De ziekte van lyme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: De ziekte van lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:18

Ik ben vandaag voor de uitslag van alle testen naar Amsterdam geweest. Tot mijn grote verbazing ben ik helemaal gezond verklaard, alle waarden zijn perfect. Geen lyme meer of co-infecties. Geen auto-immuun, geen orgaanafwijkingen, niets ik ben helemaal in orde. Nu loop ik echt met het idee dat ik dan wel een hele grote aansteller moet zijn, ik heb toch echt al die klachten, waar komen die dan vandaan?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:57

InekeH87 schreef:
Ik ben vandaag voor de uitslag van alle testen naar Amsterdam geweest. Tot mijn grote verbazing ben ik helemaal gezond verklaard, alle waarden zijn perfect. Geen lyme meer of co-infecties. Geen auto-immuun, geen orgaanafwijkingen, niets ik ben helemaal in orde. Nu loop ik echt met het idee dat ik dan wel een hele grote aansteller moet zijn, ik heb toch echt al die klachten, waar komen die dan vandaan?

Wat voor klachten heb je nu nog?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:46

Koortsaanvallen, duizelig, hoofdpijn, verminderd gevoel in mijn handen en minder goede fijne motoriek. Slecht slapen, buikpijn, gewrichtspijn, misselijk.
Natuurlijk niet altijd alles tegelijk, maar er gaat zelden een dag voorbij dat ik me goed voel. In een periode van stress (zoals afgelopen week toen ik tentamens had) heb ik eigenlijk de hele dag koorts en ben ik echt niet lekker. Ik heb nu nog steeds koorts, al sinds vorige week maandag. Ik doe het af als een griepje, vooral ook omdat ik er spierpijn bijhad, maar dat moet nu toch overzijn? Verder voel ik me de afgelopen drie dagen heel goed, alleen die ellendige koorts die niet weg wil gaan.
Ook best een hoge temperatuur, het schommelt overdag rond de 39 graden en 's avonds loopt het nog iets op.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:38

InekeH87 schreef:

Heb je de uitslagen meegekregen? en welke lymetest hebben ze bij je gedaan? Kun je de waarden hier plaatsen, want er word ook nog weleens verkeerd geinterpreteerd door de artsen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:44

Ik heb de waarden niet meegekregen, maar ze worden volgens mij nog wel naar de huisarts gestuurd. Ik kan ze via hem nog wel krijgen. Dr. Kingsma van het Walborg heeft de waarden geïnterpreteerd en hij heeft zoveel ervaring met Lyme dat ik er wel op vertrouw dat hij dat goed heeft gedaan.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:46

Ineke, kan het niet iets anders zijn dan wat je bij je draagt?
Naast lyme zijn er natuurlijk wel meer ziekte beelden die al die verschijnselen met zich mee brengen.
Ik zou het dan toch verder na laten kijken hoor want ik ken het dat je bijna nooit een dag hebt dat je jezelf gezond voelt en dan wil je toch weten wat je mankeerd.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:43

Ik heb ineens sinds vrijdag avond een zere zeurende rechterknie, sinds zaterdag ochtend is het allebei mijn knieen en sinds zondag avond begon ik spierpijn te krijgen en ik weet niet waar ik t moet zoeken van de spierpijn.. is dit ook door de lyme?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:26

spierpijn ja dit is de verzuring (je rode bloedcellen zijn niet of nauwelijks in staat om zuurstof te transporteren naar je speiren, dus komt er extra melkzuur vrij en dit kan je lichaam niet kwijt, vanwege teveel aan gifstoffen. Dus verzuur je en dat levert een spierpijn, zware amren en benen op) en gewrichtspijn helaas ook herkenbaar: lyme artritis (betekend dat de spirocheten door e antibiotica in je gewrichten gaan zitten, in de hop zo de antibiotica te ontlopen. Vandaar dat je magnesium malate en serrapaptase moet slikken naast je antibiotica, wel 30 minstens minuten ertussen. Beiden zijn van het merk nutramedix....deze gooien de cystes (verstopplekjes open) en vermoorden de biofilms (laagje eiwitten waar ze zich in verstoppen). Ik probeer het uit te leggen in jip en janneke taal, als het niet duidelijk is dan gewoon even aangeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:26

InekeH87 schreef:

Zijn dat niet de restverschijnselen die je overhoudt? Heeft je lymearts niets uitgelegd? Ik heb wel eens gelezen dat je idd volgens de medische wereld genezen verklaard kan worden maar wel de restverschijnselen overhoudt die even erg zijn als ten tijde van de lyme. Het enige positieve is dat het je lichaam niet verder kan verwoesten.

