Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:52

geen idee, denk een ander scheldwoord voor sociaalgestoord / koos vriendloos/ gameverslaafde ofzo...
Maargoed, vond het wel een beetje een vreemd verhaal hoor..
merk in m'n omgeving wel dat als iemand ergens heel goed in is dat iedereen meteen zit te happen van 'is 't een autist ofzo :+ '

denk dat het 2e meer met jou ervaringen te maken heeft, want ik ken wel meerdere mensen met autisme en die geven het ook wel errug vaak als excuus voor iets op.. En soms denk ik ook wel eens van 'ja je kan wel autisme hebben, maar je kan toch ook wel eens iets zelf proberen op te lossen zonder je autisme er bij te betrekken' :o ...
Geldt natuurlijk ook voor ADHD, maar daar heb ik zelf dan weer geen ervaringen mee, en als ik dan weer naar mezelf kijk, ik begin er vrijwel nooit uit mezelf over en wil ook echt niet dat mensen zich aan mij aanpassen... Aangezien ik mezelf gewoon wil kunnen redden zonder allerlei speciale aanpassingen etc.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:39

Menino schreef:
merk in m'n omgeving wel dat als iemand ergens heel goed in is dat iedereen meteen zit te happen van 'is 't een autist ofzo :+ '
Das dus gewoon jaloezie van die mensen, zij kunnen er niet mee om gaan dat iemand ergens goed in is en noemen diegene dan maar een autist. Das pas vreemd gedrag :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:53

Even opleving van het topic,

nog een paar vraagjes,

Slikken jullie wat voor je autisme? :+ beetje raar gesteld,
maar vooral gericht op remming van angst (voortkomend uit autisme).

Wat voor therapie volgen julie om "leven" dragelijk te houden? volg je speciale cursussen, of hoe begeleid je psych je (praten, of meer concrete hulp etc)

Ben een beetje aan het zoeken wat ik wil, m'n psych waar ik nu zit heeft (te) weinig ervaring en kennis van autisme om me goed te kunnen begeleiden, daarom wil ze kijken of ik ergens bij een autismeteam terecht kan (tevens gaat ze met zwangerschapsverlof).
Verder is het alleen dat ik extreem angstig ben in sociale situaties, maar voor de rest niet echt. kan me redelijk goed redden.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:13

Ik slik ijzerpillen voor wat extra energie. Bij mij kost een dag zoveel energie.. Daarnaast slik ik soms rustgevende pilletjes.
Ik ben net bezig met een faalangst training bij mn psych, en heb al een sociale vaardigheids cursus al achter de rug. Deze was echter niet zo'n succes :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:19

@ladypaardje:
Ik heb toevallig net een cursus afgerond over autisme, dit was in Groningen.
Ik slik niets, al heb ik wel ritalin geslikt, mocht ik het willen dan kan ik ook nog weer medicatie krijgen.

Verder ben ik nog bezig met het opstarten van goede hulp/begeleiding.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:23

xdniesje schreef:
Ik slik ijzerpillen voor wat extra energie. Bij mij kost een dag zoveel energie.. Daarnaast slik ik soms rustgevende pilletjes.
Ik ben net bezig met een faalangst training bij mn psych, en heb al een sociale vaardigheids cursus al achter de rug. Deze was echter niet zo'n succes :P

speciaal gericht op autisme??

Heb in een grijs verleden, op de middelbare school al eens een faalangsttraining gehad, en jaar daarna een sociaal vaardigheidstraining,
faalangsttraining had geen enkel effect (kon de docenten die het deden niet "uitstaan"(groot woord, maar eentje had vooral enge ogen :+, waardoor ik me meer ongemakkelijk voelde).
Sociaal vaardigheidstraining vond ik opzich wel leuk, hadden een gezellige groep. maar veel werd gedaan op aanraking (en laat ik nou toch een gigantische hekel hebben aan aanrakingen). Niet dat ik na deze cursus sociaal vaardiger was, maar was wel emotioneel wat positiever (gezelligheid), dus in dat opzicht heeft het voor mij toen wel gewerkt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:26

siskeh schreef:
@ladypaardje:
Ik heb toevallig net een cursus afgerond over autisme, dit was in Groningen.
Ik slik niets, al heb ik wel ritalin geslikt, mocht ik het willen dan kan ik ook nog weer medicatie krijgen.

