Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:10

Besita, het gaat om dit jaar... :j waarom perse dit jaar.. (althans, zo bedoel ik het)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:17

Suzanne F. schreef:
Ik snap ook niet waarom iedereen met kerst perse bij elkaar wil zitten. Als je zo graag bij diegenen wilt zijn, dan kan dat ook ergens anders in het jaar.

Ik begrijp dat wel en zou het ook heel graag willen dit jaar. Ik vind het altijd heel gezellig om met z'n allen bij elkaar te zijn. Mijn vader vond de maatregelen deels maar onzin en was lichtelijk gepikeerd toen ik gister ons afmeldde voor eerste kerstdag. Hij is van mening dat 3 of 5 kids+aanhang over de vloer niet uitmaakt. Enfin, liever boos dan dood.
Normaal is de verdeling eerste kerstdag mijn familie - tweede kerstdag van mijn man, ook omdat hij dan jarig is. Dit jaar gaan wij eerste kerstdag eten met mijn schoonouders, en tweede kerstdag met mijn ouders. Onze ouders hebben op die manier wel de kans om alle kinderen met of rond kerst te zien, wij zien alleen onze broers en zussen niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:22

Ik heb 1x een kerst gevierd aan de andere kant van de aardbol.

Het is omdat er overal kerstbomen stonden en we met de hele groep een kerstmuts gekocht hadden, maar kerstgevoel was alsnog 0,01%....

Het voelde aan als "gewoon een volgende dag" ipv als kerst. Ondanks dat ik het ontzettend leuk had, miste ik wel het echte kerstgevoel, zeker als je met 35°c in je bikini staat op kerstavond.

Omdat ik in een totaal andere setting was (backpacken in Australië) vond ik het niet zo erg om kerst 1 jaar "over te slaan"

Maar nu, na bijna 10 maanden corona, in de donkere dagen voor kerst letterlijk en figuurlijk, waar ik aardig coronamoe ben en snak naar een normale zomer 2021 en nu al weet dat ik waarschijnlijk tot de zomer van 2022 moet wachten tot ik weer kan reizen en leuke dingen doen, is kerst iets waar ik erg naar uit kijk.

Een ienimieni lichtpuntje en met het gezin samen te kunnen zijn. Om even niet "een normale volgende dag" te hebben, maar om een speciale dag te hebben.

En dat geld niet voor mij alleen, dat geld voor héél véél mensen.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:24

nja je kan op andere dagen ook met het gezin samenzijn.. ? het hoeft niet allemaal bij elkaar op 1 dag..

De vraag is wat dat lichtpuntje voor consequenties heeft voor de weken erna..

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:25

Ik heb meerdere keren met kerst op een warme bestemming gezeten en elke keer gewoon een vrij groot kerst gevoel gehad hoor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:31

Ik was 1 x op Key West met Kerst maar ik vond het toch bizar om met ‘Dreaming of a white Christmas’ aan het zwembad te liggen :+
En dat alleen TGI’s open was van alle restaurants op 1e kerstdag was ik ook nogal verbaasd over.

Ik vind Kerst wel echt een familiefeest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:31

Ineke2 schreef:
Citaat:
Overigens heb ik dan weer helemaal niks met kerst en ik snap echt niet waarom mensen perse met kerst met zn allen bij elkaar willen zitten... Wat is de meerwaarde van precies díe paar dagen en waarom kan je niet op een andere dag op visite?

Dit dus...

Gelijk mijn uitleg maar waarom ik denk dat het zo is.
Het komt voort uit sociale druk, daarom is het voor de meesten zo lastig om met kerst niet samen te zijn.

Dat denk ik niet.

Er zijn mensen zoals wij die al vanaf maart vrijwel niemand zien en erg terug getrokken leven. Dus gaan wij met een stel vrienden met Kerst lekker eten bij ons , volgens de regels. Gisteren hebben wij nog uitgesproken dat het saai is, hoe je het ook went of keert en hoe fijn we het samen ook hebben.
Die sociale druk zal er soms best wel bij zijn.

Gisteren met een van mijn kinderen gesproken. Die heeft echt nergens last van als het om covid gaat. Nl kent weinig beperkingen. Ze werkt gewoon thuis en dan zijn de kleintjes in het KDV, doet haar boodschappen, gaat naar buiten met de kinderen en ziet buiten haar mensen.
Zo ook mijn zoon die in NL woont.
Deze twee hebben ook totaal niet door hoe geïsoleerd wij nu leven en heel veel andere Fransen (Spanjaarden etc). Ze zijn zo druk met hun eigen leven, en dat begrijp ik ook volledig.
Dat wordt al anders voor mijn zoon die in België woont. Hij vindt het ook saai vaak al dat onlilne les geven aan zijn leerlingen, want daar mag ook veel minder.
Bij ons is het wéér strenger, én wij zitten gezien ons leeftijd in de risico groep en wij werken niet meer.

