Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:30

Ik ben het lijdend voorwerp in deze geloof ik. Excuus als ik TS met een grapje zou hebben gekwetst. Dat zou ik dan graag van Mick75 zelf horen en dan zal ik dat ook met haar uitpraten.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:34

manie schreef:
Kinderen uit mijn omgeving....
Ik vind kinderen absoluut niet onschuldig of eerlijk, alles behalve zelf.
'Je bent de allerliefste moeder van de wereld' jaja 't zal wel....wat wil je nu weer...
Krakende en piepende baby's (om niets) maar puur om aandacht.
Manipulatie zit in de mens van jongs af aan, helaas.....dus ook bij (zeer) jonge kinderen.
Daarom heb ik meer met dieren ;) en wil ik geen kids ;)

Ik kan je hier wel gelijk in geven. Niet het hele karakter wordt door de opvoeding gevormd. Groot deel wel en dan met name de normen en waarden. Maar een deel is ook genetisch bepaald en een kind is ook een karakter van zichzelf.

Ayasha
Blogger

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:38

Inderdaad OH :j

En mensen die blijven beweren dat het echt aan de opvoeding ligt zouden hier eens een weekje moeten komen wonen... Mijn broer en ik lijken op veel gebieden op elkaar maar op heel veel gebieden zijn we exact het tegenovergestelde :') Ondanks dat we toch echt dezelfde opvoeding hebben gehad. :D

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:40

Ik heb zelf 2 kinderen. Zelfde vader en moeder, maar 2 zo totaal verschillende meiden. Wel allebei eerlijk (vor zover ik weet), maar gewoon op alle vlakken anders. Zelfde opvoeding.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:03

Ayasha schreef:
MamboBeach schreef:

Waarom altijd voor een ander praten en overkomen als een schooljuf? Daar kan Mick75 dan toch zelf het beste antwoord op geven?

Pfft... Ik ben echt ziek aan het worden maar:
Eens....
Mij valt het ook op dat jij altijd zo belerend uit de hoek moet komen Shadow0. Dus kan MB hier echt wel in volgen... := Ik lees van tijd serieus jouw berichten na om te kijken of je ook wel eens niet enkel reageert om iemand "terecht" te wijzen.

Ik vind kinderen ook alles behalve eerlijk, maar tja, als hun voorbeelden niet 100% eerlijk zijn hoe kan je het dan van het kind verwachten?

Meid, ik wil je wel verzorgen hoor... :D ;)

Er is ook een keer een onderzoek geweest, heb ik pas ergens voorbij zien komen, dat ieder mens bijvoorbeeld zoveel leugens heeft op een dag...
Laten we eerlijk zijn, kennen we allemaal niet het leugentje om eigen bestwil?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:18

laetitia schreef:
Haha Kaja gezellig toch?
Leuke reactie van je! Enne we zitten inmiddels op 81 pagina's ;-)

En die ga ik echt niet allemaal doorlezen... :+
Ik vind het gewoon eerlijk van TS, wie moet zij nou in de maling nemen hier, een ander of zichzelf...
Kom op zeg, komt bijna op hetzelfde neer als je eerste een jaartje of twee is en mensen gaan op hun klokje tikken van "Is het geen tijd voor de tweede?"
:? Nou dan bepaal ik altijd zelf nog wel! Net zoals je zelf bepaald of je wel of niet gaat proberen om zwanger te worden!

Om op het gesprek in te haken waar het nu om gaat...
Mijn mening is dat kindjes met een eigen karakter geboren worden, en dat is al herkenbaar in je buik...
Kindjes zijn eerlijk, goudeerlijk, maar aangezien ze niet kunnen zeggen wat ze willen doen ze dat op een wijze waar ze wel van zich kunnen laten horen, bijvoorbeeld huilen.
Naar mate ze ouder worden gaan ze leren hoe ze aandacht kunnen krijgen of hoe ze iets kunnen ondernemen om te bereiken wat ze willen.
Klassieke conditionering, voor sommige misschien meer bekend op paardengebeid, maar het komt op hetzelfde neer. Paarden kunnen zich ook niet 'goed' verstaanbaar maken bij ons mensen en dus gaan ze een andere manier verzinnen om die wel te krijgen.
Noem het manipulatief, noem het wat je wilt, maar het doel is bereikbaar en waarschijnlijk bereikt.

