De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:42

bigone schreef:
karuna schreef:
Omdat het wel hierdoor een lange procedure was en een simpel telefoontje naar een huisarts verandert in een daglange besluitvorming

Maak er niet zo’n hoofdzaak van, op het moment dat jij gebeld had en gezegd dat je een week geleden in een besmet gebied was geweest had er binnen een uur iemand voor je deur gestaan. Nu moest je arts even kijken hoe hij er mee om moest gaan en je kunt einde van de dag komen, punt. Maar mag toch hopen dat je niet inmiddels 10 keer de praktijk gebeld hebt want zo komt het wel over.

Precies. Je voldoet niet aan de casusdefinitie voor een verdacht geval voor dit moment (Koorts* (ten minste 38 graden Celsius) én ten minste één van de volgende respiratoire verschijnselen: hoesten, kortademigheid
EN

de klachten zijn ontstaan binnen 14 dagen na terugkomst uit een land/regio met wijdverspreide transmissie**
of:
de klachten zijn ontstaan binnen 14 dagen na contact met een patiënt met een bevestigde infectie met SARS-CoV-2.) Zie https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19

Voldoe je daar niet aan, dan is contact met de GGD voor triage en diagnostiek verder niet nodig. Zou je huisarts gewoon moeten weten. Huisartsen worden er continu over op de hoogte gehouden. https://m.nhg.org/actueel/nieuws/update ... irus-china

Je huisarts moet zn werk gewoon doen ipv zeuren over de GGD en intussen zelf wel de lijnen onnodig belasten. Je moet er toch niet aan denken dat huisartsen voor elke patiënt met luchtwegklachten en lichte verhoging de GGD gaan bellen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-20 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:43

fokfanaat schreef:
wat me wel echt opvalt is dat het in warmere landen toch minder lijkt te escaleren, bv in italie en nu ook duitsland gaat veel harder dan thailand, daar komen weinig gevallen bij. Of dat wordt niet goed geregistreerd of het is wel echt zo dat het virus slecht tegen warmte kan.

Meeste virussen kunnen toch slecht tegen droge warmte?

Van dat sloffe weer is koren op de molen voor virussen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:44

zonnebloem18 schreef:
Ook hier in het winkelcentrum totaal geen handgel meer te krijgen. Was vanmorgen rond 10 uur al uitverkocht.

Dit was een paar weken geleden ook al zo. Leveringsproblemen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:45

maar Nikass als je bv china bekijkt, daar is het al een paar maand, maar lijkt het toch niet helemaal uit de klauw te lopen, maar nu steeds minder te worden

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:45

tienus63 schreef:
fokfanaat schreef:
wat me wel echt opvalt is dat het in warmere landen toch minder lijkt te escaleren, bv in italie en nu ook duitsland gaat veel harder dan thailand, daar komen weinig gevallen bij. Of dat wordt niet goed geregistreerd of het is wel echt zo dat het virus slecht tegen warmte kan.

Meeste virussen kunnen toch slecht tegen droge warmte?

Van dat sloffe weer is koren op de molen voor virussen.

Thailand heeft geen droge warmte ;)
https://www.weerplaza.nl/wereldweer/azi ... gkok/6218/

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:48

Destination schreef:
fokfanaat schreef:

Thailand is een veel armer land dan Duitsland of Italië. Ik denk maar zo dat mensen daar minder snel nar een ziekenhuis gaan en minder snel getest worden.

maar ook geen doden

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:50

fokfanaat schreef:
maar ook geen doden

Dat kun je niet met zekerheid zeggen. Er wonen daar genoeg mensen in sloppenwijken, als daar iemand overlijdt, zal er niet zo snel onderzoek worden gedaan naar de doodsoorzaak. Dat is, als het overlijden al bekend is bij de juiste instanties.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:51

https://www.nu.nl/klimaat/6032793/gaan- ... virus.html

Weinig ziektegevallen in de tropen
Ook professor Louis Kroes van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) beaamt dat hoge luchttemperaturen en luchtvochtigheid het virus waarschijnlijk kunnen remmen.

"Opmerkelijk is dat er nog vrijwel geen COVID-19 gemeld is in Afrika, Brazilië en Indonesië." Daar zijn volgens Kroes twee potentiële verklaringen voor: óf de ziekte wordt er nog niet goed herkend óf het virus is in de vochtige tropische omstandigheden daadwerkelijk minder effectief.

"Er zijn wel COVID-gevallen uit Singapore, maar daar leeft bijna iedereen in droge, koele lucht door airconditioning. Airco's lijken ideaal voor virusoverdracht."

had dit nog gevonden, dus idd warme n vochtig lijkt niet goed voor het virus

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:53

fokfanaat schreef:
maar Nikass als je bv china bekijkt, daar is het al een paar maand, maar lijkt het toch niet helemaal uit de klauw te lopen, maar nu steeds minder te worden

Zou dat uit natuurlijk verloop zijn of door de draconische maatregelen die China genomen heeft?

fokfanaat

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:55

de eerste maand (december) hebben ze nog bijna geen maatregelen getroffen toch?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:56

Karuna, je kunt nu wel zeggen dat je huisarts bepaalt wat er in zijn praktijk gebeurt, maar dat is toch niet helemaal zo. Als de ggd het niet erg genoeg vind om het over te nemen, dan MOET je eigen huisarts je zelf wel onderzoeken. Dat is hij gewoon verplicht. Strikt genomen is iedereen verdacht :+

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:58

fokfanaat schreef:
de eerste maand (december) hebben ze nog bijna geen maatregelen getroffen toch?

