B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:59

Grr word helemaal gek van mijn acne. Zodra ik spuit heb gehad word het erger.
Hoopte dat het minder werd, dus niet :+
Deze week moet ik toch al langs de huisarts en vraag gelijk als ze hier ook wat aan kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:50

Nu krijg ik opeens andere B12 vloeistof, die niet in de koelkast hoeft :+
Want die andere is niet meer leverbaar

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:27

Acne is idd een bijwerking van de b12. Vraag een verwijsbrief naar de dermatoloog dan kan die jou door verwijzen naar een huidtherapeut zodat de behandelingen vergoed worden. Heb er zelf veel baat bij. Mijn huid was er laatst zo erg aan toe dat ik weer met fruitzuur ben gestart.

B12 die niet in de koelkast hoeft is beter. Deze is op waterbasis, in die andere zit benzylalcohol. Maar er zijn ook mensen die het goed op die koekast b12 doen..

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:12

hoe kom je aan die injecties... bij mij is vorige maand een B12 tekort geconstateerd (van 109) en ik heb alleen maar pillen meegekregen. nu lees ik overal dat dat dus de minste werking heeft. hoe kan ik aan die injecties komen?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 05:37

vind dit topic toevallig.
Ik heb ook een B12 tekort. Denk nu een half jaar.
Van de eerste injectie voelde ik gelijk al verschil. Minder moe.
Nu krijg ik 1 prik per 4 weken en eigenlijk gaat dat best goed. Heb er zelf nooit zo belang aan gehecht maar als ik dit topic lees dan kan je toch heel veel krijgen van B12tekort. Daar schrik ik wel een beetje van.
Groetjes
Danielle

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:14

Sinds deze week weet ik dat ik een B12 tekort heb, is bij mij 52. Krijg vanmiddag mijn eerste prik in de serie van 5 weken lang twee prikken. Daarna om de 6 weken , waarschijnlijk mijn hele leven lang. Schrok wel toen ik het hoorde...Maar ben blij dat ik me straks waarschijnlijk weer beter voel dan nu.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:17

Oe, 52 is wel heel erg laag. Goed dat je gelijk de goede opstartdosis krijgt. Vaak duurt het wel even voor je echt merkt dat het werkt, maar gewoon doorzetten, hoor. Succes!

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:48

Ja is ook erg laag, daar voel ik me ook na helaas.Ben blij dat ik van huisarts ben verandert, de andere nam mij totaal niet serieus. Kreeg ik spul voor mijn buik mee en mocht ik wel een plasje inleveren maar geen bloed onderzoek..dat gingen we dan pas over 2 weken doen..Dacht dikke doei, ik zoek een andere huisarts, en maar goed ook, vrijdagmiddag nog naar ziekenhuis gereden voor bloed prikken. Kreeg dinsdag de uitslag bezinking iets te hoog, HB te laag 6.9 en mijn B12 52..De huisarts zei al dat elke kleine verbetering voor mij een hele grote zou zijn....hoop het maar!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:27

Malkesta schreef:
Sinds deze week weet ik dat ik een B12 tekort heb, is bij mij 52. Krijg vanmiddag mijn eerste prik in de serie van 5 weken lang twee prikken. Daarna om de 6 weken , waarschijnlijk mijn hele leven lang. Schrok wel toen ik het hoorde...Maar ben blij dat ik me straks waarschijnlijk weer beter voel dan nu.

Oef das pittig!
Enkel een tip vraag aan je behandelend arts of je na die vijf weken eens per week mag en dan steeds meer uitbreiden tot wat je red.
Want in ene naar 6 weken gaan is een grote stap lijkt mij!

Suc6 ermee!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:30

hunter87 schreef:
hoe kom je aan die injecties... bij mij is vorige maand een B12 tekort geconstateerd (van 109) en ik heb alleen maar pillen meegekregen. nu lees ik overal dat dat dus de minste werking heeft. hoe kan ik aan die injecties komen?

