Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:07

Gelukkig is het overgrote deel niet vaxxers hoger opgeleid met vaak een hoger inkomen, dus niet afpersbaar met dit soort financiële druk maatregelen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:13

Het valt mij juist op de die zogenaam hoger opgeleiden mensen zijn die bijv hbo toerisme hebben gestudeerd.
Nu is hbo officieel hoger onderwijs, maar onder hoger opgeleid versta ik toch wat anders.

Vanuit mijn vriendenkring ken ik echt niemand onder de hoogopgeleiden (Wo+) die niet vaccineren zelfs maar overweegt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:18

Hoezo vaccineren juist hogeropgeleiden niet?
Als ik zie wat voor onzin er op Facebook voorbij komt incl taalgebruik kan ik maar moeilijk geloven dat dat echt hoger opgeleiden zijn :o

Persoonlijk ken ik ook niemand die een medische studie heeft gedaan en niet vaccineert :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:34

Dat hoger opgeleiden verhaal hoor (lees) je steeds in de media. Maar volgens mij zijn het niet alleen hippe yuppen, bakfietsmoeders en "kijk-mij-eens-interessant-anders-doen" types maar gewoon bezorgde mensen uit alle lagen van de bevolking die simpelweg meer vertrouwen hebben in het immuunsysteem van hun kind dan in het gerommel van het grote geld en andere belangen.

Bigone: ik zei het er maar even voor de zekerheid bij zodat de rest van het topic het niet ziet als alleen maar 1 groep die roeptoetert :)

Wat betreft het NOS nieuwsbericht: boetes uitdelen...dat zal menig bewust niet / anders prikker grif betalen hoor :j Maar dan daarna ook niet meer zeuren hè! Een cynicus zou kunnen zeggen dat het met zo'n maatregel dan ook wel weer duidelijk is waar het nu eigenlijk om draait...

Ik vind het nog steeds zéér on-ethisch dat de keuze er dan alleen maar zou zijn voor degenen die hun schaapjes wat beter op het droge hebben (zoals de beleidsmakers zelf!) en dat anderen dan maar droog brood moeten eten ofzo? Want reken maar dat degenen die de keuze zéér bewust gemaakt hebben, ècht niet die prikken in hun kinderen laten zetten. Daar gaat het regelmatig over op de VaccinVrij Facebook.

Ook hoop ik eigenlijk dat als ze echt zo ver gaan om het te verplichten, er ook mensen op staan die dat veel te ver gaat omdat ze zien welke glijdende schaal er ingezet wordt. (met het hele donorgedoe eigenlijk al) van de staat die wel even zal bepalen wat er met jouw lichaam gebeurt. Best kans dat er dan meer mensen de straat op gaan dan alleen de mensen die zelf (deels) niet willen prikken en wie weet gaan we dan wel Italië achterna....daar is het de regering ook niet zo goed bevallen denk ik, dat besluit :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:35

Dat zeggen ze inderdaad, dat hogeropgeleiden het vaakst anti zijn. En ik geloof er ook geen fluit van. Ik denk dat het de middengroep is, die het grootste wantrouwen koestert tegen de overheid en de wetenschap.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:43

Ik ben ook niet per se voor zo’n boete, voelt een beetje als het afkopen van de bardienst bij een vereniging :')

Zie meer in betere voorlichting, maar weet niet of dat echt helpt. Misschien helpt een dagje aanwezig zijn op neonatologie om te zien wat er gebeurt met kleine baby’s als de vaccinatiegraad te laag wordt.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:44

Dat denk ik ook. Edit: op allebei de reacties boven mij.

Waar is de bewering eigenlijk op gebaseerd Repelsteel, dat het overgrote deel van de anti vaxxers hoger opgeleid is met een hoger inkomen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:47

Verootje: Nu ben ik wel benieuwd wat ze daar volgens jou dan zouden zien waardoor ze ineens al hun bezwaren vergeten en de gezondheid van hun eigen kind gaan riskeren?

