[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:50

Hier inmiddels ook al bijna 2 weken "ongesteld". Maar 2 dagen buikpijn gehad (ipv 9 dagen met zware pijnstilling) en nog geen kwart van de normale hoeveelheid bloed. Merk dat mijn lijf er nog wel aan moet wennen en zich moet aanpassen.
Maar tot nu toe alleen maar positiefs over mijn spiraaltje *\o/* .

Zwitsal

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:53

Hm ik dacht gister: nu zet het door.
Maar vannacht en vanmorgen weer niets..

Dit weekend weer m'n bloeddruk meten, hoop dat ie nog weer wat gezakt is :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:40

mymy schreef:
Volgens mij kun je alle soorten pillen gewoon via internet bestellen als ik op google kijk.. hoe kan dat dan?
Het word toch niet vergoed dus wat maakt het uit als je het zonder arts besteld.

Je kan het inderdaad online bestellen, maar het is bijna 3 keer duurder dan bij de apotheek. Je huisarts weet niet dat je het gebruikt, dat kan gevolgen hebben voor het voorschrijven van bepaalde medicijnen die een wisselwerking met de pil kunnen hebben. Het zou vervelend zijn als je dat niet meldt en je krijgt wat voorgeschreven wat de werking van de pil teniet doet.
De huisarts moet als het goed is een screening uitvoeren voordat je begint met de pil vanwege o.a. het verhoogde risico op trombose. Daardoor zou je sommige pillen juist wel en andere juist niet mogen.
Online bestellen heeft nog een nadeel, dat je niet de juiste pil voor jou kiest. De verleiding is natuurlijk heel groot om een minipil te bestellen, bijvoorbeeld de Cerazette. Daar staat dan alleen weer niet bij dat die alleen veilig is op het moment dat je borstvoeding geeft.
Er is dus wel degelijk een goede reden om de pil gewoon door je huisarts voor te laten schrijven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:42

Geryon schreef:
Nee ben nergens aan :P

Ook nog niet geprobeerd.. Maar goeie tip, die gaan we eens proberen!

Mag ik vragen waarom je geen andere anticonceptie hebt?
Dat zou het condoomprobleem direct kunnen oplossen.

Kan mij niet voorstellen dat jij met plezier seks hebt als je weet dat je open komt te liggen..
Ik had haast tegenzin toendertijd... eerste 5 minuten ging prima, daarna ging het branden en scheuren en was ik d'r klaar mee... en dat elke keer weer.. kreeg steeds meer tegenzin...

Dan kan de pil of een spiraaltje écht een oplossing zijn.
Kan je lekker van de condooms af :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:47

Cerazette is toch niet enkel veilig tijdens borstvoeding?
Mensen die trombose-risico hebben en perse een pil willen krijgen nl de mini-pil.

Desalniettemin vind ik het erg onverstandig om online de pil te bestellen. Ga gewoon naar de dokter, kom op zeg. Tis niet alsof zo'n gesprekje nu zóoo eng is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:49

Zou ook lekker naar de dokter gaan voor de pil...
Want niet elke pil is geschikt... sommige mensen moeten eerst 2 maanden de ene uitproberen en dan de ander.. sommige hebben gelijk de goede.
Betalen moet je toch wel.. dus zou lekker naar de dokter gaan :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:19

Ayasha ja dat klopt, maar de cerazette wordt dus vooral bij borstvoedende vrouwen aangeraden omdat het de natuurlijke anticonceptieve werking van de hormonen die vrijkomen tijdens de borstvoeding versterkt. Voor niet borstvoedende vrouwen zijn er andere minipillen, al werkt de cerazette ook redelijk. Minipil is alleen sowieso minder veilig dan de gewone pil.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:30

mymy schreef:
Mars schreef:
Je zult toch moeten als je aan de pil wilt, zonder recept lukt dat ook niet. ;)
.

Volgens mij kun je alle soorten pillen gewoon via internet bestellen als ik op google kijk.. hoe kan dat dan?
Het word toch niet vergoed dus wat maakt het uit als je het zonder arts besteld.