Lyme gaat in je zenuwstelsel zitten, dus daar gaan het een en ander kapot en dat blijf je voelen.

Dan nog een vraag van mij, waarom kan je rode bloedcellen minder zuurstof binden? Wat is er met je hemoglobine? Is er dan een andere stof die eerder bindt met hemoglobine zoals bv koolmonoxide doet in een ander verhaal? Of is er slechte aanmaak van rode bloedcellen en hebben jullie te weinig? Zo ja, zijn er artsen die jullie om de zoveel tijd nieuw bloed willen geven, zoals ze bij kankerpatienten doen?

Melkzuur ophoping kan idd spierpijn veroorzaken, maar hoe zit het met de voeding? Als je niet goed eet, en dat kan ik mij voorstellen als je je niet goed voelt en ook misselijk bent, of gewoon te moe om te eten, maar dan heb je ook niet genoeg brandstof voor je spieren, niet genoeg stoffen in je lichaam om de brandstof aan te maken en dan schakelt je lichaam sneller over op een niet zo gunstig energiesysteem,wat weer sneller melkzuur als bij produkt heeft. Als je zorgt dat je doorbloeding goed wordt, ga eens in een heet bad liggen of een lange warme douche, eventueel massage, dan wordt je melkzuur ook sneller afgevoerd. Als je lever slecht werkt, dan wordt je melkzuur ook minder snel afgebroken.

Je komt snel in een vicieuze cirkel terecht van slecht eten = niet voldoende vitaminen, mineralen, glucose, zouten om je stofwisseling correct te laten lopen, slecht slapen door pijn, onvoldoende goed werkende stofwisseling, oververmoeid en slecht slapen = slecht herstel en dan nog de andere ongein van de ziekte. Dan is je spierweefsel ook afhankelijk van de mate van belasting. Spierweefsel is functioneel, wordt het matig geprikkeld/gebruikt, dan wordt het slap en kan het minder arbeid aan, wordt het weer veel en zwaar belast, dan worden de spiervezels dikker en sterk, heel het lichaam past zich daar op aan, daarom zijn top sporters ook zo sterk, functioneel aanpassen doet het lichaam. Als jullie weinig kunnen ondernemen, dan zal je spiercorset zich ook gaan aanpassen en dan kan normale arbeid al snel vermoeidheid geven en spierpijn. Heel vervelend allemaal, want dan is het zo moeilijk om in te schatten wat nog 100% bij die ziekte hoort en wat een gevolg is van het ziek zijn waardoor je je psychisch aan past en steeds minder onderneemt omdat het toch niet gaat. De grens wordt steeds kleiner.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:21

russel schreef:
InekeH87 schreef:

Zijn dat niet de restverschijnselen die je overhoudt? Heeft je lymearts niets uitgelegd? Ik heb wel eens gelezen dat je idd volgens de medische wereld genezen verklaard kan worden maar wel de restverschijnselen overhoudt die even erg zijn als ten tijde van de lyme. Het enige positieve is dat het je lichaam niet verder kan verwoesten.

Lyme gaat in je zenuwstelsel zitten, dus daar gaan het een en ander kapot en dat blijf je voelen.

Dan nog een vraag van mij, waarom kan je rode bloedcellen minder zuurstof binden? Wat is er met je hemoglobine? Is er dan een andere stof die eerder bindt met hemoglobine zoals bv koolmonoxide doet in een ander verhaal? Of is er slechte aanmaak van rode bloedcellen en hebben jullie te weinig? Zo ja, zijn er artsen die jullie om de zoveel tijd nieuw bloed willen geven, zoals ze bij kankerpatienten doen?

Melkzuur ophoping kan idd spierpijn veroorzaken, maar hoe zit het met de voeding? Als je niet goed eet, en dat kan ik mij voorstellen als je je niet goed voelt en ook misselijk bent, of gewoon te moe om te eten, maar dan heb je ook niet genoeg brandstof voor je spieren, niet genoeg stoffen in je lichaam om de brandstof aan te maken en dan schakelt je lichaam sneller over op een niet zo gunstig energiesysteem,wat weer sneller melkzuur als bij produkt heeft. Als je zorgt dat je doorbloeding goed wordt, ga eens in een heet bad liggen of een lange warme douche, eventueel massage, dan wordt je melkzuur ook sneller afgevoerd. Als je lever slecht werkt, dan wordt je melkzuur ook minder snel afgebroken.