Als je vreest dat je eigen kind er een flinke klap van krijgt als je die spuit er in zet, zou jij dan toch vaccineren als ze je bang gaan maken over andermans kind, onder groepsdruk? Want waarom zou het kind van een ander belangrijker zijn dan die van jezelf :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:11

Swah schreef:

Waar is de bewering eigenlijk op gebaseerd Repelsteel, dat het overgrote deel van de anti vaxxers hoger opgeleid is met een hoger inkomen?

En vooral, wat voegt het toe in de discussie? Dat gehak en getak, kunnen jullie niet beter common ground zoeken?

Over betere voorlichting of waarom vaccins niet gescheiden worden?

Helemaal eens worden de 2 partijen het toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:36

Swah schreef:

Waar is de bewering eigenlijk op gebaseerd [naam], dat het overgrote deel van de anti vaxxers hoger opgeleid is met een hoger inkomen?

Is onderzoek naar geweest.
Mag je zelf ff opzoeken, ik moet nu eten koken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:36

Vaccins worden niet gescheiden omdat ze zo min mogelijke prikmomenten willen want anders zijn ze bang dat ouders afhaken. En de losse M daar zijn ze mee gestopt omdat de beschikbaarheid van deze ten koste ging van hun nieuwe stokpaardje de BMR.

Er zal wel niet genoeg te verdienen zijn aan het aanbieden van losse vaccins, mensen moeten maar gewoon niet zo lastig doen en die cocktails nemen.... Ik denk echt dat een losse M zou zorgen voor meer tegen M gevaccineerde kinderen. Maarja we overwegen liever om dwang toe te passen om die BMR te nemen....

Over wat betere voorlichting is kan je ook weer een hele discussie opzetten :)
Ik vind betere voorlichting: om te beginnen ouders de bijsluiter toesturen bij de oproepkaart zodat ze die op hun gemak door kunnen lezen. Maar het risico dat dat contra-productief werkt is denk ik te groot...

Als je als beleidsmakers echt ervan overtuigd bent dat er geen andere wegen zijn om je populatie te beschermen tegen schade door ziektes, dan de weg van zoveel mogelijk babies te prikken, dan kan ik me goed voorstellen dat ze helemaal niet zo goed voor willen lichten maar vooral door willen duwen dat het allemaal heus wel goed geregeld is.

Het is een beetje lastig want als je wel die bijsluiter stuurt dan schrikt dat waarschijnlijk toch ouders af.
En als je hem niet stuurt dan gaan ouders zich afvragen waarom ze niet eerlijk voorgelicht worden...en wat er nog meer verborgen wordt gehouden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:50

Of vaccineren juist daardoor wel :)*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:11

De meningococcenB wordt nu besproken hè. Lastige. Ik vind meningococcen echt een engerd..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:13

Maar een losse kinkhoest lijkt me ook handig als ze daar straks de zwangeren mee willen enten. Meningokokken zijn ook gewoon eng...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:14

Is die er dan nog niet?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:16

Nee! Stom he? Ik krijg straks de DKTP gewoon en wat ik daarvan vind heb ik nog niet besloten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:16

Zwangeren krijgen nu gewoon de combinatieprik. Dat zei ik een half topic geleden al :j
Maar ze "verkopen" hem wel als Kinkhoestprik... ik vind dat niet netjes.

Aan de andere kant... als je er zo in staat dat je denkt nu nog wat extra bescherming bij te spuiten voor je baby, dan ben je misschien juist blij dat je er "gratis en voor niks" ook die andere bij krijgt...?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:18

In Nederland hebben we de sociale zekerheid via onze zorgverzekering. Als ons kind ziek wordt en in het ziekenhuis komt te liggen, dan hoeven we daar als ouders niet voor op te draaien. In landen als Amerika, waar je zelf de kosten draagt voor je ziekenhuisbezoek, wordt juist door armere mensen eerder gevaccineerd. Zij zien in dat ze liever het nihile risico op bijwerkingen dragen dan de ziekte zelf, aangezien ze niet kunnen opdraaien voor die kosten. Het heeft dus nieteens per se te maken met opleiding, maar meer met inkomen.

