Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:50

Ha, de bekende vaginale schimmelinfectie.

Dat is echt een van de bekendste klachten bij verhoogde bloedsuikers. Bijna alle vrouwen met diabetes hebben er regelmatig last van. Bij type 2 is het vaak zo dat diabetes ontdekt wordt omdat artsen weten dat dit een van de verschijnselen is.

Infectie worden bestreden door witte bloedlichaampjes, maar als er veel glucose in het bloed zit, gaan die zich bezig houden met suikertjes snoepen (simpeltjes gezegd hoor).

Maar het is absoluut zo dat hoge bloedsuikers meer kans geven op infecties en ook een slechte genezing van infecties. Schimmelinfecties zijn dus heel gebruikelijk bij diabetes.

Ik heb er zelf ook last van zodra ik een tijdje wat minder ingesteld ben. Jeuk betekent meer meten en strenger voor mezelf zijn ;-)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:57

Echt jammer dat ik toen het forum nog niet had gevonden :P :D
Een tijd terug kreeg ik er weer wat last van en toen wist ik genoeg .....
Maar het was een paar jaar terug echt ZO erg, dat ik er bijna een schuursponsje voor gebruikte :o

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:58

Nou het zit bij mij niet in de familie maar ben wel te zwaar en ik heb heel veel ontstekingen en die gaan niet goed weg. En ik zit niet goed in me vel. Dus was een reden voor dokter om het te testen.

schildklier weet ik eigenlijk al jaren dat die niet goed is maar nam nooit de moeite het te laten testen. Dat zit in de familie en ik heb gewoon al die klachten. Maar moest er nu toch een keer van komen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:01

Klinkt inderdaad heel vervelend en dan kunnen ze het beter testen, want dan weet je tenminste iets!
Van de ene kant is het natuurlijk niet leuk wanneer er iets uit komt, maar aan de andere kant is er dan tenminste wel iets om te behandelen!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:03

Ja maarja het idee dat je nooit weer van diabetes af komt vind ik zo erg.

Mn schildklier zal te traag werken dus ik hoop dat ze die aan de gang krijgen zodat ik ook beter kan afvallen.

magriet

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:08

Met diabetes valt best te leven hoor Nathalie. Inderdaad bij verhoogde bloedsuikers jeukt het vaak van beneden. Alleen dat al maakt dat ik wel wat lager wil zitten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:09

Tuurlijk, helemaal waar, maar op zich is er prima mee te leven en als je door de juiste medicatie/dieet weer beter in je vel komt te zitten!?!?

Medicatie voor je schildklier hoef je ook niet zo blij mee te zijn......

Uiteraard kun je beter niets hebben, maar zoals het nu gaat, gaat het ook niet goed!?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:10

Hoe werkt dat dan? Als je te veel suiker binnen krijgt gaat je bloedsuikerspiegel omhoog neem ik aan? Of heeft het een andere oorzaak?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:15

na 38 jaar suiker te hebben beginnen nu langzaam kleine dingetjes te irriteren, mijn ogen gaan langzamer achteruit en ik heb vaak kleine jeukende plekjes op mijn benen die open gaan maar gelukkig ook weer dicht.

Mijn nieren zijn iets aangetast maar blijven nu redelijk stabiel.

En tja in mijn zwangerschap gingen mijn ogen erg achteruit dat is ook de reden dat het er bij 1 is gebleven.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:21

Bij jou is het dus aangeboren. Zit daar nog verschil in kwa klachten? als iemand die het op latere leeftijd krijgt?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:22

Mij is gezegd dat als je het op latere leeftijd krijgt je wel sneller complicaties kan krijgen maar of dit waar is ? wie weet het ...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:25

Ook heb ik wel eens gehoord dat als je na ik geloof 25 jaar geen complicaties hebt dat ze wegblijven. dat zou mooi zijn als het waar is

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:26

Ik hoop maar dat mn klachten alleen van de schildklier zijn en niet van allebij.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:28

Citaat:
Nou het zit bij mij niet in de familie maar ben wel te zwaar en ik heb heel veel ontstekingen en die gaan niet goed weg. En ik zit niet goed in me vel. Dus was een reden voor dokter om het te testen.

Absoluut een goede reden om het te laten testen, terugkerende ontstekingen kunnen duiden op verhoogde bloedsuikers.

Tja, hoe raken die verhoogd?

Ik heb hier een paar jaar geleden een heel uitgebreid stuk over op mijn blog geschreven. Wat is diabetes, type 1, type 2, dat soort dingen.