Je komt snel in een vicieuze cirkel terecht van slecht eten = niet voldoende vitaminen, mineralen, glucose, zouten om je stofwisseling correct te laten lopen, slecht slapen door pijn, onvoldoende goed werkende stofwisseling, oververmoeid en slecht slapen = slecht herstel en dan nog de andere ongein van de ziekte. Dan is je spierweefsel ook afhankelijk van de mate van belasting. Spierweefsel is functioneel, wordt het matig geprikkeld/gebruikt, dan wordt het slap en kan het minder arbeid aan, wordt het weer veel en zwaar belast, dan worden de spiervezels dikker en sterk, heel het lichaam past zich daar op aan, daarom zijn top sporters ook zo sterk, functioneel aanpassen doet het lichaam. Als jullie weinig kunnen ondernemen, dan zal je spiercorset zich ook gaan aanpassen en dan kan normale arbeid al snel vermoeidheid geven en spierpijn. Heel vervelend allemaal, want dan is het zo moeilijk om in te schatten wat nog 100% bij die ziekte hoort en wat een gevolg is van het ziek zijn waardoor je je psychisch aan past en steeds minder onderneemt omdat het toch niet gaat. De grens wordt steeds kleiner.

Restverschijnselen die erger worden daarmee moet je je nooit laten afschepen, want je bent nog steeds ziek en dus zal een arts met je moeten bekijken wat er aan de hand is en wat er aan te doen is.
Als je bloedwaarden oke zijn wil dat niet zeggen dat je gezond bent. De lymetesten zijn nog steeds niet 100 %, en is er ook getest op co-infecties?

Russel wat jij zegt over voeding en rode bloedcellen klopt wel, echter betreft het geen slechte voeding, maar een lymepatient is zelfs bij een gezonde voeding niet goed in staat om mineralen en vitamine op te nemen uit de voeding. Daarnaast verbuiken wij door de ziekte 20 keer meer mineralen en vitamine dan een gezond iemand, dus daar valt niet tegen op te eten, vandaar dat wij aan de supplementen moeten, zoals vitamine D, B12 injecties, en extra magnesium, selenium etc.

Rode bloedcellen zijn vervormd bij lyme, en heb je nog eens een co-infectie zols Babesia dan worden je rode bloedcellen zelfs vernietigd. Kortom er blijven een paar vervormde over die het werk moeten doen en dat redden ze niet. Aanvoer via nieuw bloed zou kunnen maar ondertussen moet de oorzaak (lyme en co-infectie) ook aangepakt worden. Ik heb een levend bloed analyse laten maken (bloed onder de microscoop) en mijn rode bloedcellen zijn echt allemaal zwaar misvormd, ipv mooie ronde cellen.

Er zijn ook co-infecties die zich muteren in de rode bloedcellen, dan zitten de spirocheten in je cellen (ziet er ook apart uit onder de microscoop) bijvoorbeeld bij Bartonella gebeurd dit.

De doorbloeding is bij lym,epatienten ook gestagneerd alle organen werken minder en helaas ook de lever, dus je raakt je afvalstoffen en dus ook je melkzuur moeilijker kwijt. massage kan inderdaad helpen, maar helaas vaak onbetaalbaar want dit zou je dan dagelijks moeten doen. Een heet bad of warme douche helpen onze doorbloeding niet goed, de meesten hebben een lagere lichaamstemperatuur en zenuwblokkades waardoor handen voeten en neus altijd koud en slecht doorbloed zijn. Je hebt wel weer wat supplementen die een betere doorbloeding geven, maar optimaal word het helaas niet.

Normaal krijg je door meer bewegen ook een betere doorbloeding, maar wij verzuren al in onze slaap, dus bewegen werkt dan vaak averechts en geeft nog meer verzuring. Inderdaad een vicieuze cirkel en alleen te doorbreken door de lyme en co's aan te pakken en daarnaast gezond eten en alle mineralen en vitamines nemen en de organen extra te ondersteunen door supplementen en medicatie.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:27

Misschien dat ik daardoor wel z'n last in benen heb en die rolstoel nodig heb

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:58

Bewegen jullie genoeg? Ik ga nu 3x in de week zwemmen en 1x in de week schaatsen. Als ik dit niet doe, heb ik veel meer pijn. Nu heb ik vrijwel geen pijn meer. Het helpt dus wel :) Verder krijg ik ook nog oefeningen van de fysio en fiets ik iedere dag 10 minuten op de hometrainer.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:02

Er is ook getest op co-infecties, die testen waren ook allemaal negatief.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:57

maar dat je testen negatief zijn wil niet zeggen dat je geen lyme en co-infecties hebt. ik scoorde op mijn testen allemaal negatief, en jaren later bleek opeens dat ik het al vanaf 1999 heb.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:58

_Rapido_ schreef:
Bewegen jullie genoeg? Ik ga nu 3x in de week zwemmen en 1x in de week schaatsen. Als ik dit niet doe, heb ik veel meer pijn. Nu heb ik vrijwel geen pijn meer. Het helpt dus wel :) Verder krijg ik ook nog oefeningen van de fysio en fiets ik iedere dag 10 minuten op de hometrainer.

