(Ex)- burnout lotgenoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Re: (Ex)- burnout lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 06:09

Ik wil even een baalmomentje van me af schrijven..

Ik ben al ruim 1,5 jaar niet ziek geweest (als in griep/verkoudheid), en net nu dat ik op vakantie ben, slaat het ineens toe :( keelpijn, alles dicht, hoofdpijn en koorts. Ik baal natuurlijk ontzettend. Omdat ik ook geen betaald werk nu doe had ik voldoende tijd gehad om thuis ziek te zijn (ik doe enkel een paar uren vrijwilligerswerk), maar dus net in de twee weken dat ik weg ben slaat de griep toe.

Maar ergens ook verdrietig :( normaal gesproken ervaren mensen dit als ze langere periode stress hebben ervaren (door hun baan meestal) en dan worden ze ziek op vakantie verlof. Ik ervaar gelukkig geen stress op mijn vrijwilligerswerk, maar ik denk wel dat ik thuis bijna altijd een best hoog stressniveau heb, ook als ik niks doe. Mogelijk ervaart mijn lichaam dus dezelfde soort overgang :(

Ben wel blij dat ik even weg kan uit mijn eigen omgeving en dat biedt ook zeker ontspanning, maar ziek worden is natuurlijk jammer. En nog even een extra "reminder" dat ik thuis echt niet "lui" aan het doen ben geweest (zo voel ik me toch vaak, als ik hoor/zie dat andere mensen dagelijks naar hun werk of studie gaan).. maar soms is door de dagen heen komen al vermoeiend.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 06:39

Hè wat oliebol. Y;(

Ik duim voor je dat het meevalt en snel weg trekt. Altijd zonde van de vakantie. Ik herken het wel helaas. Ik was/ben ook altijd ziek op vakantie. Nou was ik altijd al veel ziek ook. Toen ik tegen een burnout aan hikte was ik een keer zo moe voor de vakantie dat ik gewoon ziek werd al thuis net voordat we weg gingen. Heb de autorit 2 dagen moeten uitstellen en ik heb toen ter plekken een week nodig gehad om bij te draaien en me echt gelukkig te kunnen voelen. Ik dacht die eerste week alleen maar dat ik naar huis wilde, terwijl ik op de plek was in de wereld waar ik het allerliefste wilde zijn. Dat was wel even een wake up call voor me, waar ik achteraf veel te weinig mee heb gedaan helaas.

Ik hoop dat jij wel wat meer kunt gaan doen met deze wake up call. Als ik het zo hoor klinkt het alsof je nog best veel stress ervaart en je het jezelf best wel aanrekent dat je thuis zit. Wees lief voor jezelf. <3

Oh en weet ook dat ziek worden ook gewoon domme pech kan zijn als je net van de week naast een ziek persoon in de supermarkt hebt gedaan bijvoorbeeld. Echt snotverkouden worden is vaak toch wel anders dan jezelf ziek maken van stress vaak en dat stelde mij in ieder geval altijd wel gerust dat dat een 'echte' griep was.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 21:49

Wat naar! Kan het niet stiekem zo zijn dat je de vakantie toch wel een beetje spannend vind? Het is toch weg uit je vertrouwde omgeving, toch wat anders. Probeer er even een dagje of 2 aan toe te geven.

Ik vind het wel mooi wat je zegt over niet lui zijn thuis. Tot een jaar geleden had ik er wat van gevonden. Nu begrijp ik precies wat je bedoelt. Zelfs je bed uitkomen kan al voelen als een volledige dag werk.

Neem de tijd die je nodig hebt, en als het helpt om het even van je af te schrijven zit je in dit topic precies goed.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:26

Dankjullie wel nog voor de lieve reacties <3 inmiddels 2 dagen verder en ik ben eindelijk een beetje hersteld, nu komt alleen migraine opzetten als een soort nabrander :') maar gelukkig heb ik daarvoor tabletjes dus hopelijk trekt het zo weg.

Ik vind op zich op reis/vakantie gaan niet super spannend, ik ben zelfs een keer 4 maanden alleen wezen reizen. Maar ik denk wel dat het me nu nog meer energie kost dan anders. Gewoon om elke dag wel iets te willen doen (waar ik thuis toch wel vaak dagjes 'niks' nodig heb) en de omslag van weer/klimaat etc.

