Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tara_13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:39

Ik merkte ook dat ik het groter maakte in mijn hoofd toen ik weer moest gaan werken. Soms had ik te weinig gekolfd, maar dan deed ik na de ochtendvoeding nog iets bij kolven wat ik tekort kwam. Als mijn zoontje had gedronken liep de melk altijd nog even goed door in de ochtend.
Hopelijk lukt het jou ook gewoon!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:15

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar wat betreft mijn bijna 6 maanden oude dochter en ik hoop dat er hier misschien mensen zijn met ideeën :o
Het is mijn tweede kindje. Is nu 5 en halve maand oud. Net zoals bij mijn eerste meteen na de keizersnede begonnen met de borstvoeding en gelukkig lukt het deze keer ook weer heel erg goed. Doordat ik altijd beschikbaar voor haar was heeft ze altijd direct aan de borst gedronken. Ooit tussendoor toen ze 1 maand oud was een keer een flesje afgekolfde melk, maar daarna nooit meer een flesje gehad. Gevolg; een baby die echt absoluut geen fles wil.. |(
Verschillende flessen geprobeerd en tips die op internet staan, maar niks werkt. Dat was nooit zo'n heel erg probleem, want ik werk niet en ben altijd met haar samen, maar ik merk nu dat ik niet meer genoeg melk heb tegen het einde van de middag en in de avond. Ze maakt nu natuurlijk heel veel ontwikkelingen door, tandjes die nog niet doorgekomen zijn maar wel al irriteren, plus veel mentale ontwikkelingen. De nachten zijn hierdoor al 1,5 maand drama (elk uur wakker). In combinatie met dat ik het idee heb dat ze gewoon vanaf de middag niet genoeg melk binnen krijgt. Ze drinkt heel gefrustreerd en lijkt niet verzadigd. Ik zou haar heel graag af en toe een flesje kunstvoeding willen bijgeven maar het lukt dus niet...
Ik ben sinds 2 weken ook gestart met gepureerde oefenhapjes, maar daar wilt ze ook niets van weten. Het enige wat ze tot nu toe interessant vindt is een broodkorst en een stuk banaan om een beetje op te sabbelen :') Mijn zoontje was echt helemaal gek van de oefenhapjes en die kon je bewijs van spreken al direct hele maaltijden geven.

Mijn productie lijkt niet omhoog te gaan en weet niet meer wat ik zou kunnen doen om het omhoog te krijgen. Ik drink echt liters water weg, eet de hele dag door, maar toch voelen mijn borsten leeg in de middag en avond. Nog vaker aanleggen kan bijna niet, dit doe ik al bijna elk halfuur momenteel.

Herkent iemand dit en hebben jullie misschien tips? Ik woon zelf in Griekenland en bij ons op het eiland bestaan niet echt lactatiekundige die ik om hulp kan vragen. Ik draag de volledige zorg momenteel over zoontje van 2,5 en baby en het geeft mij momenteel veel stress dat ik het idee heb dat ze te weinig drinkt.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:28

Waarom denk je dat je te weinig melk hebt?

Meer dan aanleggen kun je niet doen. Eventueel boezemvriendjes gaan slikken?
Wellicht kun je via la leche league advies vragen? Je kunt ze bellen en dan krijg je gratis advies. Daar zit erg veel kennis.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:39

La Leche League is een goede tip.

Vanaf 6 maanden kan je ook beginnen met oefenen om te drinken uit een open beker (of tuitbeker). Het zal eerst nog niet veel zijn, maar met jouw hulp krijgt je dochter zo misschien toch nog wat extra’s binnen. Kan met gekolfde melk of kunstmelk. Dan sla je de fles met speen over.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:59

Nakolven na de ochtendvoeding en dan met een borstvoedingshulpset 's middags of 's avonds bij geven?

https://www.farmaline.nl/drogisterij/be ... 08085824:s

Dan hoeft ze geen fles, wordt je productie gestimuleerd en sla je zo hopelijk twee vliegen in één klap.

En ter bevordering van je productie kun je een tijdje powerkolven, en ook die melk kun je prima via zo'n hulpset geven.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:11

-

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:50

Ten eerste wat vervelend dat ze niet aan de fles wil.
Je zou langzaam kunnen gaan oefenen met drinken in een beker.

