Al 10 dagen bloed plassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 00:25

Vwb voeding tips zou je misschien wat inspiratie in het kaakoperatie topic kunnen vinden, ook al zou je dat niet denken wellicht.

Zacht of vloeibaar voedsel is daar een must omdat je vaak maar beperkt kunt en mag eten, zacht voor de operatie maar beperkt omdat je maar weinig energie hebt en eten gewoonweg veel energie kost.

[MWS] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Mijn favoriet was pannenkoeken met kaas en cake met roomboter. Je kunt ook courgette cake of bananenbrood proberen, dat is misschien iets minder ongezond :+

Ik wens je in ieder geval veel sterkte en hoop dat je weer een stapje vooruit kunt doen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 12:15

Wat ik eet hoeft niet perse vloeibaar of zacht te zijn. Maar kan sowieso even kijken voor ideëen, als je het wil eten met een zere mond, dan moet het wel lekker zijn zou je denken :+
Bedenken wat ik wil eten is namelijk wel een ding..

Oja, ik houd idd in een app bij wat ik eet en hoeveel :j
Vis en vlees eet ik niet, eet al jaren vegetarisch.. Niet ideaal nu, maargoed neem wel melk, kaas, yoghurt en elke dag vleesvervangers.
En dan nog de drinkvoeding met extra eiwit.
Ondertussen zelf een smoothie gemaakt, maar dat was niet zo'n succes.. Wat een dikke pap en tegen de tijd dat ik het wat dunner had, was het ook bruin aan het worden :r :')

Hoog laag bed heb ik al wel, maar wel boven. Als ik eenmaal boven ben dan is dat ideaal, maarja moet dan wel de trap op. Beneden is weinig plek, al is er natuurlijk tijdelijk altijd plek te maken als het nodig is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:17

Geef jezelf tijd. Als je goed gaat en blijft eten voel je je spierkracht heel snel terugkomen (snel als in dagen en weken). In principe kun je in snelle stappen van paar dagen steeds je dagmenu flink ophogen. Een maag is relatief snel gewend en je lijf heeft het nodig. Dan heb je geen rollator meer nodig. Beterschap!

Blue_flower

Re: Al 10 dagen bloed plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:26

Zou een notenpasta op cracker iets voor je zijn? Noten zijn goed normaliter toch voor vegetarische eters? Daarop een plakje kaas bijvoorbeeld?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:28

Veel sterkte in deze revalidatie. Kleine stapjes dan kom je er wel.

Ik weet wel dat als ik flink ziek (geweest) ben ik altijd zin krijg in hele rare dingen. Aan zoiets moet je gewoon toegeven heb ik gemerkt. :+

En van die simpele dingen als een geroosterd broodje met suiker/kaneel of jam? Een licht groentensoepje met een broodje om te dopen? Geraspte/kleine blokjes appel met kaneel of druiven doen het bij mij ook altijd wel aardig bij vlagen van misselijkheid en weinig trek. Ach het gaat er nu maar om dat je dingen gaat vinden waar jij trek in hebt en zo langzaamaan weer alles gaat eten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:38

Daphne__ schreef:
Wat ik eet hoeft niet perse vloeibaar of zacht te zijn. Maar kan sowieso even kijken voor ideëen, als je het wil eten met een zere mond, dan moet het wel lekker zijn zou je denken :+
Bedenken wat ik wil eten is namelijk wel een ding..

Oja, ik houd idd in een app bij wat ik eet en hoeveel :j
Vis en vlees eet ik niet, eet al jaren vegetarisch.. Niet ideaal nu, maargoed neem wel melk, kaas, yoghurt en elke dag vleesvervangers.
En dan nog de drinkvoeding met extra eiwit.
Ondertussen zelf een smoothie gemaakt, maar dat was niet zo'n succes.. Wat een dikke pap en tegen de tijd dat ik het wat dunner had, was het ook bruin aan het worden :r :')

Hoog laag bed heb ik al wel, maar wel boven. Als ik eenmaal boven ben dan is dat ideaal, maarja moet dan wel de trap op. Beneden is weinig plek, al is er natuurlijk tijdelijk altijd plek te maken als het nodig is.