Ik zit ook net op een plek waar hiken/sightseeing heel populair is en ik wilde dat ook graag gaan doen; thuis kon ik zonder heel moe te worden 10 km wandelen, soms 20 km. Maar nu is m'n hele conditie door de griep even weg :') (althans, vooral bij trappen lopen ben ik erg buiten adem, het zijn meer m'n longen nu denk ik)

Ik zit ook steeds te malen over wat anderen vinden; ik verblijf namelijk in een hostel (dus in een slaapzaal met meerdere mensen) en ik ben tot nu toe telkens de laatste die uit bed komt. De anderen gaan er allemaal vroeg uit om te gaan hiken etc en ik lig om half 10/10 uur nog. Maar eerder lukt me nog gewoon echt niet.

Nouja, zo lang ik later op de dag nog maar even iets kan doen. Gisteren lukten kleine/korte activiteiten al wel weer :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:08

Hoe gaat het nu? Je ziet die andere gasten hierna nooit meer, zelfs al zouden ze er wat vinden, wat ik betwijfel, dan vergeten ze je weer zodra ze iets anders hebben om iets van te vinden.

Ga gewoon doen wat je kunt, en verder lekker liggen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:40

Utixo schreef:
Hoe gaat het nu? Je ziet die andere gasten hierna nooit meer, zelfs al zouden ze er wat vinden, wat ik betwijfel, dan vergeten ze je weer zodra ze iets anders hebben om iets van te vinden.

Ga gewoon doen wat je kunt, en verder lekker liggen.

Gelukkig ben ik nu weer beter op een kriebelhoest na :')

Ik heb helaas wel bijna elke ochtend migraine/heel erge hoofdpijn. Thuis heb ik dat 1 a 2 dagen per week, maar nu toch omdat er meer prikkels zijn etc, denk ik vaker. Dat is wel vervelend, maar ik moet het ermee doen.

Ik doe wat ik kan :) gelukkig al een paar leuke activiteiten kunnen doen inmiddels. En ook rustig een boekje lezen bij de zee is fijn :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:00

Ik herken wel wat jij nu ervaart Fearn. Ik had dit vorig jaar, een jaar na mijn burnout. Ik was nog 100% ziek thuis, ging op vakantie en was daar ook heel moe, kon niet meer terugrijden, veel hoofdpijn etc.

Voor mij kwam de vakantie te vroeg. Ik verheugde mij erop, maar ik was er niet klaar voor.

Rustig aan, geniet van de kleine dingen die wel gaan en bewaak je grens, house eigen tempo aan. Wat een ander daar ook van zal vinden. Het maalt niet uit, het gaat om jou en jouw gezondheid. Zelfzorg is altijd, maar nu vooral belangrijk

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:50

Ja die hoofdpijn is erg herkenbaar. Ik neem dat soort verschijnselen echt als een signaal van: stapje terug. Boek lezen op de bank, kopje thee. Je hebt niets aan jezelf als je er niets naar luistert en krijgt toch niets gedaan; "niets doen" is dus juist productief. Sterkte!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 19:17

Ik ben afgelopen 2 weken op vakantie geweest met mijn moeder en 2 van mijn kinderen. 1400 km met bagagekar gereden. Heerlijke vakantie gehad. Heel anders beleefd en ervaren als vorig jaar. Het verschil is zo groot. Alsof ik er vorig jaar niet helemaal bij was.. Bevestiging voor mij dat het nu goed met mij gaat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:15

Ik ben heel benieuwd hoe het hier gaat. We vertrekken zo. Vorig jaar zat ik op het hoogtepunt, ik heb zelfs mijn intakegesprek met de psych op mijn vakantieadres gehad,
maar ik heb wel de vakantie doorgebracht op Oxazepam, en wat explosies her en der.