Ten tweede kijk een naar raplay/ kleintjes methode voor vast voedsel. Het is een erg fijne manier om je kind te laten ontdekken en onderzoeken met vast voedsel.

Ten derde: er zijn verschillende redenen waarom ze geïrriteerd is aan de borst. Het kan zijn dat je toeschietreflex niet zo snel meer is.
Te weinig melk is vaak een paar dagen extra aanleggen en dan komt het weer wat meer op gang. In de middag/ avond extra komen is bij veel vrouwen zo. Clusteren wordt het wel genoemd en is bekend omdat het soms best pittig is.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:06

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik ga het allemaal even nalezen en uitzoeken wat het beste past in de situatie nu!

Clusteren ben ik zeker mee bekend. Ze is ook heel veel gegroeid en aangekomen de afgelopen periode en zit ook boven gemiddeld kwa gewicht dus wat dat betreft krijgt ze genoeg binnen. Het zijn de momenten in de middag/avond/ nacht dat inderdaad toeschietreflex wat traag is en ze daardoor geïrriteerd raakt. Ik heb het idee dat ze niet genoeg binnen krijgt puur doordat ze niet verzadigd lijkt na de voedingen.

Gepureerde hapjes lukt momenteel niet, maar idd hele stukken zoals bij rapley heeft meer haar interesse. Al lijkt ze dat momenteel ook gewoon fijn te vinden door het masseren van haar tandvlees :')

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:17

Ongeduldig kindje dus :+ ik heb er nu 1 van 9 weken, die ook direct wil en anders boos is }>
Ook mijn dame is boven gemiddeld (6kg en 61 cm :Y) )
Je zou je borst een beetje mee kunnen masseren tijdens het drinken, dan komt er vaak wat meer uit.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:27

Lastige combinatie; het idee te weinig melk te hebben en een baby die geen fles meer wil.
Mijn flesweigeraar heeft vanaf de leeftijd van vier maanden op het kinderdagverblijf melk uit een open beker gedronken. De eerste maanden uiteraard met hulp, maar vanaf 8 maanden hield ze ook zelf de beker vast. Je hoeft niet te schenken, maar slechts te zorgen dat de melk net de lippen raakt. Een baby zuigt dan zelf de melk op en zal zich ook niet verslikken, in tegenstelling tot wanneer je meeschenkt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:33

_Mel schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik ga het allemaal even nalezen en uitzoeken wat het beste past in de situatie nu!

Clusteren ben ik zeker mee bekend. Ze is ook heel veel gegroeid en aangekomen de afgelopen periode en zit ook boven gemiddeld kwa gewicht dus wat dat betreft krijgt ze genoeg binnen. Het zijn de momenten in de middag/avond/ nacht dat inderdaad toeschietreflex wat traag is en ze daardoor geïrriteerd raakt. Ik heb het idee dat ze niet genoeg binnen krijgt puur doordat ze niet verzadigd lijkt na de voedingen.

Gepureerde hapjes lukt momenteel niet, maar idd hele stukken zoals bij rapley heeft meer haar interesse. Al lijkt ze dat momenteel ook gewoon fijn te vinden door het masseren van haar tandvlees :')

Als ze verder zo goed groeit en je geeft in principe volledig bv, zou ik nu niet direct gaan denken aan een productieprobleem of bijvoeden met kv. Welke signalen geeft je dochter waardoor je denkt dat ze niet verzadigd lijkt?
Verder:
- https://www.volmondiglogopedie.nl/flesweigeren/ ze kan ook op afstand meedenken/-kijken
- drinken uit een open bekertje en over een tijdje een rietjesbeker proberen. Mijn dochter drinkt thuis uit een zo'n mini-waterglas wat je normaliter bij een espresso geserveerd krijgt en een rietjesbeker.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:04

Shotglaasjes zijn ook ideaal om uit te leren drinken trouwens. Ziet er stom uit, maar zijn een ideaal formaat.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:20

In verhouding tot de baby zijn ze idd van een mooi formaat :D. Wij drinken immers ook liever niet uit een vissenkom.
Ikea heeft trouwens een tuitbeker met hele handige oren. De tuit heb ik weggegooid en zo is het een beker die mijn dochter goed kan vasthouden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:35

Heb je ook de MAM en Lansinoh flessen geprobeerd? Snap dat je op een gegeven moment dol wordt van steeds maar flessen kopen, maar deze waren bij ons de uitkomst..