Dat maakt het totaal anders. Kerstmis is het feest van de gezelligheid. Dus wij willen in deze tijd van altijd met zijn tweeën zijn even de isolatie doorbreken en lachen met onze vrienden. Zij beleven dat net zo. En ja, alleen als je onder een steen gaat leven nu, loop je geen risico. Of alvast in de kist gaat liggen.
En natuurlijk kun je aangepast Kerst gaan vieren. Wij gaan ook niegt hele hordes uitnodigen alleen 2 vrienden om lekker een middag met afstand te gaan smikkelen en vooral verhalen uitwisselen en lachen. Zal ons goed doen.

Dus dat ouderen toch graag iets met Kerst willen doen en daarbij wat extra risico eventueel nemen, vind ik niets te maken hebben met sociale druk, maar gewoon even de sleur willen doorbreken. Dat neemt niet weg, dat er zeker ook wel sociale druk zal zijn in bepaalde gevallen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:38

Cer schreef:
nja je kan op andere dagen ook met het gezin samenzijn.. ? het hoeft niet allemaal bij elkaar op 1 dag..

Wat maakt het uit of we met kerst met zn 6en zijn, of een random andere dag? Dan dus gewoon met kerst!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:42

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:42

Niet met zn allen tegelijk... dat is wat ik bedoel te zeggen :j
Ik heb geen idee hoe de verdeling van andere gezinnen is.. maar grote gezinnen kan je verdelen zodat opa en oma, ik noem maar wat (op afstand etc) meerdere dagen visite hebben ipv dat er ineens 12 mensen bij elkaar gepropt zitten..

De oorspronkelijke kerstgedachte viert volgens mij bijna niemand meer.. behalve voor het geloof en die mogen met zn allen naar de kerk op kerstnacht of met de kerstmis of hoe heet dat...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:45

Echwel schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2717503 ... 5N7Ysk9Kig

Massaal dus quarantaine maatregelen negeren en dus de economie schaden..
En indirect ook de mensen die zich wel aan de regels houden..

Ik vraag me af wie dat soort enquetes invullen :+ en hoe groot die getallen zijn..
Hoeveel mensen reizen er nu nog naar een risico gebied (ik heb geen flauw idee).. 70% van tien mensen is minder dan 70% van 1.000.000 mensen..

En dan is het volgens mij nog steeds de vraag in hoeverre je besmettelijk bent als je asymptomatisch bent.. toch?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:49

Iedereen heeft nu volgens mij een snotneus, je gaat van koud naar warm of andersom en je neus loopt. Ik zou bijna een tissue in mijn mondkapje maken :') want dan ziet niemand dat je een loopneus hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:50

mvdende schreef:
Cer schreef:

Wat maakt het uit of we met kerst met zn 6en zijn, of een random andere dag? Dan dus gewoon met kerst!

Als iedereen op andere dagen gaat wordt in ieder geval de druk op de ziekenhuizen verspreid. Als veel mensen elkaar in dezelfde periode opzoeken en ook nog op verschillende dagen verschillende mensen maar in korte tijd, dan lopen de besmettingen natuurlijk heel snel op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:50

Cer schreef:
De oorspronkelijke kerstgedachte viert volgens mij bijna niemand meer.. behalve voor het geloof en die mogen met zn allen naar de kerk op kerstnacht of met de kerstmis of hoe heet dat...
Klopt, ik wel zonder dat ik naar de kerk ga (ben niet kerkelijk). Maar daarin ben ik wel "de laatste der monikanen " voor mijn gevoel.
Dus 1stge KErstdag of na Kerst of volgend jaar de activiteit organiseren maakt voor mij wel verschil. Ik las vroeger aan tafel voordat we gingen eten, ook altijd het evangelie van Lucas voor waarin het Kerstverhaal zo leuk en lief beschreven wordt. Heel fijn voor kinderen. Ze luisterden altijd ademloos, want ik gebruikte woorden die zij konden begrijpen. Dit omdat ik vond dat ze vrij zijn om wel of niet te geloven, maar een keuze houdt ook in dat ze iets te kiezen moeten hebben. Dus met Kerst deed ik het zo.
Pasen ben ik pas mee begonnen toen ze al pubers waren want de kruisiging verhaal is niets voor kinderen. Veel te heftig vind ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:52

Ik denk dat er toch niemand alleen hoeft te zitten met kerst als je dat niet wil. Met eigen huishouden of met tot 3 gasten kan je er toch best wat leuks van maken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:54

Jessix schreef:
Ik denk dat er toch niemand alleen hoeft te zitten met kerst als je dat niet wil. Met eigen huishouden of met tot 3 gasten kan je er toch best wat leuks van maken?