Bij de Efteling staat een schatkist met een grote sleutel en alleen diegene die zo eerlijk is als goud kan de sleutel pakken en de schatkist openen.
Dat kan dus niemand... want niemand is zo eerlijk als goud... Dat wil niet zeggen dat dat nou zo erg is, want wie grijpt er niet alle middelen aan om te bereiken wat je wilt bereiken?

Kinderen zijn eerlijk als ze geboren worden, geboren met een eigen karakter, maar ook dat karakter word gevormd. Door ouders, broertjes/zusjes, familie, vriendjes, school... Je voedt een kind niet alleen op, je geeft het normen en waarden die in jou ogen juist zijn, maar dat word allemaal beïnvloed van "buitenaf".
Je bent zelf een voorbeeld voor je kind, je oogst wat je zaait....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:21

Goh Kaja, wat kun jij mooi spreken! :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:46

Helemaal mee eens. En hoe verhoudt zoiets tot het besluiten wel of geen kind te willen nemen.
Ik heb nooit aan dit soort dingen gedacht voordat ik dit besluit heb genomen. Ook nu houd ik me daar niet mee bezig. Kinderen in mijn omgeving zijn zoals ze zijn, de een vind ik leuk, de ander niet. Soms zegt dat iets over mij, soms niet.
Als je besluit een kind te willen krijgen, moet je er vanuit gaan dat jouw exemplaar de leukste zal zijn. Al kan dat natuurlijk tegenvallen, je hebt nu eenmaal niet alles zelf in de hand. Ook het wel of niet gezond zijn, is een spannende factor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:54

Helemaal mee eens Kaja, wat je kunt doen is zo goed mogelijk proberen een goed voorbeeld te geven als ouder in je opvoeding.
Maar niemand is 100 % eerlijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:48

Alet74 schreef:
Helemaal mee eens. En hoe verhoudt zoiets tot het besluiten wel of geen kind te willen nemen.
Ik heb nooit aan dit soort dingen gedacht voordat ik dit besluit heb genomen. Ook nu houd ik me daar niet mee bezig. Kinderen in mijn omgeving zijn zoals ze zijn, de een vind ik leuk, de ander niet. Soms zegt dat iets over mij, soms niet.
Als je besluit een kind te willen krijgen, moet je er vanuit gaan dat jouw exemplaar de leukste zal zijn. Al kan dat natuurlijk tegenvallen, je hebt nu eenmaal niet alles zelf in de hand. Ook het wel of niet gezond zijn, is een spannende factor.

Misschien hebben deze mensen een hekel aan zichzelf? Wie zal het zeggen... Of kennen ze zichzelf maar al te goed... ;)
Is ook mooi hoor, zelfkennis... :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:11

Ik sluit me helemaal aan bij al die laatste posten van jullie. :j
Mooi gezegd en helemaal waar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:47

Even terugkomend op de opmerking van Only Helen, die kan ik prima hebben. Denk dat er ergens best een kern van waarheid in zit eigenlijk.

Als je aan kinderen begint heb je toch een bepaald beeld in je hoofd over hoe het gaat opgroeien, bewust of onbewust. En als het karakter van het kind dan af blijkt te wijken van wat je stiekem had gewild, gehoopt of gewenst, krijg je vrij gemakkelijk conflicten, die dan door onbegrip van weerszijden steeds verder escaleren. En toen ik dat stukje typte was er net een escalatie geweest en zat ik witheet achter de computer.

Niet elke ouder is even flexibel in het aanpassen naar het kind, net als niet elk kind even flexibel is in het aanpassen naar de regels van de ouders. En als je dan per ongeluk twee stijfkoppen hebt die vrij fundamenteel anders denken zijn de botsingen redelijk spectaculair. Ik heb het dus specifiek niet over pubergedrag, bewuste manipulatie en dat soort dingen maar over fundamentele karaktertrekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:01

MamboBeach schreef:
Ayasha schreef:
Pfft... Ik ben echt ziek aan het worden maar:
Eens....
Mij valt het ook op dat jij altijd zo belerend uit de hoek moet komen Shadow0. Dus kan MB hier echt wel in volgen... := Ik lees van tijd serieus jouw berichten na om te kijken of je ook wel eens niet enkel reageert om iemand "terecht" te wijzen.