Het lijkt me wel gek dat je na zo'n tijd ineens te weinig melk zou hebben? Zou er niks anders kunnen zijn waardoor ze ontevreden lijkt? Bv spruw oid?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:40

Mijn eerste ingeving is ook; Heb je wel te weinig melk?
Los daarvan kan een flesje wel heel fijn zijn. Hier hielp ook Lansinoh en wij hebben samen met een preverbale logopediste gekeken naar mogelijke oorzaken en om onze dochter aan de fles te krijgen (dit heeft een aantal maanden geholpen).
Ze gaf wel heel duidelijk aan dat je voor 6 maanden het aan moet pakken, anders wordt het heel lastig.
Wij hebben alles digitaal gedaan (consult; hoe pakken we het aan, en tijdens het flesjes weekend support) door corona, maar wie weet kan ze je op die manier nog steeds helpen; https://www.logopediebijons.nl/flesweigeren/

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:23

Ik heb nog geen Lansinoh geprobeerd. Bedoelen jullie de Natural Wave?

Ik weet uiteraard niet of ze echt te weinig drinkt. Alle dingen waaraan je dat normaal kunt zien geven aan dat ze meer dan genoeg drinkt (natte luiers, gewicht, lengte, gemiddelde gram aankomen per dag etc). Alleen er zijn momenten dat ik merk dat ze nog meer zou willen drinken maar dat ik dan niet meer melk heb. Voor dit soort momenten zou ik dus graag of gewoon genoeg melk willen hebben ( :') ). Óf een flesje kunnen geven om wat druk/zorgen bij mijzelf weg te kunnen halen.

Nog steeds heel dankbaar dat het allemaal zo goed en vanzelfsprekend ia gegaan vanaf het begin, maar als ik dit had geweten had ik vaker flesjes afgekolfde melk gegeven haha.

Spruw en andere medische dingen zijn uitgesloten. Ze gaat hier elke maand naar de kinderarts op controle.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 05:26

Hier waren ook de Lansinoh flessen de uitkomst. Volgens mij heeft Lansinoh maar 1 soort maar inderdaad de natural wave.

En hier werd ook de glazen fles beter geaccepteerd dan de plastic fles. (Misschien dat de plastic flesjes toch eens smaakje afgaven??)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:39

Ik meld me even met een vraag, negeer even de letters want zonde om hier een nieuw topic over te openen.
Ik ben zwanger van onze tweede, bij de eerste heb ik door spruw maar 5 weken borstvoeding gegeven. Wilde gaan kolven en dat geven maar het is midden in coronatijd een heel gedoe geweest om aan spullen te komen en een lactatiekundige kwam ook niet langs ter ondersteuning, helaas dus toen toch gestopt. Daarvoor liep het wel heel goed. Ik wil dus heel graag weer borstvoeding gaan geven.
Nu kwam ik een handkolf tegen waarvan ik me afvroeg of het handig is om deze alvast in huis te hebben voor het geval dat? Gaat om deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/medela-harm ... oductTitle

Het leek me wel een praktisch ding ter ondersteuning. Ik wil ook graag gaan kolven als ik weer werk maar hoor dat je dan vooral een elektrische handsfree moet hebben en dat bekijk ik t.z.t. wel een keer. Er zit hier in de buurt een winkel die kolfconsulten doet (mensenkinders) dus daar wilde ik dan een keer heen gaan. Maar is het handig vast een kolf te hebben voor het geval dat?

Iemand nog tips voor bij spruw? Ik vond het nyastine/miconazol echt een ramp eigenlijk en zag ook hele positieve ervaringen met genitaan violet o.i.d.?

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:03

Ik had bij de eerste een handkolf te leen en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt in de eerste week. Vooral toen de stuwing op gang kwam was het heerlijk en noodzakelijk om de eerste druk eraf te kolven. Anders stonden mijn borsten zo op spanning dat de kleine niet kon aanhappen.

