B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Jen

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:28

Glossi; fijn dat het een goed gesprek was! Dat stelt je dan ook weer even gerust :). Is je ijzer ook weer geprikt?

Ik ben vrijdag bij de internist geweest voor de uitslag van het maagonderzoek, alles ziet er netjes uit en er is ook geen glutenallergie. Opzich ben ik daar heel erg blij mee want ik ben gek op eten en dan ook vooral brood etc. dus dat zou niet fijn zijn geweest. Daarnaast natuurlijk balen dat ik nog niks weet.

Ik moest nu bloedonderzoek laten doen naar die intrinsic factor (test duurt weken). En ook heeft ze mijn hele ijzerpakket en ferritine aangevraagd, ik ben door me pillen heen van de 3 maanden ijzerpillen. Het is even spannend of mijn lichaam ook daadwerkelijk er wat mee heeft gedaan. Daar is over 2 weken een belafspraak over en als de ijzervoorraad oid nog niet bijgevuld is krijg ik daar ook een injectie voor die je een onwijze boost geeft. Daarnaast komt er dan nog een ander onderzoek voor hapjes nemen vanaf de andere kant *zucht*.

Ik ben iig ontzettend blij met deze internist ze neemt me serieus heeft ook veel over B12 gelezen weet ook van Auwerda en noem het maar op. Ik voel me stukken beter prik nu eens in de 2 weken die B12 uit Duitsland en heb een hele volle week met 20u werken 20u studie en elke dag m'n eigen paard doen. Dat had ik aantal maanden terug echt niet gekund allemaal want toen kon ik amper nog op m'n benen staan.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:51

Jen welke arts is dat?
Aangezien je hier in de buurt woont?

Klinkt echt heeel fijn!!!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:55

Dr. Kuiper in het Reinier de graaf ziekenhuis :) : Maag darm lever afdeling

Edit: dat is in Delft

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:01

Ow das te doen eventueel.
Maar kan hij ook nog wat ermee als je al B12 spuit want je waarden zijn dan niet geheel binnen die min en max oid...

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:07

Die worden gewoon opgevraagd ze heeft B12 niet meer laten checken omdat dat geen nut had :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:10

Flosje446 schreef:
mysa schreef:
Er komt een nieuwe lymetest op de markt, die is nu nog in ontwikkeling maar bijna klaar, waarmee je honderd procent zeker kunt stellen of iemand lyme heeft of ooit een besmetting heeft doorgemaakt.

Welke test is dat dan?

Weet niet zeker meer, stond vorige week in de krant (nrc), dacht dat de test in Wageningen ontwikkeld wordt, momenteel

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:11

Glossi schreef:
Daphne, ik ben hier wel erg benieuwt naar, dus kopieer het even van de vorige pagina: Raar dat je moet stoppen met de b12 injecties? Hoe lang ben je nu bezig? En is het niet een idee om de b12 uit Duitsland te proberen? De hydroxocobalamine moet in het lichaam nog om worden gezet naar b12. Als je lichaam het niet kan omzetten dan werkt het niet. De methyl en adenosylcobalamine hoeft niet meer om gezet te worden. Dit is een actief b12. Maar hoe nu verder dan? Je hebt toch een opnamestoornis?

Ik kreeg ze in Januari een jaar :) Ik heb een opnamestoornis idd. Hoe verder weet ik niet helemaal.. maar ik heb een verklaring van Auwerda die ik nodig had en daar schreef hij in dat IVM met mijn leeftijd hij niet verwacht dat het nog beter gaat worden. Ik moest contact opnemen als het weer slechter gaat. Ik denk dus dat hij zo wil kijken of het slechter word en het dus gewoon niet beter word met de injectie's...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:16

Hunter87, dat is dan idd wel heel raar dat je b12 na een maand een tekort is terwijl dat eerst niet was. Wat was je waarde toen? Of heeft je huisarts gezegt dat je b12 waarde goed is terwijl dat niet zo is want dat kan ook nog? Er zijn heel veel dokters en artsen die een waarde van de b12 niet snel te laag vinden terwijl dat dan wel zo is. Je waarde kan zelfs 'goed' zijn terwijl je wel een te kort hebt. Dat moet als je klachten hebt verder uitgezocht worden alleen word dat nooit gedaan. Mijn waarde was ook goed volgens de dokters waar ik bij liep terwijl mijn waarde toch echt te laag was.