Voor je smootie, ik gebruikte altijd jus d'orange (lekkerst is zo'n vers geperste, bijv van de AH) beetje yoghurt en dan fruit. Misschien deed je dat al, maar zo niet wordt t daarvan wel beter. Niet teveel banaan gebruiken en een kiwi kan het soms wat bitter maken. Dan kun je ook extra jus toevoegen om hem snel dunner te krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:41

Jammer dat je waarschijnlijk als veganist geen eieren eet. Geeft extra eiwitten die goed zijn voor opbouw van spieren.
Misschien toch even heroverwegen tijdelijk en dan bv eieren van kippen met vrije uitloop?
https://www.menshealth.com/nl/voeding/a ... ocent-toe/

Citaat:
Wat blijkt: eieren kunnen de eiwitsynthese van je spieren met maar liefst 45 procent verhogen. En ja, dat is mooi meegenomen als je spieren wilt opbouwen.

Voordat je echter begint met bakken, koken, of pocheren, moet je wel één ding weten om straks geen windeieren te leggen. Het zit namelijk zo dat de dooier van het ei hetgeen is waarmee alle wonderen van spiergroei geschieden. Om je eiwitsynthese met 45 procent op te krikken, werkt het dus niet om de dooiers weg te mieteren en alleen de eiwitten te eten. Althans, het werkt wel, maar lang niet zo goed als bij een heel ei.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:45

pien_2010 schreef:
Jammer dat je waarschijnlijk als veganist geen eieren eet. Geeft extra eiwitten die goed zijn voor opbouw van spieren.
Misschien toch even heroverwegen tijdelijk en dan bv eieren van kippen met vrije uitloop?

Citaat:
Wat blijkt: eieren kunnen de eiwitsynthese van je spieren met maar liefst 45 procent verhogen. En ja, dat is mooi meegenomen als je spieren wilt opbouwen.

Voordat je echter begint met bakken, koken, of pocheren, moet je wel één ding weten om straks geen windeieren te leggen. Het zit namelijk zo dat de dooier van het ei hetgeen is waarmee alle wonderen van spiergroei geschieden. Om je eiwitsynthese met 45 procent op te krikken, werkt het dus niet om de dooiers weg te mieteren en alleen de eiwitten te eten. Althans, het werkt wel, maar lang niet zo goed als bij een heel ei.

Ze eet vegetarisch, niet veganistisch. Dus kans dat ze wel eieren eet?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:50

pien_2010 schreef:

Ze zegt net dat ze vegetarisch is en wel kaas, melk, yoghurt enzovoorts eet. Hoe kom je dan bij veganist en geen eieren?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:53

Een beetje citroensap erdoor helpt waarschijnlijk tegen het bruin worden van je smoothie, zeker met appels en bananen. Plus dat het nog gezond is ook ;)

En bedenken wat je wil eten kost inderdaad veel energie, hoe stom dat ook klinkt.

Misschien kun je een soort weekmenu maken voor jezelf? Dan hoef je er niet iedere keer over na te denken. En als je even geen zin hebt in wat er op het programma staat dan pak je wat anders.

Ik had een tijdje hello fresh, en daarna gebruikte ik dat systeem ook zelf.

Wat mandjes bij de Action bijv, en daarin doe je 1x per Xxx dagen wat er in 1 gerecht/smoothie gaat per mandje. Het recept kun je er eventueel bij doen of ergens op een handige plek bewaren.

Zo hoef je alleen maar het juiste mandje te pakken en het te maken. Misschien dat je moeder/zus je hiermee kunnen helpen?

Mealpreppen is misschien ook een optie, dan hoef je het alleen nog maar op te warmen.

Op de app/site van Hello Fresh en misschien nog beter Green Chef staan hun menu's en recepten. Je kunt daarbij aangeven voor hoeveel personen het is.

Voorbeeld:
https://www.hellofresh.nl/recipes/stir- ... a1e13bb0c6

Als je dan aangeeft voor hoeveel personen en je klikt op ingrediënten, dan zie je precies hoeveel je moet afwegen.

Dit zijn de vegetarische recepten van Hello Fresh:
https://www.hellofresh.nl/recipes#vegetarische-recepten

Op green chef kun je alleen de weekmenu s bekijken maar daar staat wel goed aangegeven bij welk soort dieet het past. Zij hebben vooral vegetarische/vegan recepten.

https://www.greenchef.nl/weekly-menu?week=2024-W46

Bij allebei kun je ook per recept de voedingswaarden bekijken.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 10-11-24 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:57

Jildau schreef:
pien_2010 schreef:

Ze zegt net dat ze vegetarisch is en wel kaas, melk, yoghurt enzovoorts eet. Hoe kom je dan bij veganist en geen eieren?

