Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:04

....al moet ik bekennen dat ik het ingewikkeld vind: wie niet op eigen kosten ziek is, heeft uiteraard zelfbeschikkingsrecht, maar toch ook wel een soort van burgerfatsoensplichts om aan preventie te doen.

Uiteraard zijn er andere vormen van preventie dan een uitstrijkje.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:45

Amalarab schreef:
wwillemijn schreef:
Google eens op 'ahcc hpv'. Hier is in Amerika onderzoek naar en het heeft mij van mn hpv af geholpen.

heb je inmiddels al weer een uitstrijkje laten doen om te checken?

Ga ik over een paar weken doen. Maar er zijn bij mij al symptomen verdwenen waardoor ik bijna zeker weet dat alles nu goed moet zijn.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:47

Gevaarlijke uitspraak hoor Willemijn! Ik zou pas zeker zijn met de uitslag van een uitstrijkje.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:44

Ga ik ook zeker doen!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:55

Hallo, ik heb even een vraag over dit onderwerp.

Ik ben 22 jaar en regelmatig bloedverlies na de gemeenschap, echter geen pijn of ongemakken. Afgelopen zomer kwam ik bij de dokter voor andere klachten (vaak darmproblemen en vermoeidheid, bloedgeprikt en alles oke). Na wat doorvragen van dokter vertelde ik ook van het bloedverlies. Dit in combinatie met veel voorkomende kanker bij mijn familie vond hij zorgwekkend. Mijn moeder en haar zussen beide borstkanker en in de lever (tantes overleden) en andere zus van mijn moeder heeft jaren geleden buikholte kanker gehad en is genezen.

De dokter had toen aangegeven dat het misschien niet onverstandig is om een uitstrijkje te maken. Dit heb ik echter weggeschoven. Afgelopen week helaas na de seks weer bloedverlies gehad en nu twijfel ik.. Ik vind het ook eng, maar zouden jullie wel een uitstrijkje doen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:03

Ik wel. Kleine moeite, en anders zou ik me toch de hele tijd zorgen maken. En je kan er maar beter op tijd bij zijn, mocht er iets zijn.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:37

Bij mij was dat ook de reden om een uitstrijkje te laten doen, en die bleek ook niet helemaal in orde te zijn. Dus ik zou het wel doen.

Even vanuit medisch oogpunt: alle richtlijnen zijn gemaakt voor vrouwen vanaf 30 jaar, en zeggen dus niks over onze leeftijdsklasse. Het kan dus wel zijn dat je een afwijkend uitstrijkje hebt, maar dat je vervolgens alsnog moet afwachten (zoals bij mij). Bij elke ingreep die volgt op een afwijkend uitstrijkje heb je weer kans op bijvoorbeeld vroeggeboorte later, dus als je onder de 30 bent zijn ze best wel voorzichtig met invasieve behandelingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:29

Ja hoor, gewoon een uitstrijkje laten maken!
In principe: gezond slijmvlies kan tegen een stootje. Denkbaar is er een gemeenschappelijke oorzaak voor bloedverlies en buikklachten, nl dat ook het slijmvlies in je darmen wel hulp kan gebruiken. Maar bloedverlies na sex 'hoort niet' en dus is een uitstrijkje aan de orde.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:53

Absoluut wel doen. Al is het maar om erger uit te sluiten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:09

Ik zou het ook doen! Het is wat ongemakkelijk om je "down under" te laten onderzoeken, maar echt, je huisarts heeft ze wel vaker gezien (en er is ook niets sexy's aan, mocht je daar bang voor zijn). Als er iets niet in orde is, dan kan je er beter vroeg bij zijn. Dat onderzoek moet je uiteindelijk toch doen als er echt iets mis zou zijn en dan heb je spijt dat je het niet eerder hebt laten doen.

En als oké is, is dat alleen maar een opluchting en is de drempel bij een eventueel volgend onderzoek wat lager :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:18

Ik raad ook aan om een uitstrijkje te maken!

Ik had ook last van bloedverlies en ook bij het maken van mijn eerste uitstrijkje.
4 weken later lag ik op de operatie tafel.

En nu 2 jaar later toch moeder.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:59

Bedankt voor al jullie reacties :) Is er iemand die mij wil uitleggen hoe een uitstruikje in z'n werk gaat? Ik heb geen vriendinnen die er ervaring mee hebben en wil het niet aan mijn moeder vragen om haar niet ongerust te maken. Op internet vind je alleen hele beknopte dingen en persoonlijke verhalen zijn altijd fijner vind ik :) Ik vind het namelijk echt heel spannend en ben bang dat het pijn gaat doen. Mag ook via pb als dat fijner wordt gevonden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:08

Birgit__ schreef:
Hallo, ik heb even een vraag over dit onderwerp.

Ik ben 22 jaar en regelmatig bloedverlies na de gemeenschap, echter geen pijn of ongemakken. Afgelopen zomer kwam ik bij de dokter voor andere klachten (vaak darmproblemen en vermoeidheid, bloedgeprikt en alles oke). Na wat doorvragen van dokter vertelde ik ook van het bloedverlies. Dit in combinatie met veel voorkomende kanker bij mijn familie vond hij zorgwekkend. Mijn moeder en haar zussen beide borstkanker en in de lever (tantes overleden) en andere zus van mijn moeder heeft jaren geleden buikholte kanker gehad en is genezen.