Ik vind kinderen ook alles behalve eerlijk, maar tja, als hun voorbeelden niet 100% eerlijk zijn hoe kan je het dan van het kind verwachten?

Er is ook een keer een onderzoek geweest, heb ik pas ergens voorbij zien komen, dat ieder mens bijvoorbeeld zoveel leugens heeft op een dag...

Samen aan de kippensoep? :D

Leugentjes om bestwil zijn mij iig niet vreemd. :) Hoewel ik het volgens mij nog niet vaak genoeg doe want mensen zeggen nog steeds regelmatig: "Kath, sommige dingen moet je alleen denken en gewoon ja knikken en lachen". :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:14

mick75 schreef:
Even terugkomend op de opmerking van Only Helen, die kan ik prima hebben. Denk dat er ergens best een kern van waarheid in zit eigenlijk.

Als je aan kinderen begint heb je toch een bepaald beeld in je hoofd over hoe het gaat opgroeien, bewust of onbewust. En als het karakter van het kind dan af blijkt te wijken van wat je stiekem had gewild, gehoopt of gewenst, krijg je vrij gemakkelijk conflicten, die dan door onbegrip van weerszijden steeds verder escaleren. En toen ik dat stukje typte was er net een escalatie geweest en zat ik witheet achter de computer.

Niet elke ouder is even flexibel in het aanpassen naar het kind, net als niet elk kind even flexibel is in het aanpassen naar de regels van de ouders. En als je dan per ongeluk twee stijfkoppen hebt die vrij fundamenteel anders denken zijn de botsingen redelijk spectaculair. Ik heb het dus specifiek niet over pubergedrag, bewuste manipulatie en dat soort dingen maar over fundamentele karaktertrekken.

Wel stoer dat je dit zo schrijft Mick75!

Het is niet makkelijk hoor kids opvoeden...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:16

Ayasha schreef:
MamboBeach schreef:

Samen aan de kippensoep? :D

Leugentjes om bestwil zijn mij iig niet vreemd. :) Hoewel ik het volgens mij nog niet vaak genoeg doe want mensen zeggen nog steeds regelmatig: "Kath, sommige dingen moet je alleen denken en gewoon ja knikken en lachen". :')

Is goed hoor! :D

Herken ik ook wel hoor wat jij zegt... En soms even tot 10 tellen... }>

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:19

Vrijdag etentje gehad met 3 vriendinnen. Een van hen is zwanger van haar tweede maar sinds zij haar eerste kindje heeft kan ze over niets anders praten dan over haar zoontje.
"toen deed hij dit, toen deed hij dat, toen zei hij zus toen zei hij zo".

Ik heb er eens extra opgelet afgelopen vrijdag, omdat een andere vriendin het een keer ter sprake bracht bij mij en mijn constatering was dat ze inderdaad nergens anders over kan praten.

Als ik over iets anders begin dan kinderen (we praten meestal wel met haar mee, ook omdat een andere vriendin ook 2 kleintjes heeft en dus met haar mee kan praten) dan luistert ze niet meer en kijkt ze soms zelfs de andere kant op.

Het ligt wel enigzins in haar karakter alleen haar eigen referentiekader interessant (en juist) te vinden, maar ik vond het vrijdag best ver gaan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:25

En wat wil je zeggen hiermee... *D Dat moeders vervelend zijn dat ze zo over hun kroost praten... :P

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:46

Ik vind het inderdaad best storend dat zij de hele avond alleen maar over haar zoontje heeft gepraat ja.
Ik ga toch ook niet de hele avond over mijn (nog enigzins) nieuwe vriend praten, ookal ben ik dolverliefd?

