Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xDenies schreef:Ik heb mijn moeder natuurlijk als voorbeeld van iemand die leeft met een Vit B12 tekort/niet aanmaken. Ongeveer zo'n 15 jaar krijgt zij al injecties. Zij leeft helemaal op na een injectie en als het weer bijna zover is kan je absoluut merken dat ze op haar eindje loopt. We noemen het altijd een shot die ze krijgt.
Ik heb nu een beetje het topic doorgelezen en lees wel een hoop ervaringen dat men helemaal niet op knapt van de injecties? De assistent klonk al hoopvol; dan zal jij je straks vast beter voelen!
xDenies schreef:Wat is actieve vorm?Sorry, het is echt een wereld die ineens nog groter wordt.
Twee weken geleden heeft ze de injectie gehad, als ze nu weer voor een nieuwe moet gaan ze eerst bloedprikken en daarna krijgt ze de injectie. Ik heb al gezegd dat ze de waarde etc moet opvragen/navragen en dat ze zich niet aan de kant moet laten schuiven. Want het is niet oké.
Ze werkt nu ook weer meer dus dat kan er ook mee te maken hebben? Ze is helaas een poos werkloos geweest.
Niet zomaar naar 1x per maand? Ik ben sowieso benieuwd hoe ik er op ga reageren en of ik me fijner ga voelen!
Citaat:en @ chriske, hoezo hoor jij op een spuit 3 maanden te doen? Met een waarde van 45 "hoor je om de paar dagen" te injecteren.
chriske schreef:Zolang je er geen last van hebt zou je met een lage B12 te leven, maar merk zelf dat het niet meer te doen is..
Heb nu 2x om de 3 maanden een prik gehad maar bij de laatste merkte ik juist het tegenovergestelde, ik zou het gewoon laten checken wie weet hoeveel het je helpt!
chriske schreef:xDenies schreef:Wat is actieve vorm?Sorry, het is echt een wereld die ineens nog groter wordt.
Twee weken geleden heeft ze de injectie gehad, als ze nu weer voor een nieuwe moet gaan ze eerst bloedprikken en daarna krijgt ze de injectie. Ik heb al gezegd dat ze de waarde etc moet opvragen/navragen en dat ze zich niet aan de kant moet laten schuiven. Want het is niet oké.
Ze werkt nu ook weer meer dus dat kan er ook mee te maken hebben? Ze is helaas een poos werkloos geweest.
Niet zomaar naar 1x per maand? Ik ben sowieso benieuwd hoe ik er op ga reageren en of ik me fijner ga voelen!
Jah zou zowiezo de waardes opnieuw laten checken, vooral als ze nu weer aan het werk is wil je zonder problemen door kunnen gaan, hoop het ook voor jullie!
Citaat:en @ chriske, hoezo hoor jij op een spuit 3 maanden te doen? Met een waarde van 45 "hoor je om de paar dagen" te injecteren.
Dat is wat ze vorig jaar zeide, met de waardes van toen zou ik aan 1 in de 3 maanden genoeg hebben maar toen ik van de week mijn nieuwe waarde hoorde schrok ik nogal. Ben er verder nog niet bekend mee maar blijkbaar was mijn laatste waarde 139, nogmaals ben zelf er nog niet bekend mee maar na me een beetje te hebben ingelezen schrok ik toch wel!
xDenies schreef:Wat is actieve vorm?Sorry, het is echt een wereld die ineens nog groter wordt.
Hannanas schreef:Oke:
In januari had jij je injectie en vorige week had jij een waarde van 45???
En wat doet de huisarts?
xDenies schreef:Gelijk even heel brutaal gevraagd wat mijn B12 grens was de laatste keer dat dit is gecontroleerd. Dat was mei 2016(twijfel nu of het niet 2017 was, maar oké). Toen zat mijn waarde op 157. Hun houden een waarde van 130 aan.
Kortom. Erg jammer dat huisartsen niet verder met je meedenken. Klachten i.c.m een al niet zo hoge B12 waarde. Waarom gaat er dan geen belletje rinkelen? Ze kunnen wel zeggen, 'De één heeft wel klachten onder de 130 en de ander niet', maar ze kunnen niet zeggen, 'Goh iemand met 157 kan ook klachten hebben, zullen we maar gewoon een traject starten om te kijken of de klachten verminderen?'
Jammer. Ik als leek ga af op een doktersjas. Maar oké. Klachten worden nu erkend en we gaan het ervaren de komende vijf weken.
Saintelette schreef:xDenies schreef:Gelijk even heel brutaal gevraagd wat mijn B12 grens was de laatste keer dat dit is gecontroleerd. Dat was mei 2016(twijfel nu of het niet 2017 was, maar oké). Toen zat mijn waarde op 157. Hun houden een waarde van 130 aan.
Kortom. Erg jammer dat huisartsen niet verder met je meedenken. Klachten i.c.m een al niet zo hoge B12 waarde. Waarom gaat er dan geen belletje rinkelen? Ze kunnen wel zeggen, 'De één heeft wel klachten onder de 130 en de ander niet', maar ze kunnen niet zeggen, 'Goh iemand met 157 kan ook klachten hebben, zullen we maar gewoon een traject starten om te kijken of de klachten verminderen?'
Jammer. Ik als leek ga af op een doktersjas. Maar oké. Klachten worden nu erkend en we gaan het ervaren de komende vijf weken.
Exact dit dus.. ik had afgelopen keer 158 (en ze houden 140 aan) maar huisarts weigert er iets mee te doen..
En helaas zit ik dus met de klachten
Fijn dat t prikken meeviel!
Lootje1991 schreef:Probeer na het injecteren iets van een banaan te eten. Schijnt dat je daardoor minder kans hebt op hoofdpijn ed. Vraag voordat ze begint met spuiten of ze het heel erg rustig wilt doen. Vaak willen ze snel snel volgende patiënt