Naar mijn idee gaat het veel beter nu. Ik slik natuurlijk medicatie, we zijn een jaar verder, en dit jaar gaat het paard weer mee, op idee van vriend. Misschien hoopt hij dat ik dan afentoe even mijn hoofd kan leegmaken. Ik heb ook voor mijn idee weinig stress, maar ik zit nog niet in de auto :D.
Heb wel extra medicatie meegenomen zodat ik tijdelijk omhoog kan als het nodig is, en Oxazepam, maar de planning is om het niet te verhogen en niet nodig te hebben.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:27

Geniet allemaal! En dat je op vakantie toch misschien een oxazepam nodig hebt is echt helemaal niet erg, het is toch anders dan thuis en ander ritme wat voor spanning kan zorgen. Komt vast goed en leuk dat het paard mee is!

Hier vandaag begonnen met nieuwe baan. Na 10 jaar bij mijn vorige bedrijf kwam ik iets heel leuks tegen in de sector die ik geweldig vind :). Na 2 burn outs (Naja 1e x burn out en 2e keer enorme angstoornis die omhoog kwam) bij mijn vorige werk vind ik dit echt mega spannend. Eerste dag ging wel goed, super leuke collega's, fijne sfeer. Toch blijft die faalangst (bang dat ik mijn grenzen niet goed durf aan te geven en er toch overheen ga en burn out krijg; goede indruk willen maken ten koste van mezelf) zo groot. Ik heb nu gewoon geen regelmaat en vaste basis, dat moet echt weer groeien en hoop dat dat niet ten koste gaat van mezelf zeg maar. Dus zulke dagen kosten mij gemiddeld meer energie dan anderen denk ik. Hoe hebben jullie dat ervaren bij nieuw werk? Nog tips :)? Ik merk wel echt dat ik alles mega intressant vind dus dat helpt echt enorm :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:47

Ik ben ook van baan gewisseld en het is echt mijn redding geweest…
Met een schone lei beginnen, soort van anoniem zijn en het heeft mij ontzettend veel energie gegeven.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:02

Alja schreef:
Ik ben ook van baan gewisseld en het is echt mijn redding geweest…
Met een schone lei beginnen, soort van anoniem zijn en het heeft mij ontzettend veel energie gegeven.

Dat is ook een fijn gegeven/uitgangspunt! Is ook zo, maar voor mezelf ben ik helaas niet anoniem haha.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:06

Haha nee voor mezelf ben ik ook niet anoniem en ik draag mee wat ik mee draag…
Ben daarin op dit werk wel terughoudend hoe ik aan een postnatale depressie en daarna een burn out ben gekomen….

Sterkte, ik hoop dat je gauw je draai hebt gevonden

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:10

Alja schreef:
Haha nee voor mezelf ben ik ook niet anoniem en ik draag mee wat ik mee draag…
Ben daarin op dit werk wel terughoudend hoe ik aan een postnatale depressie en daarna een burn out ben gekomen….

Sterkte, ik hoop dat je gauw je draai hebt gevonden

Je hebt gelijk hoor, gaat ze ook niet zoveel aan. Werk is werk en je hoeft niet je privé leven te delen!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:56

Ik ben zelf volledig van carriere verwisseld. Na veel psychotherapie bleek dat ik een bepaalde kant (mode) van mezelf heel lang onderdrukt heb door o.a. pesten en dit niet als "baan" zag, altijd meer als hobby. Maar in de burnout tijd toen ik eindelijk mezelf de tijd gaf om even stil te staan is het met 1000% teruggekomen en ben ik erachter gekomen dat dit is wat ik echt goed kan en heel erg leuk vindt. Er is een kans dat ik een master in collection design in het buitenland ga doen, en begin volgende maand een traineeship bij een modebedrijf. Ik vind het wel spannend want dit wordt voor mij weer de eerste keer fulltime werken, maar met alles wat ik geleerd heb en door er bewust mee om te gaan moet het goedkomen.