Overigens blijkt dat vaccinaties overall zorgen voor een flinke reductie in kosten, ondanks de kosten van het vaccineren en de vaccinatie zelf. Een persoon die ziek wordt, daarmee in het ziekenhuis beland en de rest van zijn leven zorg nodig heeft, kost vele malen meer geld dan een vaccin en een prikker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:19

IMJ schreef:
De meningococcenB wordt nu besproken hè. Lastige. Ik vind meningococcen echt een engerd..

Iedereen heeft meningococcen in z’n neus zo ongeveer. Als je naar de statistiek kijkt kun je beter bang zijn voor RS, Influenza en Rota.
Ja, er gaan soms mensen aan dood maar vaak helemaal niet aan varianten waar vaccins voor zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:20

MarcoBorsato schreef:
Nee! Stom he? Ik krijg straks de DKTP gewoon en wat ik daarvan vind heb ik nog niet besloten.

Krijgt je kind dat dan ook antistoffen van mee, meer dan alleen van de moeder?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:21

pmarena schreef:
Tussen al die Bokkers hier die er hier zó zeker van zijn dat het on-mo-ge-lijk is dat mensen door ( of ten gevolge van / getriggerd door / vul maar in) een vaccinatie diabetes ontwikkelen, is er vast wel iemand die een creatieve uitleg weet te geven op het onbeduidende feitje dat het genoemd wordt in die bijsluiter die Repelsteel al een paar keer getoond heeft?

Als ik even mag gokken... Ik denk dat de producenten zich proberen in te dekken tegen eventuele legale claims. Komt iemand op het idee dat de diabetes van zijn/haar kind vast wel te maken heeft met die vaccinatie van 6.5 jaar geleden, dan staat dat alvast in de bijsluiter, en wordt het veel moeilijker om te beweren dat je niet geïnformeerd was.

pmarena schreef:
Wat betreft het NOS nieuwsbericht: boetes uitdelen...dat zal menig bewust niet / anders prikker grif betalen hoor :j Maar dan daarna ook niet meer zeuren hè! Een cynicus zou kunnen zeggen dat het met zo'n maatregel dan ook wel weer duidelijk is waar het nu eigenlijk om draait...

Dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Ik vind dus als er boetes komen, maak er dan metéén serieuze boetes van. Pakweg 5.000 euro's per inbreuk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:22

Sizzle schreef:
IMJ schreef:

Iedereen heeft meningococcen in z’n neus zo ongeveer. Als je naar de statistiek kijkt kun je beter bang zijn voor RS, Influenza en Rota.
Ja, er gaan soms mensen aan dood maar vaak helemaal niet aan varianten waar vaccins voor zijn.

Ik weet het.
Maar meningitis gaat veel sneller dan influenza bijvoorbeeld. Het gaat er om dat je het tijdig herkent. Dan bedoel ik echt binnen enkele uren.
Dat maakt het zo'n enge infectie

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:25

Een auto komt ook heel snel en veel vaker. Overlijden aan meningokokken als je gezond bent kan wel maar de kans is echt ontzettend laag.
Fijn hoor dat ze vaccins maken maar de angstpolitiek die ze er mee spelen is een beetje belachelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:27

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:31

Sizzle schreef:
Een auto komt ook heel snel en veel vaker. Overlijden aan meningokokken als je gezond bent kan wel maar de kans is echt ontzettend laag.
Fijn hoor dat ze vaccins maken maar de angstpolitiek die ze er mee spelen is een beetje belachelijk.

Overlijden hoeft niet nee.
Wel eens de schade gezien bij mensen met bacteriële meningitis?

Overigens jaren terug nog eens een topic over geweest.. kan iemand het zich nog herinneren? Over iemand haar peuterdochter waarbij vingertjes en voetje afgezet werden. Vraag me altijd nog af hoor het gaat..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 14-02-19 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt