Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:56

Nou jongens ik ben vandaag weer begonnen met mijn opbouwschema van de fysio! *\o/*

Stelt niks voor maar blij dat ik überhaupt weer iets mag!

Heeft iemand van jullie een fijne app in gebruik waarbij je hardlopen (werk) en wandelen (rust) in kunt stellen?
Moet nu 3 min lopen en dan weer 2 min hardlopen en dan vind ik een app die de tijd bij kan houden wel handig..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:56

Ma hoe super motiverend is dit!!! :D (uit mailtje van Tour de Kempen voor trainingschema deze week)

“In bijlage schema 6. Zware trainingsload volgende week. Een echte topper laat zich soigneren in dei periodes Denk aan voetverzorging, sportmassage of een geweldig lekkere pasta.”

Ik word daar blij van haha!

Edit: de trainingen elf zijn ook zeer leuk overigens.
Laatst bijgewerkt door poes op 06-02-22 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:57

-Namiro- schreef:
Nou jongens ik ben vandaag weer begonnen met mijn opbouwschema van de fysio! *\o/*

Stelt niks voor maar blij dat ik überhaupt weer iets mag!

Heeft iemand van jullie een fijne app in gebruik waarbij je hardlopen (werk) en wandelen (rust) in kunt stellen?
Moet nu 3 min lopen en dan weer 2 min hardlopen en dan vind ik een app die de tijd bij kan houden wel handig..

Runkeeper

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:20

JesdaJinn schreef:
Ik wil vooral mijn conditie opbouwen zodat ik de hond kan bijhouden met behendigheid xD

Maar ik weet dat mijn oudste hond ook leuk vind om echt te hardlopen (canicrossen) dus misschien kan ik dat dan uit eindelijk ook gaan doen want dan heb ik daar ook conditie genoeg voor

Leuk!
Met de hond hardlopen motiveert mij altijd. Ze moeten toch uit en even lekker rennen samen is zo leuk! Ben je zelf ook goed bezig en je hond wordt superfit.

Vandaag in de storm op het strand:

Afbeelding

JesdaJinn

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:25

Dat ziet er super uit! Hier helaas geen strand maar wel mooie plekken om te wandelen dus daar kan je ook wel hardlopen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:33

Heerlijk, Lisitano!

Fijn dat je weer los mag, Namiro!

Jesdajinn, Start to Run met Evy. In 30(?) lessen opbouwen naar 5 km aan een stuk hardlopen.

Leuke mail, poes!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:35

Puera schreef:
Heerlijk, Lisitano!

Jesdajinn, Start to Run met Evy. In 30(?) lessen opbouwen naar 5 km aan een stuk hardlopen.

Leuke mail, poes!

Serieus?
Maar mijn conditie is echt slecht dus ik zou dan les 1 gewoon 3x per week kunnen doen en dan les 2 ook de hele week en dan les 3 ook de hele week en mocht het toch goed gaan dan gewoon een stapje verder gaan.

Hoe kan ik daaraan komen? :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:47

Ben ik ook weer!
Het gaat allemaal nog niet van harte, maar ben weer in de running-mode. Het is gewoon niet mijn jaargetijde en daarbij heb ik het keidruk, maar toch tussentijds weer een aantal keer gelopen. Kersttijd is hier altijd druk en een beetje chaos (wij verblijven dan op het schip en varen tussen kerst en de jaarwisseling door), daarna nog een week hard doorvaren en tussendoor steeds naar huis rijden omdat er kijkers voor ons huis kwamen. Om vervolgens een weekje naar Sicilië te gaan op huizenjacht en daar het verlossende telefoontje te krijgen dat er een goed bod ligt voor ons huis. Akkoord gegaan en een week later getekend.
En nu dus alvast een stuk zolder uitruimen, iets dat me na 100 x trap op en af deed beseffen dat er met mijn conditie weinig mis is. Dacht ik. Vrijdag dus enthousiast aangemeld voor de wekelijkse zaterdagochtendloop, maar 'snachts grotendeels wakker gelegen door de bekkenpijn, uitstralend naar linkerbeen. Ochtendloop afgezegd, want veel te moe. Eenmaal uit bed was de pijn ook direct weer weg.
Vannacht wel goed geslapen (geen trappen gelopen) dus vanochtend de schade een beetje hersteld door vlak voor het slechte weer met de hond te gaan rennen. Het was best heerlijk thuiskomen ... vooral toen een half uur na binnenkomst de regen tegen de ramen kletterde :D . Wat is die warme douche dan zalig!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:49

JesdaJinn schreef:

Puera gaf aan de bestanden te hebben, ik heb ze ook nog. Het programma van 2096 en 2011. Renate Gryuaarts heb ik ook.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:57

Als iemand bereid is mij die bestanden te geven dan zou ik dat tof vinden :)
Je mag wel een PB sturen en dan overleggen we even via PB hoe we dit aanpakken, anders spammen we t hele topic vol

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:33

Hey Gem, leuk dat je er weer bent!