Ik vind het gewoon bizar wat het verkeerde beroep met je levenslust kan doen. Precies een jaar geleden nu zag ik het echt niet meer zitten, had ik geen dromen meer en geen zin in de toekomst. Zocht ik in alles een uitvlucht en als dat dan ook weer mislukte door uitputting enzo voelde ik me nog gefrustreerder. Nu weet ik heel goed waar ik wel gelukkig van wordt en energie van krijg, en het verschil met dat en gewoon mijn hobby's.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:06

Phoe hé, had ik me daar even in vergist. Vanaf het moment dat we gister aan kwamen stonden mijn zenuwen op hoogspanning. Thuis heb ik een aardig ritme gevonden waar ik het echt heel bij naar mijn zin heb, ook op mijn werk. Nu kon ik uitrusten. Had er erg naar uit gekeken, maar ik kon dat dus helemaal niet aan. Bij mijn paard vielen de zenuwen van me af, maar zodra ik in het huisje was kon ik alleen maar janken en trok ik me kleine dingen ontzettend aan. Aan de Oxazepam dus. Dit is welgeteld 24u goed gegaan tot vanmiddag de boel explodeerde, mijn dochter had bijna niet geslapen en daardoor werdt ze nogal vervelend. Normaal kan ik dat aan, nu kostte het al mijn kracht. Toen mijn vriend vervolgens ook nog eens een verkeerde opmerking maakte ben ik jankend naar de slaapkamer gevlogen. Heb daar een uur liggen trillen en huilen, en mezelf afgevraagd hoe ik dit ging volhouden tot maandag. Toen ik iets gekalmeerd was mezelf daarna gedwongen om naar het zwembad te gaan met mijn dochter. Daar kwam ik tot rust, en toen voelde ik dat ik het kwijt was en nu echt kon gaan ontspannen. En nu heb ik gewoon zin in de rest van de week.
Lastig hoor, maar ik ben wel heel blij dat ik het kwijt ben. En nu aan de wijn zit ipv de oxa. Gister wilde ik geen wijn omdat dit mijn moeizame bui kan versterken, nu ben ik opgelucht en leeg.

En zeg nou zelf, deze oortjes doen je alles laten vergeten.
Er zit echt een paard onder, maar ze moeten hem altijd hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:17

Soepblik schreef:
Ik vind het gewoon bizar wat het verkeerde beroep met je levenslust kan doen. Precies een jaar geleden nu zag ik het echt niet meer zitten, had ik geen dromen meer en geen zin in de toekomst. Zocht ik in alles een uitvlucht en als dat dan ook weer mislukte door uitputting enzo voelde ik me nog gefrustreerder. Nu weet ik heel goed waar ik wel gelukkig van wordt en energie van krijg, en het verschil met dat en gewoon mijn hobby's.

Mijn coach noemt dat 'passie in de schaduw'. Zij beschouwt het als 1 van de 3 punten die een indicatie kunnen zijn voor het krijgen van een burn out. Je passie niet kunnen uitoefenen, niet kunnen doen wat je graag wil, kost je zoveel energie en geeft veel spanning en weggestopte emoties.

Ik ben inmiddels en half jaar verder en wil erg graag terugkeren in mijn huidige baan. Hoop dat het me lukt.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:08

@utixo, ik denk dat je super goed handelt! Laat de angst, verdriet er soms echt even helemaal zijn, tot het trillen aan toe ;)! Ga even een uurtje op bed, trek je even lekker terug. Daarna heel even streng voor jezelf en actie ondernemen voor wat afleiding (dus in dit geval lekker zwemmen met je dochter), je zult merken dat als het er echt even mag zijn en dat helemaal oke is dat het echt helpt! Je kan dus ook met spanning dingen ondernemen, maar soms (door dat uurtje op bed) moet het er echt wel even zijn om daarna weer wat dingen op te pakken. Misschien komt het nog meer in je vakantie maar je weet dus nu dat het vanzelf ook weer wegzakt! Dus mocht het weer opkomen kun je gewoon weer even oefenen met welke methode voor jou het beste werkt. Super stoer dat je het allemaal zo doet!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 12:09

Ik ben er inmiddels wel achter dat bij mij de burn-out echt functie gerelateerd is/was. Helaas krijg ik geen mogelijkheid om op een andere functie te re-integreren. Dus nu start voor mij een grote zoektocht naar wat voor baan/organisatie voor mij geschikt gaat zijn.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ook mee bezig zijn (geweest) en of zij tips hebben? Ik merk wel dat ik echt hulp nodig heb omdat er toch nog een flinke dosis onzekerheid bij komt kijken waardoor ik het moeilijk vind om stappen te zetten (vooral de vraag; is dit wat voor mij? speelt heel erg).