Verder ben ik nog bezig met het opstarten van goede hulp/begeleiding.

Wat moet ik bij zo'n cursus voorstellen? :)

bij mij hadden ze ook psycho educatie voorgesteld, (dus wat houdt autisme in), maar ik studeer psychologie, en heb zo mijn eigen kennis erover al verzameld. Dus zou wel willen weten wat ze dan allemaal zouden vertellen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:36

De eerste 3 lessen is wel "psycho-educatie", maar het ging voornamelijk over het volwassen worden met autisme.
Onderwerpen als:wonen, werken/studeren, vertellen van, vrienden en relaties.
Beetje dat soort dingen.
Het is ook "lotgenotencontact" al was het in dit geval niet echt gelukt omdat het en erg kleine club was(3 mensen) en we allemaal met erg verschillende dingen bezig waren.
Voordeel voor mij was dan wel dat ik het goed kon vinden met de cursusleiders, dus heb er toch wel veel aan gehad.

Nu heb ik nog de mogelijkheid om met de cursusleiders afspraken te maken als het nodig is, 1 is SPV-er(en mn vaste begeleider) de andere is dokter, hij heeft ook mn diagnose gestelt, en als ik meer over het autisme-verhaal wil weten kan ik bij hem terecht.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:40

Kom hier even binnenvallen.
Had het topic nog niet eerder gezien en heb nog niet alles gelezen. Vandaar dat ik nog geen 'zinnige' reactie plaats.

Kan jullie wel vast vertellen wat ik heb met autisme. Mijn zoon van 11 heeft klassiek autisme met comorbide ADHD. Hij wordt gekwalificeerd als hoogfunctionerende autist. Dit is overigens geen officiele kwalificatie maar geeft aan dat hij geen verstandelijke beperkingen heeft. Zelf heb ik ADHD. Geen bijzonder goede combi binnen een gezin.

Hoop later nog wat aan de discussie toe te kunnen voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:06

Even een vraagje aan degenen die ritalin als medicatie hebben gehad:
Hoe werkte dit voor jullie?
Heb er zelf een keer een pilletje geprobeerd (op recept van een psychiater) maar ging er alleen maar enorm hard van stuiteren :P
Toen het spul uitgewerkt was, was ik ontzettend moe en heb ik de halve verdere dag geslapen.
Vraag me daarom dus af hoe dit voor je werkt als je er wel baad bij hebt?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:25

Ik had er wel "baat" bij, dat wil zeggen wat het ADD-gedeelte
Probleem was dat ik er "meer autist" van werd(toen wist ik dat dus niet), en daar voelde ik me absoluut niet goed bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:31

Hmm oke.
Ik ben helemaal niet met ADHD of ADD gediagnosticeerd, enkel asperger. Vond het al typisch daar ritalin voor te krijgen, maar goed misschien hadden anderen met alleen een ASS er wel baat bij en vroeg me daarom af hoe.
Iemand anders dan misschien?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:04

Het kan wel hoor :j
Als je wat hyperactief en "ongeconcentreerd" bent.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:12

Mijn neefje heeft PDD-NOS,
ik weet ook niet echt hoe ik daar mee om moet gaan, want hij gedraagd zich nogal anders,
hij doet eigenlijk net alsof hij de enige is op de wereld.
tja, best lastig soms hoor, want agressief is hij al snel :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:08

ladypaard schreef:
Slikken jullie wat voor je autisme? :+ beetje raar gesteld,
maar vooral gericht op remming van angst (voortkomend uit autisme).