JesdaJinn dat gaat je echt lukken in die 30 keer hoor. Is ook bedoeld voor mensen die vanaf 0 beginnen.

Ik wilde volgend weekend eigenlijk nog een lange training doen voor de Leersumseveld ultra. Maar dat zal er wel niet inzitten. Hoop dat mijn conditie niet al teveel te lijden heeft van dit corona gedoe.
En dat ik over 4 weken gewoon die 50km kan rennen. Zo naar uit gekeken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:34

Leuk om weer van je te horen, Gem!

JesdaJinn schreef:
Puera schreef:
Heerlijk, Lisitano!

Leuke mail, poes!

Serieus?
Maar mijn conditie is echt slecht dus ik zou dan les 1 gewoon 3x per week kunnen doen en dan les 2 ook de hele week en dan les 3 ook de hele week en mocht het toch goed gaan dan gewoon een stapje verder gaan.

Ik heb je een PB gestuurd. :)

Ik heb er driekwart jaar over gedaan. Ik dacht dat ik wel wat conditie door het paardrijden zou hebben. Viel dat even tegen. :+
Als ik een les te pittig vond, deed ik ‘m meerdere malen tot ie me makkelijker afging.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 22:39

Geen enkele conditie is te vergelijken met hardloopconditie. Ik was voordat ik ging hardlopen best wel een getrainde fietser, nou geloof me: ik ging volledig stuk met hardlopen := >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:16

Exact dat Musli. Ik kan makkelijk 35km fietsen aan gemiddeld 20-22km/u zonder training (op een heel oude racefiets) maar dat hardlopen was verdorie toch wel een fikse confrontatie :') ik wil vooral hardlopen om wat aan mijn algemene conditie te doen en wat strakkere billen/benen te krijgen.
En ik ga dit jaar B-eventing starten. Ik verwacht een prestatie van mijn paard en vind dat ik dan als ruiter toch ook op zijn minst ietwat goed voor de dag moet komen...

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 06:06

Leuke doelen allemaal!
Zogauw ik de bestanden heb ga ik beginnen en als ik een training ook moeilijk vind, doe ik hem ook meerdere keren. Heb in dat opzicht geen haast dus komt vast goed

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 09:49

Goedemorgen, ik was beetje afwezig hier, want gewoon druk gehad met werk, gezin, paarden, privé en met hardlopen natuurlijk. Excuus dat ik daarom niet heb bijgelezen en niet op iedereen kan reageren.

@Lisitano: leuke foto's op het strand! Lekker bikkelen!

@SV: beterschap! Hopelijk hoef je niet teveel in te leveren, maar met die berenconditie van jou, ga jij die 50 km gewoon heerlijk lopen!

@JesdaJinn: met zo'n programmaatje kom je er wel hoor! Gewoon netjes volgen, niet te veel willen en vertrouwen op dat er goed is nagedacht over zulke programmaatjes.

Ik heb beetje spierpijn. Vrijdag stond mijn testloop van het marathonprogramma in mijn schema: 15 km in voor mij een vlot tempo, en dat in combi met de beukende wind, was het even pittig. Maar ik was ook al zo gek geweest om mij aan te melden voor een social trailrun bij de Posbank deze zondag. Dus ik heb gisteren nog even 19 km gebikkeld in de regen, hagel, wind en aardig wat hoogtemeters gemaakt. Ik voel ze nu wel behoorlijk zitten, maar het was wel heel gaaf! Wel beetje afzien.

Afbeelding

Afbeelding

De lange duurlopen komen er nu aan. Al een keer 24 km en een keer 26 km gelopen. Deze week weer 26 en dan richting de 30-ers. Pfffff. Het is vooral mentaal een dingetje, want ik loop ze alleen en ik ben ook niet de snelste, dus ik ben wel even onderweg.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:10

Gave actiefoto's, Duke! Succes met je duurlopen! +:)+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:17

Dat is juist waar ik van geniet Duke. Oneindig lange lopen in mijn eentje. No problemo. Maar samen met iemand anders is ook gezellig en makkelijker.
Ik wil best een keer een dertiger samen trailen? Weet niet wanneer ze precies op je programma staan?

Bekende paadjes daar op de Posbank.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:18

Bedankt voor alle steun. Ik weet dat ik meer moet lopen met mijn hart en niet met mijn hoofd, maar het blijft lastig. Zeker omdat het gisteren echt hondenweer was en ik op de bank ben blijven zitten.
Duke, dat ziet er heerlijk uit!