Lees maar : http://blog.nieuwenoord.nl/?p=243

Erg goede uitleg, al zeg ik het zelf :D :D

Wat betreft die complicaties: de een is er gevoeliger voor dan de ander, dus na 25 jaar nog niks is een gunstig teken, maar zeg nooit nooit. En ja, type 2 heeft vaak eerder last van complicaties dan type 1, voornamelijk doordat het al jaren sluimert in het lichaam en niet zo acuut is dat het snel behandeld wordt. Heb ik een paar dagen geleden nogal wat over geschreven ;-)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:34

Margriet, dat had ik nog nooit gehoord en het gaat voor mij ook echt niet op :P
Na 31 jaar diabetes een hartinfarct en na 32 jaar problemen met m'n ogen..........

En Monique, je bent meer dan duidelijk in je uitleg :D

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:31

Vinden jullie het wel oke dat ik meelees en af en toe vertel over mijn poes met suiker. Ook zij heeft wel een een hypo en das best eng. Ze kan niet praten he, maar je leert je kat lezen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:42

Ik zeg ook dat ik het gelezen heb. Niet dat ik het geloof. ik blijf erbij dat je altijd allert ioet zijn en naar je lichaam moet luistern

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:18

mweiden, heb geen zin opm van alles te lezen, maar wil nathalie wel enigszins geruststele ook over schildklier, die van mij doet t ook zo goed als niet meer en ik slik 1x daags n pilletje in formaat zoetje, verdre nergens last vabn,

suikers heb ik alles gedaan wat niet mocht, ook veel met vuur gespeeld zeg maar, paar flinke rekeingen mogen betalen maar al met al ben ik toch het meest blije dat ik 2 gezonde zoontjes heb gekregen, suikers waren in mijn zwangerschappen drama, ben er daarna ook hard mee achteruit gegaan en uiteindelijk volledig op afgekeurd, maarja het klan altijd nog erger/slechter denk ik dan

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:04

Valeria schreef:
Valeria kun je mij wat tips geven? Ik ben ook bij een dietiste geweest maar kon er niks mee

Hallo Margriet,
op wat voor gebied zou je tip swillen krijgen, voeding, beweging?[/quote]
Vooral qua voeding aangezien ik moeite heb met bewegen, kan slecht lopen door een beenbreuk van 1.5 jaar geleden. OOk tips qua andere bewegingssorrten zijn welkom

2x lantus spuiten gebeurt volens mij bij m ensen ook wel. levemir iig wel. Ik ben het levende bewijs[/quote]

Qua voeding zijn er best wel wat tips wat ik je kan geven, let met name op koolhydraten, als je wil afvallen kan je bij de jumbo koolhydraatarm brood krijgen.; gewoon brood alleen dan bijna geen koolhydraten en erg lekker!
slechte tussendoortjes vervangen door goede tussendoortjes, bijv ipv chips, blokjes kaas, stukje komkommer, radijsjes, olijvjes. en zo kan ik nog wel even doorgaan.
ik weet niet wat je drinkt thee of koffie met of zonder suiker? suiker dan laten staan in plaats daarvan zoetjes gebruiken.
frisdranken met prik beperken op afschaffen.

als je bijv de hele dag honger hebt kan je overwegen om ochtends roereitjes te nemen. dezen geven je een verzadigd gevoel zodat je over de dag minder honger hebt.

en kwa beweging las in dat je moeilijk kan lopen.
dan denk ik dat zwemmen mischien heel goed is. of zwemmen in therapeutisch water.
mocht je meer willen weten over tips ofzo en recepten kunnen jullie me pben.

enne niet te snel gaan in het topic hoor!!!! ;)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:31

ik heb even een peptalk nodig.....
Ik heb vanmiddag om 1 uur een afspraak in het ziekenhuis, om over te stappen van 2 keer spuiten naar 4 keer.
Maar ik zie er zo verschrikkelijk tegenop, heb de neiging om het toch weer af te blazen.....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:45

Niet afblazen! Als je een maal vier keer per dag spuit, ben je er blij mee. Je bent veel flexibeler als met een mixinsuline.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:49

ja maar weet je wat het is? Ik ben nooit zo streng voor mezelf, dus dat flexibele heb ik nu ook wel....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:24

Tja, helpt het als we gaan 'dreigen' met de complicaties over - pak weg - 15 jaar? Niet toch?

Ik denk dat je het zeker een kans moet geven, het kan ook meevallen namelijk! We hebben deze discussie over 2 keer spuiten eerder gevoerd en voor mij is een mix echt iets wat makkelijk is voor oude mensen, maar bij jonge mensen past het gewoon niet. Je lichaam moet nog te lang mee.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:30

daar heb je ook wel gelijk in en dat is ook de reden dat ik over wilde, maar nu het echt moet voel ik me er echt niet goed bij....

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:43

jawel joh je wordt nog vrijer in je doen en laten en tijden qua eten, echt waar probeer t maar, ikke anti naald durfde t ook niet maar t heeft mij veel meer vrijheid en ruimte gegeven om me niet zo dorod e suiker te laten dwingen om dinegn zo op tijd te doen, gaan hoor, kom op!!!