Ik had geen idee dat dat kon, maar dat vind ik wel een slechte zaak zeg :\
Je zult maar een pil kiezen die totaal niet bij je past en eventueel wisselwerking heeft met bepaalde medicijnen zoals anderen al aangeven. Wat stelt zo'n bezoek aan de HA nu helemaal voor? Dat is het toch niet waard om daarvoor je gezondheid op het spel te gaan zetten denk ik dan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:10

InekeH87 schreef:
Ayasha ja dat klopt, maar de cerazette wordt dus vooral bij borstvoedende vrouwen aangeraden omdat het de natuurlijke anticonceptieve werking van de hormonen die vrijkomen tijdens de borstvoeding versterkt. Voor niet borstvoedende vrouwen zijn er andere minipillen, al werkt de cerazette ook redelijk. Minipil is alleen sowieso minder veilig dan de gewone pil.

Dat hangt er maar net vanaf hoe je het bekijkt. Hij is iig minder dodelijk. :=

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:09

Ik heb die tot 2010 op recept gehad maar gok dat die er niet meer instaat en geen zin om weer opnieuw naar de dokter te moeten dus lijkt me niet veel kwaad kunnen gezien ik er al ervaring mee heb.

Ik denk dan: het kost beide evenveel geld met/zonder recept dus onzin om dan langs de dokter te gaan.

Lijkt me logisch dat als je gezondheid niet goed is om dat idd via de dokter te doen maar goed als je helemaal gezond bent ( geen medicijnen etc...) wat maakt het uit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:14

Het maakt weldegelijk wat uit!
Maar je moet het zelf weten, dan haal je 'm lekker via het internet. :)
Maar dan niet komen klagen hier als het niet de juiste pil blijkt te zijn.

Kleine moeite om even een recept aan te vragen.
Het kost evenveel geld. Dus onzin om het op internet te kopen ;)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:15

heel veel mensen weten niet of ze misschien iets onder de leden hebben he.

ik voelde me bijv ook perfect gezond maar mijn bloeddruk was toch echt flink te hoog, en dus kon ik de pil niet langer meer slikken omdat het slecht voor me was/is.

ik merk het in de fysiopraktijk ook. mensen komen binnen met een klacht en vertellen vaak (en dat is ook logisch) alleen wat zij relevant denken te vinden. maar hoevaak ik later al niet achter informatie ben gekomen die een hele hoop verklaard en dus zeker wel relevant is maar waarvan de patient het verband niet ziet.
en dat is niet erg, ik volg er een jarenlange studie voor om dat verband te zien en te herkennen. maar dan is het dus wel goed dat die patienten niet in hun eentje gaan doktoren.

(maar ik denk dat het met de pil wel zal loslopen als het gewoon een standaard pil is en je hem al eerder hebt gebruikt)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:10

Als je hem in 2010 gehad hebt kun je hem nu gewoon bij de apotheek laten herhalen, tenzij je de diane of een generiek hiervan gebruikte.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:14

mymy schreef:
Ik heb die tot 2010 op recept gehad maar gok dat die er niet meer instaat en geen zin om weer opnieuw naar de dokter te moeten dus lijkt me niet veel kwaad kunnen gezien ik er al ervaring mee heb.

Ik denk dan: het kost beide evenveel geld met/zonder recept dus onzin om dan langs de dokter te gaan.

Lijkt me logisch dat als je gezondheid niet goed is om dat idd via de dokter te doen maar goed als je helemaal gezond bent ( geen medicijnen etc...) wat maakt het uit.

Die staat nog wel in het systeem hoor. ;) Ik heb eerst de nuvaring gehad en daarna 2 jaar de prikpil, maar de nuvaring stond nog gewoon in het systeem (evenals alle andere pillen die ik daarvoor heb gehad).
En ik denk dat het zeker wat uitmaakt. Anticonceptiepillen zijn niet voor niets OFFICIEEL alléén via recept te verkrijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:06

Jolliegirl schreef:
Geryon schreef:
Nee ben nergens aan :P

Ook nog niet geprobeerd.. Maar goeie tip, die gaan we eens proberen!

Mag ik vragen waarom je geen andere anticonceptie hebt?
Dat zou het condoomprobleem direct kunnen oplossen.

Kan mij niet voorstellen dat jij met plezier seks hebt als je weet dat je open komt te liggen..
Ik had haast tegenzin toendertijd... eerste 5 minuten ging prima, daarna ging het branden en scheuren en was ik d'r klaar mee... en dat elke keer weer.. kreeg steeds meer tegenzin...