Ik zit met die 12 weken / 16 km omdat we eind april met het werk de 10Miles gaan lopen en ik al van voor Corona kwaak dat ik wil meelopen.

Ik heb eind maart ook nog de 8 km (uitgestelde eindjaarscorrida in Leuven) met familie en vrienden op de planning. Daar kijk ik wel naar uit, dat kan ik gewoon lopen.

JesdaJin, zo ben ik er ook indertijd aan begonnen in de eerste coronagolf. Heb er toen dik 4 maanden over gedaan, maar liep toen gewoon een half uur aan 1 stuk met Evy van Start2Run. Ik heb die bestanden trouwens ook nog. Of je in die tijd 5 km aflegt, is echter geen vast gegeven, dus pin je daar niet op vast. En goede schoenen kopen in een winkel waar ze advies geven kan ik alleen maar aanraden. Op wat voor ondergrond ga je lopen? Asfalt belast zwaarder.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:23

foxy80 schreef:
Ik zit met die 12 weken / 16 km omdat we eind april met het werk de 10Miles gaan lopen en ik al van voor Corona kwaak dat ik wil meelopen.

Maar je kunt toch ook gewoon meelopen? Gewoon op je eigen tempo de kilometers afleggen en lekker voor de start en na de finish samen met je collega's zijn? Zo doen wij dat ook als we met meerdere personen meedoen aan een evenement, anders is het niet te doen :)

Geniet van de omgeving, de sfeer, het evenement, de aanmoedigingen, dan komt het helemaal goed :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:48

Hier ook, we hebben allemaal een ander tempo. Gezellig samen starten en na de finish elkaar ook weer even opzoeken.

Het komt vast goed, die 16 km! Knap dat je in 4 maanden die 5 km hebt weten op te bouwen!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 11:49

MuSLi schreef:
foxy80 schreef:

Maar je kunt toch ook gewoon meelopen? Gewoon op je eigen tempo de kilometers afleggen en lekker voor de start en na de finish samen met je collega's zijn? Zo doen wij dat ook als we met meerdere personen meedoen aan een evenement, anders is het niet te doen :)

Geniet van de omgeving, de sfeer, het evenement, de aanmoedigingen, dan komt het helemaal goed :j

Dit idd. Neem aan dat niet iedereen hetzelfde tempo heeft :)

Als ik de marathon wel had gelopen, dan zou ik niet met de rest van onze loopgroep meelopen, want die lopen veel sneller dan ik.
Maar dan zie je elkaar na de finish wel weer.

Genieten van de route en de sfeer en je best doen. Meer kun je niet doen.
Ik geloof iig wel dat je het kunt :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:14

Die 16 km haal ik wel, dat is het punt niet. Wandelen gaat ook.
Maar ik vind het gewoon extreem banketstaaf dat daar een cap op staat van 2.15 u. Dat is scherp. Moet je je voorstellen dat je 1.60 m groot bent met schoenmaat 36 (ik ben 1.74m), dat kan toch gewoon niet als je dat rustig wil lopen? En het laatste wat ik wil is het uitlopen, en dan niet bij de uitslagen staan. Alhoewel ik nu even gekeken heb en bij vorige edities er nog tijden geregistreerd werden nadien. Oef.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:01

Supervixen schreef:
Dat is juist waar ik van geniet Duke. Oneindig lange lopen in mijn eentje. No problemo. Maar samen met iemand anders is ook gezellig en makkelijker.
Ik wil best een keer een dertiger samen trailen? Weet niet wanneer ze precies op je programma staan?

Bekende paadjes daar op de Posbank.

Oneindig lang lopen hier in de Randstad is lang niet zo leuk als in de natuur.

Wil jij met mij een dertiger trailen?! Oe, dat zou ik heel fijn vinden, maar ik ga niet zo snel he... En het is voor de marathon, dus denk dan redelijk vlak houden. :o O:)
Zondag 27 feb staat een dertiger op het programma.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:04

Ik heb even wat berichten teruggelezen, maar Foxy het lijkt wel of jij jezelf best wel in de weg zit. :(:)
Het is hier al genoeg gezegd en ik ga helemaal mee met de opmerkingen van SV, maar geniet ervan. Hardlopen moet vooral leuk zijn. En je hebt nog 12 weken om van 8 naar 16 km te trainen? Dat moet heel goed te doen zijn. Leidraad is altijd dat je de week erop 10% verder kan lopen. Dus je kan iedere keer een km erbij lopen in je lange duurloop. En een lekkere interval wekelijks doen om je snelheid wat te verhogen. Maar echt zoveel sneller hoef je niet om binnen de 2:15 uur te komen. Dat kun jij! Als je nu 8 in een uur kan, kan jij straks ook 16 in 2 uur. Wel belangrijk om zowel je duurlopen rustig op te bouwen en ook je tempo verbeteren door intervallen.