Jen, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet waar ik op geprikt ben. Auwerda begon overal streepjes te zetten en het was niet zo druk in Dronten. Toen we naar het priklap liepen moest ik naar de toilet en toen kon ik meteen doorlopen want mevrouw zat al op mij te wachten :+ Normaal lees ik altijd even waar ik op geprikt word maar doordat ik meteen aan de beurt was heb ik er niet meer aan gedacht. Wel fijn dat je geen gluten allergie hebt want dat is geen pretje. Wij hebben hier 2 kleine verzorgertjes voor de paarden. Denk dat de een 9 jaar is. Zij heeft het zo erg dat als ze bij de paarden een haar in de mond krijgt ze die niet met haar handen eruit kan halen omdat daar gluten aan kunnen zitten. Zelfs met handenwassen moet ze een schone handdoek hebben. Best wel sneu voor haar. Wel fijn dat het nu zo goed gaat met jou en dat je studie, werken en paard gewoon kunt volhouden. Best druk denk ik zo! En ook fijn dat je nu eens in de 2 weken kunt prikken, heerlijk zeg :D

Mysa, dat is wel intresant zeg! Heel fijn dat er zo'n Lyme test komt.

Daphne, ben benieuwd dan hoe lang je het vol gaat houden zonder injecties omdat je ze wel heel erg nodig had toen je nog naar school ging. Toen moest je een maand zonder en dat ging niet zo goed. Gaat het nu wel goed? Ik hoop dan dat ze wat anders voor je vinden want het is niet goed om op zo'n jonge leeftijd niets te kunnen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:26

Glossi schreef:
Daphne, ben benieuwd dan hoe lang je het vol gaat houden zonder injecties omdat je ze wel heel erg nodig had toen je nog naar school ging. Toen moest je een maand zonder en dat ging niet zo goed. Gaat het nu wel goed? Ik hoop dan dat ze wat anders voor je vinden want het is niet goed om op zo'n jonge leeftijd niets te kunnen.

Het gaat niet zo goed zonder de injectie's. Met gaat het niet goed, maar zonder merk ik toch dat sommige dingen nog moeilijker gaan. Ook heb ik het idee dat ik zonder injectie's nogal emotioneel word :+ Maar of dat daar door komt of gewoon door alles weet ik niet... heb het wel elke keer als ik de injectie's niet meer krijg of als ik tegen de dag aanzat waarop ik weer een zou krijgen.

Zal trouwens eens kijken naar B12 uit Duitsland, moest toenstraks weg dus verstuurde hem perongeluk zonder daarop te andwoorden :Y)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:15

Denk dat dat wel de moeite waard is voor jou omdat veel mensen toch wel beter op de methyl en/of adenosyl reageren. Ik heb hier nog 2 doosjes hydroxo liggen maar die worden niet meer gebruikt. Heb ze nu voor reserve liggen :+ Wel vervelend dat het zo slecht gaat joh, ik las je topic net :(:)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:14

Zo was ik de afgelopen twee of drie keer geprikt met dat koelkast goedje...
À was t auuuwwwwww!
B t werkte voor geen meter!

Gelukkig merkte de HA assistente op dat ze die ochtend iemand had die t ook zo n ramp vond en het niet meer wilde.
Dus als ik t niet meer wilde was t prima en pakte ze de hydroxo had er nog2 op mijn naam en er waren enkele van een ander die gestopt was.
Ik kom om de week en de HA weet niet dat ik zelf bijspuit nu nog aan naalden zien te komen bij mijn apotheek durf ik t niet aan om te vragen....
Ze doen al moeilijk als ik een grote spuit nodig heb om holtes te spoelen....

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:43

Kido ik pb je vanavond even als ik het niet vergeet

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 17:55

Kido, je kunt online naalden en spuiten kopen. En wat je ook kunt doen is naar een andere appotheek gaan. Mijn huisarts heeft een appotheek aan huis maar ik haal ze in de stad omdat ik me daar beter op mijn gemak voel. Toen ik zei dat ik naalden voor b12 nodig had deed ze helemaal niet moeilijk. Ze vroeg meteen wat ik nodig had en schreef het op om te bestellen.

