Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:34

Irritant zeg... En je tanden zelf?

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:49

Voel ik ook niet. Dit is erg vervelend met tanden poetsen want dit eindigt altijd op bijna :r

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:48

Dat irritant! bij mij is een klein stukje van mijn.bovenlip gevoelloos en mijn tandvlees boven..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:45

Ik heb het bij mijn onderlip!
Er zijn plekken dovig waardoor ik ook niet voel dat er iets zit zeg maar, moet altijd goed opletten met eten want heb weleens met een sliert vermicelli gezeten die ik niet in de gaten had maar je went er wel aan vind ik.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:20

Wees blij dat je helemaal geen gevoel hebt. Mijn onderlip en kin zijn overgevoellig.
Als iemand het aanraakt, voelt het echt niet fijn. :n

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:42

Das niet zo fijn met zoenen ook ... :P

Maar idd, weet niet wat erger is, geen gevoel of juist teveel!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:45

Met zoenen is dat geen probleem hoor. :Y) Meeste last van mijn kin. Nou, die gebruik ik dan toch niet :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:46

Gelukkig :P

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:23

Het zóu kunnen Poeltje hahahah!!!!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:18

Hoe is het met iedereen?

Hier gaat het opzich wel..schroef is vorige week vast gezet en dat was echt een hel!
Ik dacht dat het allemaal wel mee zou vallen maar helaas..De vrouw die de schroef vast moest zette kende het type schroef dat ik had schijnbaar niet en wilde hem vast zette zoals ze dat bij de andere schroeven ook doen. Met een schroevedraaier heeft ze flink lopen duwen en porren in mijn gehemelte net langs de plek waar hij vastzit en mijn hemel wat deed dat een pijn..uiteindelijk kwam ze zelf ook tot de conclusie dat er iets niet klopte want de schroevendraaier paste niet! Naast het gedeelte van de schroef wat je aan moet draaien zat een klein moertje en uiteindelijk bedacht ze dat die gewoon vast gedraaid moest worden, nou zij uiteindelijk dat ding vast gezet maar ze wist niet of ze het nu wel goed gedaan had dus toen ging ze eindelijk de kaakchirurg bellen..In de tussen tijd maakte ze wat foto's van het aangezicht en tilde zo'n assistent met twee spiegeltjes mij bovenlip omhoog zodat alles op de foto goed te zien was, helaas zette meneer de spiegels net op het uiteinde van mijn hechtingen dus hem heb ik ook flink vervloekt. Na even wachten kwam de kaakchirurg kijken en hij zei dat het wel goed vast zat maar het moest nog strakker dus hij ging even voordoen hoe hij vast moest, dat was ook niet erg prettig moet ik zeggen.

Daarna snel nog foto's gemaakt en op de foto's zagen ze dat naast mijn rechter snijtand niet heel erg veel bot zit dus die moet ik in de gaten houden, als de tand loszit moet ik een noodbeugel die de tand dan weer op de plaats houd. Nog even besproken wat de verdere gang van zaken is en tot de conclusie gekomen dat de ortho en kaakchirug allebei wat anders vertellen. Volgens de ortho moet de schroef er eerst uit voordat de beugel erin gaat en volgens de kaakchirurg kan de beugel er eerder in. Hij neemt contact op met de ortho en dan horen we 12 Juni wat nou precies de bedoeling is.

Zelf het aandraaien van die schroef was fijner dan het vast zetten van dat ding :+ Ik heb er daarna nog flink last van gehad en werd de volgende ochtend ook wakker met een heel bebloed gezicht..
Eten is nog steeds improviseren en ik merk nu toch echt wel dat het vele brood eten me langzamer hand de strot uit komt..Helaas kan ik nog steeds heel zacht voedsel eten en is iets al snel te hard om te eten.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:26

Dat klinkt allemaal heel naar zeg. Rillingen lopen me over de rug van dat vastzetten met schroevedraaier verhaal.

Sterkte! En hoop dat je het ergste nu gehad hebt. Jij moet er echt veel voor over hebben! Heel stoer en ik gun het je dat het super mooi wordt!

Hier geen nieuws, volgende week naar de ortho en foto's maken om te kijken hoe het gaat. Heb nog gaten tussen mijn kiezen en die willen niet (snel) dicht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:53

Ik ben al klaar met aandraaien sinds woensdag, heb maar 13 dagen hoeven aandraaien dus dat ging onwijs snel! Vooral de afgelopen week heb ik wel erg veel hoofdpijn gehad.

Gisteren 2e controle bij de KC, die was erg tevreden. Ze wilden mijn hechtingen eruit gaan knippen, dat is dus lekker misgegaan omdat ze veel te snel gingen voor mij, waardoor ik een soort paniekaanval kreeg. Muts heeft ook lekker in mn bovenlip geknipt, heel fijn. Hechtingen zitten er dus nog mooi in :+ Ik wroet ze er zelf wel uit, en anders misschien komende zaterdag nog een poging laten doen als ik wat beter in mn vel zit...

