Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:44

Tanya schreef:
Ik denk dat het echt per persoon verschilt, en dat angst een grote factor is.

Helaas - veel artsen weten niet beter dan dit en maken dit vrouwen met pijn "wijs" - 'als u maar ontspant, doet het geen pijn'.
Ik had ontstoken vrouwelijke slijmvliezen en dan doet aanraking zeer. Heeft geen laars met angst van doen.
(...en dan maar zoeken naar iemand die benul heeft van wat te doen tegen ontstoken slijmvliezen.)

Tanya

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:18

Oh maar ik zeg ook niet dat angst de énige factor is. Ik zeg dat het een grote factor kan zijn (zoals bv met die man en het infuus, wat ik eerder noemde). Natuurlijk zijn er vrouwen die allerlei aandoeningen hebben wat het vreselijk kan maken.
En ik heb dat zelf nooit tegen een patiënt gezegd - 'als u ontspant doet het geen pijn'... Dat vind ik ook wel een gedurfde uitspraak.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:07

Wat vervelend dat het voor sommige zo'n erge ervaring is..
Ik vind het zelf ook super spannend en eng, maar heb net toch maar een afspraak gemaakt voor komende dinsdag. Ik heb om de assisstente gevraagd, voel me daar toch iets fijner bij dan bij een man. Ik zal het vast niet leuk vinden, maar over 3weken (uitslag duurt minimaal 2 weken werd net gezegd) ben ik hopelijk opgelucht dat ik het gedaan heb en achter de rug heb. :)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:37

Nou ik heb net een uitstrijkje laten maken en het is me heel erg meegevallen!

Ik had van te voren aangegeven dat ik het behoorlijk spannend vond en dat dit mijn aller eerste keer was voor zoiets. De vrouw was vriendelijk en ik kon me daardoor redelijk ontspannen daarbeneden. Ook met de eendenbek heb ik geen pijn gevoeld. De assistente gaf aan dat ze het wattenstaafje ging gebruiken en dat dat vaak als ongemakkelijk wordt ervaren. Het was idd een beetje een vreemd gevoel, maar ook dit deed geen pijn.

Ik was binnen 5 minuten klaar en heb een hele goede ervaring gehad. Ik hoop dat ie voor iedereen zo 'gemakkelijk' zou kunnen zijn :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:13

Wat goed van je Birgit!! Top gedaan!!

Ik heb uitstrijkjes nog nooit als pijnlijk ervaren. Vind het echt niets voorstellen persoonlijk, sta er dus ook echt van te kijken dat het bij anderen wel zoveel pijn kan doen. Ik heb ondertussen heel wat uitstrijkjes gehad en zou er nu ter plekke weer eentje doen als het moest :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:20

ik laat liever een uitstrijkje nemen dan dat ik op controle bij de tandarts moet :D

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:05

Kinke schreef:
ik laat liever een uitstrijkje nemen dan dat ik op controle bij de tandarts moet :D

Ik dacht dat ik de enige was :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:23

Ik kan er nog niet over meepraten, maar ik heb echt een hekel aan de tandarts, dus ik hoop dat ik binnenkort hetzelfde kan zeggen ;)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:18

Hallo!!!

Twee weken geleden ben ik 30 geworden en afgelopen zaterdag lag de gevreesde brief van het bevolkingsonderzoek in de bus...............

Ik zie er onwijs tegenop, we zijn pasgeleden verhuisd en ik ben nog niet bij mijn nieuwe huisarts op visite geweest :+ en om gelijk een uitstrijkje te laten doen geeft me een ongemakkelijk gevoel. Ik ga denk ik het nummer bellen wat op het formulier staat aangegeven (als je om de een of andere reden niet bij je huisarts terecht wilt/kunt). Maar ondanks dat ik er tegenop zie ga ik het zeer zeker laten doen want ik vind het wel heel erg belangrijk :j

De reden waarom ik er niet naar uitkijk is dat ik aantal jaar geleden onderzoek bij de gyno heb gehad om een Mirena spiraal te laten plaatsen (was te weinig ruimte om te plaatsen) en die arts heeft met een tangetje aan de baarmoedermond gezeten en ik heb echt gegild van de pijn en sprong bijna door het plafond. Het idee dat ze met een wattenstaaf naar binnen gaan..............Naja jullie snappen het wel :j :x

Kan iemand mij vertellen of het zo'n soort gelijk gevoel is? Zoja dan neem ik van te voren een flikke borrel :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:36

Met een tangetje aan je baarmoedermond??? := Ik kan me niet eens voorstellen hoe zo'n pijn dat moet doen.
Ze vegen met dat wattenstaafje dus dat is sowieso al totaal anders :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:55

Allienda schreef:
Hallo!!!