Daarbij vond ik het ook storend gezien het feit dat 1 vriendin heel graag kinderen wilt, zij heeft echt een enorme kinderwens. Maar (nog) geen partner, ze is nu 33 jaar.
Steeds als we met z'n vieren uit eten gaan wordt er uitgebreid verteld over wie van onze kennissenkring allemaal wel niet zwanger zijn en "ik vind het zo leuk voor haar, ze heeft het zo verdiend" , terwijl die ene vriendin met haar mond vol tanden erbij zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:49

laetitia schreef:
Ik ga toch ook niet de hele avond over mijn (nog enigzins) nieuwe vriend praten, ookal ben ik dolverliefd?

Jij misschien niet, maar je moet ze de kost niet geven...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:50

Dat is idd nier erg netjes zeg en getuigt van weinig inlevings vermogen in een ander en als ik dit zo lees, sorry, kan het verkeerd hebben, maar lijkt deze dame een beetje dom.
Misschien kan ze ook weinig anders dan moeder worden en is dat haar héle wereld en bestaat er daarbuiten niets meer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:57

@onassa: ze is niet dom, maar ze heeft inderdaad naar mijn ervaring echt niets anders dan haar vriend en haar kind. Dat is haar wereld tegenwoordig.

We hebben vrijdag aan tafel echt bijna de hele avond alleen maar over kinderen krijgen, zwangerschap en de meiden die nu zwanger zijn in onze omgeving gehad.
Ik was er op een gegeven moment, nadat ik meegepraat heb, zo klaar mee dat ik gewoon daarna mijn mond verder heb gehouden en een apart gesprek ben begonnen met die andere vriendin (single mét enorme kinderwens).

Ik vind het best confronterend voor die ene vriendin, zeker om te horen dat die en die en die zwanger zijn en dat dat allemaal zo leuk voor ze is.

Mij maakt het niet uit, ik heb geen kinderwens, maar ik voel haar pijn op zulke momenten...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:01

Ik kan me haar pijn wel heel goed voorstellen.
Toen ik nog zo naar kinderen hunkerde vond ik het ook altijd erg moeilijk om in gezelschap te zijn waar over niets anders gesproken werd dan over de kinderen en de zwangerschappen.
En las je dan elkaars vriendinnen ben, durf ik het toch best wat dom te noemen als je niet in de gaten hebt dat je daar ook eens even over op moet houden als er iemand bij aanwezig is in datzelfde gezelschap die zo graag een kindje wil maar waarbij het niet lijkt te lukken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:39

Laetitia, ik denk dat ik iets had gezegd op dat moment, hoor, eerlijk gezegd. Soms gaan mensen zo in hun leven op (en hun verhalen) dat ze wel eens vergeten dat andere mensen een hele andere beleving over die onderwerpen kunnen hebben. Je weet, ik ben zelf moeder, maar vind het juist heerlijk om ook eens over hele andere zaken dan mijn kind te praten. Ik ben heel trots op haar, vertel graag over haar, maar besef me dat er meer dingen op de wereld zijn, die ook heel boeiend zijn en daarnaast hebben je vrienden en vriendinnen ook hun leven met (vaak hele andere) zaken die hen erg bezig houden. Echte vriendschap is elkaar's leven delen, weten wat er bij de ander speelt.

Daarbij vind ik mama zijn geweldig, maar ik hou ook heel erg van de momenten dat ik even een hele andere rol heb dan moeder zijn. :D
Ik vraag me af of die vriendin van jou dat echt niet heeft, want het lijkt me zo eenzijdig allemaal........ Ja, je eigen kind(eren) hebben is heel overweldigend, maar je bent toch nog meer dan mama in het leven (hoop ik voor haar :D )?????

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:46

Onassa schreef:
Dat is idd nier erg netjes zeg en getuigt van weinig inlevings vermogen in een ander en als ik dit zo lees, sorry, kan het verkeerd hebben, maar lijkt deze dame een beetje dom.
Misschien kan ze ook weinig anders dan moeder worden en is dat haar héle wereld en bestaat er daarbuiten niets meer.

:') Dat zal het zijn... Sorry, maar deze opmerking vind ik heel dom... >;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:12

Het valt menogal op MB dat alles ik wat ik zeg jou vaak verkeerd valt. 8-)
krijg het idee dat je je constant aangesproken voelt.
Ik gebruik niet voor niets het woord "misschien", dus ik zeg niet dat ze dom is.
Misschien soms wat beter lezen en niet meteen mij als de rode lap op de stier zien ;)