf de basisschool dat ik me dingen herinner.

Wat naar dat er op je werk geen gehoor aan gegeven wordt. Wat je natuurlijk ook kunt doen als je het niet meer trekt is het met je arts (?) bespreken om gedeeltelijk (als dat kan) in de ziektewet te gaan tot je hoofd wat leger is.

Zoek iets op waar je helemaal tot rust kunt komen. Wandelen in het bos, meditatiemuziek luisteren, sporten, in bad liggen, paarden of andere dieren opzoeken. Zoek iets waar jij van tot rust komt. Zodat je kunt 'aarden' en dingen los kunt laten. Wat mij persoonlijk goed helpt is de app 'Chakra Meditation' , als ik dit even 10min luister voor ik ga slapen kan ik rustig gaan slapen, anders nemen m'n gedachtes een loopje met me. Ik kan ook erg rustig worden van de natuur en alleen zijn, maar dit is voor iedereen anders natuurlijk.

Hoop dat ik je wellicht ergens mee heb kunnen helpen enne... je bent niet raar :-)