ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:37

"ja, maar ik vergeet ook wel eens iets", en "ja ik heb het ook wel eens druk in mijn hoofd," of "ja maar zo druk ben jij toch niet"
als je nou de hele dag continu moet bedenken wat je aan het vergeten bent en of je echt wel je planning af hebt, je je meds ingenomen hebt , de pindakaas gewoon in de kast staat ipv in de diepvries ligt, het blikje met croissantdeeg in de koelkast ipv in de gewone kast omdat het anders ontploft op den duur en je voor de verandering je boodschappen in twee keer hebt gedaan ipv de gebruikelijke drie tripjes die je nodig hebt, dat belastingformulier wat je al twee weken moet printen eindelijk hebt uitgeprint en ook net op tijd, want anders had je een boete gehad en en je de boete hebt betaald die je hebt gekregen omdat je de schorsing van dat brommerkenteken vergeten was te verlengen , je een keertje niet het halve huis ondersteboven hoeft te keren voor je sleutels , de deur uit stapt en voor de derde keer terug naar binnen kunt omdat je telefoon nog op de bank ligt en je portemonnee ook nog ergens moet ronddwalen
en o ja...had ik het licht boven nu eigenlijk wel uitgedaan ...

en omdat je alles zo snel en gehaast doet je al weer drie keer je kleine teen hebt gestoten en met je elleboog tegen de deurklink op geramd waardoor je bijna in je broek stond te piesen terwijl je in de tussentijd eigenlijk gewoon je tanden aan het poetsen en je haar aan het borstelen was ....
en dan is de dag nog maar halverwege

dan mag je vinden dat het allemaal wel meevalt :+

Poess91

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:42

Hahaha!! Amen!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:50

herkenbaar., Om de een of andere reden heb ik de laatste tijd ook echt issues met dingen op de goede plaats terug zetten,. Wellicht heeeft het er mee te maken dat ik iedere 3 weken met koorts op de bank lig (en eigenlijk nog teveel doe). Maar ik zat laatst heel verwonderd en verontwaardigd...
'Mams. Waarom heb je in hemelsnaam de hagelslag in de koelkast gedaan? >;) en de geraspte kaas in het keukenkastje' (ik dacht al 'het begin van het einde is nu definitief ingetreden)
Totdat ik er achter kwam dat ik dat zelf had gedaan.... En de feta vond ik in de vriezer. Merkwaardig.....
(en dan hebben we het maar niet over de talloze keren dat ik er achter kom dat mijn combi-oven ook een magnetronfunctie heeft en het huis weer blauw staat |( )

Maargoed, bij mij is het andersom gek genoeg. Ik vind het bij mezxelf allemaal best meevallen. Mijn kamer is vaak een rotzooitje, maar dat vind ik wel prima. Verder heb ik veel dingen best onder controle (qua planning en HW. Al krijg ik er nu hulp mee dus :) ! ) Een klasgenootje riep laatst zelfs 'dat 'ie me zo gestructureerd vond' :+ . Toch zijn het mijn vrienden die altijd zitten als ik iets vertel van 'Ja..... Dat klinkt wel behoorlijk ADD ja...'.... Dag ontkenningsfase |( .......

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:07

Ik hoor ook vaak dat ik heel gestructureerd over kom, vooral op het werk en dat is omdat ik daar echt heel erg mijn best doe eenmaal thuis ben ik dan wel helemaal op.
Ik herken Sonja's stukje dan ook zeker, ik zit bijna altijd onder de blauwe plekken omdat ik weer tegen een deur of muur ben aangelopen.
Nu ik me meer bewust ben van mijn mindere punten gaan sommige dingen wel beter, maar huishouden en dingen goed opruimen blijft een ramp.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:31

ik vind het zelf ook meestal wel meevallen hoor :)
af en toe word ik echt gillend gek van mezelf, maar een aantal zaken kan ik ook prima laten gaan, je moet ook wel := anders word je ook niet blij natuurlijk...maar soms...soms he...oeh dan kan ik mezelf wel achter het behang plakken :+

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:43

Heb ook altijd het idee dat mensen het niet echt serieus nemen. Je kan er leuk grappen over maken, hoe ik nooit op tijd kom, lomp ben, niet uit mn woorden kom, ongenuanceerd ben, maar daar blijft ook bij. Of het inderdaad niet echt iets is. Nee, daarom slik je zoveel troep :s
Soms is er ook iets wat écht te wijden is aan mn ADHD (als k weer eens wat vergeet of zo) en dan laat ik alle commentaren maar komen, k voel me gewoon dom om te zeggen: sorry jongens, dit is wel een beetje voorkomelijk voor mij. Pppfff