Iris, lekker verhaal... Ik had haar denk ik niet laten aanmodderen, heb dan al snel zoiets van, ga jij maar mooi ff de KC halen, die weet tenminste wat hij aan het doen is... Ben wat allergisch aan het worden voor mensen die maar iets doen maar niet weten wat, geloof ik :') Hopelijk is je pijn snel over.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:44

ah bah dat klinkt niet echt fijn Iris.. :(:)

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:40

Hier na 2 maanden wachten eindelijk nieuws: de verzekering heeft alles goedgekeurd en alles wordt volledig vergoed, ook de orthodontie *\o/* Ik ben helemaal blij :D
Vanmorgen gelijk om 8 uur de kliniek gebeld, en op 7 juni gaat mijn beugel erin en gaan we beginnen. Kan echt niet wachten tot het zover is!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:52

Dat aandraaien etc. klinkt echt niet fijn.. :(:)

Hier gaat alles goed. Eet weer alles, zolang ik maar zachtjes kauw. Vorige week zijn mijn hechtingen eruit gehaald. Het is vandaag precies een maand geleden. Aankomende week krijg ik een nieuw draad in mijn mond en dan nog vier maanden beugelen voordat het helemaal klaar is. Ben echt heel blij dat ik het heb gedaan, zou het zo weer doen.

Manieki: Dat is goed nieuws. Weet nog wel dat ik dat 2 jaar geleden ook riep. Mij is alles heel erg meegevallen, hoop dat het voor jou ook zo is.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:59

Dat aandraaien lijkt mij idd ook niks... En dat gedoe met die schroef, moet er niet aan denken!

Als ik je bericht zo lees Poeltje, geeft dat inderdaad hoop. Verder heb ik eerder in dit topic gelukkig ook al veel andere goede verhalen gelezen.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:29

Dat is idd nog snel gegaan met het aandraaien bij jou Prairy! Ik heb 12 dagen gedraaid in totaal! Hechtingen zitten er bij mij ook nog in haha die raken nu allemaal los en zijn aan het oplossen..ik wacht mooi tot ze er zelf uit gaan. Hechtingen van de verstandskiezen heb ik er zelf uitgewerkt want die irriteerde :+

Manieki fijn dat alles vergoed word! Hopelijk valt het allemaal mee!

Aandraaien is mij achter af heel erg meegevallen! Had het erger verwacht maar heb nooit echt pijn gehad! Vast zetten van de schroef is dan weer een ander verhaal haha..

Met mij gaat het verder ook wel goed ik kan al wat meer dingen eten maar er word door mijn moeder ook wel rekening mee gehouden! Met moederdag zijn we wezen brunchen en dan kom je er pas achter dat je toch wel weinig keuze hebt. Het is nu vooral afwachten tot er weer goed bot tussen de twee losse helften zit, vind het ook niet heel vervelend meer om met zo'n grote spleet tussen mijn tanden te lopen aangezien de mensen in mijn omgeving weten wat er aan de hand is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:27

Hahaha Iris, ik denk dus hetzelfde over die hechtingen. Ga zaterdag wel kijken hoe en wat, misschien maar met wat valium (=rustig blijven :P) en flink pijnstillers naar het zkh.

Ja, weinig keuze met eten idd. Ik ga gewoon niet uit eten...

Manieki, wat fijn dat alles vergoed gaat worden!! Wat moeten ze bij jou precies doen?

Poeltje, fijn dat je weer kan eten :) Over 4 maanden al klaar! Wauw... Dat zou ik ook wel willen :+ Ik hoop over 2/3 maanden boven de beugel erin te krijgen.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:16

Ik heb een overbeet van de 12mm en ze gaan mijn onder kaak naar voren zetten. Ze hebben afgelopen maand mijn verstandskiezen en 2 andere kiezen getrokken voor meer ruimte, en nu gaan we met de behandeling beginnen. Door die ruimte is er nu plek genoeg om boven wat terug en breder te trekken. Ik ben erg benieuwd hoe lang het allemaal zal gaan duren.

Hoe lang zijn jullie bezig? En na hoe lang werden jullie geopereerd?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:20

Ik ben eind februari voor het eerst geopereerd, 4 verstandskiezen en 1 kies onder voor meer ruimte, en 3 weken geleden is mijn bovenkaak verbreed met een operatie en opendraaien.

Onder heb ik sinds ergens in maart de beugel al zitten. Boven komt ie hopelijk in juli/augustus. Ik moet ook de onderkaak nog naar voren laten plaatsen, hopelijk binnen 1 - 1,5 jaar.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:02

Ik heb 11 april de eerste operatie gehad, nu ongeveer 2 tot 3 maanden wachten en dan de beugel erin.
Onderkaak moet ik ook nog naar voren laten zetten dus ik ben ook over ongeveer over 1,5 jaar klaar! Zit in het zelfde traject als Prairy haha

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:27

Ah jullie krijgen ook boven een operatie. Gelukkig is dat bij mij waarschijnlijk niet nodig. Het precieze plan hoor ik 7 junì verder. Het kan me niet snel genoeg gaan, des te eerder ben ook ik in het bezit van een stralende lach :D
Ik hoop eigenlijk met ongeveer 1,5 jaar klaar te zijn, maar weet niet of dat gaat lukken.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:36

Ik ben gister ook weer bij de ortho geweest. De volgende keer mogen de staalbogen erin, die ze ook bij de operatie gaan gebruiken. Ortho is verder erg vaag over wanneer er nu geopereerd gaat worden. Ben benieuwd.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:46

Eventjes heel ego. :o

Moet je nog op controle na de 3 maanden controle?
Ik ben vorig jaar Maart geopereerd, mijn laatste controle was 3 maanden daarna (= Juni), maar kan me herinneren dat de arts zei dat ik over een jaar weer moest komen om te kijken of het allemaal goed herstelt is.
Klopt dit?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:49

Ik zou gewoon even bellen, kan me goed voorstellen dat ze je na een jaar nog eens willen zien hoe het er nu uit ziet en of het nog allemaal goed zit enzo.