Twee weken geleden ben ik 30 geworden en afgelopen zaterdag lag de gevreesde brief van het bevolkingsonderzoek in de bus...............

Ik zie er onwijs tegenop, we zijn pasgeleden verhuisd en ik ben nog niet bij mijn nieuwe huisarts op visite geweest :+ en om gelijk een uitstrijkje te laten doen geeft me een ongemakkelijk gevoel. Ik ga denk ik het nummer bellen wat op het formulier staat aangegeven (als je om de een of andere reden niet bij je huisarts terecht wilt/kunt). Maar ondanks dat ik er tegenop zie ga ik het zeer zeker laten doen want ik vind het wel heel erg belangrijk :j

De reden waarom ik er niet naar uitkijk is dat ik aantal jaar geleden onderzoek bij de gyno heb gehad om een Mirena spiraal te laten plaatsen (was te weinig ruimte om te plaatsen) en die arts heeft met een tangetje aan de baarmoedermond gezeten en ik heb echt gegild van de pijn en sprong bijna door het plafond. Het idee dat ze met een wattenstaaf naar binnen gaan..............Naja jullie snappen het wel :j :x

Kan iemand mij vertellen of het zo'n soort gelijk gevoel is? Zoja dan neem ik van te voren een flikke borrel :+

Bij een spiraal plaatsen pakken ze inderdaad je baarmoedermond vast, om hem recht te 'trekken' zodat je makkelijk de spiraal kunt plaatsen en niet allemaal bochten hebt. Bij een uitstrijkje doen ze dat niet, dan gebruiken ze alleen een eendenbek.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:05

Tanya schreef:
Bij een spiraal plaatsen pakken ze inderdaad je baarmoedermond vast, om hem recht te 'trekken' zodat je makkelijk de spiraal kunt plaatsen en niet allemaal bochten hebt. Bij een uitstrijkje doen ze dat niet, dan gebruiken ze alleen een eendenbek.

Dat is dus niet te vergelijken met het monster dat ze afnemen?

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:21

Vergeleken bij het plaatsen van een spiraaltje vind ik een uitstrijkje laten doen appeltje eitje :P

Ik mag 18 feb weer voor m'n jaarlijkse controle

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:32

Allienda schreef:
Tanya schreef:

Dat is dus niet te vergelijken met het monster dat ze afnemen?

Ik heb geen spiraaltje dus qua pijn kan ik het je niet 100% zeker zeggen, maar ik zou zeggen dat het uitstrijkje een stuk sneller en minder pijnlijk is!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:54

Bij een uitstrijkje vegen ze alleen een beetje met een wattenstaafje over je bmm, dat voelt je nauwelijks. Bij een spiraaltje pakken ze de bmm klemvast met een tangetje. Dat doet pijn.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:18

Thanks................Haha dit geeft de burger weer moed 8)7

Straks maar eens gaan bellen om een afspraak te maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:23

Je zult er geen spijt van krijgen. Het valt reuze mee.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:02

Het moeilijke is dat je heel veel verschillende reacties hoort/leest en ik denk dat iedereen de eerste keer er wel tegenop ziet omdat het zo persoonlijk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:19

Gister m'n uitslag bennen gekregen, en ik mag over 5 jaar terug komen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:35

Alles in orde dus - gefeliciteerd met de goede uitslag!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:56

wwillemijn schreef:
wwillemijn schreef:
Google eens op 'ahcc hpv'. Hier is in Amerika onderzoek naar en het heeft mij van mn hpv af geholpen.

heb je inmiddels al weer een uitstrijkje laten doen om te checken?

Ga ik over een paar weken doen. Maar er zijn bij mij al symptomen verdwenen waardoor ik bijna zeker weet dat alles nu goed moet zijn.[/quote]

Zojuist uitslag gekregen: was goed te beoordelen, Pap1, geen onrustige cellen *\o/*

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:09

Dat is goed nieuws!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:42

Ik heb weer een oproep gekregen,de 2de alweer.Uiteraard laat ik dit onderzoek weer doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:44

Ik ben weer geweest, half jaar is zo om! Na 4 / 5 x pap 2 nu een pap1
Moet nu ipv over 6 maanden over een jaar terug komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:15

Ik heb de oproep ook.
Vorige keer durfde ik niet, snap zelf niet waarom maargoed.

Vind t nu ook niet al te denderend..
Heb wel 2x spiraal gehad en dat vond ik nou niet bepaald prettig..