Nee, wel pijnstillers voor de fybromialgie
ladypaard schreef:
Wat voor therapie volgen julie om "leven" dragelijk te houden? volg je speciale cursussen, of hoe begeleid je psych je (praten, of meer concrete hulp etc)

Pony is mijn therapeut (ook voor de fybro trouwens), verder ben ik bezig om begeleiding op te starten via humanitas.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:32

Je kunt als begeleiding ook een coach zoeken, die ervaring heeft met ASS. Mijn moeder heeft haar eigen coaching bedrijf, ze heeft een dochter met PDD-NOS en is jaren getrouwd geweest met een man met ASS. Dus ervaring zat ;)
Haar site is www.viverecoaching.nl
Wie weet zijn er mensen hier die er wat aan hebben!!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:32

ladypaard schreef:
Ben een beetje aan het zoeken wat ik wil, m'n psych waar ik nu zit heeft (te) weinig ervaring en kennis van autisme om me goed te kunnen begeleiden, daarom wil ze kijken of ik ergens bij een autismeteam terecht kan (tevens gaat ze met zwangerschapsverlof).
Verder is het alleen dat ik extreem angstig ben in sociale situaties, maar voor de rest niet echt. kan me redelijk goed redden.

Worden er geen cursussen aangeboden binnen je opleiding? Ik werk op een hogeschool en wij bieden een cursustraject aan voor mensen met een vorm van autisme om idd te leren omgaan met studeren, werken in projectgroepjes, en als voorbereiding op stage/afstuderen. Dit zijn kleine clubjes die, als er behoefte aan is, vrij intensief samenwerken.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:08

Ik spring er ook even in...mijn zoontje van 9 met asperger is als hij 11 is van school af..

Ik vind dat moeilijk.. hij is zo puur en te goed zeg ik wel eens...

Ik ben heel bang voor de middelbare school...hoe gaat hij zich redden..

Iemand met ervaring?

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:03

tootje71 schreef:
Ik spring er ook even in...mijn zoontje van 9 met asperger is als hij 11 is van school af..

Iemand met ervaring?

Ik heb ook asperger en is helemaal goed gekomen hoor ;-)
af en toe wat moeilijker qua vrienden en vriendinnen maar heb me er goed en wel doorheen geslagen (had mijn diagnose wel pas toen ik 15 was)

nu hogeschool en ook daar vlot het wel =)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:39

tootje71 schreef:

Iemand met ervaring?

Mijn broer met autisme en apserger is vreselijk gepest op de middelbare school. Hij heeft hier nooit iets van gezegd tot dat hij met brandblaren thuis kwam (sigaretten op hem uit gedrukt..) Hij kon niet goed mee komen in de lessen, ook al is hij heel slim. Een lieve jongen die alles goed bedoeld en zoals je zelf noemt puur en te goed verdiend het misschien niet om daar op af te worden gerekend. Want kinderen zijn tegenwoordig gemener dan je denkt. En ook al bedoeld hij niets verkeerd en alles alleen maar goed is het misschien beter om rond te kijken naar een speciale school. Bijvoorbeeld voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK scholen). Ook daar krijgen ze veel meer begeleiding met het werk op school. Door asperger kan ook de uitleg van leraren en huiswerk anders worden opgevat of moeilijker zijn en haalt hij slechte cijfers, terwijl hij met de juiste begeleiding een top rapport kan krijgen :)
T hoeft natuurlijk niet altijd zo te lopen, goed onderzoek op de school zelf en ervaringen zoeken van mensen die op die school hebben gezeten is al een goede. Je hebt ook scholen waar nauwelijks word gepest en er veel wordt geaccepteerd.
Maar bij mijn broer was dit helaas niet het geval en hier heeft hij zoveel onder geleden dat hij daar nu nog vreselijk veel last van heeft (inmiddels 25) :)

Probeer je niet bang te maken ofzo, maar soms uit bescherming en om beter te kunnen presteren is het misschien slimmer hem op een wat lager niveau te plaatsen of op een speciale school :)

Succes!! :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:00

heel erg bedankt voor je vehaal ! gelukkig is mijn zoon heel sociaal en ligt hij heel goed in de groep dat is een enorme pluspunt volgens de psychiater, we gaan ook zeker een kleinere school zoeken met goede begeleiding.

Zijn er nog meer met asperger die hun verhaal willen vertellen ??

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:58

em_papillon schreef:
tootje71 schreef:

Iemand met ervaring?