Klopt, maar de vraag is hoe dat in Frankrijk wordt die aantallen. Nu mag het maar het gaat niet goed genoeg dus vanaf 15 december kan het zomaar zijn dat de lock down toch gewoon doorgaat ipv opgeheven wordt zoals me van te voren aangaf.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:55

Cer schreef:
Besita, het gaat om dit jaar... :j waarom perse dit jaar.. (althans, zo bedoel ik het)

Misschien juist wel dit jaar omdat het zo'n ellendig jaar is willen mensen graag een beetje samen zijn
Voor mij ook nooit grote familiefeesten maar had het toch graag met onze kleine familiekring "gevierd" ( en dat zijn dan 6 mensen in totaal ) en dat mag nu niet ..gevierd is dan eigenlijk lekker eten en kletsen ,niets meer dan dat !

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:02

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:

Klopt, maar de vraag is hoe dat in Frankrijk wordt die aantallen. Nu mag het maar het gaat niet goed genoeg dus vanaf 15 december kan het zomaar zijn dat de lock down toch gewoon doorgaat ipv opgeheven wordt zoals me van te voren aangaf.

Ik houd het van Frankrijk niet bij, dus dat weet ik niet. Hier kunnen de regels nog wel aanscherpen, maar ik kan me niet voorstellen dat je hier helemaal niemand op bezoek zou mogen hebben met kerst. Ik ben daar in elk geval niet zo bang voor. Ik denk zelf dat ze het winkelen dan gaan beperken, helemaal als dat weer toeneemt voor de kerst. Maar goed, dat is natuurlijk allemaal maar gedachten en geen feiten.

Maak het gewoon gezellig met elkaar, hoe de samenstelling of de aantallen dan ook zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:07

Maak het gezellig, maar houd je wel aan de aantallen die vanuit de regering komen. Als iedereen die ene uitzondering is werken alle maatregelen niet. Vooral dan niet zeuren over corona moe en strengere maatregelen, dat komt juist omdat de maatregelen dan niet werken of men zich er niet aan houdt.

Ik hoop überhaupt kerst te kunnen vieren en dat mijn vader dan niet in het ziekenhuis ligt. Wij zullen alsnog het gezin opdelen waarschijnlijk, ook al zijn wij met een aantal dat mag. Gezondheid is belangrijker, ik heb liever een nare kerst dit jaar dan nooit meer een kerst met beide ouders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:10

Tancreda4 schreef:
SusanH schreef:
Idd plannen maken voor volgend jaar doen wij ook niet aan. Niet dat we nu altijd zoveel plannen maken. Maar meestal boeken we toch de vakantie al wel in december. Gaan we nu niet doen. Eerst maar eens de eerste helft van 2021 afwachten. We kunnen altijd onze vakantie bij de paarden vieren in plaats van andersom. We hebben in augustus dit jaar een pony gekocht, die staat op een pensionstal waar een camping bij zit. Ons paard verhuist daar ook heen heel binnenkort. Dat is eigenlijk het enige wat me nu energie geeft op dit moment. De paarden :j

Paardenvakantie kan altijd wel door gaan. Desnoods ga ik volgend jaar met 2 ipv totaal 6 mensen. We hebben wel een curaçao reis al staan voor volgend jaar (bruiloft) dus fingers crossed. Verder niet. Onze zuid Afrika hebben we van maart 2020 naar Sept 2021 verplaatst. Maar alleen de datum reservering. Verder niets geboekt. Dat wacht ik nog af

Ik heb geen zin om weer op een camping te zitten met alle beperkende maatregelen zoals vorig jaar. Dan blijf ik liever dicht bij huis. Ik voelde me niet fijn in de drukte, ik vond het niks dat ik overal voor moest reserveren. Dan blijf ik liever dicht bij huis, wel in het groen en lekker bij de paardjes.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:14

Echwel schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2717503 ... 5N7Ysk9Kig

Massaal dus quarantaine maatregelen negeren en dus de economie schaden..
En indirect ook de mensen die zich wel aan de regels houden..

GGD zegt zelf dat als je negatief getest bent je gewoon weer op pad mag. Snotteren of niet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:37

Cer schreef:

Ik begrijp de meerwaarde van het symbolische ook niet. Te meer omdat het een door commerciële marketing gecreëerde behoefte is.

Speciale dagen maak je zelf :)*

Zeker nu met de huidige extra communicatie-middelen kan je nagenoeg altijd overal aan iedereen laten merken dat je aan hen denkt.
Zoals ik al eerder schreef; ik mis liever een kerstdag samen met iemand die mij lief is dan die persoon aan Covid19....

Pffff die hele dwangmatigheid van ´kerstinkopen´ 8)7 : commercieel gedoe met een potentieel dodelijk risico.
Het voordeel van niet kerstinkopen is dat ik verrassende dingen onderin de vriezer tegenkom _O- _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:48

Ik heb echt medelijden met die mensen in de kou moeten staan nu voor de winkels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:56

Het lijkt me in ieder geval een goede zaak als ze met kerst de winkels dicht houden. Voordat Nederland weer massaal naar de woonboulevard hopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:56

Waarom zou je voor de winkel in de kou moeten staan?