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 07:52

Leerdam ? Ah das aan de overkant van het water ! Dan zit ik niet zo ver weg ;)

En soms vind ik alles maar stom en ben ik het beu.. Dan denk ik "zo het is leuk geweest, word nu maar normaal"
Maarja dan denk ik wat is normaal.
Vaak duurt dit gevoel maar even hoor, voordeel van snel afgeleid zijn :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:23

Het meeste is ook wel op te vangen en het meeste heeft mijn omgeving of werk ook geen last van, daar zorg ik wel voor. Maar last als in echt last en negatieve invloed op mijn werk... Tuurlijk merken ze wel dat ik soms wat drukker ben etc etc. Maar je leert een hoop wat betreft omgaan, vangnetjes, handvaten etc. maar soms...zoal vriendlief die naar zijn werk gaat en opeens weer binnenloopt met mijn autosleutel die nog op mijn auto stond nadat ik gisteren mijn achterruit snel had ontdaan van hondenkwijl toen ik ramen aan de voorkant v/h huis had gezeemd en er toch langs kwam... Oops, blij dat we zelf een oprit hebben en mijn gebakje verstopt staat achter die station en we in een durp wonen :=

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:37

Sh%t....Ik moet eigenlijk al een maand of drie de ramen doen.. Ik had het net succesvol verdrongen. Thanks, Sonja :\

:+

Zo heb ik een keer drie dagen de achterdeursleutel in het slot laten staan... Ben ik drie kwartier met iemand aan het bellen geweest terwijl ik mijn telefoon aan het zoeken was en een kwartier een oorbel die ik in mijn oor had... enz...enz..

Iedereen moet ook vaak wel hard lachen om dat soort acties. Ze zijn ook vaak wel leuk. Als het te vaak gebeurd kan ik er ook intens boos om worden.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:23

Leuk die dingen, bellen en ondertussen je telefoon kwijt zijn.. Mijn moeder heeft ook ADHD en vraagt regelmatig waar dr bril is. "Uehhh.. Op je hoofd...".

Hmm spullen verkeerd terugzetten gebeurt me dan weer vrij weinig.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:29

En jongen bij mij op de groep (residentiële jeugdzorg) heeft echt gigantische ADHD maar ik lig altijd helemaal dubbel om hem. die opmerkingen en dat gek doen; zoveel energie en zo grappig!
Hij daarentegen ligt weer vaak dubbel om mij en hoewel hij niks van mijn ADHD afweet, noemt hij vaak gelijkenissen en hebben we echt dezelfde humor. Andere cultuur en leeftijden, zelfde gekheid :):)

Ergens denk ik dan dat ik een nog beter rolmodel zou kunnen zijn voor de ADHD'drs op de groep wanneer ik er open over zou zijn: zie, hiermee kan ik je helpen, ik begrijp wat je voelt.'. Anderzijds kan het ook enorm tegen werken. Ik hou het stil.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:34

Heb precies hetzelfde met mijn leerlingen. Soms sta ik op het punt om het te vertellen. Maar ik kan er ook de donder op zeggen dat het tegen me gaat werken.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:17

Ik denk ook dat wanneer je een beroep als bv leraar hebt, je dit beter voor je kunt houden.
Jij bent dan toch diegene die de leidende rol heeft en door jezelf bloot te geven op deze manier zak je toch naar en wat minder leidend niveau (vind ik)
Beter kun je laten zien dat je begrijpt waar ze het over hebben en ze helpen in hun dagelijkse strijd ;)

En ik zoek nooit naar dingen die op mn hoofd staan of waar ik mee bel :n echt waar... nooit... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:24

hmm ligt ook wel aan de leeftijd / verstandelijke vermogen van de leerlingen.