Omdat die handkolf een leenkolf was, heb ik nu zelf eentje gekocht. Toevallig ook de Medela Harmony. Ik zou dus wel pleiten voor een handkolf in huis, of zelf eentje kopen of eentje lenen.

Ik heb geen tips voor spruw, daar hebben we de vorige keer geen last van gehad.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:56

Ik ben toevallig vorige week gestopt met de borstvoeding, na 5,5 maand borstvoeding geven. Ik heb daarvan 3 maanden gekolfd met de Medela Harmony handkolf, dus ook op werkdagen 3/4x per dag, meerdere dagen per week. Je kan op de vorige pagina wel lezen hoe erg het kolven me tegenstond en hoe beroerd het eerst ging. Na de overstap naar de handkolf met een goed passende inzet voor het borstschild, was het een eitje.
Een volgende keer ga ik dus direct de handkolf weer gebruiken. Wat mij betreft dus een aanrader!

Voor spruw geen tips, gelukkig zelf niet meegemaakt.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 20:35

Ik heb ook de Medela handkolf, echt super fijn in gebruik en ik vond hem erg handig. Ik gebruikte hem erg vaak (had ik hem maar eerder gekocht).

Voor spruw kun je kokosolie gebruiken, wel de echte die naar kokos ruikt.
Dit kun je op je tepels smeren en in het mondje van de baby.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 21:07

Ja ook heel goede ervaringen met de Medela handkolf!

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 21:54

Ik heb een jaar borstvoeding gegeven en gekolfd tijdens werk. Ik heb nooit een handkolf gehad en deze ook nooit gemist. Ik had een Medela Freestyle.
Ik ben nu zwanger van de 2e en wil dit keer voor een volledig handsfree kolf gaan. Ik vond borstvoeding geven heerlijk maar kolven was echt niet m’n hobby, ik vond het lastig om stil te blijven zitten. Ik hoop dat ik hier minder last van heb met een handsfree kolf.

Hier geen ervaring met spruw

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 06:07

flooooo schreef:
Ik meld me even met een vraag, negeer even de letters want zonde om hier een nieuw topic over te openen.
Ik ben zwanger van onze tweede, bij de eerste heb ik door spruw maar 5 weken borstvoeding gegeven. Wilde gaan kolven en dat geven maar het is midden in coronatijd een heel gedoe geweest om aan spullen te komen en een lactatiekundige kwam ook niet langs ter ondersteuning, helaas dus toen toch gestopt. Daarvoor liep het wel heel goed. Ik wil dus heel graag weer borstvoeding gaan geven.
Nu kwam ik een handkolf tegen waarvan ik me afvroeg of het handig is om deze alvast in huis te hebben voor het geval dat? Gaat om deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/medela-harm ... oductTitle

Het leek me wel een praktisch ding ter ondersteuning. Ik wil ook graag gaan kolven als ik weer werk maar hoor dat je dan vooral een elektrische handsfree moet hebben en dat bekijk ik t.z.t. wel een keer. Er zit hier in de buurt een winkel die kolfconsulten doet (mensenkinders) dus daar wilde ik dan een keer heen gaan. Maar is het handig vast een kolf te hebben voor het geval dat?

Iemand nog tips voor bij spruw? Ik vond het nyastine/miconazol echt een ramp eigenlijk en zag ook hele positieve ervaringen met genitaan violet o.i.d.?

Het is altijd handig om een handkolf reserve te hebben zelfs wanneer je elektrisch hebt, je weet niet of stroom/batterijen etc we werkt dan heb je altijd een reserve achter de hand, deze is heel fijn in gebruik en in de hand. De Philips handkolf bijv vond ik echt niet fijn was voor mijn (kleine) handen veels te groot.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 06:51

Ik had tijdens mijn eerste keer bv een handkolf gekocht als extra, maar kon er toen niet direct goed mee werken. Maar toen ik eenmaal de slag te pakken gehad ging dat veel makkelijker en sneller dan elektrisch. Mijn elektrische kolf ging stuk en bij mijn tweede heb ik uitsluitend een handkolf gebruikt. De elektrische heb ik niet gemist, maar ik heb nooit handsfree gebruikt.

Maar ik denk niet dat het perse nodig is hem al bij de geboorte in huis te hebben, is ook zo gehaald natuurlijk.