Jullie hebben gelijk. Fijn dat dat jullie me daar alert opmaken!
Sorry TS.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:30

Iemand die nogal eens het ritme en de maaltijden uit het oog verloor, maakte een aantal 'snack trays' voor het weekend: zo'n vakjesbord met allemaal kleine hapjes die je gewoon op kunt eten wanneer je zin hebt, maar als geheel dus wel gebalanceerd. Dus wat komkommer of wortels, en blokjes kaas, stukjes wrap met vulling, noten, een koekje, een yoghurtje (of los, dat weet ik niet meer), wat fruit. Ook chips met een dipje zou je er goed in kunnen doen. Het gaat er niet echt om wat je er op doet denk ik, vooral dat je niet iedere keer opnieuw hoeft te kiezen wat je wilt, maar dat je het 1x voorbereidt en er daarna makkelijk op kunt terugvallen met een veelheid aan kleine beetjes. Cellofaantje erover voor de houdbaarheid...

(En komkommer zal niet zoveel doen voor je spieropbouw maar het is wel gewoon iets eten, weer verschillende dingen proeven.)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:33

Geen idee hoe gek je bent op kaas maar ik ben zelf gek op pannekoek met kaas. Geen idee hoe je stoelgang is maar als ik verstopt zit moet ik hier snel van :o of het om aan te komen goed is, geen idee. Misschien valt het wel wst zwaar op de maag. Lijkt mij in iedergeval heel lastig, zwak en ook niet echt trek maakt een energie slurpende combi.

Heel veel kracht!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:01

Misschien ook een tip. Lidl heeft chocolade protein pudding. Heb vele geprobeerd en die vind ik by far het lekkerste.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:12

Ik at na mijn operatie ook geregeld baby/peuter voeding potjes :') goed te eten op zich en er zit genoeg aan voedingsstoffen in. Valt ook niet zo zwaar. Ik had de eerste 1 a 2 weken ook zacht gegeten, gepureerd, potjes, smoothies etc. Zolang ik maar niet grote stukken hoefde te slikken.

TS, ik hoop dat je snel weer als vanouds kan genieten van je eten en je weer fit voelt. :knuffel:

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:09

Wat fijn om te lezen dat het steeds ietsje beter gaat. heel veel succes met het herstel.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 17:19

Super bedankt voor de tips! Ik eet idd wel eieren en ik ben gék op kaas, daar kun je me echt voor wakker maken. Net als Feta, die blokjes eet ik gewoon als tussendoortje, vind iedereen heel gek :')

M'n Smoothie zat idd banaan en appel in, dat is wss de reden die ie bruin was voor ik de kans kreeg om te drinken := Maar ga het nog eens proberen met citroensap er in en jus d'orange om hem dunner te maken!

Net even bij de huisarts geweest, gelukkig weer een nieuwe. Maar ik heb sinds een paar dagen pijn.. Echt vreselijke pijn, in m'n tenen %) Ze staan in de brand en de kleinste aanrakingen voelen alsof er met een hamer op geslagen word. Ik dacht dat het te maken had met een val, maar de huisarts denkt dat het van m'n zenuwen komt en dan door vitaminetekort.

Kon niet goed voelen wanneer iets scherp of zacht is, maar als ze bijv een teen aanraakte dan wist ik wel zonder te kijken welke teen dat was.
Kan niet op m'n tenen of hakken lopen, alleen kort op 1 been staan als ik haar handen vast kon houden.. Over een lijn lopen en m'n voeten steeds voor elkaar zetten, ging ook voor geen meter.. En toen moest ik gehurkt zitten en weer op staan, mocht wel weer haar handen vasthouden. Zei al tegen haar dat ik wist dat ik nooit meer omhoog kon komen en ze kon iig zien dat ik niet overdreef...
Ik kon niet meer opstaan en zij kreeg me alleen ook niet meer in de benen :')

Nouja Fysiotherapie vond zij wel hard nodig en ben ik natuurlijk al mee bezig, verwacht morgen gebeld te worden voor een afspraak en anders bel ik zelf.
En ze wou eigenlijk bloedonderzoek doen, maar omdat ik al bekend ben bij de internist, leek het haar beter om dat via de internist te doen. Heb morgen een telefonische controle met de verpleegkundige, dus moest dat dan even bespreken van de huisarts.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:48

Neuropathie neem ik dan aan?

Daar is best wat tegen te doen gelukkig om de klachten te verlichten! Sommigen zweren bij accupunctuur er voor.

Krijg je nu dan ook vitamine boosters?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:53

Niet te veel citroensap hoor, dat is niet nodig, voor je hele smoothie kneiterzuur is :+

Fijn dat de huisarts je in ieder geval serieus neemt!