Ik had ooit echt een hele chille leraar op het middelbaar, en die was een poos overspannen geweest en toen hij terug kwam heeft hij wel verteld dat dat wsl te maken het met het feit dat hij waarschijnlijk ADD zou hebben. Daar is nooit raar over gedaan of wat dan ook. Maar dat was wel een leraar die in onze klas goed lag, en wij waren een kleine 2e klas gymnasium toen. Dat is toch iets anders (met alle respect :+ ) dan een stel losgeslagen VMBO'ers (waarmee ik niet wil suggereren dat alle VMBO'ers losgeslagen zijn, maar de sfeer in de klassen is vaak toch wel heel anders) of kinderen van basisschool leeftijd die daar toch niets van snappen :+ .... Hij is toen ook specifiek weer begonnen met onze klas lesgeven omdat wij een rustige klas waren, enzo... Dus dat maakt wel verschil :Y)

Op een instelling zou ik er ook al weer wat voorzichtiger mee zijn idd :+

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:38

Klopt. Het 'klimaat' in de klassen is wat dat betreft niet 'veilig' genoeg om het te kunnen vertellen. Daarnaast, wat hebben ze eraan om het te weten? Het is allang mooi dat ik me goed kan inleven in ze en vaak wel tips heb waar ze wat mee kunnen.

Het is meer op de momenten dat ouders van leerlingen het hebben van ADHD als excuus voor sommige dingen gebruiken dat ik denk 'ja, dag..ik heb het ook en ik gooi ook geen cavia's door het raam omdat ik mijn pilletje vergeten ben'.

Maar dat zijn ook niet de ouders die daar voor open staan over het algemeen :+ .

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:48

melaniepk schreef:
Leerdam ? Ah das aan de overkant van het water ! Dan zit ik niet zo ver weg ;)

En soms vind ik alles maar stom en ben ik het beu.. Dan denk ik "zo het is leuk geweest, word nu maar normaal"
Maarja dan denk ik wat is normaal.
Vaak duurt dit gevoel maar even hoor, voordeel van snel afgeleid zijn :')

Oeh waar woon jij dan?

Misschien trouwens een rare vraag, maar hoe verwerken jullie eigenlijk 'traumatische' ervaringen? Is dat bij mensen met ad(h)d eigenlijk ook anders?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:39

ik weet niet of het zozeer anders is , ik weet bij mijzelf dat ik de neiging heb het allemaal binnen te houden etc , maar dat is meer door negatief zelfbeeld wat er van kleins af aan in is geslopen waardoor ik mezelf het recht nooit vond hebben om mijn problemen te uiten ...
indirect zal de AD(H)D daar wel aan meegeholpen hebben, maar dan meer dat het pas op mijn 25ste gediagnosticeerd werd en je dan dus je hele opgroeien tegen dezelfde deuren en muren aanloopt.

tegenwoordig gaat dat beter, maar het is wel iets waar ik op moet letten

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:48

Nou ja, deze kids zijn uit huis geplaatst en regelmatig hoort groepsleiding de opmerking: 'Jullie weten helemaal niet wat ik voel!'
Kijk, begrip tonen is een zaak, wéten hoe iets voelt is iets anders. Nu hou ik het gewoon bij: 'Weet je wat ook handig kan zijn? Op je handen zitten, dan wiebel je vanzelf minder :):)'

Maar idd niet handig om open kaart te spelen, is té prive vind ik toch.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:21

Ik ben nu sinds bijna twee maanden weer aan het werk. In een autobedrijf. Ik heb mijn ADHD lekker voor mezelf gehouden, maar ik loop er nu toch wel tegenaan dat ik tegen de lamp begin te lopen met dommige dingen. Zoals spullen verkeerd neerleggen. Rondlopen en geen idee meer hebben wat of wie ik aan het zoeken ben, van mijn bureau richting mijn scherm en weer terug kijken en me af vragen waarom hetgeen wat ik voor me heb liggen niet hetgeen is wat op mijn scherm open staat, en wat er dan wel op mijn scherm staat, en er 3 dagen later ineens achter komen. Een uur zoeken naar sleutels van klanten die ik ff weg gelegd heb uit het zicht zodat ze niet gejat worden, en dan vergeten dat ik ze heb weggelegd, en bang zijn dat ze zijn gejat en in paniek raken ( meerdere keren!) 5 keer een factuur crediteren omdat ik het geduld niet heb om goed te kijken of hij na de correctie wel klopt... Zucht.... En dan het sociale vlak waarbij ik met mijn zeer directe en impulsieve manier van doen al diverse wenkbrauwen in een frons heb weten te trekken.

Maar toch heb ik een super goede beoordeling gehad, zijn ze laaiend enthousiast en heb ik een jaar contract in de pocket.

