wennie schreef:Door middel van een uitsluitend dieet kan je er achter komen welke voedingsstoffen jij misschien minder goed tegen kan. Eventueel kun je ook een bloedtest voor voedselallergieën laten doen.
Daarnaast zijn er ook medicijnen (bv. disputal) die de krampen kunnen verminderen.
Lang leve de Duspatal 
Ik heb PDS dankzij overtollige antibiotica kuurtjes en deels erfelijke aanleg, mn huisarts deed er níets aan en ik zat keer op keer dubbel geklapt vn de buikpijn op de bank te wachten tot of de buikpijn over was of tot het weer ochtend was.
Dit in combi met pfeiffer en ontzettende last van maagpijn/maagzuur(ook dankzij alle antibiotica, wat achteraf gezien ivm pfeiffer onnodig was...)
Mn zus(zelfde huisarts!) heeft ook PDS en had wél Duspatal, maar zij heeft een eetstoornis en hierdoor erg veel stackers en laxeermiddelen enz geslikt en hierdoor heeft ze zelf haar darmen enz beschadigd hierdoor ook naast de PDS een spastische dikke darm gekregen.
Die moet ook altijd rennen richting toilet, dat heb ik gelukkig nooit gehad, mijn buik blaast enorm op, met helse pijnen echt gemene krampen en steken waarvan ik echt dubbel klap van de pijn, kotsmisselijk word en een enkele keer zelfs flauw ben gevallen van de buikpijn(1x afgevoerd naar huisartsenpost midden in de nacht, die dacht blindedarm, was het niet, verder geen aandacht geschonken aan wat het dan wel was)
Ik was toevallig bij mn zus en ik had toen zo'n buikpijn dat ik gewoon bijna flauw viel!
Zij is erg van de medicijnen en ik totaal niet, maar ze gaf me een strip Duspatal met de mededeling 2x per dag 1 slikken wedden dat t beter gaat!
En mijd wit brood/veel zuivelproducten/alles met pinda's(ik hou van vers witbrood met pindakaas met stukjs nooit...helaas!) en mijd al het te scherpe en te vette eten en teveel koolzuur(maar ivm maag, waar ik wel medicijnen voor had, mocht ik al weinig koolzuur en geen vet en scherp eten enz dus dat was niet genoeg, maar met de Duspatal en nog beter op mn eten letten wel!)
Ik ben toen naar de huisarts gegaan, verteld wa ik had geprobeerd en hoe goed ik me voelde en ik kreeg meteen Duspatal mee en mag onbeperkt bij bestellen via de assisitente, ik moet eigenlijk 2x daags 1 capsule nemen en wat in slechte periode's het beste werkt is 's ochtends voor ik iets eet eerst Duspatal innemen met een flesje Actimel, dan een uurtje later 2 bruine boterhammen met iets van smeerkaas/boterhamworst/pate/jam ofzo en dan gaat het top!!
Het duurde even voor ook de dipjes weg waren, als ik niet op vaste tijden eet(en vast slaap patroon helpt ook!) speelde mn buikpijn op, dus ja een avondje stappen zeker met alcohol ging nog niet werken...
Maar, de aanhouser wint en tig doodjes Duspatal later eet ik zelfs weer af en toe een frietje met satésaus, drink ik weer dagelijks fris, eet dagelijks kaas en zelfs af en toe mn geliefde witbrood met pindakaas of wit pistoletje net uit de over en dan kaas er op of frietje met satesaus&mayo!
en dat alles ZONDER buikpijn!!
En ik slik alleen nog 's ochtends vlak voor het ontbijt 1 capsule Duspatal, mét mn Actimelletje 
Maar echt OMG wat heb ik vaak helemaal opgerold in bed gelegen, tig paracetamol&naproxen geslikt(geen ibuprofen dat doet meer kwaad dan goed bij maag/darm klachten) en wat ben ik blij dat ik dankzij mn zusje die ik altijd 'wandelende apotheek' noem eindenlijk verlost ben van de angst om een leuke avond te verpesten ivm buikpijn.
Zelfs als ik niet dagelijks mn Duspatal slik, slecht slaap en nog veel slechter eet gaat het nogsteed goed! Alcohol gaat ook goed, maagpijn is ook weg ben zelfs gestopt met de maagzuurremmers en ik ben echt zooooooooo blij!!!!
Was bijna vergeten hoe vreselijk die buikpijn kan zijn, nu ik dit topic lees weet ik het weer helemaal en ben ik erg blij met mn stripjes Duspatal in mn laatje 
Laatst was ie op, en vergeten optijd nieuwe te bestellen dus weekend zonder en ik had wedstrijd, maar maakte niet uit, niets aan de hand! Zelfs niet na een frietje en na een warme choco met slagroom!
Ik eet dus weer regelmatig iets wat eigenlijk op de 'niet eten lijst' staat zoals witbrood, pasta(moet eigenlijk volkoren pasta zijn, bah) veel en alle soorten zuivelproducten, dingen uit de frietpan, alcohol, frisdrank enz
Heb ik ff een terugval eet ik een paar dagen extra gezond, slik ik de Duspatal weer 2x per dag en dan is het voorbij.
Ik ben echt zo blij met die pillen!!
Nooit meer die ellende, nooit meer doen alsof je het leuk hebt in de kroeg terwijl je vergaat van de buikpijn, nooit meer op feestjes je vrolijkste gezicht op zetten ondanks je buikpijn, nooit meer tegen een etentje opzien, alles kan gewoon weer, en soms valt er iets qua eten verkeerd, maar t is nooit meer zo erg als voor ik dit 'wondermiddel' slikte!
Heb ook niet meer zo'n rare opgeblazen buik met die nare pijnen aan de linkerkant van mn buik, heel soms na bv gourmetten of bv iets eten wat ik normaal niet eet, maar dan slik ik ook 's avonds nog ff een duspatalletje 
Btw, bijna mijn hele familie van mn moeders kant heeft PDS en ook Crohn komt voor, overigens alleen alle vrouwen van de familie en dan zowel oma als tante's als nichtje's als de kinderen van mn oudste nicht!
Zo haha heel verhaal maar hier dus aardig wat lotgenoten!
Bizar trouwens he hoe extreeeeeeem je buik kan opzwellen!! Echt idioot! Ik kan dan ook geen riem of broekrand ofzo verdragen op mn buik, alleen een losse trainingsbroek en dan wil ik slaaaaapen tot de pijn over is!
Echt had ik die pillen maar jaren eerder gehad! 
Wist ik veel dat die zó goed zouden werken, ik dacht dat mn zus zich weer ns aanstelde haha nou dat heb ik dus geweten, ben haar nogsteeds dankbaar!
Heb 1,5 jaar rondgelopen met iedere dag buikpijn en een enorm opgezette buik, als ik weinig tot niets at had ik er geen last van maar dan speelde mn maag weer op... gelukkig(*ff afkloppen) is nu alles onder controle