Toen ik aan mijn kaken geopereerd was (zenuwen door gehaald ook denk ik) had ik hetzelfde. Stevige aanrakingen waren ok /voelde ik nauwelijks, maar aaien was alsof iemand de bliksem er doorheen joeg := Dus dat zenuwen gedeelte snap ik wel.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:53

Lees eerst eens goed SansaS... Natuurlijk krijgt ze nog niks, ze gaan het eerst uitzoeken

Daphne__ schreef:
Nouja Fysiotherapie vond zij wel hard nodig en ben ik natuurlijk al mee bezig, verwacht morgen gebeld te worden voor een afspraak en anders bel ik zelf.
En ze wou eigenlijk bloedonderzoek doen, maar omdat ik al bekend ben bij de internist, leek het haar beter om dat via de internist te doen. Heb morgen een telefonische controle met de verpleegkundige, dus moest dat dan even bespreken van de huisarts.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:58

Little_Gift schreef:
Lees eerst eens goed SansaS... Natuurlijk krijgt ze nog niks, ze gaan het eerst uitzoeken

Daphne__ schreef:

Zo excuses hoor dat ik met met mijn chemobrein even dat stukje over het hoofd zie en goed bedoeld wat vroeg . Zal ik nog eens doen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:05

:(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:14

Daphne__ schreef:
Super bedankt voor de tips! Ik eet idd wel eieren en ik ben gék op kaas, daar kun je me echt voor wakker maken. Net als Feta, die blokjes eet ik gewoon als tussendoortje, vind iedereen heel gek :')

M'n Smoothie zat idd banaan en appel in, dat is wss de reden die ie bruin was voor ik de kans kreeg om te drinken := Maar ga het nog eens proberen met citroensap er in en jus d'orange om hem dunner te maken!

Net even bij de huisarts geweest, gelukkig weer een nieuwe. Maar ik heb sinds een paar dagen pijn.. Echt vreselijke pijn, in m'n tenen %) Ze staan in de brand en de kleinste aanrakingen voelen alsof er met een hamer op geslagen word. Ik dacht dat het te maken had met een val, maar de huisarts denkt dat het van m'n zenuwen komt en dan door vitaminetekort.

Kon niet goed voelen wanneer iets scherp of zacht is, maar als ze bijv een teen aanraakte dan wist ik wel zonder te kijken welke teen dat was.
Kan niet op m'n tenen of hakken lopen, alleen kort op 1 been staan als ik haar handen vast kon houden.. Over een lijn lopen en m'n voeten steeds voor elkaar zetten, ging ook voor geen meter.. En toen moest ik gehurkt zitten en weer op staan, mocht wel weer haar handen vasthouden. Zei al tegen haar dat ik wist dat ik nooit meer omhoog kon komen en ze kon iig zien dat ik niet overdreef...
Ik kon niet meer opstaan en zij kreeg me alleen ook niet meer in de benen :')

Klinkt als een fijne nieuwe huisarts, als ik het goed begrijp dat je nu een nieuwe huisarts hebt! Wel vervelend dat je niet meer overeind kwam, maar ergens goed dat het daar gebeurde want dan zien ze wel meteen de ernst van de situatie!

Krijg je nu ook een algeheel bloedonderzoek i.v.m. het door haar vermoedde vitaminetekort? Of ligt dat misschien bij je diëtist?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:34

Dietist doet bijna nooit bloedonderzoek. Ik weet eigenlijk niet eens of het nog mag van de verzekeraars.
Maar de huisarts overlegt dus eerst even met de internist,.waarschijnlijk om te kijken of die nog andere redenen ziet voor de klachten en van daaruit verder.
Vitaminetekort klinkt wel heel aannemelijk, behalve dat je wel een multi hebt bijgeslikt op advies van de diëtist toch? Wat heb je geslikt?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:40

Smoothie tip: verse sinaasappelsap met banaan er doorheen. Zo maken ze het bananensapje bij de bagels en beans en dat is zo lekker. En je kunt 'm zo dik of dun maken als je zelf lekker vindt. Voor meer vullends kun je er natuurlijk altijd een scheutje yoghurt of wat kwark doorheen gooien maar zelf vind ik zo'n fruit only smoothie/sapje echt heel lekker. :9

Wel balen zeg dat je nu weer zoveel last hebt van je voeten.. Je valt van het een in het ander.. Ik duim mee dat ze snel achterhalen wat het is en je snel kunnen helpen. Ze lijken er nu wel goed bovenop te zitten volgens mij.