Via het werk krijg ik wel wat hulp maar ik wil breder kijken dan alleen mijn organisatie :j

bloemm schreef:
@utixo, ik denk dat je super goed handelt! Laat de angst, verdriet er soms echt even helemaal zijn, tot het trillen aan toe ;)! Ga even een uurtje op bed, trek je even lekker terug. Daarna heel even streng voor jezelf en actie ondernemen voor wat afleiding (dus in dit geval lekker zwemmen met je dochter), je zult merken dat als het er echt even mag zijn en dat helemaal oke is dat het echt helpt! Je kan dus ook met spanning dingen ondernemen, maar soms (door dat uurtje op bed) moet het er echt wel even zijn om daarna weer wat dingen op te pakken. Misschien komt het nog meer in je vakantie maar je weet dus nu dat het vanzelf ook weer wegzakt! Dus mocht het weer opkomen kun je gewoon weer even oefenen met welke methode voor jou het beste werkt. Super stoer dat je het allemaal zo doet!!

Wat een goed advies! Ik denk dat we met zijn allen veel te veel bezig zijn met het wegstoppen van emotie, wat averechts werkt :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:30

Goof schreef:
Soepblik schreef:

Mijn coach noemt dat 'passie in de schaduw'. Zij beschouwt het als 1 van de 3 punten die een indicatie kunnen zijn voor het krijgen van een burn out. Je passie niet kunnen uitoefenen, niet kunnen doen wat je graag wil, kost je zoveel energie en geeft veel spanning en weggestopte emoties.

Ik ben inmiddels en half jaar verder en wil erg graag terugkeren in mijn huidige baan. Hoop dat het me lukt.

Ja dit is het echt. Ik was bezig met uitwegen vinden door me aan te melden voor heel holland bakt, steeds meer hobby's erbij nemen waarmee ik dan wat wilde doen, echt een enorme lijst van alles wat vooral niet mijn baan was. Maar als ik daar dan logischerwijs geen energie voor had buiten 40 uur om, raakte ik nog gefrustreerder en vermoeider. Je draait jezelf helemaal kapot.

Goh, wil jij toch weer dan naar je huidige baan ondanks dat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:41

Soepblik schreef:
Goh, wil jij toch weer dan naar je huidige baan ondanks dat?

Ja, ik vind mijn baan echt onwijs leuk. Ik heb ooit al eens wat anders gedaan omdat ik wilde kijken wat er nog meer is en wat ik nog meer kan, maar ben terug gekeerd omdat ik het miste.
Mijn baan, de werkdruk die vorig jaar ontstond, is de druppel geweest voor mijn burnout, maar niet DE reden. Die reden is altijd een combinatie van factoren en vooral een resultaat van hoe ik jarenlang met stress ben omgegaan. Daar moet ik over gaan leren en daar moet ik in veranderen. Dat zit echt in mezelf en daar ben ik echt nog lang niet.
Of ik uiteindelijk dezelfde hoeveelheid uren blijf werken of in precies dezelfde functie weet ik nog niet, dat zal moeten blijken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 16:12

@marjo: ik ben gewisseld van organisatie en baan. Niet echt gereïntegreerd of zo want ben niet ziektegemeld de eerste keer.
Nadien wel enigszins gereïntegreerd op een andere plek na een tijd ziektegemeld te zijn geweest.

Mocht je vragen hebben mag je een pb sturen; ik plaats het liever niet openbaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:50

Ik zit inmiddels in het tweede spoor traject en doe tijdelijk totaal iets anders nu. Dat is geen blijvend werk, meer een soort vrijwilligerswerk tussen de dieren en de natuur. Maar jeetje opeens lukt het me gewoon weer om een paar uur te werken.

Precies wat hierboven staat.. Hoeveel het wel niet met je kan doen als je iets doet waar je toch niet helemaal achter staat. Bizar gewoon.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:57

Ik ben een jaar verder na mijn burn-out. Maar ik merk dat ik ben veranderd, ik worstel daar best wel mee. Mijn man zegt het ook dat ik ben veranderd. Gaat dat nog goedkomen of blijft het? En ik merk wel dat ik sneller moe ben dan eerst, blijft dat ook of gaat dat weg? Ik irriteer mij veel sneller aan dingen.