Ik doe eerder teveel waardoor ik daarna weer extra de rekening krijg.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:58

rapido wou dat ik veel kon bewegen..
Als ik te lang sta of loop gaan mn benen zn poijn doen dat he tniet meer wilt

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:35

Issy schreef:
_Rapido_ schreef:

Ik doe eerder teveel waardoor ik daarna weer extra de rekening krijg.

Dat had ik in het begin ook. Gewoon kijken hoeveel je aankan. Ik kan ook maar 3 baantjes zwemmen en na ieder half baantje moet ik een paar minuten rusten, maar uiteindelijk lukt het wel.

juudii5 schreef:
rapido wou dat ik veel kon bewegen..
Als ik te lang sta of loop gaan mn benen zn poijn doen dat he tniet meer wilt

Dat is wel heel vervelend zeg! Kun je niet met de fysio een paar simpele oefeningen proberen? Zo ben ik ook begonnen. Ik lag eerst vrijwel de hele dag op de bank, was tot helemaal niets in staat en nu kan ik wel veel meer. Het komt ook omdat ik nu goede medicijnen heb natuurlijk, maar de oefeningen van de fysio hebben me wel heel goed geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:22

Ok, dat wist ik niet van de bloedcellen, een voordeel, een rode bloedcel leeft maar 3 maanden, dus elke 3 maanden weer een nieuwe bloedcel.

Dus geen gevaar van vervormde cellen die zich delen gaan en weer nieuwe vervormde cellen gaan vormen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:24

Komt weer even om de hoek kijken. Hoe is het hier?
Ik ben ontzettend druk geweest, dan doe je al snel teveel en moet je later weer gas terug nemen. Gaat inmiddels wel weer beter, maar het blijft heel druk op mijn werk. Ik doe 2 erg leuke projecten.

Een deel van de klachten zijn echt verdwenen door de medicatie. Maar mijn spieren worden nog steeds niet echt beter, maar ik ben een aardige hoeveelheid neurologische klachten kwijt voorlopig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:25

Worden de massages niet vergoed door het ziekenfonds? Ik weet dat er masseurs zijn die via het ziekenfonds werken. Als er mensen zijn die in midden nederland wonen en geinteresseerd zijn in zo een massage kunnen mij pben..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:29

Ik krijg wekelijks fysiotherapie, wordt gewoon betaald.

Als je zegt dat je pijn in je benen hebt, waar heb je die pijn dan. Hoe komt die pijn op???

Want ik kan me herinneren dat ik een jaar of tien geleden ontzettend pijn in mijn benen kreeg. Een paar meter lopen en ik kon niet verder. Uiteindelijk bleek er een ribbel aan de buitenkant van mijn Aorta te zitten en moest ik gedotterd. Terwijl ik verder prachtige aderen heb en het aan de buitenkant zat. Er zou een verband met Lyme kunnen zijn, zo werd mij gemeld. Maar ze wisten het niet zeker.

Het is i.i.g. wel de moeite waard om dit ook in de gaten te houden. Ik had er de leeftijd ook niet voor, maar het bleek wel zo te zijn.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:31

Ik had fysio.. Tot aan de zomer.
Ik kreeg toen nog diagnose cvs en ging verder achteruit.
M'n hele benen.. Heb soms ook heftige pijnscheuten in m'n armen, kan ik er niets meer mee. Maar in m'n benenis anders

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:33

Als je pijn in je benen krijgt en je wacht even met bewegen, zakt het dan weer af en kun je weer een stukje verder lopen?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:35

Het herstelt zich wel sneller. Ik ga dan even zitten en danken ik weer klein stukje.
Heb er met paardrijden ook laat van. Kan m'n benen niet aanspannen, heb nu een zweep als been zeg maar

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:36

Ik zou tenminste een vaatonderzoek aanvragen.. het kan wel niks zijn, maar er is tenminste een verband van vaat/hartproblemen met Lyme zo heb ik begrepen

google even op 'etalage-benen' of claudicatus intermittens
En dan even niet lezen dat het alleen bij oude mensen voorkomt, maar lees de syptomen en kijk of dat klopt met wat jij voelt.