Dan kan de pil of een spiraaltje écht een oplossing zijn.
Kan je lekker van de condooms af :)

Ja hoor. Ik moet nog aan de pil, maar heb niet zo'n fijne band (wat betreft dit soort dingen!) met mijn ouders en aangezien die er via via toch wel achter komen heb ik dat nog niet.
Toevallig net wel mijn moeder gesproken omdat ik nu ongesteld ben (gelukkig, na veel maanden) en me helemaal beroerd voel en geen uur vol kan houden zonder dat ik door lek :+

Seks zonder condooms.. Als dat voor minder pijn zorgt lijkt dat me wel fijner, maar ook wel onsmakelijk _O-
Ik heb trouwens wel een hoge pijngrens en steeds terugkomende pijn wen ik erg snel aan. Vandaar dat ik er geen problemen mee heb :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:37

Onsmakelijk? Handdoekje eronder, en alles blijft verder schoon :)
Wen je wel aan joh :j

Praat erover met je moeder.
Het maakt alles een stuk veiliger en minder pijnlijk voor jou meid... Echt! :)
Dit is iets wat je moeder heus wel snapt!! Zeker als je zo'n pijn hebt.

Maar ik snap je.. Mijn ouders weten op sexueel gebied ook niets.
Er staat meer op bokt dan dat zij weten :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:40

Oh de pil heb ik vanwege menstruatieproblemen en de rest mogen ze echt niet weten, niets. Dus praten is ook geen optie hoor :P Maar ook niet nodig, want ik ga gewoon aan de pil :)

Is de pil slikken en zonder condoom veiliger dan alleen condoom? Ik weet niet eens of ik wel zonder durf als ik aan de pil ben :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:46

Je gaat dus wel al aan de pil? Wat is dan het probleem?
gewoon snel een afspraak maken.

Als jij je pil netjes slikt is die veilig ja :)
Condoom kan ook scheuren he, of lekken.... :)

Maar echt, zonder condoom was een verlichting voor mij w.b de pijn en het kapot gaan!
Condooms komt er niet meer in bij mij :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:29

Letterlijk haha jg.. :p

Volgens mij ligt de betrouwbaarheid van de pil en condoom t zelfde. Misschien is de pil nog wel iets veiliger omdat die niet kan scheuren oid (mits je niet moet overgeven of diarree hebt oid).

Maare, zonder condoom onsmakelijk.. Ik vind het wel mee vallen..
Alleen soms onhandig want bij mij kwam t er meestal pas uren later uit.. Niet heel praktisch als je dan in college zit oid. Dus dan moest m'n ex sochtends maar z'n rotzooi ergens anders dumpen ipv in mij :p
Maar met condoom vond ik zelf ook niet Chill, voelt toch anders dat rubber.. En de 3 keer dat we zo'n ding gebruikt hadden daarvan was ie al 2x gescheurd/geknapt. Dus ja laat dan maar zitten haha, dat schiet toch niet op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:19

Hoe erg is het vergeten van een pil aan het eind van de tweede week? Niet erg toch?
Ik heb de dag er na gewoon weer 1 genomen, niet 2 tegelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-12 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:28

Ik vind het zonder condoom ook een stuk fijner, geen geschuur meer :D En dat knoeien valt ook wel mee. Ik heb altijd WCpapier bij de hand :j en nog nooit in het bed gekliedert :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:50

Zwitsal schreef:
heel veel mensen weten niet of ze misschien iets onder de leden hebben he.

ik voelde me bijv ook perfect gezond maar mijn bloeddruk was toch echt flink te hoog, en dus kon ik de pil niet langer meer slikken omdat het slecht voor me was/is.

ik merk het in de fysiopraktijk ook. mensen komen binnen met een klacht en vertellen vaak (en dat is ook logisch) alleen wat zij relevant denken te vinden. maar hoevaak ik later al niet achter informatie ben gekomen die een hele hoop verklaard en dus zeker wel relevant is maar waarvan de patient het verband niet ziet.
en dat is niet erg, ik volg er een jarenlange studie voor om dat verband te zien en te herkennen. maar dan is het dus wel goed dat die patienten niet in hun eentje gaan doktoren.

(maar ik denk dat het met de pil wel zal loslopen als het gewoon een standaard pil is en je hem al eerder hebt gebruikt)

Ook standaard pillen nemen risico's met zich mee.

Wuis; ik zou het toch even veilig gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:46

kent iemand de pil 'zoely' hier??

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:42

Ben je met de prikpil ook veilig als je antibiotica gebruikt? Ik moet namelijk een kuur voor mijn wortelkanaal behandeling

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:43

Oooh mensen, even mijn spanning van mij afschrijven, ik krijg morgen de spiraal gezet..... :-S