Want ik ben tijdens de bovenstaande chaos ook gewoon een super goede werknemer. Ik besta niet alleen uit chaos. Maar als je je aan jezelf irriteerd dan denk je dat de rest van de wereld dat ook doet. Vaak klopt daar geen zak van ADHDers zijn zelf hun grootste criticus over het algemeen. Dus wat de rest denkt valt vaak enorm mee.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:21

ben een stille meelezer, wat leuk om te zien dat er ook andere docenten zijn die last hebben van ADHD..
ik vind het erg leuk en herkenbaar om deze topic te lezen.... maar kan voor mijn gevoel alleen maar ja knikken op een boel voorvallen die hier voorbijkomen........ :j :j :j :j

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:21

Wil gewoon even kwijt dat vandaag echt een topdag was voor mij.
Ben inmiddels dus met m'n 3e studie bezig, wel een niveautje lager dan de andere 2 maar goed.
Heb dus maandag 2 toetsen gemaakt en vandaag gehoord dat ze allebei ruim voldoende zijn.
Had al 4 jaar ongeveer geen mooie cijfers meer gehaald.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:36

Jaa goed zo! Succeservaringen doen het m!
Wat ga je worden trouwens? :P

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 23:37

Ben nu bezig met filiaalmanager, maar zit met het idee in m'n hoofd om hierna richting de ict te gaan haha. Lastig als je niet weet wat je nu echt wil gaan doen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:38

Ik had ook een goede dag!

Vanmorgen redelijk snel na m'n wekker op gestaan, daarna lekker ontbeten. Bedacht dat als ik nog naar de winkels wilde ik wel direct moest gaan. Dus lekker rond gestruind in partypoint en de natuurwinkel en ik moet nog terug, want ik kon niet kiezen. Maar ik ben dus op tijd weg gegaan voor mijn afspraak bij PsyQ, kwam daar dus ook op tijd aan. Gesprek ging heel goed, heel positief, sterke kant van mijzelf kwam naar boven en meer dus mijn eigen ik. We hadden zelfs tijd over dit keer. Daarna thuis m'n work out, toch een beetje haast met lunchen en besloten dat ik beter kon wassen ipv uitgebreid douchen als ik op tijd op stage wilde zijn. Wat nog redelijk lukte ook (zat een oude taart voor me waar ik niet om heen kon en parkeerplaats was vol dus heb wat rondjes gereden). En heb geen grote problemen gehad met cliënten op stage en werd overal bij betrokken en op het eind echt een super compliment van m'n collega gehad dat het op viel dat ik zo'n omslag heb gemaakt!
Ik zie het allemaal dus weer heerlijk positief.
Zo lekker slapen, heb genoeg gedaan voor vandaag en heb nog zin om naar bed te gaan ook.

Overigens heb ik gister oordoppen in gehad bij m'n examen. Dat had ik véél eerder moeten doen. Wat een rust gaf dat! Wel merk ik dat als ik het druk heb, dat ik dan moeite krijg met prikkels. Alsof ik in een rebound zit. Nog niet zo erg dat ik naar de pijnstillers grijp, maar wel een grote dosis irritatie aan elk geluid en licht en beweging.

Oja, sinds 3 weken ben ik ook elke dag een half uur aan het sporten en veel bewuster met mijn eten bezig. Ik voel me fysiek fitter en zekerder van mijn lichaam, maar het grootste verschil zit in mijn hoofd. Het geeft me structuur en meer zelfbewustzijn, ik maak ineens veel meer eigen keuzes en merk dat als ik iets wil, dat ik me daar zo goed en kwaad als het kan wel kan doen. Perfect kan ik de oefeningen ook niet, dat geeft mijn perfectionisme een goed leer moment, het heeft ook zin als ik gewoon mijn best doe en het kan de dag erna ook beter gaan. Proberen heeft dus wel zin.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik heb echt even een helder moment met veel eye-openers.

Alhoewel ik gister pas bij vraag 30 van de 42 was op het examen. Het was op de computer, dus kon je niet even iets overslaan en er later op terug komen. Ben dus veel te veel blijven hangen omdat ik elke som wel 3x op nieuw uitreken om er zeker van te zijn dat ik geen fouten heb gemaakt.
Daar ligt wel echt een leerpunt.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:46

Heerlijk om je verhaal te lezen! Gaat dus de goede kant op :D!!!