Ik heb precies hetzelfde als jouw (103) en dokter kwam ook met pillen aan, ik heb net zolang gezeurd tot ik injecties kreeg.
Nu krijg ik er 1 per maand 3x dus 3 maanden.
Veel te weinig.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:56

Kido schreef:
Malkesta schreef:

Oef das pittig!
Enkel een tip vraag aan je behandelend arts of je na die vijf weken eens per week mag en dan steeds meer uitbreiden tot wat je red.
Want in ene naar 6 weken gaan is een grote stap lijkt mij!

Suc6 ermee!!

Ik ga het even overleggen met mijn huisarts eert deze 5 weken maar afwachten wat er gebeurd. Heb me nog ziek gemeld bij mijn werk deze week al en volgende week ook nog. Ik krijg het nu weer zo koud, dat heb ik de laatse tijd veel vakker. De assistente die mij prikte zei al de klachten kunnnen eerst wat erger worden. Maar wat een rotspuiten zijn dat zeg.. 8)7 Maar ja als het maar werkt! *\o/*

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:03

Als de injectie's pijn doen, dan moet je eens vragen of de assistent langzamer wil spuiten. Dat kan een hele hoop helpen :) Als het goed gedaan word, hoef je er niks van te voelen.

Ik voel niks meer van de injectie's en als het een keer pijn doet, dan is het toch anders.. het went zegmaar :Y)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:24

De assistente spoot ook langzaam hoor! Moet gewoon even inderdaad wennen. :D Ze heeft het zelf ook dus dat scheelt, kon even veel vragen, was wel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:29

Glossi schreef:
Acne is idd een bijwerking van de b12. Vraag een verwijsbrief naar de dermatoloog dan kan die jou door verwijzen naar een huidtherapeut zodat de behandelingen vergoed worden. Heb er zelf veel baat bij. Mijn huid was er laatst zo erg aan toe dat ik weer met fruitzuur ben gestart.

B12 die niet in de koelkast hoeft is beter. Deze is op waterbasis, in die andere zit benzylalcohol. Maar er zijn ook mensen die het goed op die koekast b12 doen..

Word dermatoloog niet vergoed dan? En zal volgende week eens naar de huisarts gaan.
Word er echt knettergek van. En heb geen zin om rest van mijn leven acne te hebben.
Voel me dan ook altijd zo aangestaard :+

En ik heb nog geen flauw idee als ik hier het beter op doe. Heb hier nu 1 injectie van gehad.
Maar die andere kunnen ze ook niet meer bestellen

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:32

Malkesta schreef:
Ik ga het even overleggen met mijn huisarts eert deze 5 weken maar afwachten wat er gebeurd. Heb me nog ziek gemeld bij mijn werk deze week al en volgende week ook nog. Ik krijg het nu weer zo koud, dat heb ik de laatse tijd veel vakker. De assistente die mij prikte zei al de klachten kunnnen eerst wat erger worden. Maar wat een rotspuiten zijn dat zeg.. 8)7 Maar ja als het maar werkt! *\o/*

Langzamer laten spuiten scheelt een stukje!
En komen ze uit de koelkast?

En afwachten na deze vijf weken is niet slim want t duurt ff voor t werkt en als je dan de tussen posen te lang laat mis je het effect van de injecties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:32

Eerste keren dat ik werd geinjecteerd, vond ik ook erg rot. Maar je went eraan.

Alleen zelfspuiten wil niet altijd even goed lukken. Hoe ik het ook probeer. En zit nu eindelijk op 2.5 week :D
Langer hou ik ook niet vol. Terwijl ik van ziekenhuis minder moet spuiten. Omdat mijn waardes te hoog zijn. Maar ik blijf lekker eigenwijs. Haha

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:42

Als je spuit kunnen ze geen waarde hechten aan waardes dacht ik!
Tis zelfs logisch dat je nu hoog zit want je spuit bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:46

Kido schreef:
Als je spuit kunnen ze geen waarde hechten aan waardes dacht ik!
Tis zelfs logisch dat je nu hoog zit want je spuit bij!