De dokter had toen aangegeven dat het misschien niet onverstandig is om een uitstrijkje te maken. Dit heb ik echter weggeschoven. Afgelopen week helaas na de seks weer bloedverlies gehad en nu twijfel ik.. Ik vind het ook eng, maar zouden jullie wel een uitstrijkje doen?

ja natuurlijk....Als je je steeds beroerd moe voelt laat je bloedprikken en als je hebt wat ij hebt laat je een uitstrijkje doen....Nee fijn is het niet, maar eigenlijk stelt het niets voor. Je voelt je wat ongemakkelijk.....

Heb er nu een paar gehad (eigen verzoek en bevolkingsonderzoek, spiraal erin, eruit, etc) het kost me steeds minder moeite. Gelukkig ook maar want met een kinderwens staat me nog heel wat te wachten

Doe het echt, het geeft je OF duidelijlkheid OF rust, nu heb je onrust & onduidelijkheid

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:20

Je gaat op de behandeltafel liggen, benen leg je in de beugels. Bij ons wordt het uitstrijkje door de assistente gedaan. Ze plaatst een zgn. eendebek in je vagina, en gebruikt daarna een soort klein 'borsteltje' voor het uitstrijkje. Dit doet meestal geen pijn, voelt hooguit een beetje vreemd. Is in een mum van tijd gebeurd. Als je de afspraak maakt kun je alvast aangeven dat je het spannend vindt omdat je het nog niet hebt meegemaakt.
Wat het meest onprettig is, is niet het uitstrijkje zelf, maar het idee dat je met je hele mikmak in het zicht voor een vreemde ligt ;) :D En die zien duizenden dozen per jaar, kijken echt nergens meer van op.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:25

idd Kinke, het is echt je eigen gevoel...Je bent wat dat betreft maar een 'nummertje'(qua doos) maar als je aangeeft dat je het heel spannend vind zeggen ze stap voor stap wat ze doen. Ik heb nooit nare ervaringen gehad. En eventueel kan je om een vrouw vragen als dat fijner voelt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:32

ik ook niet, uiteraard wordt het nooit een hobby, maar je moet maar zo denken, als er echt iets aan de hand is, dan zullen die ingrepen veel vervelender zijn dan een simpel uitstrijkje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:33

Vandaag eindelijk geweest. Super lieve vrouwelijke arts die alle tijd nam :j maar daar stopt het positieve verhaal.
Het zal wel weer over gaan, maar zit nu in de fase: nooit meer!
Deed echt pijn, niet grappig :n

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:30

Sssttt, zeg dat nou niet, ik moet nog een afspraak maken :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:39

Tja sorry.... Ik heb er járen over gedaan om überhaupt een afspraak te maken. Niet dat ik me zorgen maakte om de pijn, want dat viel wel mee las ik overal.... Nouja, dat viel dus vies tegen...
En dan zal ik wel een uitzondering zijn hoor, als ik het zo allemaal lees, maar kan het niet mooier maken dan het was...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:50

Ik herken het wel hoor. Door de zenuwen ga je je aanspannen en dan doet het zeer. De eerste keer was ik in volslagen paniek en is het niet gelukt. Vijf jaar later MOEST ik van mezelf, dus (bij een andere arts) het hele verhaal uit de doeken gedaan, inclusief de reden waarom ik zo in paniek raak. Heb haar ook op het hart gedrukt dat ze vooral door moest gaan, want het is zo belangrijk om een uitstrijkje te laten maken. Ze heeft het allemaal heel rustig gedaan en ondanks de paniek -die wel stukken minder was dan de eerste keer- en het vervelende gevoel is het wel gelukt! De uitslag was prima. En over 5 jaar ga ik zeker weer.

Leuk? Nee. Pijnlijk? In mijn geval wel.
Belangrijk? Zeker weten.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:55

Ik denk dat het echt per persoon verschilt, en dat angst een grote factor is.

Ik heb nu 2 keer een uitstrijkje gehad en 2 keer een colposcopie waarbij er 1x daarvan ook nog 2 biopten zijn genomen. Ik moet zeggen dat de allereerste keer het vervelendst was omdat die bij de huisarts werd gemaakt en je daar op een normale onderzoeksbank ligt in plaats van in zo'n gynaecologische stoel (in zo'n stoel lig je toch meer gekanteld en is het makkelijker), maar om nou te spreken van echt hevige pijn: nee... Ik denk echt dat de angst erin heel erg mee speelt.

Zo heb ik ook wel eens een volwassen man horen gillen toen er een infuusje geprikt moest worden bij hem, die man was ontzettend bang ervoor en ja, dan zal het ook wat meer pijn doen dan wanneer je gewoon relaxed bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:16

Het is verschrikkelijk pijnlijk, ik heb 5 dagen nagebloed. Dus nee, nooit weer. Heeft niets met angst te maken, maar het deed gewoon pijn. Punt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:18

Dat zeg je verkeerd germie, voor jou was het verschrikkelijk pijnlijk. Gelukkig is het voor lang niet iedereen zo.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:32

Precies... Laten we alsjeblieft niemand hier bang maken die voor het eerst voor een uitstrijkje moet. Voor sommigen is het pijnlijk, voor anderen niet. De enige manier om erachter te komen is om het een keer zelf te ondergaan :-)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:34

ik moet ook nog steeds een keer bellen. nog nooit iets gehad in die regio kwa arts of sex.
tampon in doen was al niks.

heb de uitnodiging en herrieneringen nog wel liggen.