Nee, er is toen wel een arts geweest die al waarschuwde dat dit zou gebeuren. De redelijk jonge gezonde arts is inmiddels zelf al overleden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:58

fokfanaat schreef:

Hopelijk is dat zoals het gaat inderdaad, maar daarom moet je wel zorgvuldig zijn. De chinezen hebben ook behoorlijk maatregelen getroffen. Ik denk dat je het virus serieus moet nemen (dat is wat anders dan paniek) en dat je, juist als je jong en gezond bent, je ervan bewust moet zijn dat er kwetsbare mensen in de maatschappij leven waarvoor een besmetting met dit virus grote gevolgen kan hebben. (ja een gewone griep ook, dus daarbij ook rekening houden met anderen)
En hopelijk houden we het dan enigszins onder controle en loopt het allemaal met een sisser af.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-02-20 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:59

Als er meer mensen willen praten over Corona symptomen bij zichzelf en de gang van zaken bij de HA en GGD is het misschien een idee daar een apart topic voor te openen? :) Het centrale HELP heb ik corona?!?! topic. Of het: Corona voor iedereen! topic. Past denk ik prima in het onderdeel mensenwelzijn.
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 28-02-20 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:02

Nikass schreef:
Blacky94 schreef:
Ik had in een ander topic expres al niet op je gereageerd, maar ik doe het nu toch. Want overdrijven is ook een vak namelijk.
De R0 voor corona ligt namelijk helemaal niet "gemiddeld op 4". De R0 ligt ergens tussen 1,4 en 4 waarbij veel onderzoeken gedaan eind januari om en nabij de 2,2-2,5 uitkwamen. Dat iemand dus gemiddeld 4 mensen aansteekt is niet waar. En zelfs dan zegt een R0 niet per se iets over de snelheid waarin een virus zich verspreidt.

Dat je rekening houdt met een ziekte is helemaal prima, maar het is ook niet nodig om in paniek te raken. De adviezen die tot nu toe gegeven zijn zijn imo sociale hygiëne regels en niet anders dan bij influenza.

In de speciale uitzending op tv wordt dus juist aangegeven dat de snelle verspreiding van het virus wel zorgelijk is, omdat dat inderdaad kan zorgen voor overbelasting van onze zorgvoorzieningen.
Niet het aantal besmettingen wereldwijd, maar wel de snelheid waarmee dat aantal bereikt is. Men wil niet (en terecht) dat dat in hetzelfde tempo zo doorgaat, want dan heb je als maatschappij dus straks wel een probleem. Niets overdreven dus van Eleeke

Ik zeg nergens dat een overbelasting van het zorgstelsel niet een potentieel probleem is. Maar ik geef wel aan dat de R0 niet "gemiddeld" op 4 ligt, zoals beweerd wordt.
Hoe snel het virus zich in NL gaat verspreiden is afwachten. Er zijn een paar landen die daar problemen mee lijken te hebben, er zijn een paar landen waarbij het tot nu toe mee lijkt te vallen. Zover bekend hebben wij ook nog geen haarden aangezien beide gevallen terug te leiden zijn naar Italië dus laten we hopen dat dat zo blijft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:03

Cinderella schreef:
Als er meer mensen willen praten over Corona symptomen bij zichzelf en de gang van zaken bij de HA en GGD is het misschien een idee daar een apart topic voor te openen? :) Het centrale HELP heb ik corona?!?! topic. Of: het Corona voor iedereen! topic. Past denk ik prima in het onderdeel mensenwelzijn.

Corona voor iedereen... _/-\o_ _O- Geniaal !

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:04

Pandora2 schreef:
Cinderella schreef:
Als er meer mensen willen praten over Corona symptomen bij zichzelf en de gang van zaken bij de HA en GGD is het misschien een idee daar een apart topic voor te openen? :) Het centrale HELP heb ik corona?!?! topic. Of: het Corona voor iedereen! topic. Past denk ik prima in het onderdeel mensenwelzijn.

Ik denk dat ze het merk bier bedoelt?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:05

Pandora2 schreef:
Cinderella schreef:

Sharing is caring :))

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:08

:')
Kan allemaal prima onder Mensenwelzijn gezet worden :=

Destination

Ik kwam deze net tegen. Handig voor als je thuis in quarantaine zit en eten laat bezorgen _O-

Afbeelding

Whale

Pandora2 schreef:
Cinderella schreef:

Haal hier uw gratis Corona!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:09

Destination schreef:
Pandora2 schreef:

Sharing is caring :))

Ja het is onze destination (zie boktnaam :+ )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:10

Destination schreef:
Ik kwam deze net tegen. Handig voor als je thuis in quarantaine zit en eten laat bezorgen _O-

[ [url=m/a2k1ol.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom een oranje pak ? >;) :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:11

Pandora2 schreef:
Destination schreef:

[ [url=m/a2k1ol.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarom een oranje pak ? >;) :')

Omdat het logo van Thuisbezorgd/Lieferando oranje is natuurlijk, het moet wel in huisstijl! :D :))

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:13

:)*
Ik kende Thuisbezorgd niet :')