Ja dat dacht ik dus ook.

Maar volgens mams is het niet zo. Dus we hebben hier telkens leuke discussies over

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:59

Lekker doorgaan met spuiten, overdosis KAN niet. Hoeveel weet je moeder van B12, of zegt ze dit omdat ''het ziekenhuis het wel zal weten''?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:38

love_western schreef:
Glossi schreef:

Word dermatoloog niet vergoed dan? En zal volgende week eens naar de huisarts gaan.
Word er echt knettergek van. En heb geen zin om rest van mijn leven acne te hebben.
Voel me dan ook altijd zo aangestaard :+

En ik heb nog geen flauw idee als ik hier het beter op doe. Heb hier nu 1 injectie van gehad.
Maar die andere kunnen ze ook niet meer bestellen

Dermatoloog wel maar de behandelingen van een huidtherapeut niet. De dermatoloog kan je door verwijzen. Scheelt veel geld.

Een overdosisb12 bestaat niet. Je plast te veel uit. Is wetenschaplijk onderzocht, zeg dat maar tegen je moeder :) daarnaast zegt de waarde in het bloed niets meer. Het gaat om de waarde in het weefsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:44

Ja, maar mams is meer van wat ziekenhuis is zegt waar. En ik moet maar niet alles geloven wat op internet staat.

En zal volgende week naar de HA gaan :)

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:17

Kido schreef:
Malkesta schreef:

Langzamer laten spuiten scheelt een stukje!
En komen ze uit de koelkast?

En afwachten na deze vijf weken is niet slim want t duurt ff voor t werkt en als je dan de tussen posen te lang laat mis je het effect van de injecties!

Ik gooi het bij mijn huisarts in de groep! Ben al blij dat ik een nieuwe huisarts heb die zo snel handelt anders had ik nog langer doorgelopen/kruipen :o

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:01

Ik meld me hier ook maar even; sinds een week of zes heb ik veel last van slapende armen (er zitten ook wel spieren vast in mijn schouders) en ook wel van slapende benen. Nu las ik dat dat kan duiden op een B12-gebrek. Daarnaast ben ik vaak moe, heb de laatste paar weken rare steken in mijn buik. Een beetje speuren via Google bracht me al snel bij B12. Morgen wil ik de huisarts bellen voor een afspraak. Voor mijn armen loop ik nu bij de fysio, maar dat is nog 3 keer en dan is mijn tax bereikt voor dit jaar :( Maar als het aan iets anders ligt, lijkt het me goed om het uit te zoeken.
Ik lees dat iedereen vrij regelmatig geprikt wordt, maar moet nog iets van 80 pagina's doorlezen ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:00

Dat slapen had ik ook, maar dan alleen in mijn pinken en de helft van mijn ringvingers. Het was ook niet echt slapen, want zodra ik ze bewoog was het weg, om even later weer terug te komen. Mijn B12 zat toen op 85 en dus veel te laag. Als het bij jou ook te laag is hoor je gedurende 5 weken, 2 x in de week geprikt te worden, of gedurende 10 weken, 1 x in de week. En dat is dan de opstartdosering.
Helaas hebben veel artsen hier hun eigen mening over.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:04

Ik wil ook graag even binnenspringen :) heb eigenlijk heel veel vage klachten, migraine, slapende handen en voeten, ontzettend moe zijn, misselijkheid zonder enige aanleiding, met oprispingen en al erbij,breekbare nagels, blaren op mijn tong en een gespleten tong, net alsof de tong in tweeen gedeeld is. Iemand wees me erop dat het best eens b12 tekort zou kunnen zijn, maar mijn huisarts zegt dat dat onzin is en wil er niets van weten...