De hydroxo van centrafarm schijn idd niet zo fijn te zijn. Besteld ze die van nycomed nu wel bij?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:03

Nyo was slecht tot niet leverbaar vandaar de andere...

Jen ik zie je pm wel verschijnen!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:19

Dat is vervelent! Begin dit jaar waren ook al leverings problemen. Anders kun je de b12 uit DL laten zetten of de hydroxo uit DL halen. Daar zijn geen leverings problemen. En heb je ook nog 1ml ipv 2ml.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:48

Klopt heb ook methyl en Aden... in huis en spuit ook bij om de week.
Maar leverings probleem duurt al ff...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:40

Ik bedoel de hydroxo uit DL halen, daar zijn geen leverings problemen. En die die zijn ook nog eens 1ml ipv 2.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:30

Kom per toeval op dit topic. Ik zie zo snel nergens de volgende site genoemd:

www.vitamineb12nu.nl en www.menssana.nu Daar heb ik iig het grootste deel van mijn info en zuigtabletten vandaan

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:42

Hallo bokkers,
per toeval kwam ik dit topic tegen, bij mij is ook een tekort aan B12 geconstateerd en wordt ook 2x per week gespoten. Zelf merk ik geen/nauwelijks verschil terwijl ik al 4 weken gespoten wordt. Ik ben erg moe, kan momenteel niet werken en ben vaak zo duizelig dat ik omval.
Aankomende week krijg ik een brief van een neuroloog waar ik dan heen moet dus ik ben erg benieuwd.

Ik lees even met jullie mee :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:12

Iejoortje schreef:
Kom per toeval op dit topic. Ik zie zo snel nergens de volgende site genoemd:

http://www.vitamineb12nu.nl en http://www.menssana.nu Daar heb ik iig het grootste deel van mijn info en zuigtabletten vandaan

Klopt, de meeste mensen gaan niet voor alternatief. Ook werken smeldtabletten vaak niet genoeg. Hier staat de meeste info over b12: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/ (regulier)

Roo_19, je moet het wel de tijd geven. De een voelt meteen verschil, de ander heeft bijna een jaar nodig. Lees het topic maar eens door. Ik hoop dat je bij een goeie neuroloog terecht komt die genoeg van b12 af weet.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:38

Ik ga het toch ook maar eens hier vragen,
Ergens helemaal aan het begin van dit topic heb ik mij al eens voorgesteld, maar voor diegenen die dat niet meer gelezen hebben: Ik weet sinds 1.5 jaar dat ik een B12 tekort heb. Ik ben begonnen met de "goede" opbouwdosering en na wat geschommel functioneer ik nu redelijk op 1 injectie in de 4 weken. Helaas zijn nooit al mijn klachten weggegaan:s

Echter, sinds een aantal weken heb ik ontzettend last van gewrichtspijn. Een zeurderig en verkrampt gevoel in mijn pols, duim en vingers.. en nu ook in mijn tenen en enkels.
Klinkt dit bekend voor een van jullie? en zou het aan B12 tekort te wijten kunnen zijn?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:28

Hier ook nog iemand die maandag voor het eerst geprikt is voor B12. Nu voel ik me er totaal niet beter door, naar mijn idee heeft mn weerstand er een flinke klap door gehad. Komt iemand dit bekend voor?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:43

Princesj schreef:
Hier ook nog iemand die maandag voor het eerst geprikt is voor B12. Nu voel ik me er totaal niet beter door, naar mijn idee heeft mn weerstand er een flinke klap door gehad. Komt iemand dit bekend voor?

Is helemaal niet raar :) Bij veel mensen verslechterd het eerst en word het daarna beter :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:55

Dank je Daphne! Ik maakte me al zorgen (heb zoveel rare kwaaltjes, reageer vaak slecht op medicatie), maar dat meer mensen dit hebben stelt me gerust!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:54

Lees het topic maar eens door. Meestal heb je tot 15 injecties nodig om verschil te voelen. Er zijn zelfs mensen die een half jaar nodig hebben. Je moet iig zorgen dat je een goeie opstart dosis krijgt want dat kan de boel al verpesten (heb ik gehad) zorg er ook voor dat je onderhoudsdosis goed is. Veel dokters en artsen geven een paar spuiten en dan vinden ze het wel prima..