Mijn broer met autisme en apserger is vreselijk gepest op de middelbare school. Hij heeft hier nooit iets van gezegd tot dat hij met brandblaren thuis kwam (sigaretten op hem uit gedrukt..) Hij kon niet goed mee komen in de lessen, ook al is hij heel slim. Een lieve jongen die alles goed bedoeld en zoals je zelf noemt puur en te goed verdiend het misschien niet om daar op af te worden gerekend. Want kinderen zijn tegenwoordig gemener dan je denkt. En ook al bedoeld hij niets verkeerd en alles alleen maar goed is het misschien beter om rond te kijken naar een speciale school. Bijvoorbeeld voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK scholen). Ook daar krijgen ze veel meer begeleiding met het werk op school. Door asperger kan ook de uitleg van leraren en huiswerk anders worden opgevat of moeilijker zijn en haalt hij slechte cijfers, terwijl hij met de juiste begeleiding een top rapport kan krijgen :)
T hoeft natuurlijk niet altijd zo te lopen, goed onderzoek op de school zelf en ervaringen zoeken van mensen die op die school hebben gezeten is al een goede. Je hebt ook scholen waar nauwelijks word gepest en er veel wordt geaccepteerd.
Maar bij mijn broer was dit helaas niet het geval en hier heeft hij zoveel onder geleden dat hij daar nu nog vreselijk veel last van heeft (inmiddels 25) :)

Probeer je niet bang te maken ofzo, maar soms uit bescherming en om beter te kunnen presteren is het misschien slimmer hem op een wat lager niveau te plaatsen of op een speciale school :)

Succes!! :)

Een ZMOK school zou ik dus juist niet aanraden, (zeer moeilijk opvoedbare kinderen) zegt het toch al, daar zitten juist de kinderen met gedragsproblemen.

Heb zelf op een kleine middelbare school gezeten (nou ja klein) met alleen afdeling HAVO en VWO, het grootste deel van de leerlingen was gemotiveerd om te leren. er was daar ook veel respect voor elkaar. Ook al hoorde ik niet specifiek bij een groepje, toch kon ik me daar aansluiten als ik daar behoefte aan had (natuurlijk bij het ene groepje meer dan bij het andere). Niks ten nadele van het VMBO maar daar hangt gewoon een hele ander sfeer (heb ik goed kunnen merken toen ik onderzoek moest doen begin van dit jaar).
Ik denk dat de kleinschaligheid en betrokkenheid van de school, mij geholpen heeft door de middelbare schooltijd te komen. Heb een vreselijke basisschooltijd gehad, en ben er zo enigszins bovenop gekomen. En waarschijnlijk de reden is dat ik nu pas weer vastloop (en diagnose heb gekregen).

Dus tip zoek een goede kleinschalige, betrokken middelbare school waar je zoon meteen een goed gevoel heeft (zo eentje waar alle stuuds naar toe gaan--> meer buitenbeentjes, meer respect, meer aansluiting :) )
succes

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:00

Idd een kleine school helpt goed :) Ik werk op een kleine hbo opleiding en wij hebben meerdere studenten met een stoornis in het autistisch spectrum studeren, en dat gaat best goed. Juist door de kleinschaligheid werkt het :)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:03

Oh, ik ben niet zo thuis in wat voor scholen er bestaan. maar mijn moeder heeft lang gewerkt op een ZMOK school en daar zaten ook vele autisten en mensen met een ander soort stoornis. Ze hadden daar speciale klassen in :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:39

Ik heb zelf stage gelopen op een zmok school, en ook ik raad dit zeer af voor iemand met asperger. Er zijn op school te veel prikkels, en iedereen reageert op die prikkels, wat voor nog meer prikkels zorgt en ga zo maar door. En ook qua IQ zal je zoon daar denk ik niet goed passen. Kinderen met asperger die zich vervelen kunnen helemaal vast lopen. Mijn zusje met pdd-nos is naar het vmbo geweest, theoretisch en daarna nog de havo. Mijn moeder is van te voren heel veel in gesprek geweest met leraren. Ze heeft uitgelegd wat het allemaal in houd en hoe er het beste op te reageren. Dit heeft super gewerkt.
Ik zou gewoon goed contact houden met school, gesprekken voeren, ook waar je zoon bij is. Het gaat natuurlijk om hem. Mijn zusje heeft in haar klas ook een presentatie gegeven over ASS. Dit heeft heel veel begrip opgeleverd.